Jump to content

Hittade Ammunition till grg när jag dök idag

mackan_666

Recommended Posts

Vi hittade ammuniton till grg idag tror jag när vi dök

men kan ej avögra om det är en skarp eller en lös...

den hade varit färgad röd hela spetsen... någon som vet..... eller det ser iaf ut så... själva "patronen" saknas... och bara spetsen med den tillhörande klumpen finns.... vad tror ni??

Om hylsan är borta så ser jag det som troligt att det är en granat som gått lite för långt och landat i vattnet efter en skjutning.

Vad var det för typ av granat?

Spräng eller slpansarspräng? (kolla här om du är osäker)

Röd topp är jag osäker på, men om du kan specificera granattyp så underlättar det.

Oavsett så bör du kontakta myndigheter så fort du kan!

Om hylsan är borta så ser jag det som troligt att det är en granat som gått lite för långt och landat i vattnet efter en skjutning.

Vad var det för typ av granat?

Spräng eller slpansarspräng? (kolla här om du är osäker)

Röd topp är jag osäker på, men om du kan specificera granattyp så underlättar det.

Oavsett så bör du kontakta myndigheter så fort du kan!

kollade just där... men den har legat i vattnet ett tag ser det ut som... så det är jättesvårt likar mest slpsgr faktiskt... men den ser ut ha varit röd innan och färgen flagnat bort... har själv haft den i kompaniet så jag vet att det är nått sånt......

Kan det ha varit så att det röda var i en brun nyans alltså brun färgmarkering?

Om jag inte missminner mig helt så är skarpa granater är märkta gult, blinda är gröna och barlastade är bruna.

Kan tänka mig att i dåligt ljus så kan det bruna bli rött.

Men jag vet inte riktigt, har inte så mycket erfarenhet utav dykning.

Men som sagt.... Ring myndigheterna!

Kan det ha varit så att det röda var i en brun nyans alltså brun färgmarkering?

Om jag inte missminner mig helt så är skarpa granater är märkta gult, blinda är gröna och barlastade är bruna.

Kan tänka mig att i dåligt ljus så kan det bruna bli rött.

Men jag vet inte riktigt, har inte så mycket erfarenhet utav dykning.

Men som sagt.... Ring myndigheterna!

problemet är att det var ett annat dykpar som hittade det och tyckte att det såg intressant ut.... så dom plockade upp det på land

och det var jätterött.... funderar på att ringa....

@mackan:

Sluta fundera. Ring!

Är du förresten säker på att det var ammunition från ett grg ni hittade? Den enda ammunitionstyp som jag kan komma på just nu som är helröd (fast med gul ring) är halvpansargranater, och sådana finns inte till granatgeväret.

@mackan:

Sluta fundera. Ring!

Är du förresten säker på att det var ammunition från ett grg ni hittade? Den enda ammunitionstyp som jag kan komma på just nu som är helröd (fast med gul ring) är halvpansargranater, och sådana finns inte till granatgeväret.

helt säker kan man aldrig vara men det såg iaf ut så....

min dykledare orkade inte med den o gick o gömde den till imorgon.. dom skall dit imorgon.. skall ringa han o höra med han var han gjorde av den...

o sedan ringa...... det är ju en gammal militärhamn vi dök vid....

skall jobba natt... och stället ligger i orust... ringer jag nu så kommer man ju att få åka dit bla bla

Edited by mackan_666

Fast har man otur så smäller den när någon pillar på den i morgon.

Tycker också det låter lite märkligt om det skulle vara en GRG granat, har konsulterat mitt soldR GRG samt lite internet källor och röd markering finns inte att hitta någonstans.

Samt vore det en GRG granat så borde han väl orka med att bära den?

men RING närmsta MYNDIGHET typ NU

Fast har man otur så smäller den när någon pillar på den i morgon.

Tycker också det låter lite märkligt om det skulle vara en GRG granat, har konsulterat mitt soldR GRG samt lite internet källor och röd markering finns inte att hitta någonstans.

Samt vore det en GRG granat så borde han väl orka med att bära den?

men RING närmsta MYNDIGHET typ NU

han orkade bära den men han orkade inte ha med den eller tramsa med den, så han gick iväg o jag var trött o tänkte inte mera på det... tänkte på det nu.... men lkungt har den legat där på botten så länge så smäller den inte... skall ringa han fort jag hittar hans nummer

har den legat där på botten så länge så smäller den inte...

Och det är du säker på?

hehe ne men jag skall jobba om 2 timmar, jag bor i gbg och detta stället ligger på kön.... får fan åka upp dit om jag ringer.... det har inte jag tid och råd med

Och ön är helt folktom?

Inga barn som bor på ön, inga andra som bor där, inga hundar som blir rastade där.

Där ni placerade en eventuell skarp granat?

Inte allt för smart du.

Ring myndigheten och säg som det är visa dom platsen så kan du sova med gott samvete sedan.

(me skrev fel, ö ska det va)

Edited by dxl

altså hittar man sådant här vare sig man vet vad det är eller inte så nog fan ringer man polis eller militär

man är ju bra dum om man låtter något ligga på land så barn elelr andra kan få för sig att "leka" med det

Edited by Sandqvist

har den legat där på botten så länge så smäller den inte...

Och det är du säker på?

hehe ne men jag skall jobba om 2 timmar, jag bor i gbg och detta stället ligger på kön.... får fan åka upp dit om jag ringer.... det har inte jag tid och råd med

Men du anser att du har råd med eventuella människoliv på ditt samvete?

@mackan_666

LYSTRING:

Att en ammunitionseffekt är märkt med en viss färg behöver INTE betyda att det är just den typen av ammunitionseffekt!!!

Har varit med amröjare och letat igenom ett skjutfält under sommaren och då, bland en massa annat skrot, funnit spränggrant till grg där färgen ändrats så alla trodde den var barlastad (från gul till brun). Misstaget upptäcktes och den förflyttades snarast till säker plats och sprängdes.

Som alla andra redan sagt: PILLA INTE på ammunitionseffekter du hittar i naturen och militära övningsområden (gamla och nya, ovan eller under vatten) utan ring GENAST till närmaste militära myndighet och anmäl fyndet!

Det är inte bara ditt liv och lemmar det handlar om...

Tillägg/Förtydligande:

Färgändringen på granaten jag nämnde gällde hela granaten (svart med gul rand --> helbrun) och berodde på att färgen som använts var av ett dåligt/billigt parti FMV hade köpt in. De som hittade den trodde alltså först att det var en barlastad (brunmärkt) vars färgmärkning hade flutit ut på resten av granaten = obra!

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Edit: gjorde ett tillägg och rättade ett par stavfel.

Edited by Foxtrotcharliegrg

@mackan:

Sluta fundera. Ring!

helt säker kan man aldrig vara men det såg iaf ut så....

min dykledare orkade inte med den o gick o gömde den till imorgon.. dom skall dit imorgon.. skall ringa han o höra med han var han gjorde av den...

o sedan ringa...... det är ju en gammal militärhamn vi dök vid....

skall jobba natt... och stället ligger i orust... ringer jag nu så kommer man ju att få åka dit bla bla

Vart på Orust ligger hamnen??

/Philip

lungt grabbar.. fick tag på min dykledare.... han hade stoppt tillbaka den på ett ställe där ingen civilpersonal iform utav barn kommer åt den, ( det vill säga på ett viss djup) han skall ta tag i det under dte närmaste sa han när han äör där igen.. vilket jag tror är imorgon, det va rinte jag som hittade den och inte mitt ansvar nu har jag iaf tala om det för han.

lungt grabbar.. fick tag på min dykledare.... han hade stoppt tillbaka den på ett ställe där ingen civilpersonal iform utav barn kommer åt den, ( det vill säga på ett viss djup) han skall ta tag i det under dte närmaste sa han när han äör där igen.. vilket jag tror är imorgon, det va rinte jag som hittade den och inte mitt ansvar nu har jag iaf tala om det för han.

Har du/ni anmält fyndet till VB MDS :banghead:

Bara för att den är gammal så innebär det inte att den inte kan smälla, och har den dessutom varit i vatten så brukar det innebära att den är väldigt instabil och kan smälla när som helst och då är mycket farligare.

En bra regel pilla inte på saker som ligger på militära skjutfält. (om man inte till 100% vet vad det är.)

Och ringa myndigheten när man hittar nått.

Edited by RaVeN

Blir lite småorolig när man hör folk som tar så lätt på saker och ting:

han orkade bära den men han orkade inte ha med den eller tramsa med den, så han gick iväg o jag var trött o tänkte inte mera på det... tänkte på det nu.... men lkungt har den legat där på botten så länge så smäller den inte... skall ringa han fort jag hittar hans nummer

Självbevarelsedriften i en borde ju säga stopp nånstans, men istället säger den: "men lkungt har den legat där på botten så länge så smäller den inte... "

Blir ännu mer orolig när jag läser att du muckade som kustjägare mackan...

Blir lite småorolig när man hör folk som tar så lätt på saker och ting:

Självbevarelsedriften i en borde ju säga stopp nånstans, men istället säger den: "men lkungt har den legat där på botten så länge så smäller den inte... "

Blir ännu mer orolig när jag läser att du muckade som kustjägare mackan...

Det är sådna gånger som jag iaf tvivlar på vad folk har muckat som... IFall man har gjort GU vet man vad som gäller rörande OXA, det är inte ngt man tar lättvindligt på och framförallt inte något man pillrar på...

Nedastående taget från följande länk

(hoppas jag inte bryter mot någon upprättshovslag, Jag har kopierat i syfte att skydda liv och lem).

"- Vad händer om någon hittar ammunition till exempel hemma eller i naturen?

Huvuddokumentet som styr verksamheten är "Anvisningar för

ammunitionsröjning", som är utgiven av Försvarsmakten (FM) men självklart har även polisen och kustbevakningen deltagit. Enligt anvisningarna ska FM ta hand om militär ammunition som återfinns på militärt område. På civilt område (samt om det är civil ammunition) är det en polisiär angelägenhet, men i många fall har FM bättre ammunitionsröjningskompetens än polisen, varför FM åtar sig ärendet. Ett undantag är polisen i Skåne, som sköter den mesta röjningen själva.

Kedjan är som följer: En privatperson hittar någon form av ammunition,

inte sällan på vinden eller i sommarstugan. Telefonsamtalet till den

lokala polisen kopplas vidare till Länspolisen, vars vakthavande

kommissarie ringer VB MD S. Denne kontaktar i sin tur berörd garnison,

som skickar ut behörig personal till platsen. Oftast tar FM hand om

ammunitionen själv, men vid behov hjälper polis till med avspärrningar

eller dylikt.

Tendensen pekar på en ökning av hittade ammunitionsfynd. En anledning är att soldater under beredskapsåren tog ammunition med sig hem. Nu blir de allt färre varpå ättlingar finner ammuntionen.

- Vem tar hand om gamla minor och andra sjöfynd?

När VB MDS får informationen kontaktas Kustbevakningen. De har ansvaret för röjningen, och har vissa minröjningsresurser. Ofta får dock Marintaktiskt kommando uppgiften, som i sin tur kontaktar VB på 4. Minkrigsflottiljen, som hela tiden har reda på var minröjkompetensen för sjöfynd finns belägen. Finns dykutbildad militär personal med rätt kompetens att tillgå används de.

För fler frågor kontakta MDS. [email protected]"

• 2 weeks later...

Ett mycket vanligt scenario är att en lokalpolis eller annan civil människa kontaktar en MÖP (ofta i formen av en hvman om inget militärt förband finns i närheten) av något slag som tror sig veta en massa om hur farlig eller ofarlig den upphittade OXA:n är. När MÖPen skall avgöra farligheten kan han inte med att erkänna eller så tror han sig kunna massvis om OXA som legat länge i naturen eller lagrats på annat sätt. Sanningen är den att man skall inte röra någonting som hittas om man inte har utbildning för att hantera just OXA, då egenskaperna på normal ammunition eller sprängmedel kan förändras dramatiskt efter att tid, miljö eller hantering av mtrl gjort sitt.

Jag förstår av tidigare inlägg att här spekuleras det vilt om färger som flagnat mm.

Rör inte utan ring polisen.

Måste man fram och pilla så får man skylla sig själv. Det finns ingen anledning att som privatperson göra något förutom kontakta myndigheter. Men va fan, vill man ha en darwin award är det ju fritt fram.