Jump to content

Aftonbladet....

PET

Recommended Posts

Detta är från Aftonbladets artikel om Washington-galningen...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,214522,00.html

- Det kan röra sig om ett jaktvapen.

Kalibern är ungefär densamma som hos en AK 5.

- Endast ett skott har avlossats mot mördarens offer.

- Avståndet har i flera fall varit flera hundra meter vilket tyder på en stor precision hos skytten.

- Ett skott från ett höghastighetsvapen av den aktuella

kalibern kan vara dödande även om det avlossas på relativt långt håll.

~5,56 är det samma höghastighetskula som sliter av kinden på en när den viner förbi? :)

• BlåGul -1

Det är ju fantastiskt att de inte fått det till att kalibern är 223 millimeter, det brukar de annars göra.. "45-millimeters pistol", "Gevär med kalibern 22 millimeter" osv. :)

~5,56 är det samma höghastighetskula som sliter av kinden på en när den viner förbi? :)

Ehh, nej. Så vitt *jag* vet finns ingen sådan kula. Däremot verkar det finnas en hel del mytbildning kring .50-bmg (och motsvarande) alltså 12,7 mm kspam.

Jag är ju ingen expert, men det sägs ju att 5.56:an "roterar" eller ställer sig på kant i målet, vilket gör att skottskadorna blir mer omfattande än om målet hade blivit träffat ev t ex en 7.62 mm (som å andra sidan har större förmåga att penetrera föremål av olika slag).

Detta är vad jag har fått lära mig. Är det fel kanske?

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

• BlåGul -1

Argh!

De flesta gevärskulor är mer eller mindre baktunga. När de byter medium kommer de att vilja åka med den tunga änden framåt. De skulle de för övrigt vilja göra i luften om man inte satte ordentlig rotation på dem med pipans räffling.

Detta är inget unikt för 5.56.

Den lilla lätta kulan kommer dock inte gå så förbannat långt innan den vänder (och då knäcks den ofta av påfrestningen). Tröghet och grejer, större saker tar oftast längre tid/sträcka på sig att bromsa osv.

Personligen vill jag inte bli träffad av vare sig .22LR, slug, 5.56 eller 7.62.

Vid flera tillfällen har olika personer rekommenderat www.firearmstactical.com som en utmärkt källa. Ändå försöker personer sprida felaktig information för att verka häftiga. Så FL förklara gärna varför du envisas med att lägga inlägg om saker du inte har aning om? Det är inte första gången det händer på ämnet skottskader.

Joo, hänger man med här så får man lära sig en del. ;)

http://www.firearmstactical.com/images/Wou...ofiles/M855.jpg

Där är en bild på hur en kula uppför sig i gelatin, den "roterar" ett halvt varv och slits sönder = ont som fan. Och GA KA, visst blir det en ful skottskada, han jämförde inte med någonting. Så nu har FL fått lära sig något nytt idag.

Så här uppför sig en amerikansk 7,62x51 kula.

wund7.gif

Den här bilden visar en amerikansk 7,62 kula och en tysk 7,62 kula(den motsvarar våran svenska). Våran kula har vid träff ca45 procentiga fragmentationer, alltså elakare än våran och jänkarnas 5,56...

"In 1979 a published high-speed x-ray photograph showed the Swedish 7.62 equivalent to the 7.62 NATO bullet breaking in a soap block shot at a range of 100m. Although bullet fragments were not recovered and photographed (the importance of bullet fragmentation in tissue disruption was not well recognised at the time), one must suspect the same very disruptive behaviour from this bullet as from the West German round. This is particularly ironic since the Swedish wound ballistics program was using every means possible to discredit the M16 as "inhumane" while, at the same time, Sweden was producing a 7.62 mm military bullet that caused far more extensive wounds than the M16."

"after travelling point-forward for only about 8 cm, yaws and breaks at the cannelure. The flattened point section retains only about 66 % of the bullet's weight, the remaining 45 % mass becomes fragments (Fig. 8). The wound profile can be described as an enlarged M16 profile (Fig. 3), with dimensions of the tissue disruption increased by 60 % (temporary stress cavity about 22 cm diameter; permanent crush cavity about 11 cm diameter, penetration depth of the bullet point about 58 cm)."

wund8.jpg

Engelsk text av MD Martin L. Fackler (Han nämns som källa, motsvarande, på www.firearmstactical.com) http://home.snafu.de/l.moeller/military_bu...d_patterns.html

Meeen... Att träffa folk på 150 är inte svårt med kikarsikte! Man behöver inte vara någon superskytt, och har man dessutom stillastående mål och möjlighet att ta gott stöd så bör de flesta som kan skjuta träffa.

Skott på avstånd av 200 m är inte ovanliga i jakt (men man vara en god skytt för att riskera det). Han har inte heller dödat alla, så jag förstår inte vem som hypar upp att han skall vara så extremt bra. Står det inte att man ska kunna skjuta folk med öppna sikten på 500m i SoldF? ???

Att de sedan skulle vara något med att en höghastighetskula dödar på över 150 m? Vid jakt använder man inte höghastigketskulor, då de skulle förstöra så mycket av köttet, men de döda ändå älg alldeles utmärkt. (Ja, att det är dumdum-kulor man använder i jakt gör dem mycket mer skadliga, men om kulorna han använder tumlar är inte speciellt mycket mindre skadliga.)

Varför ska det alltid hypas så jävligt? Nåja, hoppas verkligen att de får fatt på den sjuka fan snart!

Som vanligt, om något av det jag har sagt är felaktigt ber jag om ursäkt)

• BlåGul -1
Ja, att det är dumdum-kulor man använder

Neej!

Dum Dum-kulor tillverkades av en brittisk arsenal (Dum Dum) i Indien. Det var en soft nose-konstruktion som användes militärt av britterna tills Haagkonventionen 1899 förbjöd denna typ av ammunition. Sen tyckte någon filmmakare/hippie/journalist att ordet lät ballt och började kalla alla kulor som expanderade eller inte höll ihop i ett stycke  för "dum-dum".

När man jagar annat än toppfågel använder man patroner vars kulor har blyspets eller hålspets, inte Dum-Dum-kulor.

Vid flera tillfällen har olika personer rekommenderat www.firearmstactical.com som en utmärkt källa. Ändå försöker personer sprida felaktig information för att verka häftiga. Så FL förklara gärna varför du envisas med att lägga inlägg om saker du inte har aning om? Det är inte första gången det händer på ämnet skottskader.

Tack för informationen. :) Har aldrig påstått mig vara expert på området, utan jag återger bara vad man har lärt sig från andra, minst lika trovärdiga, källor.

Jag kan även, om du vill, förklara varför jag har trott på det argument jag lade fram tidigare angående ammunition.

En 7.62 som träffar vinkelrätt i ett mjukt mål har en tendens, enligt vad jag har fått lära mig, att gå rakt igenom mjuka mål. 5.56 rör sig, återigen enligt uppgift, i en mycket "instabilare" bana och orsakar särskilt svåra utgångshål i målet. En 5.56:a ska tydligen kunna ge upphov till utgångshål som är ca 64 ggr större än ingångshålet.

Enligt uppgift ska en av orsakerna till varför USA önskade använda den här sortens ammunition i ett automatgevär (M-16) vara just skottskadorna som uppstår vid en träff av 5.56. Amerikanska militären var "trött på" att fienden blev träffad av en 7.62:a, skickades till fältlasarettet och en vecka (överdrift kanske) senare kunde återgå i tjänst med en halvläkt skottskada, men ändå relativt stridsduglig.

5.56:an satte tydligen stopp för detta i större utsträckning. Eftersom skottskadan blir så pass allvarlig finns det inte mycket att lappa ihop, utan det blir bara till att skicka hem den illa sårade soldaten.

OBS! Detta är ingen sanning, utan bara vad jag har fått lära mig. Har ingen populär och välkänd hemsida att hänvisa till. Fick den här informationen från en f d gerillasoldat från Uruguay som ett flertal gånger varit i strid med regeringstrupper, utrustade med vapen från USA (däribland M-16 geväret). Nu för tiden håller han till på en skytteklubb här i Malmö. Finns ingen anledning för honom att ljuga, eftersom jag känner honom väl.

Däremot kanske han har fel, vad vet jag?

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Menar du allvar när du säger att du litar mer på en person utan utbildning inom ämnet än på vetenskapliga källor. Förklara gärna vad du menar med att det är "minst lika trovärdiga källor". Mer trovärdiga källor än vetenskapliga bevis?

Om man frågar personer som varit med i väpnande konflikter om olika saker hör man saker som inte går att förankra i verkligheten. Inom mitt yrke har jag träffat personer ifrån många av konflikterna som har pågått under de senaste tio åren och vet du vad: Jag har hört allt ifrån minor som springer efter personer till att AK47 delar en på mitten. Med all respekt för din kompis så kanske man inte skall lita på allt som folk säger. Speciellt när många överdriver sina upplevelser för att få stanna i landet.

har två saker jag vill fråga om.. första.. var är en dum dum kulla egentligen... typ hur funkar det med mera.. eftersom det verkar vara ett utryck som missburkas hade det varit kul att få lite klarhet...

andra jag undrar över.. stämmer det att dom första M16A1.. inte hade räfflade pipor eller något sånt.. som gjorde att den träffade blev i stort sett slaktad.. kulan fick sådan konstig spinn under färden att den studsade runt i den träffade med mera..

• BlåGul -1

a) En blyspetskula gjord för ammunition i kaliber .303 British, tillverkad av Dum Dum Arsenal utanför Calcutta i Indien. Den mjuka spetsen gör att kulan lättare deformeras och plattas till vid träff, och tanken var alltså att kulan skulle orsaka grövre sårkanaler än den vanliga helmantelkula som annars användes.

B) Nej, det stämmer inte. M16 och andra vapen gjorda för den äldre M193-ammunitionen har däremot annan räffelstigning än de som är gjorda efter M855ans intåg. Skjuter man den nyare ammunitionen i vapen med den gamla räffelstigningen kommer kulan inte att få tillräcklig stabilitet ens i luften, vilket leder till usel precision och nyckelhål i måltavlan.

• BlåGul -1

Den ursprungliga definitionen (tror jag) finns på internationella röda korsets hemsida:

The notion of high velocity as the principal reason for the M16 wounding effect was reflected in the report of the group of experts convened by the ICRC in 1973 to discuss the use of weapons which might cause unnecessary suffering or have indiscriminate effects:

"Wounds from projectiles that strike the body at more than about 800 metres per second differ both in degree and in kind from wounds caused by lower-velocity projectiles. Because of the tendency of high-velocity projectiles to tumble and become deformed in the body, and to set up especially intense hydrodynamic shock-waves, the wounds which they cause may resemble those of dumdum bullets"

...och se, de fick in "dumdum" där också. :D

Denna rapport fick tydligen senare mycket kritik just för att den satte 800 meter/sekund som en skarp gräns (det finns inga vetenskapliga belägg för att en projektil plötsligt skulle bli mycket farligare över den gränsen), så definitionen är förmodligen flytande.

Ta en titt på:

31-Aug-1995  International Review of the Red Cross no 307, p.411-425 by Eric Prokosch

The Swiss draft Protocol on Small-Calibre Weapon Systems

http://www.icrc.org/Web....05963ED

Tack, mycket intressant läsning...

Dock verkar det ju en smula flytande, prickskyttegevär 90 har ju v0 på 850 m/s (enl. SoldF.com) och använder man ukal blir den väl ännu högre? så då är psg ett "höghastighetsvapen" då?

Hmmm.... jag tycker att termen är föga korrekt eller ens har något praktiskt värde?

Eftersom definitionen är, minst sagt, en smula flytande så är det ju svårt att med någon vettig säkerhet bestämma ett vapens benämning??

Jag tror att jag är ännu mer förvirrad nu.. wow.gif

Menar du allvar när du säger att du litar mer på en person utan utbildning inom ämnet än på vetenskapliga källor. Förklara gärna vad du menar med att det är "minst lika trovärdiga källor". Mer trovärdiga källor än vetenskapliga bevis?

Om man frågar personer som varit med i väpnande konflikter om olika saker hör man saker som inte går att förankra i verkligheten. Inom mitt yrke har jag träffat personer ifrån många av konflikterna som har pågått under de senaste tio åren och vet du vad: Jag har hört allt ifrån minor som springer efter personer till att AK47 delar en på mitten. Med all respekt för din kompis så kanske man inte skall lita på allt som folk säger. Speciellt när många överdriver sina upplevelser för att få stanna i landet.

Javisst menar jag allvar. Det handlar inte om överdrifter. Personen i fråga har sett skillnad på vilka skador som uppstår. Tydligen skulle det ha varit "mindre otrevligt" att bli träffad av en 7.62 mm skjuten från ett M-14 gevär än en 5.56:a skjuten från ett M-16 gevär.

Är det förresten någon som vet om den ryska 5.45 mm (tror det är kalibern på AK-74:an) och 5.56 mm skiljer sig mycket i skadeverkan?

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Intressant läsning. Dock ganska lustigt att även de har fått in de berömda "tvålblocken" när de har gjort tester. En kort lite sarkastisk fråga, vilken likhet ar tvål och människokroppar?

Samt en lite mer seriöst menad fråga, varför bryr sig folk så extremt mycket om "temporal cavity"? Jag har sysslat med skytte i nästan 20 år och läst vapentidningar, böcker och liknande nästan lika länge och där har debatten gått hög om just denna "temporal cavity". Slutsatsen där har ofta varit att den ( temporal cavity) är helt ointressant. Det som är intressant är den PERMANENTA sårkanalen. Stor sårkanal= stor utblödning=blir stridsoduglig snabbare.

Jag tror att, speciellt i media, så vill man ha coola häftiga rubriker och då låter "höghastighetsvapen med dumdum kulor" bättre än ex älgstudsare med nosler partition kula.

Nehej ha det bra nu skall jag ut och skjuta lite bana med min 22mm Unique ;)

Intressant läsning. Dock ganska lustigt att även de har fått in de berömda "tvålblocken" när de har gjort tester. En kort lite sarkastisk fråga, vilken likhet ar tvål och människokroppar?

Samt en lite mer seriöst menad fråga, varför bryr sig folk så extremt mycket om "temporal cavity"? Jag har sysslat med skytte i nästan 20 år och läst vapentidningar, böcker och liknande nästan lika länge och där har debatten gått hög om just denna "temporal cavity". Slutsatsen där har ofta varit att den ( temporal cavity) är helt ointressant. Det som är intressant är den PERMANENTA sårkanalen. Stor sårkanal= stor utblödning=blir stridsoduglig snabbare.

Jag tror att, speciellt i media, så vill man ha coola häftiga rubriker och då låter "höghastighetsvapen med dumdum kulor" bättre än ex älgstudsare med nosler partition kula.

Trots att du säger att du har sysslat med skytte i nästan 20 år, så tror jag dock inte att du har en 22mm Unique :P

Trots att du säger att du har sysslat med skytte i nästan 20 år, så tror jag dock inte att du har en 22mm Unique :P

Roninn: Det kan inte ha att göra med plötslig chockverkan och ett sätt att tala om att kulan lämnar en del energi efter sig vid träffen?

Nifelhel: Nu tar vi och tittar efter smileys i inläggen.. ;)

Vad jag har fått lära mig är densiteten hos tvål

den samma som medeldensiteten hos kött ben brosk..osv

Dvs medeldensiteten av en kropp........

Och att men därför testar i tvålblock...

Finns säkert ngn som kan ge en utförligare förklaring

Mvh R116

Enligt kvällspress är kalibern 22 mm. Vad kalibern egentligen är vet nog både du och jag.

Vad "medeldensiteten" är, är rätt ointressant tycker jag. En kropp består av kött ben mm i olika "skikt" att mixa ihop det är fel. Ett gammalt klassiskt exempel är att om du har en handen på en het spisplatta och andra handen i iskallt vatten så har du det i genomsnitt ganska bra. Samma sak här. Kroppen har ingen "medeldensitet".

Gelatin används för att jämföra olika kulors prestanda. För att resultatet skall vara riktigt krävs det att man använder kalibrerad gelatin. Så mediumet kan förutsäga vilken prestanda kulan ( och laddningen) kommer att få i verkligheten och då bara om gelatinet är kalibrerat till internationell standard. Att det fungerar är vetenskapligt dokumenterad och verifierad genom flera undersökningar.

Kroppen har ingen "medeldensitet".

Alla kroppar sammansatta eller inte har en densitet..

Om det är en kropp som består av flera olika Mtrl

räknas en medeldenstiet ut: Mtotal / V..

Och det ger medeldensitet oavsett om det är

en kropp, metallegering eller en planet....

Nu vet jag iofs inte mycket om vapen tester, men som jag sa det var det jag hade hört......Det låter som om gelatin

är det som dom som kan det här håller på..

Hej  :angry:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...