Jump to content

senaste hv-nytt

Recommended Posts

Blev lätt irriterad när jag slår upp en sida som handlar om riksskytte i ak4b, först och främst tycker jag det är lustigt att klassa någon som bästa ak4skytten i Sverige i en tävling som iaf jag under min tid i en IP aldrig hört talas om någon uttagning till.

Men det som irriterar mig till döds(nästan iaf) är att man presenterar en bild på vinnarna, där en kille(kille och kille förresten...) står i fältuniform och civil keps och riktar vapnet mot huvudet på en annan som i sin tur står helt civilklädd. det är ju en jävla tur att det är en intern tidning, bilden får iaf mig att verkligen tänka i banor kring prostatagerillan.

Ska man verkligen presentera vad som helst, jag tycker iaf att det visar på en taskig attityd inom Hv, som är motivationssänkande, att det är ok att klä sig hur som helst, det är iaf så jag tycker att det framställs när man i den egna tidningen visar dylika bilder.

Edited by johanp

En 7.62mm pipa riktad mot någons huvud ser aldrig bra ut, Särskilt inte på det avståndet.

Korrekturläser redaktionen bara texter och inte bilder?

Vill inte ägna mig åt bildbashing eller personangrepp, Men i min värld är det en usel skytt som håller vapnet som på bilden, Oavsett hur många poäng han fått på skjutvallen.

Skyttetävlingen hörde jag senast talas om 95-96 nångång, Trodde den var nedlagd.

Varför sker inte anmälningarna och uttagningarna via en central styrning, Typ en viss organisations egen tidning?

Hmm om mannen i Mitten är civil, vart har han då fått sin AK4B från ?

och varför deltar han i en av FM anordnad tävling ?

tror snarare att Civil i bildtexten var för att man skulle veta vem som var vem på bilden ( vad är det för fel på "från vänster: NN, NN, NN ")

Apropå hemvärnet... Har just anmält intresse.. Är det ngt att satsa på? Eller ska man tro på all skit man hört? Ngn som har ngn erfarenhet; hur är kvalitén på övningar, medlemmar, instruktörer, etc?

Beror ganska mycket på var i sverige du bor....

men gå med, du har inget att förlora...

Apropå hemvärnet... Har just anmält intresse.. Är det ngt att satsa på? Eller ska man tro på all skit man hört? Ngn som har ngn erfarenhet; hur är kvalitén på övningar, medlemmar, instruktörer, etc?

Har jobbat som instr. samt varit med i denna org i 8års tid. varit med i både Hv-komp samt IP. Suttit i BAT-staber, Hv-komp-staber samt IK-staber. Kvalitén mellan olika grupper, plutoner, kompanier, bataljoner och MD-grp är grymt skiftande. Högsta nivån mellan Insatsplutoner och Hv-komp är på ungefär samma nivå. Men lägsta nivån är grymt mkt lägre inom Hv-komp.

Med en skillnad som är så enorm så är chansen hög att du hamnar i ett bra gäng, men den är även hög att du hamnar i ett dåligt gäng och då går det alltid att förflytta sig till en annan pluton, komp, bat, MD-grp. så gå med och undersök själv i värsta fall har du slängt bort 3-4 helger av ditt liv till ingen nytta...

@ Fu Dahlberg

Okej! Kör till då! :clap:

Tror att jag snackat med dig tidigare ang hemvärnet förresten... :clap:

Medlem i Nackas (stockholm) hemvärn

Har jobbat som instr. samt varit med i denna org i 8års tid. varit med i både Hv-komp samt IP. Suttit i BAT-staber, Hv-komp-staber samt IK-staber. Kvalitén mellan olika grupper, plutoner, kompanier, bataljoner och MD-grp är grymt skiftande. Högsta nivån mellan Insatsplutoner och Hv-komp är på ungefär samma nivå. Men lägsta nivån är grymt mkt lägre inom Hv-komp.

Med en skillnad som är så enorm så är chansen hög att du hamnar i ett bra gäng, men den är även hög att du hamnar i ett dåligt gäng och då går det alltid att förflytta sig till en annan pluton, komp, bat, MD-grp. så gå med och undersök själv i värsta fall har du slängt bort 3-4 helger av ditt liv till ingen nytta...

@ Fk Satan

Tack för svaret! Alltid bra att höra sig för lite med ngn som har större erfarenhet, tänkte jag :clap:

Edited by Sg Mini

@ Fu Dahlberg

Okej! Kör till då! :clap:

Tror att jag snackat med dig tidigare ang hemvärnet förresten... :clap:

Medlem i Nackas (stockholm) hemvärn

Okej :clap: Hoppas jag sade något bra då :)

Hade min första övning ganska nyligen..

Intro utbildningen var som GSU fast på 4 dagar , med kaffe och bulle rast varje timme tyckte jag i alla fall..

Men det var seriöst, bra planerat och verkligen givande, och inte speciellt Vpl GSU befäls stil så det va skönt man är ju mogna människor som har gjort värnplikten, man kan ta vara på sig själv nu =)....

Övningen i sig var Bataljonsövning, mycket mer än förväntat, trodde det skulle vara dötid eller slapp tid, men tamefan åka 200 båt , landstiga ö:ar och jaga FI! panga? fick du inte panga tillräckligt i lumpen så får du absolut göra det här..

Ett tips, 4 magasin räckte inte under värnplikten , det gör det inte i hv heller, hehe jagar magasin måste ha 10st minst =), måste hitta ett offer på förådet som faller för min humor, då lär det flyga fram några magasin extra under bordet :rocketl: hehe..

Slutsats... Som de tidigare skrev, beror på vilken pluton osv.. befäl man har men värt ett försök, jag är mycket nöjd med övningen, plutonen och HV...

B)

Hade min första övning ganska nyligen..

Intro utbildningen var som GSU fast på 4 dagar , med kaffe och bulle rast varje timme tyckte jag i alla fall..

Men det var seriöst, bra planerat och verkligen givande, och inte speciellt Vpl GSU befäls stil så det va skönt man är ju mogna människor som har gjort värnplikten, man kan ta vara på sig själv nu =)....

Övningen i sig var Bataljonsövning, mycket mer än förväntat, trodde det skulle vara dötid eller slapp tid, men tamefan åka 200 båt , landstiga ö:ar och jaga FI! panga? fick du inte panga tillräckligt i lumpen så får du absolut göra det här..

Ett tips, 4 magasin räckte inte under värnplikten , det gör det inte i hv heller, hehe jagar magasin måste ha 10st minst =), måste hitta ett offer på förådet som faller för min humor, då lär det flyga fram några magasin extra under bordet :sniper: hehe..

Slutsats... Som de tidigare skrev, beror på vilken pluton osv.. befäl man har men värt ett försök, jag är mycket nöjd med övningen, plutonen och HV...

B)

Kan tänka mig att det är lite annorlunda, ja... att man knappast behöver att känna sig helt "grön" som man ständigt kände sig i lumpen (i a f jag)..

:rocketl: Låter ju riktigt givande så som du beskriver det! Hoppas att det blir kul! :)

Edited by Sg Mini

Håller med föregående talare ang klädseln. Ser inte bra ut och ger en dålig bild av HV, man kan ju fråga sig varför dom publiserar en sådan bild och framför allt varför HV förbandet själva vill förknippas med en sådan bild??????

Edited by RaVeN

• 3 weeks later...

m59 byxor, dalahäst klistermärke på namnbrickan och en hängandes i dragkjedjan på bröstet, samt jackan uppknäppt och händerna i fickorna - på en annan myndighet till och med...

hade jag gjort ens en av ovanstående så hade jag åkt på seriöst med skäll(9-4-4 typ) av mina gu officerare.

tycker personligen att det ser rent otroligt oproffisionellt ut och ger inga hintar om det nya hemvärnet utan mer om det gamla prostatagerilla ditot.

Problemet är dels att detta sker men även att det publiceras på en av hv's hemsidor som någon typ av reklam.

Edited by johanp

Bah! Känns som att det kvittar, det är vad man presterar i skogen som betyder ngt! Om han suger där oxå så är det ju synd!

EDIT: ´Tycker att jag själv är en rätt uppsnäppt soldat, men att ha händerna i fickorna är väl för sjuttsingen inget fel! Tycker det är naivt att tycka det slappt, det är bara nyttigt ju, krigar man inte skall man vila!

Nä, skämt o sido!

Återigen, Kompetens återges INTE i hållning eller i klädval!

Edited by Pansardvärg

Händerna i fickorna kan jag köpa :D

men resten..jag menar ska man synas på foto sådär så kan man ju FÖRSÖKA att klä sig "rätt"

Om inte annat så förstår man alla fördommar mot HV då man ser sånna bilder.. :)

m59 byxor, dalahäst klistermärke på namnbrickan och en hängandes i dragkjedjan på bröstet, samt jackan uppknäppt och händerna i fickorna - på en annan myndighet till och med...

Hur ser du att det är m/59-byxor? Tycker mer att det ser ut som att han bär grön arbetsdräkt, dvs ylletröja m/87 och gröna arbetsbyxor m/87. Tro det eller ej, men till den är faktiskt fältjacka 90 reglementerad som förstärkningsplagg, så det är en godkänd kombination som syns på bilden. Vanligen ser man den dock på adjutanter, inte bataljonchefer...

Däremot håller jag med om att man inte ska ha händerna i fickorna, något som även han i m/90 gör sig skyldig till. Likaså ska fältjackan vara knäppt.

Beträffande dalahästen så har jag sett den på flera befäl från fd Dalabrigaden. Förklaringen jag fick var att dåvarande brigadchefen hade delat ut dessa och beordrat deras bärande. Reglementsvidrigt? Fan vet, även om det känns fel.

Beträffande dalahästen så har jag sett den på flera befäl från fd Dalabrigaden. Förklaringen jag fick var att dåvarande brigadchefen hade delat ut dessa och beordrat deras bärande. Reglementsvidrigt? Fan vet, även om det känns fel.

Hästen var från början maskeringsmålad och snidades efter behov och maskeringsmålades av en officer på regementet för att då och då delas ut som en liten trevlig uppmuntran till andra officerare som gjort något bra. Tanken med att hänga på officerare den kurbitsmålade hästen som syns på bilden var nog att "lobba" lite för dalregementet inför FB00 och det gick ju bra...eller inte.

Det anbefalldes även att högvakter ur Dalarnas Hemvärn skulle bära dalahästen så jag har ett gäng liggande i nån låda. Det ska tydligen vara tillåtet för regementschefen/md-gruppchefen att besluta om sådana avsteg...

Själv har jag alltid knäppt loss den så fort högvakten varit över. Det finns dock ganska många som låter den "hänga med" året om, företrädsvis personal i sådana befattningar att ålning meddelst hasning inte är vardagsmat. Det tycks inte heller spela någon roll om man bara gått en enda högvakt, hästen får hänga med år ut och år in. Påfallande ofta är ovan beskrivna personalkategori identisk med den kategori som aldrig tar bort något soldatprovsmärke eller kontraktsmärke från fältjackan utan bara fyller på.

Jag säger inte kategoriskt nej till den lilla hästen, vid väl valda tillfällen, men jag tycker att dalregementets vapen (de krönta, korslagda pilarna) mer än väl talar om att man är från Dalarna. Hästen sparkar in öppna dörrar, så att säga.

:Malaj:" Däremot håller jag med om att man inte ska ha händerna i fickorna, något som även han i m/90 gör sig skyldig till. Likaså ska fältjackan vara knäppt".

:D

Har inte handen i fickan, utan håller handen i bältet under jackan vilket är tillåtet samt att förevisande brandigenjör tillät oss att lätta på klädseln :)

Tjenis!

Det är möjligt att dom är duktiga skyttar på skjutbanan men pappfigurer skjuter inte som bekant tillbaka. Nää ha en riksomfattande tävling i skjutning med rörligt skytte så nära verklihet som möjligt. Då kan man prata om bäst i sverige.

• 4 months later...

Vi var med i tävlingen men vi hade bara vanliga ak4. Och som det nämts tidigare lite skillnad på att skjuta på skjutvallen och skjuta i fält. Har svårt att förstå varför man ska publicera en sådan bild :clap: ger bara ett sandlåde intryck.

Edited by RaVeN

Tycker det är intressant att man fortfarande bedömer en soldat efter hans förmåga att hålla händerna utanför fickorna eller om han ser ut som en soldat?

Anledningen till att man som soldat inte ska ha händerna i fickorna är väl i första hand för att alla knappar och blixtlås ska vara stängda av förklarliga skäl.

På m/87 finns inga knappar i fickorna på framsidan.

Även yoff på den gamla goda tiden hade händerna i fickorna på m/87. Dock kanske inte på kaserngårn när regemenetschefen såg.

Edited by dalmas