Jump to content

Främlimgslegionen

Guest

Recommended Posts

Efter att ha sett filmen med helan och halvan i morse (1/7) så började jag fundera och har några frågor som jag hoppas någon kan svara på:

1. När och av vem grundandes Främlingslegionen?

2. Med vilket syfte grundandes den?

3. Det här med namnbyte och sådant... Vad har det för syfte nu och och har den alltid haft den "traditionen"?,  egentligen?

4. Hur "elit" är den egentligen?

Guest Bridge

Helan och Halvans film är kanske inte så representativ för dagens legion :D

1. Den franska främlingslegionen bildades 1831. Jag vet tyvär inte vem som skapade den men det kan säkert någon annan svara på.

2. Den grundades för att erövra och hålla ordning i Algeriet.

3. Namnbyte och sådant tror jag är till för att man inte ska känna för mycket samhörighet med ursprungslandet.

4.Har faktiskt ingen aning om hur "elit" den är.

En sak som jag såg på en dokumentär om Legionen var att dom bästa officerarna som examinerades från franska "WestPoint" fick tjänstgöra i Legionen.

Det är tydligen en väldigt eftertraktad tjänstgöring för officerare.

Namnbyte är väl en möjlighet man har/hade och inget krav. De jag känner som tjänstgjort i legionen har samma namn nu som innan. Namnbytet kan väl tänkas syfta till att ge en möjlighet till omstart i livet för folk som skött sig bra i legionen men som har saker i bagaget de vill slippa.

När det gäller om de är elit eller inte så är det lika svårt att svara på som när det gäller marinkåren. Legionen omfattar olika typer av förband från riktigt vassa stridande till underhåll. Legionen är som en liten armé i armén med stora skillnader på de ingående förbanden. Man kan säga att det finns elitförband inom legionen men att legionen som en helhet inte är ett elitförband.

Guest super Matrosen

Precis... alltså många i legionen är smått kriminella typer.Dock inte alla. Man får inte gå med om man gjort grova kriminella grejer. Namn bytet är till dels om man vill skapa en ny identiete och dels för att man ska slippa eventuella hämnd aktioner i framtiden. I legionen som har sin största del av utbildningen i franska guyana(vet ej hur det stavas) är utbildningen hård. Har inga direkt uppgifter på hur hård men man kan nog jämföra med KJ.Den stora skillnanden i legionen är att man har rätt att befälen har rätt att ge fysiska straff osv. Alltså dom kan puckla på dig utan att du kan göra något. Detta är fruktansvärt psykiskt påfrestande vilket gör att främlingslegionens utbildning är en av det mest fruktade i världen.Kan också tillägga att innan själva utbildningen genomgår man vad man kan likna vid en mönstring. Går man vidare skickas man till en av orterna som legionen har. Där får du inte ha någon kontakt med utomstående på ca 3 månader har jag för mig. Jag har också för mig att det är efter denna period som kan liknas vid "gsu" som man skriver på kontraktet för legionen. Har för mig att det är ett kontrakt 5 år. Under denna period TILLHÖR du legionen.

Att söka till legionen gör man inte om man inte tänkt på det väldigt noga. Det är inte en dans på rosor direkt.

Här är en länk till en sida där en bok skriven av en kille som varit med i legionen. Troligen den sida med mest grejer om legionen.

http://www.foreignlegionlife.com/

• 3 weeks later...

orginal posten:

1. 10 mars 1831 kung louis phillipe

2. kolla vi har en massa idioter som vi kan skicka och dö istället för fransmänn.. (frankrike som kolonialmakt), till en början fick legionärer inte vistas på franska fastlandet..

3. namnbyte förr: det var inte obligatoriskt men om du ville gömma dig undan något kunde legionen ge dig en ny identitet.. därav namnbyte (även födelsedatum, födelseort byts)

namnbyte nu: sedan ett par år byter legionen namn på alla som går med vare sig du vill eller inte.. detta innebär dock inte att du är under "anonymat", dvs att de skyddar dig från omvärldens efterforskningar (dvs om nån ringer och frågar efter pelle plutt så svara legionen pelle plutt?? jorå han e här fast här går han under namnet anders and).. du kan om du vill begära anonymat, men då förlorar du många av de få rättigheter som du har, du får inte ta emot post, du får inte ringa osv.. generellt sett blir livet knöligt (men om någon ringer och frågar efter pelle plutt svarar de pelle plutt näe inte finns det nån sån här..).. dessutom så minskar "tjockleken" på skyddsbarriären som anonymat ger dig för varje dag som går då legionen hela tiden förändras för att bli en mer integrerad del i den franska krigsmakten, jag känner folk som blivit utlämnade till franska polisen för dummheter som de gjort under permis.. men anonymat är mest till för att skydda dig mot dumheter som du gjort innnan legionen, inte under din tjänstgöring, men för 20 år sedan hade killen aldrig blivit utlämnad..

4. inte särskilt.. det finns mindre specialenheter som håller någon sorts standard men inte ens de är särskilt imponerande med internationella mått mätt..

övriga poster:

att jämföra legionen med kj är en skymf mot våra glada skogsmatroser.. befälen har ingen som helst rätt att klappa till folk, även om det händer då och då (titt som tätt med vissa, märkligt nog klappar de aldrig till legionärer som uttryck en inställning typ slår du så slår jag).. armhävningar och sånt trams finns det inga regler mot.. notera dock att i teorin är det exakt samma regler i legionen som i övriga franska armen..

för att gå med:

1. åk till en ort i frankrike som har en rekryteringsstation, paris är vanligast men det bästa är att åka direkt till aubagne utanför marseille, du får nämligen vänta på rekryteringsstationen tills ni e tillräckligt många för att skicka ner med ett befäl till aubagne, denna väntan kan bli upp till en vecka av skurande, denna vecka hoppar du helt över om du åker direkt till aubagne

2. ca 3 veckor (kan gå på 3 dagar eller 5 veckor, beror på tur, tillgång på tolkar osv) i aubagne med "tester" efter att du skrivit på ditt kontrakt på 5 år.. kontraktet kan dock brytas av båda sidor under de första 6 månaderna (om du vill bryta kontraktet under instruktionen är det generellt sätt VÄLDIGT svårt normalt sett får du vänta tills instruktionen är slut...)

- 12 min cooper (spring så långt du kan på 12 min, officiellt minimikrav 2600m, men det är bara teoretiskt, är du östkille måste du springa mer om du e västkille räcker det med mindre..)

- "iq-test" typ i-prov på våran mönstring

- intervju med "gestapo", säkerhetsbyrån

- intervju med befäl

- läkarundersökning

- en jävla massa städande och ogräsplockande

3. 4 månders instruktion i 4RE castelnaudary, därefter till ditt regemente.. vilket regemente du får beror på efterfrågan hos regementena, din ranking inom instruktionen, hurvidare översten som ger dig din placering gillar ditt utseende och tur.. om du sluttar 1 eller 2 inom instruktionen så är det nästan garanterat att du kommer dit du vill förutsatt att det finns platser till detta regemente för din pluton (återigen tur alltså)..

4. på ditt regemente tja nu väntar ca 4.5 år..

5. för att bryta kontraktet: du har 6 månader på dig att bryta kontraktet, men legionen kommer att göra allt för att intimidera dig för att stanna typ "bryta kontraktet? det e försent nu har du skrivit på bla bla" men det e bara att stå på sig.. efter de 6 månaderna kan du få sparken från legionen för 2 grova tabbar, ex på grov tabbe: peemis utomlands utan tillstånd, narkotikainnehav osv.. jag misstänker också att om du kastar ut en officer från 3:e våningen kommer du få 40 dar i buren och sedan sparken.. så ut kan man alltid komma utan att desertera..

gå inte med i legionen om du inte har någon tidigare militär utbildning (legionen tillhandahåller inte mycket inom det området)

hur vanligt är det att svenskar går med i legionen? någon som varit där o kan berätta hur det var? har hört att många gör sitt största misstag i livet med att gå med, ska tydligen inte vara någon "hit" o deserterar därför...

I en gammal värnplikstnytt från 96/97 någongång var det en interjuv med en svens legionär som hade varit fallskärmsjägare i legionen. Men nu för tiden jobbade han som svetsare i ulricehamn =)

Man kan lära sig ett "vanligt" yrke inom legionen också, sen får man pension livet ut efter att man avslutat sina 5 år...

4. inte särskilt.. det finns mindre specialenheter som håller någon sorts standard men inte ens de är särskilt imponerande med internationella mått mätt..

Jag skulle nog kalla 2eme-REP för ett elitförband som tåls att jämföra med andra elitstyrkor i världen...kolla bara Operation Kolwezi...

satt precis och tänkte på om jag skulle posta om främlingslegionen.. har chattat lite med en kille som "extra knäcker" på en av dom ställerna man kan skriva in sig och jag är intresserad.. tror inte så där hundra på att det är brottslingar som söker.. kanske trillar in en och annan.. men söker dom sig till militären istället för att råna folk så måste dom ha skärpt sig.. egentligen är det bara 2 frågor jag vill ha svar på innan jag "seriöst" fundera på om jag vill...

fråga 1:

jag heter daniel granquist och vill inte bli om med det eller svenska identitiet, så skrivs man in som "pelle plut" eller någe och sen efteråt och på permis hem så kan man få vara danie utan krångel..

och fråga 2 som jag inte tror ni kan svara på ;)

är 5 år för lång tid? ;)

min plan är svensk värnplikt och sen om jag inte kan läsa officer eller göra UN missions eller liknande så joinar jag legionen.. en del väljer jobba på hotel eller bara resa men dom åren vill jag ta militärt och sen när jag är kanske 30 ha civilt jobb.. och då kanske legionen kan rocka om man kan gå någon utblidning där, även om jag nöjer mig med nästan vad som helst..

Jag har inte tjänstgjort i legionen, kommer aldrig göra det helller. Men jag kan ge dig mina tankar.

Jag förstår inte hur en människa kan bege sig till Frankrike och göra deras smutsjobb.

Är det för att man vill strida?

Bli "elitsoldat"?

Fått för sig att det är nåt glamoröst med soldatlivet?

Plus att jag tror att många människor kommer undra vad du är för en prick när du på arbetsintervjuer berättar om Legionen.(Mycket förutfattade meningar)

Guest Hanfot

Bravo One:

Man måste ha tjänstgjort 15år för att få pension av franska staten.

Däremot så kan du få bli fransk medborgare efter fem år.

hmm..

hanfot:

15 år e korrekt för den första pensionen.. om man tjänstgör längre tid så får man lite större pension (jag har inte riktigt koll på vilka tidsrymder och hur mycket extra).. men angående franskt medborgarskap.. för att begära det måste du vara "rektifierad", dvs byt tebax till din riktiga identitet eller bekräfta att du aldrig bytt.. detta kan du numera ansöka om efter 1 års tjänst men det kan ta en hel del tid innan det trillar igenom (upp till flera år).. därefter kan du ansöka om franskt medborgarskap men det är under inga omständigheter så att du garanterat får det.. du kan teoretiskt få medborgarskap innan ditt första kontrakt e slut men jag har aldrig hört talats om någon som fått medborgarskap utan att skriva på åtminstone för 2 år till.. dvs det e inget å räkna med.. men å andra sidan så e ett franskt pass kanske inte så intressant för en svensk..

granq:

jag förstår inte den första frågan.. men jag kan gissa.. nej du har inget val, du kommer att byta namn.. men du kan ändra tillbaka genom rektifieringen (se ovan), innan du e rektifierad får du inte lämna frankrike under permisen.. men 95% gör det ändå.. vissa åker fast (en väldigt liten del) och får några dar i buren.. men om du åker fast 2 gånger så kanske du får sparken..

om 5 år e för lång tid?? på alla sätt och vis..

legionen rocka?? inte mycke..

dg:

och när var kolwezi?? 1978.. och förresten.. kolla på vad de gjorde och vilket motstånd som möttes och avgör sedan om det var imponerande eller inte..

rangerx:

det är inte många svenskar i legionen.. kanske 10-15 st.. det är en del som går med (en gissning på 1-3/år) men den stora majoriteten åker hem efter instruktionen (4 månader) eller deserterar ganska omgående..

Har själv ingen personlig erfarenhet från legionen men vi hade tre stycken på mitt kompani på BA01 som tjänstgjort där.

Två av dom deserterade och den tredje lyckades säga upp sig. Troligtvis gjorde han bara "grundutbildningen".

En av mina närmsta bekanta har tjänstgjort 6 år på 2REP.

Han trivdes bra därnere men så var han lite tokig också :)

Han gjorde GU på I22 i Kiruna och kunde väl aldrig bli riktigt civil efter det.

I Bosnien träffade jag på Legionärer vid några tillfällen men jag tycker inte att dom verkade vara varken bättre eller sämre än några andra.

The Swede

Gran q: ÄR du allvarligt intresserad av legionen så kan du ju läsa exempelvis "Life in the Foreign Legion" av Evan McGorman, isbn nr: 155571532X

Jag kan inte förstå att du snackar om att gå med i legionen innan du ens gjort svensk värnplikt. Vet ju inte hur insatt du är i ämnet, jag kan inte säga att jag kan allt, men om jag var du skulle jag nog tänka mig för ett antal gånger innan jag gick med. Ryktet säger ju att det är en anna sorts pedagogik där.

Är ganska säjker på att legionen är stängd för brottslingar sen många år tillbaka, dom har en underättelsetjänst som kollar upp din bakgrund innan du får komma med men jag kommer inte ihåg vad den heter

silen

jo det stämmer förut (typ får inte hända nu men somliga officerare läser väl inte om den nya policyn) kunde en officer helt oprocerat slå någon och med full rätt och du fick inte göra något.. men i grund och botten handlar det ju om samma sak.. och jo självfallet kommer man tänka lite, är nog inte bra att på impuls packa dra ner till frankrike i 5 år och kanske hamna i ett krig i afrika.. då får man vara sjukligt impulsiv  ;)

the mistaken

nja, brottslingar som i grovt rån, mord och sådant är stänga från legionen antagligen om dom är efterlysta för det, i sverige har du ju ingen möjlighet även om du har tagit ditt straff.. tror legionen bara bry sig om hurvida man är efterspannad (mest av utrikespoltiska skäl), legionens underrättelse tjänst kallas för gestapo och används av "alla"  men dom har säkert något mer officielt namn, har läst på en sida att stölder är vanligt  så nog finns det brottslingar, och det är som är så tråkigt.. inte för jag bryr mig om någon har varit brottsling, men sno man från sina vänner är det illa, sen tycker jag att soldater ska vara dom mest laglydiga av alla "yrkesgrupper" pågrund av sin uppgift.

Doyle

"Är det för att man vill strida?"

jag vill drömmer inte om att få deltaga i strid, men jag är inte främmande för det..ska förklara varför, jag tycker varje människa ska försöka bidra för att "alla" ska få det bättre, somliga lägger en slant till rädda barnen eller likanade, en del går längre och jobbar gratis för att hjälpa dom på plats (min syster skulle tillexemple men avbröt innan hon åkte pågrund av lite olika skäl) och vi har ett fader barn i familjen, min pappa ville vara FN soldat i kashmir när jag växte upp.. kanske inte så mycke pågrund av att han vill hjälpa dom, utan kanske mer pågrund av att det var relativit lugnt, kashmir är vackert och kanske även för pengarna, dock blev det inget för att han skulle vara tvungen att tjänstgöra i israel först och vill inte åka ner med familjen dit, jag var bara 6 år då så det tackar man för..

och jag tror/hoppas att jag kan hjälpa mest genom att vara en soldat i ett annat land

"Bli "elitsoldat"?"

nopp, en tuff utbildning hade jag dock gillat, tuff som i hård, eftersom jag gillar när man pressar kroppen till max (även om jag är dålig på att göra det ;) och självfallet tror jag att lite överlevnads utbildningar inte hade skadat, men någon special styrka är inte min grej, om det inte blir "nödvändigt" för t ex utlandstjänstgöring..

"Fått för sig att det är nåt glamoröst med soldatlivet?"

beror på hur du menar, jag ser något positivt med i stort sätt allt här i livet och ser väl soldatlivet som ett enkelt, "spännande" lärorikt och roligt.. kanske inte om man hamnar i värsta vietnam men alla yrken har ju sina egna glamorösa stunder och mindre glamorösa, men det är väl inte därför man utbildar sig inom något yrke? utan det är väl om man vill pyssla med det, pengar, brist på alternativ..

wow, klockan är tjugo i fyra på morgonen och jag skrev allt detta, man gör verkligen knäppa saker när man är trött ;)

ska förklara varför, jag tycker varje människa ska försöka bidra för att "alla" ska få det bättre

Frågan är du bara om Främlingslegionen är rätt "organisation" för att få bidra till att "alla ska få det bättre.

Personligen tror jag du gör mer nytta för mänskligheten om du åker ner som Lastbilschaufför åt Röda Korset.

Råkade höra ett samtal mellan en kapten och en löjtnant.

Kaptenen berättade om när han varit på någon mission och de hade stannat till i Frankrike. De hade krökat till rätt hårt och en av mannarna fick för sig att skriva på för Legionen. Och då hade han stora problem.

Hur det gick sen fick jag inte höra, då jag var tvungen att lämna platsen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...