Jump to content

PX-ekonomi?


Recommended Posts

En PX-tråd på annan plats fick mig att fundera lite. Många saker på PX-en är ju rätt billiga (kexchoklad, bilar, fulvodka etc), vilket får mig att misstänka att en del grejer säljs med förlust eller med ringa vinst eftersom andra dyrare saker (p-blaskor, elektronik, deodorant) täcker upp förlusten. Alltså ett slags strategisk prissättning för att få in folk i butiken. Men jag har för lite koll för att egentligen säga hur det ligger till. Hur funkar det egentligen med PX-ekonomin? Prissätter man kexchoklad och Explorer som "lockvaror"? Eller är det verkligen så illa att man kan skeppa en halvkilos kartong vingummi tvärs över Europa till en konflikthärd, sälja kartongen för mindre än tjugo spänn och ändå göra vinst? Det skulle vara roligt att veta hur man får ekonomi i en sådan relativt okonventionell rörelse som PX:en trots allt är.

Link to comment
Share on other sites

Guest andersson3140Peter

Jag pratade med en person på DCS som var med under förhandlingarna med DCS när de tog över PX verksamheten.

Deras påslag ligger på cirka 15%.

 

Och självklart gör skatteläget att de kan hålla låga priser.

Link to comment
Share on other sites

En PX-tråd på annan plats fick mig att fundera lite. Många saker på PX-en är ju rätt billiga (kexchoklad, bilar, fulvodka etc), vilket får mig att misstänka att en del grejer säljs med förlust eller med ringa vinst eftersom andra dyrare saker (p-blaskor, elektronik, deodorant) täcker upp förlusten. Alltså ett slags strategisk prissättning för att få in folk i butiken.

Så billigt är det faktiskt inte.

Alkohol är i princip det som är riktigt billigt medan andra prylar såsom t.ex. kameror inte är just något billigare än i Sverige.

Nåja, riktigt så illa är det inte. Det finns saker som är prisvärda.

DCS är billiga på ryggsäckar och Bose-system.

AAFES är billiga på sportartiklar och kläder.

 

En sak var iaf bättre förr och det var priserna på PX:n.

 

/Krook

Edited by Krook
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...