Jump to content

Namnbricka med stort N

LRRP

Recommended Posts

• 2 weeks later...
...är den där mössan reglementerad  ?   :D

Stf ÖB bär den. Han kan ha Nike-dojjor och rosa skärp. Sluta fråga så dumt! ;)

Så om mina befäl säger att "så där kan du för f*n inte har mössan" så skall jag säga "Stf ÖB har det!" :D ??

Själv tycker jag nog att han skulle ha flärparna på insidan..

Finns det inget reglemente där mössan ingår??

(Kanske han som bestämmer reglementena) ?? :D :P

Angående Leislie (eller hur han nu stavas) så är det faktiskt, som redan är sagt, sjukt likt! ;)

Jo att bilden är från Kosovo är jag med på.

Menar du att Swedint ligger i Sverige.

Jag trodde att det var hela utomlandsgrejen som hette det.

Men det är alltså bara stället som man får sin före-utlandstjänst-utb ?

Trodde att kortet var taget av ngn från Swedint..

Angående mössan

Det är snappat.

okej  en bild säger mer än 1000 ord vet väll alla.. och vi älskar ju alla detaljer vi hittar..  men är det för mycket om jag frågar varför snubben till vänster har en 304k-ficka på en SV2000 ?..  dög inte fickorna som kom med eller ?

sen att stf ÖB har pek-märket är ju bara för gulligt  ;)

okej  en bild säger mer än 1000 ord vet väll alla.. och vi älskar ju alla detaljer vi hittar..  men är det för mycket om jag frågar varför snubben till vänster har en 304k-ficka på en SV2000 ?..  dög inte fickorna som kom med eller ?

sen att stf ÖB har pek-märket är ju bara för gulligt  ;)

Har tänkt lite på det där med PEKmärket.

Skjuter inte alla värnpliktiga PEK?

Men det är ju inte direkt många som har märket på armen.

Kan det vara så att dom som inte har det har misslyckats eller kanske att dom tycker "Nä, fjolligt"..

Eller har ni en annan förklaring ?? :)

Angående PEK-märket... Du Måste klaraett visst antal pekövn. för att få Pekmärket grad3, med både p-skott och Ak. Alla gör inte detta... Min Ledn.plut hadde väldigt lite strid, hadde ingen p-skotts utb. (dock lyckades jag få en ändå, så jag hadde ett fint pekmärke) så inga fick märken. Lite till anknytning så hörde jag nu på Reg.dag att dom nuvarande hadde 3 v. Gsu... sen var det Facktjänst... Hu vad tråkigt...

Hur ser PEK-märke grad 3 ut då?

skall det inte vara med ngt p-skott eller så?

dom jag har sett är

det vanliga utan stjärna eler krans (grad 1?)

ett med stjärna (grad 2?) (har för mig att det såg ut så iaf0)

ett med stjärna och krans (grad 3?)

Det finns inget speciellt märke med ett p-skott på.

PEK betyder helt enkelt Pansarskott, Eldhandvapen, Kulspruta.

Det finns alltså övningar med både eldhandvapen, p-skott och kulspruta.

Krav för märken:

Utbildningstecken 1 (Gevär och stjärna)

Godkänd med ehv grundövning 1-11

Godkänd med p-skott grundövning 1-8

Godkänd i skjutövningarna 1-14 samt 16-17

Utbildningstecken 2 (Gevär med stjärna och lagerkrans)

Uppfyllt kraven enl. utb.tecken 1 samt genomfört skjutövning 18-23 med godkänt resultat.

Annat huvudvapen: uppfyllt kraven för utb.tecken 1 samt genomfört stridsövning 2.

Skjutövningar genomförda med godkänt resultat enligt bestämmelserna för respektive huvudvapen.

Citat från SkjutR A PEK1

The Swede

Många bär det inte pga att man inte får ha mer än ett utbildningstecken. Och då får man väl välja, (tex) en treudd eller ett PEK-märke. tjaaaa :)

Det där förklarar en hel del ! :)

*Högberg funderar ut något nytt att fundera över* ;)

• 10 months later...

Det där med att man bara får ha ett utbildningstecken, min plutch var med i Arméns Lejon och tillika ett utbildat NBC befäl... men hade hade både en båge som det stod "Arméns Lejon" el. "Uppvisningsgrupperna" (minns ej) och NBC märket (min avatar), var detta tillåtet enligt reglementet.

Det där med att man bara får ha ett utbildningstecken, min plutch var med i Arméns Lejon och tillika ett utbildat NBC befäl... men hade hade både en båge som det stod "Arméns Lejon" el. "Uppvisningsgrupperna" (minns ej) och NBC märket (min avatar), var detta tillåtet enligt reglementet.

jag råkar direkt tänka att det känns lite .. oseriöst att ha en båge som det står "Uppvisningsgrupperna" på.

Tror jag ska sy fast SoldF-märket på uniformen ändå.... :ak:

men hade hade både en båge som det stod "Arméns Lejon" el. "Uppvisningsgrupperna" (minns ej) och NBC märket (min avatar), var detta tillåtet enligt reglementet.

UniR FM 2003 sid 182:

Utbildningstecken

Fastställt svenskt utbildningstecken av textil får anläggas på höger ärm 30 mm under ärmsömmen till fältjacka 90 och sjöarbetsjacka 93. Endast ett utbildningstecken får bäras (eget val).

Tillägg:

sid 287

Av Högkvarteret fastställt (special-)utbildningstecken av textil får bäras på fältjackans (motsv) högra ärm 30 mm under axelsömmen.

Utbildningstecken av textil får kompletteras med en separat tilläggstext i form av en uppåt- eller nedåtböjd båge som anbringas under eller över förbandstecknet.

samt
Personal under grundutbildning får bära ett utbildnings(linje)tecken i form av en nedåtböjd båge av textil på fältjackans (motsv) högra ärm 30 mm under axelsömmen.

Alltså endast ett (special-)utbildningstecken ELLER utbildnings(linje)tecken får bäras på höger ärm. Ett förbandstecken + en eventuell båge får bäras på vänster ärm.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...