Jump to content

Första Divisionen

Haegg

Recommended Posts

Jag köpte "Första divisionen" i dvd-utgåva i helgen. Ni vet den gamla Hasse Ekmanrullen om B5-piloterna i första divisionen. Filmen sägs vara restaurerad med det tycks inte gälla ljudet. Ljudet är genomgående dåligt, ibland så dåligt att det är svårt att uppfatta vad som sägs. Ni som tänkt köpa filmen bör ha det i åtanke. Nu är ju filmen en klassiker och en av de ytterst få svenska filmer i militär miljö som åtminstone försöker vara seriös. Trots det taskiga ljudet är filmen värd sitt pris (i mitt fall 88 kr).

Jag köpte "Första divisionen" i dvd-utgåva i helgen........ Trots det taskiga ljudet är filmen värd sitt pris (i mitt fall 88 kr).

Den filmen går ju att få tag på i vilken ICA, Konsum eller Hemköpsbutik som helst för "två för 99:-/en för 59:-" -tycker nästan du gjort en dålig affär :baskerPa: Hur som helst finns Gula divisionen, med samma Hasse Ekman i samma distrubutionsserie ..den tycker åtminstånde jag är den bästa svenska flygfilm som gjorts- och i FÄRG dessutom + bra ljud, fina flygbilder från Svea flygflottilj med en slutscen som innefattade flertalet av flygvapnets J29 ,då vi hade det FJÄRDE största flygvapnet i världen!!

P.S "Älskar, älskar inte" har också släppts på dvd men den tycker jag är skräp förrutom flygscenerna från F7 och nödlandingen på kortbana.

Jo jag vet att jag kunde fått den billigare men det var faktiskt i en sådan butik som du nämnde som jag köpte den. Det ekonomiska sinnet fungerade dåligt vid tillfället. Troligtvis var systemet utstört och hjärnan gick in i köpmode utan att passera prisjämförelse. Jag tror dock jag kan ta smällen även om jag kommer ihåg det gamla småländska ordspråket säger - "Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på - det är de små utgifterna. ''

Jag måste säga att "jag tycker att Gula divisionen" är sämre än "Första divisionen" som film betraktat. "Gula divisionen" har två plus; färg och flygbilder på Tunnan. Det räcker inte till för att komma upp i samma klass som "Första divisionen" som faktiskt har antydningar till filmiska kvaliteter som manus och skådespelarinsatser. ;)

Visst, manuset och skådespelarnas prestationer i Gula divisionen är riktigt kass. Men vilka flygscener. En riktig Top Gun 30 år före sin tid. Det bör tilläggas att scenen med ett flygplanet som kraschar vid landningen är äkta. På den tiden behövde man inte vänta särskilt länge innan det hände någon liten incident.... 8-/

• 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...