Jump to content

Finska försvaret

Bravo One

Recommended Posts

Kul och gå in på den Finska försvarsmaktens sida och läsa om deras utrustning. Får ett intryck av en krigsmakt vi hade för 10-15 år sedan. Artilleri som skjuter 14 km, Stridsvagnar av äldre modell osv. Lite åt kött och blod hållet.

Ingen annan än jag som iaf får lite sköna vibbar av att läsa uttryck som: "KRIGSMANNENS DRÄKT", "terrängskodon", "Granatmaskingevär" och "fältkanon"???

En KRIGSmakt som man kan ta på allvar, och tas på allvar av folket... (utan att på något sätt hålla med vår gamle finlands-hetsare).

Killen är sjysst punkt slut.

Nej det är han inte, han är en halvsoldat och odåga, och nu menar jag inte Bravo.

Casca

Jag syftar på en fjunig sak som kallade sig för lonely dwarf och idkade hjärntvätt på forumets medlemmar om just det Finska försvarets förträffliget jämfört med det Svenska. Hans främsta vapen var just inpumpningen av länkar som hade samma effekt som den gas Alfa använde i moskva.

Casca

LOL! Javisst minns man "LD"... Som "veteran" på forumet kommer man mycket väl ihåg den individens mindervärdeskomplex. Jag och han hade en del rejäla duster på forumet.2gunsfiring_v1.gif

Kännetecken:

1. Han hyllade den finska försvarsmakten

2. Han beskrev tjänsten bevakningssoldat som något "coolt och häftigt" :)

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

LD han va ju rolig, fan man skrattade rätt gott ibland när han va i farten. Han saknade tyvär stora delar i sin personlighet som behövs för ett forum som detta skall fungera, självinsikt, ödmjukhet, respekt för andra, förmågan att inse att man har fel osv. osv.

Har han frivilligt lagt av eller han blivit portad eller?? Går det??

LD är varken portad eller utsparkad. Han valde att gå av egen vilja då han inte trivdes med forumets regler. Han är mycket välkommen tillbaka.

Till skillnad från en del så blev dock hans frånträde mer permanent än andra som bestämt sig för att dra.

Nu på senare tid kanske han har kommit på att det är , hmmm, dax att informera soldf allmänheten igen.

Du kan bli portad på det viset att vi spärrar ditt konto och eller dit IP nr. Det finns många sätt runt detta såklart, men det är inte så jobbigt för oss att göra det flera gånger.

BACK TO TOPIC

Ei sa peittä

Guest Radagast
Du kan bli portad på det viset att vi spärrar ditt konto och eller dit IP nr. Det finns många sätt runt detta såklart, men det är inte så jobbigt för oss att göra det flera gånger.

BACK TO TOPIC

Ei sa peittä

"Ei sa peittä" ?

Har du hört han rockaren från Floby eller?

Guest Radagast
"Ei sa peittä" ?

Har du hört han rockaren från Floby eller?

Läs på närmaste el-element, förslagsvis när du sitter på ett skithus.

Världens mest kända Finska fras.

Casca

Ja djävlar det stämmer :)

I lumpen kom det en komiker med sitt band på slutövningen,

de spelade Status quo - Rocking all over the world, fast de hade bytt ut all text mot "eisa peitä" (eller vad det hette).

Varför använder Finnarna så mycket "sovjet skrot" för?? När dom har hela världen att köpa utrustning av

Efter kriget tvingades finnarna till många avtal mot sovjetunionen. Ett av dom var att köpa rysk materiel. Ett annat var att de bara fick ha en beväringsarmé och inget frivilligförsvar/folkförsvar.

Casca

Guest Skånsk_makaron

Lite impad av finnarna som släpar omkring på 120 mm granatkastare. hade vi inte något liknande förr?

Pansarvärnsvapen som förintar de flesta stridsvagnarna i världen.

Attans vilken reklam de gör för sitt försvar...

Fast kustartilleri, sjöminor, fasta mineringar...

Ojojoj, nostalgitripp!!

Guest Skånsk_makaron

Har vi?

Jahapps, där ser man trodde de var utrangerade eller så.

Nåja så är det om man är "marinerad"

Ska ovilligt erkänna att min insyn i andra förbands utr. är tämligen smal...

:)

Har vi?

Jahapps, där ser man trodde de var utrangerade eller så.

Nåja så är det om man är "marinerad"

Ska ovilligt erkänna att min insyn i andra förbands utr. är tämligen smal...

:)

På iaf mek/pansarbataljonerna består det egna understödet av två grkplutoner med 12:or dragna av bv, tgb eller porslinstgb. Detta i väntan på att SSG120(eller är namnet Grkpbv90120 fastställt?) skall bli klar och införas.

Nja, i all ärlighet finns det även en och annan "lätt" 12cm grk ute på KA1/Amf1 också. Dessa används dock vanligen i samband med snabbmarscher och andra hemtrevliga övningar...

Amf's Grk-komp konkar ju iofs fortfarande sina 8cm Grk, och det är säkerligen helt underbart!

Man ska väl inte klanka ner alldeles för mycket på den finska försvarsmakten. Deras stridsvilja såg vi ju om inte annat under VK2. Sen så är det väl bara att konstatera (hoppas jag) att Sverige lägger ut mest pengar av BNP på sin försvarsmakt, och då blir vi helt enkelt störst. Sen måste jag försvara LD lite. Han beskrev aldrig vad jag såg tjänsten som bevakningssoldat överdrivet tuff eller hård. Jag hörde honom oftast anse att den var ganska dålig, dessutom är han den envisaste jag mött på forumet ;) Sen så vet jag att vissa hade HÄFTIGA meningsutbyten med honom, men men. vad vore ett forum utan häftiga meningsutbyten ibland :D

Jag har fruktansvärt lite koll på Finnarnas försvarsmakt, men jag tror nog att den är stor nog att oroa om våra grannar i öst skulle bli fienligt inställda...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...