Jump to content

Soldatvers

Guest

Recommended Posts

När Volvo ocean race hade stopover i Göteborg i somras så var jag nere på Amf 4 för att titta runt lite och för att se på starten. Jag såg ett antal gånger en kille med en t-shirt vars tryck stämde väldigt bra med det svenska samhället av idag.

Denna vers kallades för "Gud och soldaten" är det någon som kan hela för jag minns den inte?

Slut

Gud och soldaten vörda vi

När i tider av fara de stå oss bi

Men när faran är borta

Och fyllda bli faten

Då glömma vi Gud

Och förakta soldaten

Den här kanske?

Det är var riktigt bra! *trycka upp en affisch* :)

>>Vici

Varför var inte jag med där ?? :P

------------------------------------

För Sa*an !

Kan du inte se till att översätta ditt "motto" till Sv så att man slipper och gissa ?? ;) :thumbs:

För Sa*an !

Kan du inte se till att översätta ditt "motto" till Sv så att man slipper och gissa ??

\\Fenix

Ska göra en övrsättning bara för dig!

Proximus sum egomet mihi betyder: Jag är mig själv närmast.

Tack Limp!

Första gången jag såg den så kände jag direkt hur mycket det låg i det och jag tyckte verkligen inte om känslan!

Denna vers kommer att få en stolt plats som bakgrund!

Nån som vet om man kan lägga in text som startupbild på winXP istället för den där jävla loggan?

Har kermit som sätter på nåt gosedjur som bakgrundsbild och det kan man ju inte byta bort

Nån som vet om man kan lägga in text som startupbild på winXP istället för den där jävla loggan?

Har kermit som sätter på nåt gosedjur som bakgrundsbild och det kan man ju inte byta bort

1: japp det kan man, men jag vet inte riktigt hur (No offense, men det känns lite nördigt) :rolleyes: :P

2:

LOL!

Mupparna är "trevliga" :D

Tycker den här är rätt bra också:

And when he gets to Heaven

To Saint Peter he will tell:

One more soldier reporting, Sir!

I've served my time in h.ell.

Fick lägga till en punkt i sista ordet eftersom det censureras bort annars :D

Tycker den här är rätt bra också:

And when he gets to Heaven

To Saint Peter he will tell:

One more soldier reporting, Sir!

I've served my time in h.ell.

Hehe, det där är ju från reklamen för Medal of Honor. Lite överraskande är att i originalet syftar inte "served my time in hell" på tjänstgöring i krig:

The Marine

You can have your Army Khaki,

You can have your Navy blue,

But there's still another fighter

I will introduce to you.

The uniform is different,

The best you've ever seen

The Huns, they called him Devil Dog,

But the real name is Marine

He is trained at Parris Island,

The land that God forgot,

Where the sand is fourteen inches deep,

And the sun is scorching hot.

He has set many a table,

Many a dish he had dried,

He is taught to make a bed

And a broom he sure can guide.

He has peeled a million onions,

Twice as many spuds,

And spends his spare time

Washing out his duds.

When he gets to heaven,

To Saint Peter he will tell,

"Another Marine reporting, Sir

I've served my time in hell."

På samma sätt som det de facto finns ett soldatförakt hos en del människor, jag tänker inte minst på hur Vietnamveteranerna drabbades, finns det också ngn sorts blindhet bland vissa politiker.

Av alla fredsvänner och nedrustare och lukta-på-blommor-föreningar som vill nedrusta och helst ta bort vårt försvar kan man ju undra vad de säger när deras egna barn blir levande innebrända, eller deras respektive blir avrättade framför ögonen på dem. Om dem får frågan då om vi ska ha ett försvar i Sverige kan man ju undra vad de svarar...

Lite drastiskt uttryckt kanske. Men även om Sveriges försvar verkar onödigt för en del idag så måste man ju tänka att det finns för att det aldrig ska BLI situationer som ovan nämnda i framtiden.

Sen ska man ju förstås se till den samhällsekonomiska situationen, vilka andra områden som behöver pengar osv. men man får aldrig glömma hur hemskt det kan bli...

/RP

det stämmer så jävla bra. Men övrigt folk kommer också fatta snart. När kriget kommer.

satt och snackade i skolan idag om vad som händer med alla i lumpen när/om det blev krig.. en kille sa typ "alltså sen kan det vara så att det inte bli krig".. men genast var vi där och sa att han var en pesimist och att annars får man väl ta saken i egna händer.. inga ska säga att dom värnpliktiga från TEIT3B inte kommer vara motiverade ;)

det stämmer så jävla bra. Men övrigt folk kommer också fatta snart. När kriget kommer.

satt och snackade i skolan idag om vad som händer med alla i lumpen när/om det blev krig.. en kille sa typ "alltså sen kan det vara så att det inte bli krig".. men genast var vi där och sa att han var en pesimist och att annars får man väl ta saken i egna händer.. inga ska säga att dom värnpliktiga från TEIT3B inte kommer vara motiverade ;)

tycker du att ni har en sund uppfattning om krig?

Guest Lord Good

Logo.sys hette start-up bilden i äldre Windows verisioner kommer jag i håg, kan stängas av genom att sätta värde "logo=0" i msdos.sys.

Sveriges försvar är tänkt att användas för just försvar och inte för anfall som granQ verkar antyda.

Det är i alla fall den uppfattning jag har fått.

Men jag håller med till viss del.

Att dagens Sverige är VÄLDIGT anti-försvaret och det är mycket tråkigt i min mening. OK det finns ingen hotande situation just nu, men vad är det som talar för att en sådan inte skulle uppstå om vi nedrustar mer?

Säger dock inte att vi ska anfalla något av våra grannländer.

Försvaret behövs och vi kan inte avrusta nu bara för att det just nu är lungt i vårt hörn av världen.

Nej jag tror inte heller på nedrustning av försvaret, vi behöver ett försvar helt klart. Kanke inte i morgon eller i övermorgon men om den dagen skulle komma kan det vara vettigt att i alla fall sparat en liten del av försvaret, annars står man där med byxorna nere om man säger.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...