Jump to content

USA

Guest

Recommended Posts

såg detta på aftonbladet.se http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,229199,00.html det handlar om att usa vill ha militär hjälp utav sverige. min fråga är då: får svenska försvaret bedriva anfallskrig i annat land? har hört att vi inte får de nån stans. även om man bidrar med ett fältsjukhus som i desert storm borde väl detta också räknas som medhjälp till anfallskrig lr nått och där med inte vara tillåtet om det stämmer? ???

det finns altså INGEN som kan svara på om sverige får bedriva anfallskrig?? som sagt, har hört att detta skulle vara lagstadgat nånstans. märkligt måste vara första gången i soldF:s histora ingen vet!! dags att läsa på grabbar! ;)

Efter att ha läst igenom grundlagarna och letat igenom övriga lagar har jag inte hittat något som säger att Sverige inte får genomföra anfallskrig.

Å andra sidan har jag inte hittat något som direkt säger att Sverige får göra det heller.

I den gamla grundlagssamlingen (1809) så vet jag att det fanns utskrivet i ett stycke att kungl. maj:t fick förklara krig och genomföra krigshandlingar mot annan stat, helst efter konsultation med regeringen.

Jag har inte hittat ett motsvarande stycke i den nya, än.

Om det inte finns så står det riksdagen fritt att förklara krig mot en annan stat och genomföra anfallskrig.

Jag ser ingen anledning till varför det skule finnas en lag som säger detta, det finns en som reglerar användandet av värnpliktiga i utomlands dock.

Om jag inte minns fel så är rätten att använda värnpliktiga mot deras vilja bortom Sveriges omedelbara närhet begränsad om inte synnerliga skäl föreligger.

Tex slå tillbaka mot ett anfallande land som ligger längre bort.

Om det inte finns så står det riksdagen fritt att förklara krig mot en annan stat och genomföra anfallskrig.

UNs lagar förbjuder krig annat än i självförsvar, det är därför US kallar kriger mot Afghanistan och Irak för självförsvar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...