Jump to content

Where to attack next

Innuendo

Recommended Posts

Väldigt kul, men jag hoppas innerligt att det var arrangerat. Det som oroade mest var inte deras (frånvaro av) geografikunskaper utan deras inställning till krig.

- So, why do you think we should attack North Korea?

- Because of their attitude.

Oroväckande verklighetsfrånvänt, tack och lov har inte alla amerikaner samma inställning, annars hade världen nog haft ännu större problem än nu.

Han som ställer frågorna verkar inte tillhöra en nyhetsbyrå men folket som svarar verkar vara äkta. Så dumma svar kan inte förfalskas.

Som till exempel, 30% av de amerikaner som tillfrågades i en undersökning av National Geograpic trodde att USA hade ungefär en miljard invånare. Så geografi är inte det bästa ämnet i skolan antar jag.

http://www.nationalgeographic.com/geosurve...RoperSurvey.pdf

De som tittar på Jay Leno Show och ser inslaget "Jay Walk" vet också vad för svar som kan poppa upp.

Om det inte är uppgjort,

Hur många intervjuer har reportern fått göra för att få fram det budskap han är ute efter?

Hur många rättade till hans förfalskade karta?

Hur många gick därifrån när det såg kartan och anade vad han var ute efter?

(Det här forumet behöver en särskild hata-USA-avdelning).

Jag hoppas vid Gud att detta bara var fejk.

Man måste ju anstränge sig för att kunna missta Australien för Frankrike...

Och att ingen rättade den felaktiga kartan gör det etter värre...

Reportage av CNNN ungefär lika seriöst som parlamentet.

Speciellt med tanke på att USAs styrkor i Sydkorea har tung material och tunga vapen där 80% inte är i stridbart skick beroende på brist på underhåll och rätt skötsel. Detta enligt källor i USA (kan inte hitta artikeln just nu). För att kunna agera måste utrustningen fungera...

Jag hoppas vid Gud att detta bara var fejk.

Man måste ju anstränge sig för att kunna missta Australien för Frankrike...

Och att ingen rättade den felaktiga kartan gör det etter värre...

Jag tror som Flamdämpare, att man nog valt ut de "roligaste" intervjuerna (det var vad jag avsåg med "arrangerat"). Så folk överlag är nog inte riktigt så ignoranta och obildade. Dock kan man ju som jag tycka det är skrämmande att det relativt enkelt (för jag antar att det inte ligger någon jätteinsats bakom uppslaget) bland ett antal människor går att hitta ett fåtal personer med sådana åsikter som visades.

Hahaha..var det ngn som läste texten som rullar i nedre delen av bildrutan .."commuters celebrate 10 years of avoiding eye-contact"

:D

Jo det fanns en del roliga "nyheter" där i den rullande texten. Dock tror jag inte att det är påhittat utan att det, som många andra håller med om, att det finns sådana individer. Jag har hört någon gång förr några år sedan att det var ett stort procent som ansåg att man kunde invadera Sverige förr att vi hadde höjt stål tullarna.

Självklart har de ju valt ut de bästa intervjuerna, så ingen vet ju hur många "smarta" amerikanern som intervjuades. Men faktum är väl att amerikaner är kopiöst dåliga på geografi jämfört med andra västerländer, kan inte hitta artikeln nu men läst det i flera undersökningar..

Självklart har de ju valt ut de bästa intervjuerna, så ingen vet ju hur många "smarta" amerikanern som intervjuades. Men faktum är väl att amerikaner är kopiöst dåliga på geografi jämfört med andra västerländer, kan inte hitta artikeln nu men läst det i flera undersökningar..

Världens äldsta myt? Har letat men inte hittat någon trovärdig grund för de påståendena.

Världens äldsta myt? Har letat men inte hittat någon trovärdig grund för de påståendena.

Jag har läst om detta och tagit för sant, tyckte då att källorna verkade trovärdiga. Dock kanske det faktiskt är en myt, eftersom jag inte gjort någon närmare undersökning av de källorna. Så finns det någon som har en bra och säker källa som berättar hur det egentligen ligger till med detta? Vore ju intressant att få veta.

Självklart, gå ned på stan och fejka lite intervjuer med svenskar och fråga dom om svenska utlandsinsatser, vem som är utrikesminister etc så får du se hur clueless svenskar också är. Folk bryr sig inte tyvärr.

Självklart, gå ned på stan och fejka lite intervjuer med svenskar och fråga dom om svenska utlandsinsatser, vem som är utrikesminister etc så får du se hur clueless svenskar också är. Folk bryr sig inte tyvärr.

Antagligen sant. Men jag tycker det är stor skillnad mellan detta och att t.ex. förväxla Frankrike och Australien bara för att namnen är ombytta. Och jag har så pass stort förtroende för svenska folket att jag tror det skulle bli ganska svårt att på gatan hitta en normal vuxen svensk som skulle kunna lyckas med det sistnämnda.

Jag har iofs. inte testat, man borde kanske göra det...

"Jaha, så kan du peka ut några ställen dit vi skickat fredsbevarande styrkor?"

*Visar karta där "Kosovo" är skrivet med stora bokstäver över Danmark*

:banghead:

Oja, i en kurs jag hade i tvåan (människan, socialt och kulturelllt, 100 p) fick vi i uppgift att på ett A3-blad rita ut världskartan med så många länder som möjligt utmärkta. Många elever kom med intressanta förslag...

Visste ni t.ex. att:

Chile gränsar till Spanien i väster?

Grekland ligger mellan Kina och Afghanistan?

Att Koreahalvön är större än Australien?

Att Afrika är ungefär hälften så stort som Europa, och att Indien tar upp hela västafrika?

Jag behöver nog inte gå in på hur Europakartan såg ut för en del, men man blev nästan lite mörkrädd...

Så visst finns det svenskar som har nollkoll.

Amerikaner är väl oftast bättre på att peka ut europas länder än europer är på att peka ut USAs delstater.

DET vet jag inte om jag vill skriva under på. Det finns gott om européer (svenskar & danskar iaf) som har bättre koll på lokalkännedom i USA än amrisar.

Å andra sidan finns det självklart amerikaner som har koll på de större länderna i europa samt ungefär var det befinner sig, samtidigt som det finns horder av européer som inte har en aning om USA's geografi bortsett New York och Californien...

Alla kan ju inte vara lika välutbildade som vi omvärldsmedvetna svennar... :banghead:

Jag skulle nog kunna peka ut och namnge alla Europas länder på en blindkarta, men av USAs delstatder så skulle jag på sin höjd klara av 10-15. Inte ens mina kompisar som har bott i USA tror jag skulle klara av alla femtio.

Denna undersökning nämns ju tidigare i denna tråd. Kolla den för att jämföra geografikunskaper.

Han som ställer frågorna verkar inte tillhöra en nyhetsbyrå men folket som svarar verkar vara äkta. Så dumma svar kan inte förfalskas.

Som till exempel, 30% av de amerikaner som tillfrågades i en undersökning av National Geograpic trodde att USA hade ungefär en miljard invånare. Så geografi är inte det bästa ämnet i skolan antar jag.

http://www.nationalgeographic.com/geosurve...RoperSurvey.pdf

De som tittar på Jay Leno Show och ser inslaget "Jay Walk" vet också vad för svar som kan poppa upp.

Whoops! *Skäms lite för sin bristande uppmärksamhet*

Intressant läsning... tycker att den största slutsatsen man kan dra är att folks geografikunskaper överlag inte är jättebra. Att amerikanerna t.ex. är de som har sämst uppfattning om USA:s befolkningsantal känns rätt illa, dock.

Undrar förresten hur det kommer sig att män fick bättre resultat än kvinnor. Jag kommer inte på någon direkt vettig förklaring till detta.

Tja vi kan ju ta några andra intressanta exempel från undersökningen, 30% av tyskarna i undersökningen kunde inte peka ut sitt grannland holland på kartan. 24% av fransmännen visste inte att frankrike hade kärnvapen.

Om jag gissar vad resultaten egentligen säger är det att det lönar sig att ha nationella kärnämnen i gymnasiet jämfört med länder som inte har det. Intressant kan ju även vara att sverige presterade sämre i senaste underökningen jämfört med 1988, underbetyg för nya gymnasieskolan kanske?

När jag gick på högstadiet (ung. 100 år sedan) så hade vi ett prov som gick ut på att man på en "blind" världskarta skulle föra in alla nationers namn och huvudstäder. Det var lite spännande med tanke på att Sovjetunionen precis upplösts och nya stater kom och gick... Men för min del gick det bra, fast det beror väl på ett stort geografi intresse. Men jag vet många som inte lyckades speciellt bra.

Däremot så vet jag via amerikanska vänner att geografikunskaperna hos amerikaner inte är speciellt bra, men antagligen så är de inte sämre än våra.

Det kanske vore läge att ta fram blindkartan och testa sina arbetskamrater :rockon:

Asså, det är typiskt soldf att analysera sönder allt roligt!!! :baskerPa:

Nej, ärligt talat: Senaste tillfället jag pluggade geografi (och då menar jag den sorten som innebär att peka ut länder/städer) var på mellanstadiet. Geografilektionerna på högstadiet ägnades åt att studera hav, berg, väder och sån shit.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...