Jump to content

Fastkörd Strf90


1112

Recommended Posts

Vagnen är enligt artikeln fastkörd i ett dike som är 1,5 meter djupt.

Dom försöker få upp vagnen med hjälp av en lös stock och kättingar? Fattar inte hur, har ingen erfarenhet av banddrivna fordon så upplys mig!

gren_0510_3.jpg

 

Länk till artikeln:

http://www.p4.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=29754

/1112

Edited by 1112
Link to comment
Share on other sites

När banden drivs framåt, eller som i detta fallet, bakåt, så förs stocken in under bandet och ger vagnen fäste för att "klättra" över stocken, när sen stocken kommer ut på baksidan (framsidan) av vagnen får man göra om manövern igen tills man är loss.

 

Om du tittar på ryska stridsvagnar så sitter det ofta en stock i fästen längst bak, på detta sätt har dom den alltid med sig.

 

The Swede 0:)

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Vilken värdelös 90:a den har ju inte ens winchar.

BgBv90 forever.

 

Vad gör bgbv'n när det kommer en fientlig IFV då? Winchar sönder den?

 

:clap:

 

 

/E

 

Spänner upp snubbelwire! :P

Link to comment
Share on other sites

hur grymt hårt måste man köra fast för att behöva assistans av en bergare? körde iofs bara en 302a men det var aldrig som så att man med hjälp av en eller två andra vagnar inte kunde dra upp den som hade fastnat och ja det var folk som fastnade på de mest bissarra sätt. eller är det för att man vill kunna fortsätta striden med de vagnar som inte sitter fast som man har en bärgare släpande?

Link to comment
Share on other sites

I myrarna kring Boden södra kan du ge dig f*n på att det behöva en eller ett par bärgare när vagnarna är ute och leker :lol:

 

Annars är det nog riktigt att bergarna är till för att hålla så många vagnar stridbara som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

hur grymt hårt måste man köra fast för att behöva assistans av en bergare? körde iofs bara en 302a men det var aldrig som så att man med hjälp av en eller två andra vagnar inte kunde dra upp den som hade fastnat och ja det var folk som fastnade på de mest bissarra sätt. eller är det för att man vill kunna fortsätta striden med de vagnar som inte sitter fast som man har en bärgare släpande?

 

Kan ju även bli så illa att enda sättet att få en vagn ut till transport är att dra den. Då är Bärgaren gansk bra att ha och man slipper "offra" 1 eller 2 stridande vagnar

Link to comment
Share on other sites

Annars är det nog riktigt att bergarna är till för att hålla så många vagnar stridbara som möjligt.

 

Och de kopplar upp nåtgot ofantligt mycket fortare.

 

EDIT: Gamla 161:an är det ju, några mil blev det i den också.

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

I myrarna kring Boden södra kan du ge dig f*n på att det behöva en eller ett par bärgare när vagnarna är ute och leker :lol:

 

Annars är det nog riktigt att bergarna är till för att hålla så många vagnar stridbara som möjligt.

syftar du på situationer liknande den här? :)sänkt vagn på boden södra

kan tilläggas att här räckte inte bärgaren till utan det behövdes en stridsvagnsbärgare och vagnen tappade lite sidoplåt och ett par band också!

Link to comment
Share on other sites

Och rimligtvis blir bärgarbesättningarna specialister på att bärga så det är inte bara materielen som skiljer.

Det är materielen som gör den stora skillnaden, jag lovar.

 

Att koppla upp t.ex. två 9040 med varandra är ganska meckigt.

Link to comment
Share on other sites

Tur man var på Ing, vi hade iofs 401 bärgare på komp. Skulle nu inte det räcka hade maskinplutonen tillgång till Caterpillar D6:or. Får man inte upp det med en sån så kan man lika gärna spränga vagnen..

Alla sätt är bra, förutom de dåliga :lol:

Link to comment
Share on other sites

Under övning på våren 1994 på Revinge körde PaC:s pluton av 104:or fast på stridslinje, under ett anfall.

 

Är det någon som känner till hur lång tid det skulle ta för att man skulle bärga vagnarna om det vore ett skapt läge?

 

 

 

 

Jag kom att tänka på och funderar över om det någon som har fotot på 103:an som dom lyckas att lägga upp å ned för ca 10-årsedan?

 

:Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Jag kom att tänka på och funderar över om det någon som har fotot på 103:an som dom lyckas att lägga upp å ned för ca 10-årsedan?

 

:Malaj:

 

Inga bilder på någon 103:a men jag har bilder på en IKV-91 som ligger på taket.

Den "missade" rampen vid en avlastning från lastbil och rullade runt. Det tog

ett par timmar med kranbilar för att vända den rätt och då var det bara frågan

om 16 ton.

Link to comment
Share on other sites

Under övning på våren 1994 på Revinge körde PaC:s pluton av 104:or fast på stridslinje, under ett anfall.

 

Är det någon som känner till hur lång tid det skulle ta för att man skulle bärga vagnarna om det vore ett skapt läge?

 

Nu är jag ju skogsmatros, så kunskapen är inte gedigen, men jag kan tänka mig att i situationen som du beskriver så är det nog ganska starkt avhängt på hur utspridda vrakdelarna efter 104:orna ligger.. :blink: ;)

 

GMY

Edited by Rokare
Link to comment
Share on other sites

Under övning på våren 1994 på Revinge körde PaC:s pluton av 104:or fast på stridslinje, under ett anfall.

Är det någon som känner till hur lång tid det skulle ta för att man skulle bärga vagnarna om det vore ett skapt läge?

 

 

Behöver ett par svar på ovanstående scenario.

Om en Anfallande stridsvagnspluton kör fast under ett anfall, är de antagligen också utslagna inom en kort tid?

Innan ett anfall med en stridsvagnspluton i skarpt läge, sker det ingen rekning av framryckningsvägar, Markens bärighet, Alternativa framrycknings/urdragningsvägar, Ev. bedömning av minrisk, Etc..

Link to comment
Share on other sites

Under övning på våren 1994 på Revinge körde PaC:s pluton av 104:or fast på stridslinje, under ett anfall.

Är det någon som känner till hur lång tid det skulle ta för att man skulle bärga vagnarna om det vore ett skapt läge?

 

 

Behöver ett par svar på ovanstående scenario.

Om en Anfallande stridsvagnspluton kör fast under ett anfall, är de antagligen också utslagna inom en kort tid?

Innan ett anfall med en stridsvagnspluton i skarpt läge, sker det ingen rekning av framryckningsvägar, Markens bärighet, Alternativa framrycknings/urdragningsvägar, Ev. bedömning av minrisk, Etc..

 

I ren rekonterstrid sker det nog inte så noga som man skulle vilja...

Men om man har lagt in Jordmånskartorna i datorn har man ett visst stöd i snabba lägen...

Link to comment
Share on other sites

Behöver ett par svar på ovanstående scenario.

Om en Anfallande stridsvagnspluton kör fast under ett anfall, är de antagligen också utslagna inom en kort tid?

Innan ett anfall med en stridsvagnspluton i skarpt läge, sker det ingen rekning av framryckningsvägar, Markens bärighet, Alternativa framrycknings/urdragningsvägar, Ev. bedömning av minrisk, Etc..

 

Området mellan två strv-förband är nog ett av de mer ohälsosamma områden

man kan tänka sig men trots det så vill oftast ha någon form av rek ute. Vi

skickade när så var möjligt ut en VC med ordonnans för att i alla fall få en

snabb överblick på terrängen. Om inte annat var det ett grundkrav att kartan

var väl instuderad så att man hade ett hum om var surhålen, branterna

och grovskogen var.

 

"Bra" stridsfordonstrid är mycket snabb vilket gör att man lätt kan hamna

i okänd terräng mycket fort. På väg framåt lämnade vi vagnar som hade

fastnat, men bakåt bärgade vi fort som f*n. Med vajern förberedd och

god träning tar det inte många ögonblick att koppla och dra men man

måste ju ur vagnen (vilket bärgaren också måste) och det är ju inte

så kul när det smäller.

Link to comment
Share on other sites

I ren rekonterstrid sker det nog inte så noga som man skulle vilja...

Men om man har lagt in Jordmånskartorna i datorn har man ett visst stöd i snabba lägen...

 

 

 

 

Området mellan två strv-förband är nog ett av de mer ohälsosamma områden

man kan tänka sig men trots det så vill oftast ha någon form av rek ute. Vi

skickade när så var möjligt ut en VC med ordonnans för att i alla fall få en

snabb överblick på terrängen. Om inte annat var det ett grundkrav att kartan

var väl instuderad så att man hade ett hum om var surhålen, branterna

och grovskogen var.

 

"Bra" stridsfordonstrid är mycket snabb vilket gör att man lätt kan hamna

i okänd terräng mycket fort. På väg framåt lämnade vi vagnar som hade

fastnat, men bakåt bärgade vi fort som f*n. Med vajern förberedd och

god träning tar det inte många ögonblick att koppla och dra men man

måste ju ur vagnen (vilket bärgaren också måste) och det är ju inte

så kul när det smäller.

 

 

 

Tack!

:)

 

Alltid lika roligt med kunskap!

Link to comment
Share on other sites

<= Har (fina) minnen av när våran och I5's (rip) Bgbv90 körde fast samtidigt när vi övade bärgning och fick lägga världens markankare för att kunna wincha upp oss.

 

Annars fick vi mest bärga Leo2:or

 

PS. Det går att spänna fast ett Rb56 stativ på taket till Bgbv90

Edited by Darkwand
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...