Jump to content

vilken IR strålkastare??

Stella-Polaris

Recommended Posts

På marknaden i Odessa, Ukraina, inhandlade jag för en vecka sedan en Rysk IR strålkastare till det fasibla priset 27 kr.

Tyvärr äger jag inte någon digitalkamera varför bild ej finnes..

Diameter 23 cm (glaset 19,5)

Bak står : IPX8S (och det är den latinska bokstaven S inte Ryskans C)

Bak nedantill står : OY-3GA2M

X12HTO7615

Fästet är V format med 2 infästningshål.

Strålkastaren har begränsad rörighet i höjd och har ett fäste som troligtvis är till en länkarm. Detta fäste sitter monterat på högersida.

Har någon sprungit på en sida om ryska IRstrålkastare? alt kan ha en ide från vilken vagn den kommer?

Själv har jag lite BMP känsla...

På marknaden i Odessa, Ukraina, inhandlade jag för en vecka sedan en Rysk IR strålkastare till det fasibla priset 27 kr.

Tyvärr äger jag inte någon digitalkamera varför bild ej finnes..

Diameter 23 cm (glaset 19,5)

Bak står : IPX8S (och det är den latinska bokstaven S inte Ryskans C)

Bak nedantill står : OY-3GA2M

X12HTO7615

Fästet är V format med 2 infästningshål.

Strålkastaren har begränsad rörighet i höjd och har ett fäste som troligtvis är till en länkarm. Detta fäste sitter monterat på högersida.

Har någon sprungit på en sida om ryska IRstrålkastare? alt kan ha en ide från vilken vagn den kommer?

Själv har jag lite BMP känsla...

ingen BMP..

hör till en BTR-80

/b

Edited by Blackadder

då kommer frågan.. vem är mest MÖP, den som köper en IR strålkastare på semester eller den som kan säga vad det är efter en beskrivning?

*asg*

tja...

f.y.i stellapolaris så har heter BMP(3)'s strålkastare OU-5

/b

Tackar!

Vet du om någon sida som tar upp Ryska IR system?

(Nu återstår bara att se om Videokameran klara IR :clap: )

Hur kan man tänkas driva en sådan tingest? Måste man släpa med sig ett 12V-batteri? 24V? Diselgenerator? :rockon:

Ja är det 12 eller 24 v?

Lampan sitter stenhårt och jag våger inte vrida hårdare. Finns det någon här som bytat lampa på tex en BMP-1:a? Skall lampan vridas motsols....eller??? Torde ju stå på lampan hur många volt.

Wow! Funkar den? :rockon: Och vad kan man i sånna fall använda den till? Antar att du måste ha någon slags display för att kunna se bilder på?

Min förhoppning är att någon videokamera klarar IR ljuset. Varvid jag kan filma nattetid...Någon som vet?

Stella... nähh det kommer inte fungera så jag kan var snäll och ta den ifrån dig så slipper du skrota den...

jag har filmat med Sony -dv kamera med ett enkelt irfilter på en vanlig lampa och det rockade svårt, enda problemet var såklart räckvidden och sedan att sony kameran i nightshotläge hade så lång slutartid att det blev lite ryckigt på filmen... men med din lampa.. tja nu kommer jag ha persiennerna neddragna i framtiden 0:)

[edit] lite svar på din senare post om vilka kameror som fungerar, har inte prövart någon annan men Sony är kända för att ha en bra IR-känslighet, om någon minns så fick dom tom återkalla en familj med kameror för dom var så bra att dom i nightshotläge kunnde se genom kläder hehehe

angående elsystemet så är jag inte säker, BTR-70 ska ha ett 12V system mendans andra samtida vagnar med BTR-80 har 24V så rådet är givet starta bara med ett batteri :) finns säkert någon som kan svara mer utförligt

http://warfare.ru/?linkid=1788&catid=245ℑ=372 visst är det en sådan lampa du menade?

/b

Edited by Blackadder

Wow! Funkar den? :rockon: Och vad kan man i sånna fall använda den till? Antar att du måste ha någon slags display för att kunna se bilder på?

Min förhoppning är att någon videokamera klarar IR ljuset. Varvid jag kan filma nattetid...Någon som vet?

Stella... nähh det kommer inte fungera så jag kan var snäll och ta den ifrån dig så slipper du skrota den...

jag har filmat med Sony -dv kamera med ett enkelt irfilter på en vanlig lampa och det rockade svårt, enda problemet var såklart räckvidden och sedan att sony kameran i nightshotläge hade så lång slutartid att det blev lite ryckigt på filmen... men med din lampa.. tja nu kommer jag ha persiennerna neddragna i framtiden 0:)

[edit] lite svar på din senare post om vilka kameror som fungerar, har inte prövart någon annan men Sony är kända för att ha en bra IR-känslighet, om någon minns så fick dom tom återkalla en familj med kameror för dom var så bra att dom i nightshotläge kunnde se genom kläder hehehe

angående elsystemet så är jag inte säker, BTR-70 ska ha ett 12V system mendans andra samtida vagnar med BTR-80 har 24V så rådet är givet starta bara med ett batteri :) finns säkert någon som kan svara mer utförligt

http://warfare.ru/?linkid=1788&catid=245ℑ=372 visst är det en sådan lampa du menade?

/b

Konturen stämmer bra.

Skall kolla om någon lekkamat har en Sony. Sedan är det ju bara att testa. Just nu står jag med problemet att få bort lampan. Den sitter stenhårt så jag är osäker på att jag vrider åt rätt håll. Rädd att glaset skall gå sönder... Vilken räckvidd tror du att man kan få med denna och en SONY?

Edited by Stella-Polaris

/b

Konturen stämmer bra.

Skall kolla om någon lekkamat har en Sony. Sedan är det ju bara att testa. Just nu står jag med problemet att få bort lampan. Den sitter stenhårt så jag är osäker på att jag vrider åt rätt håll. Rädd att glaset skall gå sönder... Vilken räckvidd tror du att man kan få med denna och en SONY?

Iomed att det är stridsfältsbelysning till för att användas vid skjutning så tror jag absolut det är rätt bra "flås" i lampan,

jmf med lampan som satt fram på LEO1'orna i Bosnien, den lös respektabelt långt..

men har inga råd för hur du får bort själva glödlampan.

Det du troligen måste göra är att låsa autofokusen på oändligt för annars tror jag den får det lite jobbigt och sedan är det ju inge vidare förstoring på objektivet på små handycams, sky allt annat än optisk zoom som pesten. men testa.. skulle inte bli förvånad om du lyser upp och får bra bild på tre-fyrahundra meter eller mer, gränssättande är nog snarast kameran.

Mycket gissningar nu Stella men ser fram mot testutlåtandet