Jump to content

Frivillig vpl?

Guest super Matrosen

Recommended Posts

Guest super Matrosen

Jag funderar fortfatande på varför vi i sverige inte gör som i tex danmark,skaffar en frivillig vpl. Varför spendera massa pengar på folk som inte vill göra lumpen men bli tvungna att åka och mönstra ialla fall. I dagens läge så räcker det med att man säger att man inte vill så blir man ganska säkert hemskickad. Men i vissa fall så blir personer tvingade trots att dom inte vill.Är det verkligen rätt att sådana personer ska ta upp plats och kosta pengar när det finns personer som vill göra lumpen men inte får på grund av plats brist eller liknande? Därför tycker jag att man lika gärna kan ha frivillig vpl. Blir så mycket enklare då och dessutom billigare. Annars tycker man att allt som är billigt genast antas men i detta fallet är det inte så...man undrar varför?

För det första så får man ju ett mycket större urval med vårat system, man bör ha i baktanke att dom som är frivilliga inte alltid är bäst soldatmaterial av.

Sen är ju Danmark med i Nato och det spelar väl in en del misstänker jag.

Sist men inte minst-Åtnjuter man ett lands frihet ska man fanimej bidra till det också!

Jag har svårt att säga vilket av alla möjliga personalförsörjningssystem som jag föredrar. Det är dock helt klart att dagens system inte fungerar. Det är officiellt en allmän värnplikt men i realiteten är det långt ifrån sanningen.

Jag kan tänka mig t.ex. ett system med allmän mönstring. Från mönstringsunderlaget väljer man ut dugliga och villiga soldater som gör värnplikt. För att detta ska fungerar behövs nog höjd ersättning och bättre förmåner. Här kan jag t.ex. tänka mig subventionerade högskolastudier.

I Sverige finns en stor lucka efter införandet av endast en befälskår. Underofficer/underbefäl måste i mina ögon införas på något sätt igen. Detta kan lösas genom att man efter genomförd värnplikt kan skriva på ett tidsbegränsat kontrakt. Anställningen ger lön. Denna kan kanske hållas ned genom att man utlovar fria högskolestudier efter tre års tjänstgöring.

Dessa stamanställda underofficerare/underbefäl kan användas i rad funktioner. De kan ersätta vissa officerare på grundutbildningsförbanden, de kan inneha befattningar där det är svårt att ha värnpliktiga som t.ex. vissa tekniskt avancerade tjäster, de kan ingå i utlandsstyrkan osv.

Tja det vara lite tankar som jag kokade ihop medan jag skrev. Kanske inte ett system som är färdigt för sjösättning men alltid något att diskutera utifrån.

Guest Lillan
Sist men inte minst-Åtnjuter man ett lands frihet ska man fanimej bidra till det också!

Tack för den!

Det är rätt att det ska vara så...

Sedan som det stod tidigare är det inte utav alla frivilliga man får bra soldater...

Jag tycker systemet vi har är bra, väldigt bra.

Självklart behöver man inte göra vpl om man inte vill (ngt som alla länder inte kan skryta med)

Det är väl i sig viss frivilligt?

Allt du behöver göra är att åka dit och säga till att du inte önskar göra vpl, som kille.

Guest super Matrosen

Sant som ni säger. Man behöver i dagens läge bara säga att man inte vill. Men varför då inte officiellt ändra lagen så att bara dom som vill och duger får göra vpl.

Som några andra påpekade passar inte alla som är då skulle vara frivilliga som soldater. Jag menar att man naturligtvis skulle ha kvar mönstringen för att se vilka som passar och inte passar. Tycker att det i dagens läge känns onödigt att ha en lag på att alla måste göra vpl när man egentligen inte behöver,bara att säga nej ju.

Förslaget med "underofficerare" som någon sa är ett bra förslag.Enda nackdelen är att sverige inte har råd. Ett sådant system existerar ju i tex usa där man skriver på kontrakt för ett visst antal år. Man behöver inte gå på officers utbildning om man inte vill. Skit bra system men som sagt det kostar en hel del cash. Vilket sverige inte har.

Tycker dagens system fungerar alldeles utmärkt som det gör...I orostider kör man igång med värnpliktsystemet igen(alltså total värnplikt), istället för att bygga upp en organisation igen.

Vad menar ni med underoffficerare förresten?

Med allmän vpl menas inte att alla gör vpl. Innebörden är fortfarande att endast lämpliga gör vpl. Är du fysiskt eller psykiskt olämplig får du inte genomföra militärtjänsten. Genom att man är omotiverad tolkas man (i de flesta fallen) som psykiskt olämplig och blir inte inskriven. Märk väl: jag antyder inte att man är psykiskt handikappad om så är fallet. Utan endast icke lämplig i detta avseendet.

Om du har mönstrat har du uppfyllt din samhällsplikt, sen att FM inte kunde få in dig i organisationen med de kvalifikationer du har är en annan sak.

Så med allmän mönstring = allmän vpl

//fairfax

Nja det är väl ändå synd att säga..i dagsläget måste man inte ens vara "omotiverad" för att slippa det kan räcka med att pengarna är slut(som vanligt)

Hade en polare som hade normala värden på allt, trots det fick han inte göra vp...

jag tycker systemet är bra!

kunde dock förändras lite men det håller de ju faktiskt på med just nu! så förhoppningsvis så blir det ännu bättre tillslut =)

sen kan alla aldrig va nöjda så är det bara!!!!

Hade vpl vart frivilligt hade jag aldrig anmält mig och aldrig upptäckt det vackra med FM. Jag var en sån som inte ville göra lumpen, men ville inte heller "fuska" på mönstringen eller leka psykopat m.m. så jag blev inkallad i alla fall. Det enda jag ångrar nu är att jag inte valde en tuffare tjänst.

(När jag mönstrade (1997) så räckte det inte med att säga att man inte ville göra lumpen, man var tvungen att ha ett gott skäl till att slippa. I alla fall om man bodde i närheten av Boden.)

Nu är det så att Försvaret anser sig inte ha behov av att utbilda hela årskullarna på det sätt man hade under det kalla kriget. Därmed kallas bara vissa in till det som kallas "allmän värnplikt". Systemet är fortfarande utformat efter förutsättningen att alla ska göra värnplikt och därmed så hamnar systemet i otakt med verkligheten. Folk som absolut inte vill göra värnplikten jagas med blåslampa för att de ska göra den och andra som vill göra värnplikten får inte göra det. Systemet måste anpassas till den selektiva värnplikt vi har idag för det finns inget som pekar på att vi kommer att få tillbaka en allmän värnplikt inom överskådlig framtid.

Då det inte finns behov av en allmän värnplikt så måste vi tänka till på alternativen. Ett alternatvi är ett proffesionellt Försvar. Jag tror detta alternativ skulle vara svårt att realisera i Sverige då det skulle bli allt för kostsamt för vi som ett litet land att hålla en tillräckligt stor styrka anställd. Därmed finns det kvar olika former av blandsystem. Det jag skrev om ovan är bara ett av många blandalternativ. Jag tror det är den vägen vi måste gå om vi ska behålla ett kompent försvar som ska kunna försvara landet och samtidigt ha ett tillfredställande personalförsörjning för utlandsuppdragen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...