Jump to content

Vill du åka till Irak?

Recommended Posts

Insatser i Irak har diskuterats här ett par gånger. Med koppling till tråden om "varför utlandstjänst" skulle jag vilja lyfta även Irak-frågan till ett mer personligt plan. Jag tycker att det skulle vara intressant att höra vad folk med erfarenhet/intresse av utlandstjänst egentligen har för inställning till tjänstgöring i Irak. Alltså, mina frågor:

1. Om möjligheten fanns, skulle du vilja göra utlandstjänst i Irak idag?

2. Om ja, varför? Om nej, varför inte? Vad skulle kunna få dig att ändra åsikt?

Och snälla, låt oss undvika diskussionen om Irakkriget i sig var rätt eller fel, nu gäller det bara din personliga inställning till tjänst i Irak. Drömtjänst eller rent vansinne?

Följande intressanta artikel i DN kan ge lite inspiration: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2207&a=471784

Jag håller med om att FN-flagg inte nödvändigtvis betyder att man är "säker. Tjänst i Irak ser jag som en frivillig acceptans till att bli dödad helt omotiverat. Visserligen kan man säkert bli det lite varstans där det är oroligheter, men insatsen i Irak är så starkt politiskt färgad att ingen bryr sig om under vilken organisation du opererar. Det ser jag som en stor skillnad gentemot andra konflikter som oftast handlar om krig mellan länder eller grupper (gerillor etc).

Så svaret blir alltså nej, ingen utlandstjänst i Irak för mig.

Spelar ingen roll under vilken flagg man åker, man är västerlänning och i mångas ögon också en "hädare". Känner en som jobbat för Tetra Pak i Saudi och att han inte var jänkare brydde sig ingen om, han var västerlänning och vit -> "USA anhängare"

Lugna skandinaver som ser sig bättre lämpade för fredsbevarande aktioner funkar nog bara i Europa..

Åka.. nja.. inte i dagsläget.

1. Ja

2. det skulle jag nog kuna tänka mig har ingen familj eller flika att tänka på just nu så att åka till Irak skulle funka så länge det sker under FN flag och man åker för att värkligen göra något bra,

och efter att USA dragit hem myket åka ner nu skulle mäst bli att stå och titta på USA soldater som strider mot "terrorister" skulle nog inte ge så myket.

Det var ju inte direkt så att man lät bli att skjuta på FN flaggad personal/gruppering i Bosnien, och det var ju ändå i europa.

i irak har alla som på något sätt har en beröringspunkt mot västvärlden automatiskt en hotbild mot sig från fundamentalister och/eller terrorister.

jag är emot kriget som sådant och skulle därför inte vilja åka dit.

I FN regi borde det vara arabrådets medlemmar som både utrustar och skickar soldater till området för bästa resultat. Länderna runt har båder råd och saknar inte resurser, vad som saknas är politisk vilja. Troligtvis för att det är ett USA projekt, samt att det handlar om ett väst projet, en demokrati. Det är kanske bekant att Irak skulle bli den första riktiga demokratin i området, något som kanske inte gillas i grannländernas diktaturer/monarkier.

Sveriges hjälp skulle kunna sträcka sig till matriell och kunnande inom IT.

Nej jag skulle inte vilja åka.

Vi lever i en värld fylld av risker...Vi kan bli påkörda av en rattfyllerist,

eller ramla i trappan o bryta nacken....

vi kan också bli utsatta för andra människors vilja att ändra våra ståndpunkter

genom att skrämma oss till medgivande....terrorism är ett sådant exempel.

Fn har ju som ståndpunkt att verka som en mur mot sådant o ett skydd för att

bibehålla fred där motsättningar existerar...självklart innebär det också risker...

men vi är många som är beredda att ta dom riskerna för vi delar alla samma värld

och nästa gång kan det vara "vår tur"...

Klart vi ska stå upp o hjälpa varandra när vi behöver varann!

Med dom risker och umbäranden som det innebär!

Man kan bli sprängd här och där idag! New York, London med mer.

Och då kanske man bara är där på semester. Många svenskar har ju dött i New York.

Alla missioner innebär risker.

Tror också att ersättningen kan bli högre i Irak också! (Om det är någon tröst)

Jag har inte varit på någon mission än, men är på G med LA05.

Jag hoppas att jag får en bra utbildning som gör mig säker och får mig att känna mig trygg.

Edited by Bigskill

Jag skulle nog åka. Tror inte att hotet är lika stor om man är under FN. Men jag kan ju ha fel.

Irakierna sprängde väl FN-högkvarteret i Bagdad för ett par år sedan vilket resulterade i att FN drog tillbaka allt stöd, även humanitärt... Det var några år sedan och jag kan ha rört ihop det lite... :clap:

Jag skulle nog åka. Tror inte att hotet är lika stor om man är under FN. Men jag kan ju ha fel.

Irakierna sprängde väl FN-högkvarteret i Bagdad för ett par år sedan vilket resulterade i att FN drog tillbaka allt stöd, även humanitärt... Det var några år sedan och jag kan ha rört ihop det lite... :clap:

det stämmer bla så dog SRSG, Sergio Vieira De Mello i attacken och FN har hållt sig borta men börjar ju allt mer åkerkomma till Iraq.

tror färgen på baskern spelar mindre roll jämfört med flaggan på ärmen.

/b

Jag tror inte att FN-flagg gör någon skilnad. I ögonen på de som nu står för det mesta av våldet är en korsfarare är en korsfarare oaktat vilken färg han har på hjälmen.

Frågon som sådan är hypotetisk - åtmindstonde vad avser riskbedömningen. Riskerna skulle vara helt annorlunda i Kurdistan jämfört mot i södra Irak eller i Sunnitriangeln. Personligen har jag fru och barn och skulle svåreligen kunna tänka mig att i NULÄGET arbeta i Sunnitriangeln.

Irak är ett trevligt land med god mat, spännande kultur och många fina människor. Jag har i mitt arbete besökt landet ett par gånger och har många vänner där så från den utgångspunkten skulle det vara ett kärt återseende. Så lite lockande skulle det nog trots allt vara.

Denna artikel (pdf) rekommenderar jag alla att läsa.

Jag tycker att Sverige ska ta ansvar också, genom att skicka förband till Irak. Inte nödvändigtvis stridande, ex fältsjukhus (om det behövs).

Är det någon som tycker liknande?

-Edit-

Jag skulle kunna tänka mig att åka, är dock inte i tillräckligt bra fysisk form.

Edited by Henil

Skulle kunna tänka mig att åka. Tror misstron bland dn vanliga befolkningen är mindre mot andra västerlänningar än mot amerikanare. Dock så är det inte den vanliga befolkningen som skjuter/spränger ihjäl andra.

Några har nämnt de kurdiska områdena som möjliga. Jättekul hörni, ett område som försöker bli självständigt (och vars icke-självständighet vore en primär uppgift), med en stor och anfalls benägen granne i närheten som inte tycker om separatister, och med alla tre befolkningsgrupperna representerade stort hemma i Sverige. Plötsligt blir en del terrorist scenarion från HV övningarna mycket troligare.

• 4 weeks later...

Beror helt på för min del skulle kanske kunna tänka mig att åka men å andra sidan så sitter nog röven rättså lös där nere kan tänkas måste ju vara alla självmodbombares dröm att spränga en rödhårig västerlänning som mig i luften, kan tänka mig att åka ner om jag får åka i min Leo och slipper gå ut så ofta :=o

Eller nä jag stannar nog fan hemma i sverige :D

Se det så här då:

Du ingår i NBG som får order att åka till Irak samtidigt som våldet eskalerat kraftigt.

Skulle du hoppa av då?

nej då skulle iaf jag följa med, men de är en annan sak NBG är ju lite mer aggresivitet i än FN låter bra i mitt huvud när jag förklara de för min själv hur jag resonerar men jag kan inte få de på print :)

1. Ja, jag skulle åka

2. Har inga familjemässiga skäl som håller mig hemma. Man åker ju för att man vill hjälpa de människor som faktikst inte vill leva med våld och diktatur i sin vardag. Det är ju det grundläggande anledningen till att man söker sig till utlandstjänst överhuvudtaget, som jag ser det iaf. Att det är förenat med risker är ju någonting man får acceptera, men personligen så överväger viljan att hjälpa till och göra en insats de eventuella risker jag förväntas att ta, även i fallet Irak. Men så är det också lättare för mig som är ung och ännu inte hunnit skaffa familj.

• 2 years later...

1. Jag AR i Irak ( Och vi behover mer folk.. ) med FN.

2. FN AR ett uttalat mal for Al-Qaida. Sa den bla flaggan ar mer ngt som drar till sig hot/fientliga handlingar an skyddar mot dem..

Vi har behov av utbildade Personskydds Operatorer/Livvakter ( Personal Protection Officer)

Skriv om ni ar intresserade OCH har utbildning/erfarenhet.

Mvh Daniel