Jump to content

Kvinna skadad i krock med militärfordon


dave.hugo

Recommended Posts

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=90436

 

 

krock_norm_SE.jpgkrock2_norm_SE.jpg

 

 

Text från tryckta Hallandsposten:

Bil kilades fast under militär lastbil

 

HALMSTAD ÖSTER

Det var verkligen största möjliga storleksskillnad på fordonen som krockade på Östra Lyckan vid niotiden på torsdagsmorgonen. En kvinna i 80-årsåldern som kom körande i en lite VW Polo observerade inte att en stor, militär lastbil stannat framför henne.

 

I kollisionen kilades kennes bil fast under militärfordonet och draget slog in geneom hennes framruta. Lyckligtvis skadades hon dock inte allvarligt men fick föras i ambulans till Länsshukhuset sedan räddningstjänsten fått ur henne ur den ihoptryckta bilen.

 

Den militära lastbilen var ute på övningskörning när den fick sakta in för att släppa fram en bil som körde ut från parkeringen. Polon som körde in i den blev även påkörd bakifrån av en Volvo. Kvinnan i den blev chockad, men klarade sig i övrigt utan skador.

Link to comment
Share on other sites

Sådana här händelser får en verkligen att fundera på om det är så lämpligt att alla äldre har körkort. Visst är avstånden i stadstrafik mindre, men att missa en lastbil i denna storleken och inte hinna stoppa... :huh:

 

Kanske dags att införa obligatorisk syn och hälsokontroll över en viss ålder, på samma sätt som det är på C-kort.

 

Jaja, tur att ingen blev skadad i alla fall.

 

/TangoXray

Link to comment
Share on other sites

Har inte militärens lastbilar det numera obligatoriska skyddet som skall förhindra just det man ser på bilden?

Dvs att en personbil kilas fast under Lastbilen.. Normalt sitter där nuförtiden en balk, på civila fordon, som skall förhindra detta..

 

Kanske inte helt funkis med sådant på en terränglastbil? Låter som något som kommer att lämnas kvar vid första bästa sten i terrängen annars :)

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Sådana här händelser får en verkligen att fundera på om det är så lämpligt att alla äldre har körkort. Visst är avstånden i stadstrafik mindre, men att missa en lastbil i denna storleken och inte hinna stoppa... :)

 

Kanske dags att införa obligatorisk syn och hälsokontroll över en viss ålder, på samma sätt som det är på C-kort.

 

Jaja, tur att ingen blev skadad i alla fall.

 

/TangoXray

Föraren i bil nummer tre då?

Låter mer hög fart och korta avstånd samt tankarna på jobbet motsv.

Link to comment
Share on other sites

Den vägen där olykan inträffade är lite lurig och köra på då det på på ena sidan är parkeringer (inte fickparkeringsmodell utan parkering ut-å-in) antagligen var dess till höger om lastbilen plus att det är ganska mycket trafik..

så hela gatan är lite felplanerad... men som sagt.. avstånd!!!

 

 

edit: förtydligande

Edited by dave.hugo
Link to comment
Share on other sites

Har inte militärens lastbilar det numera obligatoriska skyddet som skall förhindra just det man ser på bilden?

Dvs att en personbil kilas fast under Lastbilen.. Normalt sitter där nuförtiden en balk, på civila fordon, som skall förhindra detta..

 

Kanske inte helt funkis med sådant på en terränglastbil? Låter som något som kommer att lämnas kvar vid första bästa sten i terrängen annars :D

 

/E

 

De flesta har en ledad dito. Så länge du kör framåt viks den bara upp. Lite jobbigare att backa mot en sten. Dock sitter den inte lägre än axlarna på ett terrängfordon, om jag inte missminner mig, så den torde inte utgöra något större problem vid terrängkörning..

Link to comment
Share on other sites

Sådana här händelser får en verkligen att fundera på om det är så lämpligt att alla äldre har körkort. Visst är avstånden i stadstrafik mindre, men att missa en lastbil i denna storleken och inte hinna stoppa... :D

 

Kanske dags att införa obligatorisk syn och hälsokontroll över en viss ålder, på samma sätt som det är på C-kort.

 

Jaja, tur att ingen blev skadad i alla fall.

 

/TangoXray

 

 

Inte bara det - även en kort uppkörning var femte år efter pensionsåldern kanske?

 

En äldre släkting fick vi plocka bilnyckeln från för inte länge sedan, även lite andra "anhöriga" i högre ålder har haft lite "trassel" i trafiken.

Link to comment
Share on other sites

Har inte militärens lastbilar det numera obligatoriska skyddet som skall förhindra just det man ser på bilden?

Dvs att en personbil kilas fast under Lastbilen.. Normalt sitter där nuförtiden en balk, på civila fordon, som skall förhindra detta..

 

Morr, uppmärksamheten i trafiken, var tog den vägen?!

 

Underkörningsskydd ska finnas längst bak och på sidorna för att förhindra dylika situationer. Men det vete tusan om det även gäller militära fordon? Så många undantag det finns för de så blir man ju lite osäker... Skönt att det hände i stan och inte på en 70-väg, även om en krock i 50 inte är att förakta...

Link to comment
Share on other sites

Men man kanske inte behöver övningsköra i terrängfordon för förarbeviset?

Det beror på vilket förarbevis det är... Svårt att ta för tgb 30/40 om man inte kör med dessa t ex.

 

 

De är inga suvvar precis så stadstrafik kanske inte behöver köras. :)

 

J.K Nilsson

 

Så soldaterna ska alltså inte få någon övning på att köra i stadstrafik innan dom får förarbeviset menar du?

Ska dom endast få köra fordonen på övningsfältet då eller?

 

The Swede

:)

Link to comment
Share on other sites

Så soldaterna ska alltså inte få någon övning på att köra i stadstrafik innan dom får förarbeviset menar du?

Ska dom endast få köra fordonen på övningsfältet då eller?

 

The Swede

;-)

 

Vi kanske skall börja titta efter underkörningsskydd som passar att kitta upp bilarna för övningskörning och kanske för övrig körning i trafiken. Nog för att bilisterna i H-stad kör illa men en trafikolycka mot ett militärt fordon med dödlig utgång kommer nog att sätta fart på en sådan lag (förbud att köra på annat ställe än avlyst område). Tyvärr.

 

I Luleå är det inte mycket bättre. I fjol satte en värnpliktig förare en container under en järnvägsviadukt. Bakomvarande bil han inte heller stanna utan satte nosen på sin Audi i underkörningsskyddet på Scanian P93:an.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ingen erfarenhet av militär övningskörning men däremot en hel del privat med lastbil. Finns det ingen kompetent handledare i passagerarsätet som kan hojta i tid innan det går åt h-vete fel (som i fallet med containern under viadukten)? Ryktet säger även att det knäcks och böjs några lyktstolpar per år i Boden... :baskerPa: Bättre det än människor förvisso, men ändå.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfarenhet av militär övningskörning men däremot en hel del privat med lastbil. Finns det ingen kompetent handledare i passagerarsätet som kan hojta i tid innan det går åt h-vete fel (som i fallet med containern under viadukten)? Ryktet säger även att det knäcks och böjs några lyktstolpar per år i Boden... :winner: Bättre det än människor förvisso, men ändå.

 

Militär övningskörning sker utan handledare brevid, istället kör man efter förbestämda rutter, handledaren roterar dock mellan de övningsbiller som rullar runt. Så man kör inte helt själv, sedan så är man alltid minst 2 vpl i varje bil.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfarenhet av militär övningskörning men däremot en hel del privat med lastbil. Finns det ingen kompetent handledare i passagerarsätet som kan hojta i tid innan det går åt h-vete fel (som i fallet med containern under viadukten)? Ryktet säger även att det knäcks och böjs några lyktstolpar per år i Boden... :winner: Bättre det än människor förvisso, men ändå.

 

De pliktiga i Luleås viadukter hade sitt förarbevis och var ute och körde för att "upprätthålla kompetensen". Enligt historien insåg de sitt misstag när de kom från andra hållet och körde en annan väg. Genom sin dåliga lokalkännedom kom de till viadukten från andra hållet, insåg att det inte skulle lyckas, de bromsade men farten var för hög så de gled bara på snöunderlaget och kilade fast containern. När de satt i bilen och försökte hitta på bra bortförklaringar såg de i bakspeglarna ljusröd vätska rinna på marken från bakdelen på lastbilen. Det de såg var kylvätskan från en Audi som körde för nära och inte hann stanna när lastbilen gjorde det...

 

 

Har ingen erfarenhet av militär övningskörning men däremot en hel del privat med lastbil. Finns det ingen kompetent handledare i passagerarsätet som kan hojta i tid innan det går åt h-vete fel (som i fallet med containern under viadukten)? Ryktet säger även att det knäcks och böjs några lyktstolpar per år i Boden... :rodna: Bättre det än människor förvisso, men ändå.

 

Militär övningskörning sker utan handledare brevid, istället kör man efter förbestämda rutter, handledaren roterar dock mellan de övningsbiller som rullar runt. Så man kör inte helt själv, sedan så är man alltid minst 2 vpl i varje bil.

 

Det kallas kollektiv körkortsutbildning och är ett undantag för försvarsmakten när vi skall utbilda för förarbevis.

 

J.K Nilsson

Edited by JK Nilsson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...