Jump to content

FN-dagen 24 okt.

Guest FN-yxa

Recommended Posts

För oss som gjort FN-tjänst så anordnas det ceremonier på några olika platser i sverige 24/10:

Stockholm: kl 14.30, FN-monumentet på Djurgården (samlingsmusik av Arméns musikkår from kl 14.15)

Göteborg: kl: 19.00, Skansen Kronan (samling 18.45 vid uppfarten för fackeltåg upp till ceremoni platsen)

Örebro: kl 14.00, OP Sierra Tango på Stortorget.

Jönköping: kl 19.00, FN-arrangemang vid Högskolan , samling 18.15, Hovrättstorget för marsch t Högskolan.

Källa: föreningen Fredsbaskrarna Sverige.

;-)

För oss som gjort FN-tjänst så anordnas det ceremonier på några olika platser i sverige 24/10:

Stockholm: kl 14.30, FN-monumentet på Djurgården (samlingsmusik av Arméns musikkår from kl 14.15)

Göteborg: kl: 19.00, Skansen Kronan (samling 18.45 vid uppfarten för fackeltåg upp till ceremoni platsen)

Örebro: kl 14.00, OP Sierra Tango på Stortorget.

Jönköping: kl 19.00, FN-arrangemang vid Högskolan , samling 18.15, Hovrättstorget för marsch t Högskolan.

Källa: föreningen Fredsbaskrarna Sverige.

;-)

Det blir ett "glatt gäng" från Linköping och Norrköping som kommer att åka ner till Jönköping i år för att vara med och fira FN-dagen den 24 oktober. Gamla FN veteraner från missionen i Gaza fram till pågående mission i Liberia och Kosovo. Du som gjort någon utlands mission passa på tillfället att besöka någon av de platser som uppmärksammar den här dagen.

:D

Som sig bör så kommer jag skåla i ett glas med ädel malt för gamla missionsvänner...

kanske borttappade vänner men aldrig bortglömda

lite OT men under alla år jag hållt på med detta så har alltid Dag Hammarsköld blivit förärad det kända citatet " "Peacekeeping is no job for a soldier, but only soldiers can do it",

en fråga på ett annat forum fick mig att googla runt lite för att se vilket år han sa det men hepp gissa om jag blir förvånad när det tydligen inte alls var så utan:

In 1964, while assigned to a peacekeeping force in Cyprus, Canadian Brigadier Norman Wilson-Smith pointed out:

"Peacekeeping is no job for a soldier, but a job that only a soldier can do."

Googlar man runt lite så hittar man flera referenser till just detta, så nu har ni lite onödig info att droppa på nästa fn-träff ;)

/b

Som sig bör så kommer jag skåla i ett glas med ädel malt för gamla missionsvänner...

kanske borttappade vänner men aldrig bortglömda

lite OT men under alla år jag hållt på med detta så har alltid Dag Hammarsköld blivit förärad det kända citatet " "Peacekeeping is no job for a soldier, but only soldiers can do it",

en fråga på ett annat forum fick mig att googla runt lite för att se vilket år han sa det men hepp gissa om jag blir förvånad när det tydligen inte alls var så utan:

In 1964, while assigned to a peacekeeping force in Cyprus, Canadian Brigadier Norman Wilson-Smith pointed out:

"Peacekeeping is no job for a soldier, but a job that only a soldier can do."

Googlar man runt lite så hittar man flera referenser till just detta, så nu har ni lite onödig info att droppa på nästa fn-träff ;)

/b

Ska du va så där anal tänker jag ta min brandbil och gå hem till Bollibompa, så det så!

FN-dagen i Göteborg!

Tyvärr var jag tvungen att komma lite senare... 8-/

Men jag måste ge Lotta & Jerker ett stort :worthy:

Tack för att det finns sådana som ni som lägger tid & energi på detta. Som bevis på vår uppskattning för deras jobb hoppas jag att det kommer ännu fler :banghead: nästa år på FN-dagen!!!!

Men för all del så glöm nu inte att det finns fler träffar i GBG under året!!!!!

Första onsdagen i varje månad på "Byns Bistro" Tredje långatan 13 Klockan 19:00.

Om det e någon som undrar något e det bara att kassta iväg ett mail. Så är jag säker på att Lotta, Jerker eller någon annan kommer med glädje å hjälpa er!!

[email protected]

Tack för en trevlig kväll 8-/

// Abris