Jump to content

uppsats om försvaret

Recommended Posts

Hej, har fått en uppgift till att skriva en uppsats om försvaret i Svenska B.

Uppsatsen ska skrivas till en tilldelad text, som jag inte vet riktigt vad.

Men huvudfrågan är om försvarsnedraganingarna och om sveriges kapacitet till internationella uppdrag, och om alldeles för få värnpliktiga.

Nåja, det jag ber er är att jag behöver lite sköna ironiska citat om hur pass bra vårt försvar är, speciellt från Leni björklund.

Gärna lite information/text om varför hon tillsattes.

En annan sak är att jag behöver förslag på en metafor som kan länkas till dagens hårdbantade försvar från 40mille till 37mille, med så pass få förband...

Ja en mycket viktigt grej, jag skulle gärna vilja ha lite kött på bena om försvarets renoveringsobjekt av b.la. olika regementen som har lagts ner.

Edited by smirnoff

Jag tycker att du gör ett stort fel här. Du utgår från att vår försvarsförmåga är undermålig. Du borde istället gör en undersökning i hur det verkligen ligger till. Det är fullt möjliogt att ditt första antagande är korrekt, men du borde försöka gå in med en objektiv grundsyn.

Viktiga saker är att koppla försvarets anslag/storlek till den nuvarande antagna hotbilden.

Är den hotbilden befogad eller en skönmålning?, detta kan man verkligen disskutera.

Sen är det visserlige ganska tydlig att mkt kapitalförstöring har skett vid nedläggningar av nyreonverade förband.

VAr försiktig med att använda olika skirbenter här på forumet som källa, merparten är ambitösa och mkt seriösa men våra inlägg speglar ofta våra egna åsikter. Däremot skall du självklart använda soldf som en plats att länkas vidare till olika källor.

Hoppas jag tillförde något.

Edited by Realkh

Efter Fb2000 satsade man 500miljoner på att rusta upp Östersunds garnision. Allt lades ner i sommras. Dom sista nya byggnaderna målades klart i Julas.

Men sedan så kan du även skriva lite om teknikutvecklingen samt lite vad t.ex. Gripenprojektet har inneburit för den civila teknikutvecklingen.

Mitt lilla tips är att inte fästa för mcyket vikt kring olika system, utrustning, organisation etc i uppsatsen.

Svenska lärare är i regel typen som vill ha en långtgående analys, med mycket egna synpunter och slutsatser.

det är iallfall minerfarenhet av svenskalärare på gymnasiet

kan bara hålla med föregående talar. Håll uppsattsen på en hög strukturell nivå, där du kanske mer ifråga sätter politkernas inkonsekvens i sina agerande. Hur kan en ort vara överlägset bäst 2000, men totalt värdelös 2004? ta flytten av A8 -> Boden som exempel. Peka även på resursslöseriet i hur förband renoverades eftersom de var så bra utbildningsplattformar för att läggas ned när de är färdigrenoverade. Kanske även titta på vad utbildningen av vpl kostar, och hur mkt pengar som faktiskt sparades på att lägga ner alla dessa förband, om det nu sparades ngt... finns matriel i FB osv som räcker till doktorsavhandlingar...

Lite boktips:

* Vad kostar försvaret i framtiden? av Karl-Henrik Henriksson, Ulf Jonsson - FOI-R, ISSN: 1650-1942; 1640 - Utgivare FOI 2005

* Kostnad och kapacitet för militärt försvar : förstudie internationella jämförelser / Helge Löfstedt - FOI-R, ISSN: 1650-1942 ; 1167 Utgivare FOI 2004

* Rysk militär förmåga i ett tioårsperspektiv : FOI/FOA de kommer ut med en ny version varje år, intressant att följa utvecklingen i dessa.

* De nordiska ländernas försvarsmakter : några jämförelser / Helge Löfstedt FOI-R, ISSN: 1650-1942 ; 1577 - Utgivare FOI 2005

här finner du en massa smaskigt till en uppsatts ;)

Att skriva en uppsats i svenska B är en ganska så svår uppgift så jag tänkte bidra med några tips.

Det låter som om du ska skriva en uppsats där du ska föra fram din egen åsikt i frågan, därför kommer jag att utgå ifrån det. Ska uppsatsen vara objektiv - skriv objektivt och avstå från frestelsen att angripa dagens försvarspolitik.

Då jag läste ditt inlägg fick jag intrycket av att du är ute efter att ensidigt kritisera försvarspolitiken. Det är inget fel med det i sig, men det brukar inte bli särskilt rolig läsning av det, vilket i sin tur inte brukar leda till särskilt bra betyg. Realkh skriver bland sina tips att du bör gå in med en objektiv grundsyn. Det kanske inte alls är nödvändigt om du ska skriva något liknande en debattartikel, men det kan vara bra att texten till en början framstår, kanske inte som objektiv, men i alla fall som undersökande. Inled inte med "den nuvarande försvarspolitiken är dålig därför att den leder till att försvaret förlorar sin förmåga att...". Det inbjuder inte till läsning och får många läsare att sluta redan i inledningen. En bättre början kanske skulle vara "såhär x månader efter försvarsbeslutet pågår fortfarande en debatt om vilka förmågor en framtida svensk försvarsmakt bör besitta...".

Därefter kan man fortsätta med att man undersöker den fråga man vill behandla. Realkh ger några exempel ovan. Du kommer inte att kunna ta upp alla de frågor som du tycker är viktiga, se därför till att begränsa dig till en eller ett par frågor som du håller dig till. Redogör för fakta och hänvisa till källor på ett smidigt och naturligt sätt. Tidningsartiklar, både debattartiklar och rena nyheter, brukar utgöra bra källstoff. Ett bra skolbibliotek har tillgång till tjänster som t.ex. Mediearkivet, där man kan söka i tidningsarkiv. Har ditt skolbibliotek inte sådana tjänster - klaga!

Först i slutet av artikeln, när man redogjort för fakta, avslöjar man var man själv står i frågan. Där redogör man för sina argument och hänvisar till de fakta man redan tagit upp. Det hela är lite som en amerikansk dokumentär: Först berättar man vad man ska berätta, sedan berättar man det och till sist berättar man vad man har berättat och drar slutsatser utifrån det.

Kom ihåg att språket är ditt vapen och se till att det är välvårdat. Undvik de vanligaste felen, såsom felstavningar, särskrivningar och satsradningar. Språket ska vara nyanserat, och inte som det första utkastet av det här inlägget, där mer än hälften av alla styckena började med ordet "det". Det är absolut inte fusk att ta hjälp av referenslitteratur, såsom ordböcker. Synonymordböcker kan vara väldigt bra för att nyansera sitt språk, men se bara till att inte falla för frestelsen att använda stora ord. Slutresultatet brukar bara se konstigt ut. En referensbok som jag särskilt vill rekomendera är Svenska skrivregler utgiven av Svenska språknämnden. Den är inte särskilt stor och ger svar på de flesta frågor man kan ha då man skriver en text.

Se dessutom till att korrekturläsa det färdiga verket, minst tre gånger. Jag korrekturläste en gång ett arbete en hel dag, och hittade nya fel varje gång. Rannsaka dig själv. Vi har alla en förkärlek för olika språkliga fel. Själv pillar jag in "så" både här och där där det inte hör hemma.

Till sist: Lycka till!

/mdn