Jump to content

Sveriges Luftvärnsförmåga?


Foxtrot Lima

Recommended Posts

...

Lvkv är ett bra system för det den är gjord. Skjuta helikoptrar. Men man ska inte överskatta systemets funktion. Räckvidd och funktion mot snabba manövrerande mål är sämre än för robotar. Sen är Lvkv pga att dess syfte är verkan mot hkp nästan helt beroende av radarn medan rb70 kan verka utan mycket bättre då radarn bara ger invisning vilket höjer förmågan.

Luftvärnets styrka ligger i dess mångsidighet och olika system som kompletterar varandra. Från början vände jag mig emot att Lvkv90 jämfördes mot ett system med liknande uppgift som RBS70. Rent prestandamässigt är de inte intressant att jämföra, det är som att jämföra AK med KSP, de har olika användningsområden. Så jag tror inte det förekommer någon överskattning av Lvkv90s förmågor, vill man trots det jämföra ändå har Lvkv90 fördel av allvädersförmåga, kort grupperingstid/eldberedskap, högre skydd både i form av pansar och förmåga till eget närskydd, verkan går inte att störa osv.

 

Sedan kan man alltid jämföra eldrörsluftvärn mot robotluftvärn, där är det klart att robotluftvärnet har de flesta fördelarna. Men en stor fördel eldrörsluftvärnet har är att dess ammunition när den väl lämnat eldröret mot sitt mål inte går att störa ut på något sätt genom motmedel.
Det är i princip omöjligt att störa system som rb70.

...

Att RBS70 är "omöjlig" att störa ut kompenseras gott och väl av att systemets brister i regn och mörker. Är det okej att vi har ett system vars förmåga i värsta fall kan sjunka till 0 bara för att det blivit mörkt pga brist på mörkersikten? Är det okej att ha ett system vars förmåga påverkas kraftigt av regn? Krigföring är inget 9-5 jobb, fi kommer plåga oss även efter mörkrets inbrott. Fi kommer inte heller sitta inne och rulla tummarna bara för att det regnar. Jag ser med RBS70 många fördelar, men samtidigt många nackdelar som drar ner helhetsintrycket.

 

Som sagt, äpplen och päron!

 

Jag har inte påstått att rbs70 är på något sätt oslagbart eller "bäst".

Bara att man inte skall ignorera de styrkor systemet har eller ignorera de svagheter som lvkv har.

 

Min högst personliga åsikt är att man skall ha brigadLv (nu har vi inga brigader eller planerar förmåga att kunna agera i förband större än stridsgrupp men det är min åsikt ändock) baserat kring en Lvbat med 2xasradR komp på cv90 chassi (eller liknande)+1xrbs23komp. Rb70 baseras för mycket på 2 tummar per EE.

Edited by Peo
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur bra är Rbs-23 i jämförelse med tex NASAMS II?

 

 

Nog svårt att svara på då prestandan i stort är hemlig för båda.

Den stora skillnaden är att "intelligensen" i rbs23 sitter på marken och därför borde själva roboten vara billigare än nasams som använder en ganska dyr robot med belysningsradar.

Nasams har dessutom sålt en del vilket rbs23 inte har vilket borde vara en indikation.

Edited by Peo
Link to comment
Share on other sites

Det är i princip omöjligt att störa system som rb70.

 

Jag skulle bara vara lite "djävulens advokat".. I PRINCIP är det omöjligt att störa rb 70, men som sagt, det finns en teoretisk chans.

 

Kan man styra över vädret och dygnet så är det väl ett sätt. I sin grundform är ju rbs 70 beroende av vackert väder och dagsljus för sin funktion. Det vill säga, det som skytten ser, det kan man skjuta på. Dimma och mörker innebär att man inte ser något, och då kan man inte skjuta. Vad jag förstår så finns det nu mörkersikten för rbs 70. Är de värmekamerabaserade? Fungerar de även under dimma och annan väderleksbaserad siktnedsättning? Hur funkar det med laserstrålen om det är dimma eller regn? Borde inte dess effektiva räckvidd begränsas kraftigt då?

 

/E

 

 

Jojo, messchersmidt finns överallt! :banghead:

 

Det finns två mörkersikten till rbs 70. Det ena äldre än det andra, det som används idag heter BORC. Den ger en väldigt pixlig, röd/vit bild. Mycket svårt att se exakt vad det är du skjuter på på längre avstånd, men du ser att det är något iaf. En annan friktion med BORCen är att utkiksfönstret för skytten blir mer begränsat, så man måste öva ganska mycket med systemet i simulator innan det är någon idé att skjuta skarpt.

 

Laserstrålen tror jag inte påverkas så mycket av regn och dimma i sig, det är väl snarare (den vanliga akilleshälen) att skytten måste se vad han verkar emot, vilket så klart nederbörd och kraftig dimma påverkar negativt.

 

Mvh//SMC

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Sveriges Luftvärnsförmåga?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...