Jump to content

Den här termosen klarar att bli överkörd


Guest

Recommended Posts

Det är menat som ett barnprogram, men humorn är på en nivå långt över vad jag tror att många barn inte förstår, utan antingen ser det som en vanlig del i programet eller missar det (eller så är det bara menat som häftiga detaljer, men jag tolkar det som humor). Små detaljer som när tre pers (programledarna är barn, men självklart skriver de inte materialet själva) testar termosar.

   De filmas, från höger till vänster, och var och en säger något om något. Du sitter och följer med lite lugnt men plötsligt kommer du på; "Stod inte han först?". Jodå, kamerna har fortsat förbi den siste personen och efter står den förste.

  Visst, det låter inte nåt roligt, det är inte svårt att göra, men till saken hör att de aldrig gjort så tidigare! Helt plötsligt i ett program använder de sig av det, sedan inte mer. De fortsätter inte heller flera varv så att det är uppenbart att de går bakom kameran, utan de gör det men en person. Vanligen i barnprogram görs allt roligt uppenbart, men inte här. Profesionellt som om det vore en "riktig" humorserie.

 

Nåja, nu till vad rubriken handlar om. De testade som sagt termosar, och en av dem var okrossbar hade fått utlåtandet att "den tål att bli överkörd med pansarvagn" i butiken. Upp till bevis. Sedan säger de "Nu behöver vi..." *kameraklipp* och de står där med ansiktsmålning "och..." *kameraklipp* de står där med hjälmar "och tillsist, en pansarvagn." *kameraklipp* ett Strf 9040 dyker upp i bakgrunden.

   De lägger upp termosarna på en prydlig rad och Strf kör över det och brummar lite extra nöjt när termosarna brister och mjölkchokladen skvätter åt alla håll. Grädden på moset är när en av dem går tillbaka till affären och med en helt aldaglig stämma förklarar att "då sa de att man kunde köra över den med pansarvagn. Vi gjorde det i helgen och nu ser den ut såhär." varpå hon läggar fram en platt bit metal på disken. Killens min är obetalbar  :D

 

Nu kommer ngen varken bry sig om detta eller svara på det då det står en massa dravel, men jag hade tråkigt. Dock rekomenderar jag alla att se på REA. Ett av de bäste programen som går på TV.

Link to comment
Share on other sites

Reportage med bilder finns på REA:s hemsida på svt.se

Leta under "program/sajter" och sedan vidare under "barn".

Kul.

... eller så kollar man in ämnet "Rea, termosar och strf90" (just nu på sidan tre här under markan) för länk till REA.

Link to comment
Share on other sites

älskar rea.. nog sett det iallafall en gång.. men så otroligt skönt "kosument program". Gillade när dom testade jeans, dom billigaste klarade sig bäst. Och i en levies reklam hade man användt deras byxor som bogersings lina för två bilar.. rea testade.. funkade inte.. ;)

Link to comment
Share on other sites

En annan grej jag tyckte var rätt kul var den där testen av Kodak Ultra. Jag är ganska aktiv amatörfotograf och om ni bara visste hur många gånger jag har gnisslat tänder åt den där reklamen... :sneaky2

"den där testen" (det där testet) och "den där reklamen" säger mig inte så mycket. Var vänlig utveckla.   ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad är en pansarvagn för något?

pansarvagn,  under andra världskriget rådde det brist på allt förutom pansar, några kreativa mammor tillverkade då barnvagnar av just pansar, dessa blev sedan som pansarvagnar.  ;) :)

Link to comment
Share on other sites

"den där testen" (det där testet) och "den där reklamen" säger mig inte så mycket. Var vänlig utveckla.   ;)

Kodak har på sistone (under en ganska lång perion) kört en reklamsnutt med två tjejer som är i Rom. En av dem prövar Kodak Ultra (Kodaks ISO 400-film) och sedan bär det iväg på guidad tur i en liten bild körd av en galen italienare. Förbi kollosseum och alla andra landmärken far de med kamerorna viftandes.

Sedan när de får bilderna visar de två bilder, Kodak Ultra och en "Standard 100 ISO film" (dvs. en film som behöver 200% mer ljus jämfört med Kodak Ultra och andra 400-filmer) samtidigt som den sista som också är rejält suddig beskrivs som "annan film" och en av tjejerna säger något i stil med "Oj va jag ångrar att jag inte prövade Kodak Ultra!"

 

Det jag har stört mig på är att just det de visar på, dvs. oskärpan, som alltså skulle bero på att mer ljus kräver längre exponeringstid vilket medför sämre skärpa då motivet (eller i det här fallet fotografen) rör sig, ger precis samma resultat oavsett vilken 400-film man använder.

Sen att Kodak Ultra allmänt sätt är en av de sämre (om inte den sämsta) 400-filmen är också en faktor... Liksom att Rom en solig dag inte borde vara något problem även med en relativt långsam film som t.ex. en ISO 100 (filmkänsligheten fördubblas med fördubbling av ISO-talet).

 

Hursomhelst, i "Rea" gjorde två småtjejer samma sak, en tog Kodak Ultra och en annan tog en annan film (antagligen en Fuji eller Agfa 400) och åkte runt Stockholm (med slottet t.ex.) i en Peugeotcab och konstaterade efter framkallningen att "det var ju ingen skillnad alls!" och

"vd jag ångrar att jag slösade pengar på Kodak Ultra när jag kunde ha fått film av dig!"

Link to comment
Share on other sites

Vad är en pansarvagn för något?

Det är en såndär maskin som går på larvfötter! :D

Lite OT men i samma anda:

 

Under vår slutövning påpekade en trängsoldat för min förare att han skulle köra försiktigt vid TOLO eftersom vår vagn hade så vassa larver...

Link to comment
Share on other sites

SFC: Lite OT men i samma anda:

 

Under vår slutövning påpekade en trängsoldat för min förare att han skulle köra försiktigt vid TOLO eftersom vår vagn hade så vassa larver...

 

En tolo-soldat frågade skytten på min vagn:

- Du vart sitter tanklocken på den här bilen

 

den hade vi mycket kul åt kan jag säga

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...