Jump to content

Recommended Posts

Hej och välkommen till forumet!

Visst stämmer det att GSU:n på Trolle är mjukare än på många andra ställen, men att kalla den slö skulle jag inte göra. Målet med GSU är att forma bra soldater och sjömän, inte att bryta ner dem. Som jag har förstått det så går det ut på att höja kraven succesivt istället för att ställa orimliga krav från början och köra med de värnpliktiga tills de klarar dem.

Det varit ganska så dåligt med markstrid på rekrytutbildningen, så där kommer du nog att bli besviken. Själv hade jag inte ett enda fältdygn under 15+ månaders värnplikt. Man kan i och för sig fråga sig vad vitsen med markstridsutbildning är för flottans rekryter, det är inte meningen att de ska strida i skogen och arméns värnpliktiga får ju inte prova på fartygstjänst.

Lite resonemang kring det systemet med mjukare GSU finns i tråden Är allt ändrat ang. gsu?. Läs den, det finns en hel del bra inlägg där. (Med reservation för att det även finns dåliga.)

/mdn

Visst stämmer det att GSU:n på Trolle är mjukare än på många andra ställen, men att kalla den slö skulle jag inte göra. Målet med GSU är att forma bra soldater och sjömän, inte att bryta ner dem. Som jag har förstått det så går det ut på att höja kraven succesivt istället för att ställa orimliga krav från början och köra med de värnpliktiga tills de klarar dem.

Det varit ganska så dåligt med markstrid på rekrytutbildningen, så där kommer du nog att bli besviken. Själv hade jag inte ett enda fältdygn under 15+ månaders värnplikt. Man kan i och för sig fråga sig vad vitsen med markstridsutbildning är för flottans rekryter, det är inte meningen att de ska strida i skogen och arméns värnpliktiga får ju inte prova på fartygstjänst.

Lite resonemang kring det systemet med mjukare GSU finns i tråden Är allt ändrat ang. gsu?. Läs den, det finns en hel del bra inlägg där. (Med reservation för att det även finns dåliga.)

/mdn

Det som den gode MDN skriver stämmer rätt bra, framför allt det som jag kursiverat ovanför. Syftet med utb är inte heller att göra sjömannen till en ûbermarkstridare, men det kan hända att man hamnar på någon liten tur ut i skogen i slutet för att få lära känna sig själv. Dock oftast bara över en dag, men det brukar räcka, eller hur?

GMY

Det som den gode MDN skriver stämmer rätt bra, framför allt det som jag kursiverat ovanför. Syftet med utb är inte heller att göra sjömannen till en ûbermarkstridare, men det kan hända att man hamnar på någon liten tur ut i skogen i slutet för att få lära känna sig själv. Dock oftast bara över en dag, men det brukar räcka, eller hur?

GMY

Ja, det blev ju en sjöman av mig också. :/

Instämmer med tidigare talare (otippat? ;) ) med tillägget att det beror en del på befälslaget och vilken inriktning de vill ha på utbildningen. Då en ansenlig del av befälen på Trolle är inlånade från olika fartyg och även andra, "grönare" delar av FM (amf inkl. KJ, bassäk etc, något som knappast lär minska som det ser ut, länktips) kan det variera en hel del. För övrigt kan det nog tänkas bli en del turer i det gröna ändå, inte minst längre fram då man på flera förband åtminstone tidigare genomfört grönveckor och liknande. :)

Får man fråga på vilket fartyg du är placerad?

26 pinnar muck btw... :ak::camo::Malaj:

/mdn

GMY

Det kan tilläggas att på en del sjögående förband genomförs nåt som skulle kunna kallas "grönvecka", där sjömännen får leva i tält, gå soldatprov, lösa fast bevakningsuppgift osv.

Ofta kombinerar man det med tillämpade livflottemoment och någon form av sjömilitär överlevnadsutbildning.

De stridsmoment som övas är enskild soldats/stridspars strid. På gruppnivå når man upp till försvar av egen gruppering och på sin höjd korridor bakåt.

Det finns ingen bra "rikslikare" när det gäller den här biten, så mycket beror på de befäl som håller i utbildningen.

Är placerad på bevbåten Djärv, på Gotland. Hade mycket hellre åkt nåt större fartyg, men men...

Okej, det finns ju både för- och nackdelar med att hamna på ett mindre fartyg, dock hör ju bevakningsbåtarna till de fartyg som är mycket ute till sjöss, sen om man ser det som en fördel eller ej skiljer sig ju från person till person... ;)

För mig har det inte varit speciellt jobbigt åtminstone (legat ute ~2v i stöten i normalfallet), det man ev saknar är ju att vara hemma, inte att vara till kaj. Dock är det förstås annorlunda när det framför allt gäller dagsturer (som jag förstått det är normalfallet för bevakningsbåtarna) och ett såpass litet fartyg.

Vad gäller ev "grönvecka" som jag nämnde tidigare och Vargas utvecklade ovan borde det finnas chanser till det, åtminstone hade de som låg på bevakningsbåtarna i Malmö det här året en sådan, förhoppningsvis gäller det även er. :Malaj:

Är det något mer som är oklart är det bara att fråga eller PM:a, vad som rent allmänt gäller GSU och GU i flottan eller för del delen signalmatroser eller vpl på bevakningsbåt finns det nog ganska många som kan svara på. :D

Bevakningsbåtarna är underställda sjöbevakingscentralerna, i ditt fall Sjöstridskompani gotland. Sjöbevakningen har som uppgift att hålla koll på alla fartyg som rör sig i svenska farvatten och ni kan således komma att hjälpa sjöbevakningen genom visuell identiiering. Hur länge de är ute varierar kraftigt beroende på sesong och behov. Bevakingsbåtar har ju lite svårt för att gå på vintern då isen ställer till stora problem. Dock borde det ju gå bättre i Gotlands farvatten.

Då jag inte själv legat på bevakningsbåt utan endast har bekanta som gjort det får du ta det här med en nypa salt men så här funkade det för dem som jag förstått det:

Efter GSU och YK (yrkeskurs) i Karlskrona hamnar man på sitt förband, där jobbade de i skift, jobba en vecka, en vecka lediga, besättningsbytena skedde på måndagar. Så funkade det så länge det inte var annan utbildning, grönvecka, båten reparerades etc dvs för det mesta. Vad gäller sjötid så spenderade de ganska mycket tid till sjöss, dock mestadels dagsturer (ofta eftermiddag -> natt) vilket på en mindre båt kan vara nog så ansträngande då man i princip jobbar i sträck som jag förstod det och växlar mellan utkik, besticksföring och samband etc eller t.o.m. kock om man har otur och får en kock som lätt blir sjösjuk. :banghead:

Som de jobbade verkade det inte spela någon större roll vilken befattning man har ombord då alla får göra lite av varandras jobb då man är en sån liten besättning.

Något de även fick göra som jag var lite avundsjuk på var en del hyfsat omfattande övningar till sjöss med t ex simulerat NBC-anfall och liknande. :huh:

Finns det fortfarande frågor kan jag höra mig för.

Edit: Skriver som man har förstånd till...

Edited by Andreas

Hej! Är nog tveksamt om ni kommer att delta i ngn internationell övning, med tanke på bev-båtarnas begränsade uthållighet, dom deltog iaf inte i ngn undertiden jag låg inne!

I övrigt kan du nog se fram imot en kul och ganska omväxlande tid ombord, har en polare som låg ombord på HMS Dristig som sonop, och dom fick göra allt möjligt, t.ex övade dom med bordningsstyrkan, och var faktiskt ute och krigade i skogen ganska mkt (dock var ju detta när bev-båt fortfarande tillhörde AMF). Sen pga av att besättningen är så liten så fick han läsa Klass 8 (nav) och gå som ManO till sjöss.

:baskerPa:

I övrigt så är bev-båtarna jäkligt fina små båtar, riktigt mysiga faktiskt (utom i lite kraftigare sjö då det tydligen kalvas om både SB & BB), ingen risk för den berycktade plåtsjukan här inte! :D

Tack igen för alla utomordentliga svar! Jag trodde att det skulle va allmänt trist att ligga på en liten båt som en bevbåt. Men det verkar ju va riktigt skoj :baskerPa:

Men en sak har jag funderat på... På Gotland verkar dom ju ha lagt ner det mesta, blir det bara vi på båten och sjöbevakarna kvar då? Lite tråkigt med lite folk...

Jo skulle nog tro det! Om dom inte har ändrat på baseringen sen jag låg inne (2002-03), så ligger båtarna i KA3:s gammla hamn uppe vid Fårösund, dvs inte direkt centralt! Du ska nog inte vänta dig så mkt liv och rörelse iaf. Kan upplyssa om att det därimot kommer vara ganska trångbott på trolle from januari då ca 600 nya värnpliktiga rycker in samtidigt (nästan dubbelt så många som det brukar vara) :baskerPa:

Nu ska jag inte uttala mig om hur vpl ter sig på Gotland men jag har i alla fall en uppmaning på ämnet träffa andra vpl, håll kontakten med de du träffar under GSU:n!

Det är måhända inte så lätt när man ligger inne och befinner sig på platsen gud glömde men då finns ju ofta möjligheterna i det civila livet (mörkret?), mycket kul (och konstiga) människor träffar man, klart värt ansträngningen både under GU och efteråt!

Dessutom, om möjlighet finns (dvs t ex när man befinner sig i Karlskrona) är gemenskapen när man går ut efter att inte ha setts sen GSU:n eller alla inofficiella studiebesök man får möjlighet till på de flesta av flottans fartyg (då man faktiskt känner folk på så gott som alla fartygstyper så få de nu är) inte att förakta. :musik:

Dags att lämna in, formuleringsförmågan är på topp...

• 2 weeks later...

Utöver det som tidigare sagts om högvaktstjänst så är det ju så att man inom FM inte är helt klar över hur stor andel av högvaktsdygnen som ska skötas av "vanliga förband" resp. speciella förband med cermoniell tjänst som huvuduppgift (t ex från livgardet), kort sagt den som lever får se. :baskerKav: