Jump to content

Oidentifierade pansartanks


Apone

Recommended Posts

Jag såg archern på försvarets dag i stockholm på gärdet och den är Svensk Norsk kanonen är från en fälthaubits tror jag modifierad lastbilen är en volvo dumper och skytteställning intar vagnen snabbt inom 5minuter automat laddad och rekylen är inte så enorm som man tror eftersom kanonen är utrustad med en rekyldämpare annars skulle den inte gå att använda på lastbilen och nedfälld så är kanonen skyddad av ett termiskt skydd osynlig för värmekamera allt man ser är en vanlig volvo dumper

Den Archer vi talar om i den här tråden är en brittisk artilleripjäs från andra världskriget, inte den svenska pjäsen som just nu utvecklas hos Bofors.

Från och med nu SKALL du noga läsa genom de trådar du tänker posta i INNAN du postar ett inlägg.

 

Du skall även SÖKA noga innan du får för dig att posta en ny tråd.

 

Punkt, kommatecken och radbrytning är även det något som är bra att använda.

 

Om du EJ följer dessa direktiv kommer du att tilldelas en varning.

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Jag såg archern på försvarets dag i stockholm på gärdet och den är Svensk Norsk kanonen är från en fälthaubits tror jag modifierad lastbilen är en volvo dumper och skytteställning intar vagnen snabbt inom 5minuter automat laddad och rekylen är inte så enorm som man tror eftersom kanonen är utrustad med en rekyldämpare annars skulle den inte gå att använda på lastbilen och nedfälld så är kanonen skyddad av ett termiskt skydd osynlig för värmekamera allt man ser är en vanlig volvo dumper

 

Jaha, så du menar att bilden ovan INTE föreställer en Archer? Om du vill, så hittar du jättemycket information om just den svenska archern i andra trådar på forumet. Sök och du skola finna. När du läst trådarna om Archer behöver du inte längre tro..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag kapar den här tråden i stället för att börja en ny. Idag såg jag ett program där bl a Stryker avhandlades. I en sekvens kunde jag se något som såg ut som "bollar i snöre" hängandes under vagnen. Jag har googlat och hittat info om Stryker men inte något om "bollarna". Skulle vara kul om någon visste vad det var till för. /Gusten ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag kapar den här tråden i stället för att börja en ny. Idag såg jag ett program där bl a Stryker avhandlades. I en sekvens kunde jag se något som såg ut som "bollar i snöre" hängandes under vagnen. Jag har googlat och hittat info om Stryker men inte något om "bollarna". Skulle vara kul om någon visste vad det var till för. /Gusten :baskerKav:

Snälla, sök på "bottenplugg" så kommer du säkert hitta något matnyttigt men ta inte den diskussen här, och framförallt, fråga inte VC90 om råd. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Tackar The_swede! Värmer att du tycker om mig så hjärtligt. För den som inte fattar så är det ren skär mobbing som lever kvar sen Jake_the_snake var ny.

Det är iallafall dräneringspluggar eller bottenpluggar om man hellre vill.

 

Används för att.... dränera vagnen på vatten och annan skit..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tjipp!

Tänkte lägga in en lite förvirrad förfrågan här.

 

I den nya Transformers-filmen är det en av decepticons som kan förvandla sig en stridsvagn. Det är en underlig skapelse som mest ser ut som en Abrams med ett extra torn med dubbla kanoner ovanpå huvudtornet. Vad jag tycker är märkligt är att det inte är första gången jag ser en sån här på film. I XXX2 förekommer en likadan. Vad jag undrar är om den verkligen finns på riktigt, eller om dom bara återanvände props...

Link to comment
Share on other sites

Tjipp!

Tänkte lägga in en lite förvirrad förfrågan här.

 

I den nya Transformers-filmen är det en av decepticons som kan förvandla sig en stridsvagn. Det är en underlig skapelse som mest ser ut som en Abrams med ett extra torn med dubbla kanoner ovanpå huvudtornet. Vad jag tycker är märkligt är att det inte är första gången jag ser en sån här på film. I XXX2 förekommer en likadan. Vad jag undrar är om den verkligen finns på riktigt, eller om dom bara återanvände props...

 

Är det en M60 du menar http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/m60.htm? Vad är XXX2?

Edited by UAV
Link to comment
Share on other sites

Brawl ar en modified M1 Abrams i Transformers the Movie.

Men fans redan Transformers - Generation 1 (1986), dock som en Leopard 1

 

Brawl.jpg

 

Hittade en frame från den tecknade serien.

Link to comment
Share on other sites

Brawl ar en modified M1 Abrams i Transformers the Movie.

Men fans redan Transformers - Generation 1 (1986), dock som en Leopard 1

 

Tänkte att det var en sån. Men varifrån kommer det extra tornet? Är det bara ett tillägg från special-effects killarna eller finns det riktiga vagnar med sånt?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

För en tid sedan var jag med tidsnöd på väg till Karlskrona från Hässleholm. Helt plötsligt skymtar jag någonting jag uppfattade som en rysk stridsvagn, brun och rostig, bakom ett hus. Såg den bara i en bråkdel av en sekund men t-34 åkte genom huvudet.

 

Är det någon som vet vad det var för en vagn som stod utmed denna väg?

Link to comment
Share on other sites

För en tid sedan var jag med tidsnöd på väg till Karlskrona från Hässleholm. Helt plötsligt skymtar jag någonting jag uppfattade som en rysk stridsvagn, brun och rostig, bakom ett hus. Såg den bara i en bråkdel av en sekund men t-34 åkte genom huvudet.

 

Är det någon som vet vad det var för en vagn som stod utmed denna väg?

 

1. Vad är fel med den nålade tråden Oidentifierade pansartanks?

2. Det är närmare 14 mil mellan orterna. Någon närmare placering av huset/stridsvagnen

Edited by Frekvenz
Link to comment
Share on other sites

Jag såg den där vagnen för någon vecka sedan också.

 

Innan stod det en tysk (gissar jag) halvbandvagn där, men den har jag för mig var borta nu.

 

Det stod även ett annat militärfordon där.

 

Platsen är Vanneberga. länk

 

Söder om "Vanneberga"-namnet, söder om vägen (väg 21) vid de stora byggnaderna. Öster om "Skola" vid max zoom.

 

Eniro:

sök Vanneberga, Vinslöv

 

På följande koordinater står de:

* Lat: N 56º 4' 58.71"

* Long: E 13º 54' 36.73"

 

Med RT90 systemet:

* X= 6218790

* Y= 1382023

 

Nä, någon pansar-MÖP vet säkert vad det är redan. Det dröjer tills jag passerar, så jag kan tyvärr inte fotografera.

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

jag vet att det finns lite reenactment snubbar i sydsverige varav en eller flera äger fd tjeckiska tatra halvbandare som de byggt om så de liknar tyska halvbandare från ww2 (de är efterkrigsmodeller av de vagnarna så de är ganska like från början)

huruvida nån av dem också äger en stridsvagn kan jag inte svara på, men omöjligt är det inte, har sett bilder där de använt en T34-85 men jag tror den var lånad från nåt museum...

kanske är någon sådan människa som bor där? :)

 

btw så har jag sett ett hus i närheten av där jag bor som har ett AN2 transportplan i trädgården! :)

Link to comment
Share on other sites

1. Vad är fel med den nålade tråden Oidentifierade pansartanks?

 

Inget fel alls, så Stella Polaris får härmed anse sig ha fått en smäll på fingrarna.

 

mvh

Erik G

Blå Gul

 

PS Pansarhysteriker bor det nog en del i trakten kring Hässleholm.. De har ju rent av ett helt museum med pansarfordon där..

Link to comment
Share on other sites

denna fordon ser ut att var a en version av en BMP 1?

 

men vad är det ?

 

unknkubinka1ms0dw9.jpg

 

Vad den heter kan jag inte svara på, men dte är iaf en prototyp. Vad man testade? Jetdrift på stridsvagnar!

 

Den finns med i denna film (tillsammans med en hel del fler bisarra skapelser):

Link to comment
Share on other sites

denna fordon ser ut att var a en version av en BMP 1?

 

men vad är det ?

 

unknkubinka1ms0dw9.jpg

 

Vad den heter kan jag inte svara på, men dte är iaf en prototyp. Vad man testade? Jetdrift på stridsvagnar!

 

Den finns med i denna film (tillsammans med en hel del fler bisarra skapelser):

 

Man testade att ha jetdrift (raketer) för att ge vagnen extra kraft när det behövdes. Tex för att passera områden där man annars skulle riskera köra fast eller att kunna få extra hastighet vid inbrytningar. Ren jetdrift var för dyrt och tog för mycket bränsle.

 

Att ha krut motorer tycker jag är ganska smart. Att kunna få en riktig powerboost under en 10 sek kan ju ge riktiga överraskningar för motståndaren

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
jag vet att det finns lite reenactment snubbar i sydsverige varav en eller flera äger fd tjeckiska tatra halvbandare som de byggt om så de liknar tyska halvbandare från ww2 (de är efterkrigsmodeller av de vagnarna så de är ganska like från början)

huruvida nån av dem också äger en stridsvagn kan jag inte svara på, men omöjligt är det inte, har sett bilder där de använt en T34-85 men jag tror den var lånad från nåt museum...

kanske är någon sådan människa som bor där? :rockon:

 

btw så har jag sett ett hus i närheten av där jag bor som har ett AN2 transportplan i trädgården! :)

 

Du har helt rätt, de är reenectors... tror dom "bygger upp" delar av 21:e Panzer division. Den T-34:an dom har är en körrigg som ska byggas om till Jpz V "Jagdpanther".... allt enl en fd arbetskollega till en av "officerarna" i 21 Pz.

 

Detta "förband" brukar kriga mot "US Army" i de så kallade "Möllerödsdagarna".

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera följande fordon? Det verkar som om den användes av finnarna i Eritrea nyligen (men ser ut som någon 50-talsfordon).

 

Du kan väl fråga webbmastern på sidan som du hittade bilden på? Han kan säkert Engelska.

 

Pappsen

 

[email protected]

 

pucktvåe, f-låt. Lita på swde, hanvethan

 

EDIT:

Appappapp, inga bilder i citaten, speciellt inte om inlägget man citerar liggger precis ovanför.

 

The Swede

BLÅGUL

Edited by The Swede
Tog bort bild från citatrutan
Link to comment
Share on other sites

Du kan väl fråga webbmastern på sidan som du hittade bilden på? Han kan säkert Engelska.

 

Pappsen

 

[email protected]

 

pucktvåe, f-låt. Lita på swde, hanvethan

Det funkar nog lika bra att läsa bildtexterna till bilderna på sidan (min fetstil)

Kenialaisten panssaroitu Panhard M3 ajoneuvo Fin Camp-leirissä. 10.12.2004

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Det funkar nog lika bra att läsa bildtexterna till bilderna på sidan (min fetstil)
Kenialaisten panssaroitu Panhard M3 ajoneuvo Fin Camp-leirissä. 10.12.2004

 

The Swede :blink:

 

Inte visste jag att du kan finska! ;)

 

... eller att finnarna kör med Panhard, trodde det var Patria för hela slanten..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Nja, tror nog snarare att den är Kenyansk.

Kolla på soldaten i bakgrunden, han ser allt annat än finsk ut och första ordet i bildtexten tycker jag ser ut som "Kenyansk" fast på finska.

Föraren på den här bilden ser inte heller han speciellt finsk ut:

Img063.jpg

 

The Swede :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...