Jump to content

Minnesmedalj

Serg Landgren

Recommended Posts

Amf 4 har gått i graven, och detta sörjs djupt av undertecknad.

Nu är det så att det tydligen har delats ut en minnesmedalj till personalen, och jag som faktiskt jobbat där i över ett år funderar genast om det inte finns en möjlighet att införskaffa densamma.

Någon här som vet vad som gäller för bärande av minnesmedaljer mm?

Länk:

http://www.amf4.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=29417

Den är ju j*vligt snygg :happy:

-Serg Landgren

• BlåGul -1

Medalj får bäras av den som blivit tilldelad den, givetvis.

För minnesmedaljer är det normalt de som tillhör förbandet vid nedläggningen som tilldelas den.

Det räcker allt som oftast inte med att ha tillhört eller att tjänstgöra/ha tjänstgjort för att erhålla den.

/Krook

Minnesmedalj, är inte det mer eller mindre en form av baccismedalj? Jag förstår nämligen inte riktigt meningen med att tilldela dylika medaljer, mer än att de kan fungera som utfyllnad på bröstet. För visst ser det maffigt ut med en massa olika blaffor på m/87:an, även om de inte nödvändigtvis betyder att personen ifråga besitter gedigna militära kunskaper eller erfarenheter. För vad innebär det egentligen att man tjänstgjort vid ett visst förband just när det läggs ner? Jag förstår bättre att man tar fram plaketter eller minnestavlor i dessa sammanhang, inte att man dekorerar individer.

Dessutom tycker jag att det egentligen är rätt märkligt att medaljer som Dancon eller Nijmegen verkligen bärs sida vid sida med "riktiga" militära medaljer. (Jo jag vet att Dancon-medaljen inte egentligen får bäras, men det gör ju rätt många ändå, har jag sett)

Varför bära fredtida, icke prestations relaterade, medaljer i huvudtaget???

Tycker det gått inflation i medaljer och dyl?..Ni kanske tycker jag är löjlig men efter att ha varit med på sammankomster, med Svenska Finlandsfrivilliga och Finska Veteraner, vilka bara bär medaljerna vid högtidliga tillfällen, tycker jag att det hela är pinsamt.

Prestationsrelaterade märken är ok. Men måste vi se ut som en SovjetRysk pensionär?

Ta en gammal dekorerad Finsk gubbe, han kanske har Finska korset i silver samt JK 2:klass ev några minnesmedaljer, ställ honom sedan jämte MÖP kalle med dennes mer eller mindre fantasifulla utstyrsel.

Då, mina Damer och Herrar har ni en pinsam situation...I alla fall i min Världsåskådning...

Edit: Kan tänka mig att det sitter ett par handläggare på HKV och hanterar dyl frågeställningar om medaljers bärande eller icke bärande. Kostar nog ett par milioner av skattebetalrnas pengar.. :(

Edited by Stella-Polaris

Min tanke var ju kanske inte att ha "ytterligare" en flashig sak att sätta på uniformen (då jag saknar alla former av fin-uniform) utan snarare något att ha på väggen hemma för mig själv, mest av nostalgiska skäl.

För övrigt så delades det ut en minnesmedalj till den personal som arbetat på I 19 under en viss tid vid dess nedläggning...

http://www.i19.mil.se/index.php?c=news&id=28967

-Serg Landgren

Varför bära fredtida, icke prestations relaterade, medaljer i huvudtaget???

Tycker det gått inflation i medaljer och dyl?..

Vill bara påpeka att inom den svenska FM så är man väldigt restrektiv om man jämför med andra nationer.

Ta exempelvis fransmännen i Libanon, dom fick en för att dom var tvungna att åka dit, en för halvtid och en efter avslutat tjänstgöring, dessutom så fick dom naturligtvis FN-medaljen. :D

Det ligger nog något i talesättet att skall man få en Yxa att göra något så behöver man bara locka med en medalj och ribba! :P

//Nisse

• 4 weeks later...

Det har nog mest med förbandsstolhet att göra. Personalen som kommer från ett nedlagt förband känner en viss samhörighet när de ser andra i förskingringen med samma släpspänne, man vet att det är en bra kille/ tjej.

Jag kan hålla med om att kan gå inflation i medaljfloran. Men det känns, viktigt, främst för de som bytt regementen, flottilj eller tom vapen slag att visa upp sin tillhörighet.

F16s minnesmedalj tilldelades de som varit anställda på flottiljen under dess sista år. De kadetter som då gick på MHS och tillhörde F16 fick inte medaljen eftersom de formellt sett inte var anställda. Däremot vet jag att kadetterna som tillhörde P10 och P18 fick nedläggningsmedaljen.

Med andra ord, statuterna för att få minnesmedaljer verkar variera. Bäst är nog att kontakta Ao Amf4, där om någonstans borde man veta vad som gäller just för den medaljen. Men rent spontant känns det som att en anställning så pass länge sedan som 2002 nog inte kvalificerar för bärande.'

@APC-mannen m fl

Visst kan man tycka det. Fast då skulle det bli tomt på svenska uniformsbröst, för den sista "riktiga" medaljen delades väl ut 1914 har jag för mig.

@APC-mannen m fl

Visst kan man tycka det. Fast då skulle det bli tomt på svenska uniformsbröst, för den sista "riktiga" medaljen delades väl ut 1914 har jag för mig.

Ok. Antar att du definierar "medalj" på något särskilt sätt, tänker inte ens försöka ifrågasätta detta eftersom för mig är medalj just en metallbit med ett tillhörande (tyg)band.

Men du kan ju gärna berätta vad en medalj är för något.

Ok. Antar att du definierar "medalj" på något särskilt sätt, tänker inte ens försöka ifrågasätta detta eftersom för mig är medalj just en metallbit med ett tillhörande (tyg)band.

Särskilt och särskilt, jag antog bara att du med "riktiga militära medaljer" menade sådant i stil med "För tapperhet i fält". Den delades senast ut 1914. Allt annat är ju mer eller mindre av karaktären "var där/sköt de vapnen/gick så långt".

Särskilt och särskilt, jag antog bara att du med "riktiga militära medaljer" menade sådant i stil med "För tapperhet i fält". Den delades senast ut 1914. Allt annat är ju mer eller mindre av karaktären "var där/sköt de vapnen/gick så långt".

All right, du menar ... :D Men nog tror jag att det finns svenska (f.d.) FN-soldater som tjänstgjort i olika oroshärdar som förmodligen tycker att deras medaljer är rätt mycket värda, även om de inte benämns "tapperhet i fält". Jag vill betona att jag inte räknar in mig själv i denna skara, jag tänkte mer på dem som tjänstgjort vid t.ex. BA01. Att en sådan person gärna bär sin UNPROFOR-medalj är inget som jag likställer med s.k. baccistjänst precis.

Sen är man givetvis stolt över vilken medalj som helst, för någon kanske genomförd GU (med tillhörande medalj) varit en nog så stor grej, medan jag personligen inte tycker att det var så stor grej att jag köpt någon värnpliktsmedalj.

Dock vidhåller jag fortfarande att man inte precis har gjort någon större prestation själv när man blir tilldelad en minnesmedalj, faktum kvarstår även här att personen i fråga mycket väl (och gärna för mig) kan vara stolt över att ha tillhört ett numer nedlagt förband. Det ifrågasätter jag absolut inte.

All right, du menar ... :) Men nog tror jag att det finns svenska (f.d.) FN-soldater som tjänstgjort i olika oroshärdar som förmodligen tycker att deras medaljer är rätt mycket värda, även om de inte benämns "tapperhet i fält". Jag vill betona att jag inte räknar in mig själv i denna skara, jag tänkte mer på dem som tjänstgjort vid t.ex. BA01. Att en sådan person gärna bär sin UNPROFOR-medalj är inget som jag likställer med s.k. baccistjänst precis.

Tja, i princip kan man jämställa dessa med en nedläggningsmedalj. De talar ju bara om att man tjänstgjort på ett visst ställe under en viss tid, de säger inget om vad man gjort. Jag är väl medveten om att BA01 hade en tuff uppgift och vissa där gjorde sig förtjänta av en tapperhetsmedalj. Men alla?

Det jag vill peka på är att det kanske inte är helt lätt att dra gränsen mellan "riktiga medaljer" och "baccismedaljer". Fast om man nu ska göra det så kanske det i alla fall borde vara så att "riktiga medaljer" är de som man får som en personlig utmärkelse, inte sådana som delas ut tjogvis.

• BlåGul -1
Det jag vill peka på är att det kanske inte är helt lätt att dra gränsen mellan "riktiga medaljer" och "baccismedaljer". Fast om man nu ska göra det så kanske det i alla fall borde vara så att "riktiga medaljer" är de som man får som en personlig utmärkelse, inte sådana som delas ut tjogvis.

Det är hur enkelt som helst. Slå upp UniRFM och titta längst bak. Alla medaljer är dock inte med där varför man för exakt information tvingas vända sig till HKV/PROT.

Klart som tusan att du ska ha en medalj om du gör något utöver det normala, som tex. tjänst i Utlandsstyrkan. Det visar att du tjänstgjort på ett ställe vid viss tid och detta innebär att du har utsatt dig för ett och annat för att tjäna ditt land/FN/NATO eller Mammon eller vad det nu är som driver dig.

Jag brukar skämtsamt säga: "Tapperhet i fält är inget du medaljeras för, det är ett krav. Är du inte förtjänt av den medaljen så ska du skickas hem".

/Krook

Det är hur enkelt som helst. Slå upp UniRFM och titta längst bak. Alla medaljer är dock inte med där varför man för exakt information tvingas vända sig till HKV/PROT.

Visst är det så. Men om man nu, som APC-mannen var inne på, skulle hävda att vissa av de tillåtna medaljerna inte skulle räknas som "riktiga" så blir det en annan sak. Det var detta jag syftade på, inte vilka medaljer som idag har bärandetillstånd.

Klart som tusan att du ska ha en medalj om du gör något utöver det normala, som tex. tjänst i Utlandsstyrkan. Det visar att du tjänstgjort på ett ställe vid viss tid och detta innebär att du har utsatt dig för ett och annat för att tjäna ditt land/FN/NATO eller Mammon eller vad det nu är som driver dig.

Detsamma kan ju sägas om värnpliktsmedaljen. Visst, det är väl inte troligt att du kommer att riskera att utsättas för beskjutning under GU, men nog innebär det att utsätta sig för ett och annat som inte andra gör. Samtidigt så har jag svårt att tro att alla som åkt på mission har utsatt sig för livsfara.

Jag är inte emot medaljerna, tro inte annat. Men vad är det som säger att det ska vara mindre värt att få en medalj för att man under 20 år tjänstgjort i t ex en stridsledningscentral och stirrat Sovjetunionen i vitögat över PPI:t, jämfört med att t ex sorterat posten i sex månader i Kosovo?

Men om man nu, som APC-mannen var inne på, skulle hävda att vissa av de tillåtna medaljerna inte skulle räknas som "riktiga" så blir det en annan sak. Det var detta jag syftade på, inte vilka medaljer som idag har bärandetillstånd.

Det jag egentligen hakade upp mig på var minnes/nedläggningsmedaljerna. GU-medaljer osv. har man ändå gjort något mer för erhålla än att bara "finnas till" vid en viss tidpunkt. Det är själva grejen att de överhuvudtaget delas ut som jag tycker är lite lustig.

Jag är inte emot medaljerna, tro inte annat. Men vad är det som säger att det ska vara mindre värt att få en medalj för att man under 20 år tjänstgjort i t ex en stridsledningscentral och stirrat Sovjetunionen i vitögat över PPI:t, jämfört med att t ex sorterat posten i sex månader i Kosovo?

Jag påstår inte att det ska vara mindre värt, som jag skrev tidigare värdesätter förmodligen varje individ sina medaljer på olika sätt.

Alla bär givetvis de medaljer de själva vill, om man har ett knippe nedläggningsmedaljer motsv. och vill bära dem så gör man det, tycker man att det känns fånigt och istället har kvar dem i byrålådan som minne så gör man det. Det är helt upp till var och en, det är ingen fråga om den saken om du frågar mig.

Det jag egentligen hakade upp mig på var minnes/nedläggningsmedaljerna. GU-medaljer osv. har man ändå gjort något mer för erhålla än att bara "finnas till" vid en viss tidpunkt. Det är själva grejen att de överhuvudtaget delas ut som jag tycker är lite lustig.

Här hänger jag inte riktigt med. På vilket sätt innebär GU-medaljen något mer än att man "funnits till" vid en viss tidpunkt (= ett utbildningsår)? Det är ju inte så att anställd personal står uppallad någonstans på garnisionsområdet, de utför ju ett arbete. Precis som vpl under GU utför ett "arbete", om än med annorlunda ekonomiska villkor.

Här hänger jag inte riktigt med. På vilket sätt innebär GU-medaljen något mer än att man "funnits till" vid en viss tidpunkt (= ett utbildningsår)? Det är ju inte så att anställd personal står uppallad någonstans på garnisionsområdet, de utför ju ett arbete. Precis som vpl under GU utför ett "arbete", om än med annorlunda ekonomiska villkor.

Nu är det jag som inte hänger med i vad DU menar... Jag försöker ändå svara på det du tycker är oklart. Jag anser absolut inte att GU-medaljer kan likställas med nedläggningsmedaljer, inte i alla fall i dagsläget när GU inte är varken en skyldighet/rättighet som omfattar alla. Att ha gjort GU överhuvudtaget är en större "bedrift" (<- kanske inte riktigt rätt ord, men du förstår säkert vad jag menar) än att som anställd officer bara ha "funnits till" (dvs. varit anställd vid ett regemente som råkar vara ett som läggs ner).

Var detta någon form av klargörande, eller menade du något annat?

Nu är det jag som inte hänger med i vad DU menar...

1. GU = Har "funnits till" under ett utbildningsår och bedrivit viss verksamhet, förmodligen mest utbildning. I stort sett frivilligt.

2. Anställd officer = Har "funnits till" under en viss tid och bedrivit viss verksamhet, kanske utbildat värnpliktiga, kanske bedrivit skarp verksamhet. Helt frivilligt.

I min värld så är 1 jämförbart med 2. Båda medaljerna är av typen "råkade vara där".

Om jag inte har alldeles fel så måste man väl ha fått goda betyg (minst X77) för att få värnpliktsmedaljen. Dvs man får medaljen för att man har fått ett uppdrag och löst det väl. Motsvarande förtjänstmedaljer finns väl för anställd personal? Om inte så tycker jag att det borde införas. Nedlägningsmedaljer är inte på något vis kopplad till förtjänst, och därför ser jag den mer som en "tröstmedalj".

Båda medaljerna är av typen "råkade vara där".

Ok. Då hänger jag med, det är där med andra ord där våra åsikter går isär och jag antar att vi inte kommer längre. :surprise:

Men du som verkar vara pigg på att diskutera medaljer, ta gärna en titt här: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=15386&

Ännu en medaljfråga som för känns rätt obegriplig.

Om jag inte har alldeles fel så måste man väl ha fått goda betyg (minst X77) för att få värnpliktsmedaljen.

Nej, du ska ha godkänt (X55). Med andra ord, du ska ha gjort bort dig rejält för att inte få vplmedaljen. Det har inget med någon förtjänst att göra.

F16s minnesmedalj tilldelades de som varit anställda på flottiljen under dess sista år. De kadetter som då gick på MHS och tillhörde F16 fick inte medaljen eftersom de formellt sett inte var anställda. Däremot vet jag att kadetterna som tillhörde P10 och P18 fick nedläggningsmedaljen.

På A7 räckte det visst med FOK (dvs de som genomförde FOK vid nedläggningen och överfördes till A9).

Nedlägningsmedaljer är inte på något vis kopplad till förtjänst, och därför ser jag den mer som en "tröstmedalj".

"Surt sa räven"

...så kan man ju också se på saken. :P

Naturligtvis så finns det medaljer som inte är relaterade till förtjänst, men som ändå fyller sin plats. Purple Heart är ett utmärkt exempel. Men minnesmedaljer har jag lite svårt att se vitsen med.

- "Vi råkade lägga ner ditt regemente. Sorry lixom. Här har du en nedläggningsmedalj att trösta dig med."

- "Öh?...okej..."

Edited by eskil

Nedlägningsmedaljer är inte på något vis kopplad till förtjänst, och därför ser jag den mer som en "tröstmedalj".

"Surt sa räven"

...så kan man ju också se på saken. :P

Naturligtvis så finns det medaljer som inte är relaterade till förtjänst, men som ändå fyller sin plats. Purple Heart är ett utmärkt exempel. Men minnesmedaljer har jag lite svårt att se vitsen med.

- "Vi råkade lägga ner ditt regemente. Sorry lixom. Här har du en nedläggningsmedalj att trösta dig med."

- "Öh?...okej..."

Sedan får du ett generöst erbjudande om att flytta. Efter någon vecka få du veta att pengarna inte riktigt räcker till för det skall prioriteras till annat men som tröst får du hämta ut en basker. :lala: Att arbeta i FM är som att ha världens roligaste jobb, jag kan just nu inte tänka mig annat, men ha världens sämsta arbetsgivare.

J.K Nilsson

• 1 year later...

Som exempel kan jag här visa hur tilldelningen såg ut för KA2s minnesmedalj.

KarlskronaregMM kommer att tilldelas:
  • Tillsvidare anställd personal vid KA 2 1999-10-01, inkl. kd/flkd
  • RO med gällande avtal vid krigsförband tillhörande KA 2
  • KA 2 Kamratförenings styrelse
  • KAROF/Blekinge styrelse
  • KA 2 Oktetten
  • fd Regementschefer vid KA 2
  • SFHHM

Övrig tilldelning enligt C KA 2 beslut.

Det borde finnas några som inom loppet av ett par år fick minnesmedalj både på KA2 och amf4