Jump to content

Vad tycker ni om befälen?

Guest Eire

Recommended Posts

Denna frågan riktar sig till er som redan har gjort lumpen.

Vad tycker ni befälen borde bli bättre på?

Vad är de störtsa misstagen de gör och vad retar man sig mest på hos befälen :=o ?

Edited by Eire

Ofta är de oerhört kunniga i sitt fack.

Däremot har jag svårt att respektera befäl som är osäkra på sin sak och försöker kompensera med en barsk stil. Finns inget att vinna på att spela tuff när man egentligen är osäker på sig själv.

Men dom kunniga befälen får gärna ryta i.

Har kommit i kontakt med en del både i lumpen och nu i Hv.

Snacka om att dra alla över en kam. Är frestad att kontra med en fråga till alla yoff motsv på forumet:

Vad tycker ni värnpliktiga borde bli bättre på?

Vad är de största misstagen de gör och vad retar man sig mest på hos de värnpliktiga ?

Vad är de störtsa misstagen de gör och vad retar man sig mest på hos befälen :baskerPa: ?

När jag gjorde lumpen hade vi mycket bra befäl. Ofta med glimten i ögat och när de blev arga så fick vi reda på det och de hade alltid en j-igt bra anledning till det.

Inget att klaga på där inte!!

Snacka om att dra alla över en kam. Är frestad att kontra med en fråga till alla yoff motsv på forumet:

Vad tycker ni värnpliktiga borde bli bättre på?

Vad är de största misstagen de gör och vad retar man sig mest på hos de värnpliktiga ?

Mycket bra fråga....hoppas vi kan få några bra svar.

Personligen har jag alltid haft svårt för befäl som har låga grundläggande soldatkunskaper. En kapten kan vara en briljant teoretisk kompanichef, men är han tjock, framrycker i helfigur på ryggen gevär slutar jag lyssna.

Jag tycker nog att frågan ändå kan vara befogad. En officer ska ju vara föregångsman, förebild och utbildare. Det kravet har vi ju inte på den inryckande soldaterna eller hur?

Nej, men det finns väl andra krav på värnpliktiga?

Det jag reagerade mot var den generalisering som frågan gjorde. Prova att byt ut "befäl" mot vilken grupp som helst så ser man hur orimlig frågeställningen är.

Efter GU:n så jobbade jag som försökssoldat och det var inget fel på tjänsten jag hade jävligt kul och det var väldigt intressant men det var lite skumt för hälften av befälen ville ha kvar den strikta linjen värnpliktig/befäl medan dom andra kom med knappt på klädda i M90 och sa att det räckte med att vi lämnade av på morgonen.

Eftersom vi inte fick reda på hur vi skulle bete oss så blev det lite som det blev men islutet av värnplikten så hade man fått lite häng på vilka befäl(norrläningen var t ex lätt att förstå sig på) som tyckte vilket men det var fortfarande lite diffust för dom flip-floppade en hel del. Ibland kunde man sitta och prata som "vanligt" folk men andra stunden så var det helt tvärtom.

Men som sagt jag är lite bitter på betygsättningen så jag gissar på att jag bara försöker ge dem skulden för det :D

Detta var ju vid utvecklingsenheten så det kanske inte är lika strikt där men vad vet jag.

Personligen har jag alltid haft svårt för befäl som har låga grundläggande soldatkunskaper. En kapten kan vara en briljant teoretisk kompanichef, men är han tjock, framrycker i helfigur på ryggen gevär slutar jag lyssna.

Och en smal, hukande man med vapnet i anläggning lyssnar du på? Även om han inte ens kan stava till vare sig "briljant", "teoretisk" eller "kompanichef"?

Däremot har jag svårt att respektera befäl som är osäkra på sin sak och försöker kompensera med en barsk stil. Finns inget att vinna på att spela tuff när man egentligen är osäker på sig själv.

På invasionsförsvarets glada dagar kallade man detta ofta skämtsamt för "reservofficerskomplexet". Talvolymen blir omvänt proportionell mot kompetensen.

:P

kan bara säga att vi hade kanonbra befäl förra året när ja gjorde i boden på PSK.

skulle tro att vi på tredje pluton hade dom bästa befälen på I19 nästan!

Dom var riktigt kunniga och inga översittare heller, dom lyssnade på våra åsikter och var rättvisa medan man även kunde få smaka lite om man gjorde dumma saker. :wub:

befälen skilde på arbetstid och fritid vilket var bra för vissa andra kunde kunde ta med jobbet på fritiden också vilket inte alltid var så lyckat.

kort å gott så hade vi grymt sköna befäl! :D

Vad jag tycker om befälen?

Vilka befäl?

Befälen som skrek på oss under GSU?

Befälen som tog sig tid att hjälpa oss med saker dom var överkvalificerade för under våra övningar?

Dom värnpliktiga befälen under min värnplikt?

Yrkesbefälen jag stött på som instruktörer i HV?

Värnpliktiga befäl jag stött på i min tid i HV?

HV befäl?

Alltså vilka befäl och när man hade att göra med dom spelar ganska stor roll.

Särskillt dom som utbildade en under vpl så man med väldigt olika ögon under GSU och under slutövning och nu efter muck.

@BJE:

Nu var ju själva grundtesen i frågan i tråden "Vad tycker ni om befälen" vad vi tycker om de befäl som tog hand om oss när vi gjorde GU?

Ska vi hålla på och ifrågasätta ditten och datten utöver själva frågeställningen så kommer vi ju aldrig nån vart, eller hur?

:worthy:

Förlåt i förväg om jag missförstod din invändning.

Edited by Hotel Charlie One

Det jag reagerade mot var den generalisering som frågan gjorde. Prova att byt ut "befäl" mot vilken grupp som helst så ser man hur orimlig frågeställningen är.

Ursäckta om jag ställde frågan på ett väldigt otydligt sätt men det jag ville ha ut av den var att ni kunde ge era syndpunkter på det som vissa befäl gör fel och sen kunde man ta lärdom av detta!

Edited by Eire

Vad är de störtsa misstagen de gör och vad retar man sig mest på hos befälen :D ?

Det som var genomgående var alla olika utbildningsvarianter. Ni är säkert välbekanta med fenomenet som säger "ni får ha vapenremmen runt halsen" en månad senare kommer nya utbildare och säger "ni får inte ha remmen runt halsen"....å andra sidan löstes de flesta av dessa problem med att vår kapten snäppte upp fänrikarna som utb våra soldater och sa att det var Gruppchef som bestämmer vad som appliceras på vår pluton.

Men det är det mest klassiska i alla militära sammahang. Målet med utb blir ofta det samma men olika "skallkrav" från olika befäl skapar förvirring i en verksamhet som hänger på samkörning.

Annars har jag inga kagomål utan hade riktigt bra befäl. Ibland kan amn tycka att tid kunnat utnyttjas bättre men när man ser tillbaka på det, då även med egna erfarenheter fr TU så inserman att vissa saker tar tid.

Vi tog bort Rickards humor på kirurgisk väg när han gick med i HV :D

För att svara på frågan så var det väl som i alla organisationer, ömsom vin, ömsom vatten. Hade en del befäl som var otroligt dåliga, andra som var otroligt bra. Den stora mängden var väl sådär.

Det finns en gammal regel som lyder: Man har de befäl man förtjänar!

När man själv har provat på att "stå därframme" så börjar man litet smått förstå varför en del befäl kanske skrikit litet mycket eller betett sig aningens underligt ibland.

Tycker man kan undvika utvärderingar av modell

"Du har två problem, ett är att du tycker och tänker för mycket, det andra är din dialekt"

Har du ingen humor?! :P

Det värsta är att det var den utvärdering jag fick. :happy:

(avd officer från p7 gillar inte stockholmare och folk från p10, gissa om jag var båda)

Tycker man kan undvika utvärderingar av modell

"Du har två problem, ett är att du tycker och tänker för mycket, det andra är din dialekt"

Har du ingen humor?! :P

Det värsta är att det var den utvärdering jag fick. :lala:

(avd officer från p7 gillar inte stockholmare och folk från p10, gissa om jag var båda)

Som skåning på S1 (Uppland) så har jag förståelse! :) Tycker dock att sådana kommentarer är rätt roliga!

Tjaaa... jag kan inte tala för alla; men hos oss kunde jag tycka att feedbacken var lite kass emellanåt.. Utvecklingssamtalen gav oftast inte så mkt i längden. Det var egentligen främst två av våra befäl som klarade att ge en schysst feedback på ett bra sätt och som "SÅG soldaten bakom all utrustning".. Och de var jäkligt noggranna med att både ge och ta feeback. Toppen! Och precis som i skolan märkte man ju att en del kanske blev lite mer favoriserade än andra.. (som istället kom i skymundan) F.ö tycker jag att vi nog hade rätt schyssta befäl; schysst attityd och inte för mkt eller för lite på ngt sätt... Lite dålig koll på oss som människor, bara..

Förtroendemän gled ofta på räkmackor; oavsett bra jobb eller ej...

Min syn..

:clap:

På invasionsförsvarets glada dagar kallade man detta ofta skämtsamt för "reservofficerskomplexet". Talvolymen blir omvänt proportionell mot kompetensen.

Jo, det verkar så.. *fniss*

Edited by Sg Mini

Hehe men ni måste hålla med mig om en sak, Kadetter! Fy fan för de, sparka in dörren kl 4 på morgonen? och spela tuff..

De ska alltid behöva bevisa något, ok inte "alla" men tamefan de flesta är maktgalna , nybörjare som vill suga musten ur en.

På pekar GSU utb.. i detta fall :P

Plugga klart, få din fänrik grad och därefter kan du leka det du vill göra.. Usch för sånna..

Edited by Greenment

Det är väldigt svårt att sätta fingret på något fel som alla befäl gör. Man kan dock se vissa grejor som verkar vara universala.

Det finns två typer av befäl, de som hävdar att man ska göra saker enligt reglementet och de som menar att reglementet är kasst och inte fungerar i den givna situationen. Det kan uppstå väldigt roliga fenomen när två sådana befäl träffas.

Exempel: Vår grp får i uppgift att resa ett 12-tält. Vi väljer att maskera det enligt principen "nät-över-tältet-medels-slanor". Efter tio minuter kommer ett befäl förbi och menar att vi ska maskera enligt "ridå" principen. (Fältvanevecka; hela kompaniet grupperade lite förenklat i en cirkel, så vi skulle enligt befälet maskera "utåt" från cirkeln sett).

Nåväl, vi är fortfarande lite gröna (*fniss*) så vi gör som han säger. Ner med tältet, haka av maskeringsnätet och påbörja riggning för "ridån". Då kommer befäl 1 tillbaka högröd i ansiktet och säger åt oss att ändra tillbaka. Sagt och gjort, ett argt befäl bråkar man inte med. Ni anar sedan vad som händer... Befäl 2 kommer tillbaka även han högröd och undrar vad vi håller på med.

Som färsk beväring blir man lite :mellow: och sedan sade vi åt de att bestämma sig.

Dubbla budskap kan också vara fintiga. Vår Löjtnant sa att vi inte skulle släppa in en jävel genom utfarten vid vår gruppering. Inte ens om det var någon vi kände igen. Eller något befäl. Eller självaste ÖB och Kungen om de kom skuttande hand i hand längst vägen. Alla skulle anmäla inpassage vid infarten till grupperingen.

En dag kommer samma löjtnant gående mot utfarten vid vår gruppering och blir följaktligen stoppad. Vakterna vid posteringen vägrar släppa fram honom och det slutar med att han älgar iväg 40 meter ut i skogen och genar in i grupperingen. Allt under en massa svärande och muttrande. Det var att inte leva som man lär.

Det beteendet gick igen under många grupperingar. När jag var vakt i order/mäss "tältet" (vi var grupperade inomhus) så var ordern mycket tydlig. Alla skulle kollas på ID. Detta skulle rapporteras vidare till en stabsbil och besökaren skulle tilldelas en bricka med ett nummer på. Brickan ska sedan bäras väl synligt. Gruppen innan mig, som hade haft hand om bevakningen i order/mäss, hade fått bannor från befälen för att de inte gjort detta tillräckligt noggrant.

Efter 10 minuter kommer en kapten som säger "jag är på listan" och försöker tvinga sig förbi. Jag får nästan hålla fast honom fysiskt för att han inte ska planka in samtidigt som jag försöker förklara rutinerna. Tillslut får jag honom att ta emot brickan med numret, men han vägrar bära den. Han stoppar den i fickan. Detta är samma befäl som planerat övningen och som gnäller som fan när deras direktiv inte upprätthålls. Det blir dubbelmoral som sticker i ögonen på de värnpliktiga

Edited by Raptor

Hehe men ni måste hålla med mig om en sak, Kadetter! Fy fan för de, sparka in dörren kl 4 på morgonen? och spela tuff..

De ska alltid behöva bevisa något, ok inte "alla" men tamefan de flesta är maktgalna , nybörjare som vill suga musten ur en.

På pekar GSU utb.. i detta fall :P

Plugga klart, få din fänrik grad och därefter kan du leka det du vill göra.. Usch för sånna..

Hmmm, kadetter ja. Kommer ihåg en speciellt. Hade efter nattpasset och en frukost på markan krupit ned i bingen vid nio på morran.

Vid elva åker dörren till luckan upp med en smäll och ljuset tänds.

Min kommentar (ovetandes om vem det var som stormat in) - Släck för h...v.te!

Tunga steg mot min binge.

En fänrik står och stirrar på mig med armarna mot sidan- intensivt.

Fk - Och vad gör soldaten till sängs vid den här tiden på dagen? Är soldaten sjuk på något sätt?

Jag - (Mycket grinigt) Nä, soldaten försöker bara sova!

Fk - Har inte soldaten hört reveljen?

Jag - (Irriterat) De e då själva fn att man inte ska kunna få sova efter ett 12 timmars nattpass.

Fk gav mig en mycket lång blick, vände på klacken och marscherade ut.

Dagen efter fick jag reda på att fk hade gått direkt till c väd och beklagat sig. Svaret han hade fått från min övlt var att fk minsann inte hade något ärende in i vårt logement och att hans mannar arbetade passtjänst och därför inte följde den ordinarie rytmen på flottiljen.

Såg aldrig till den stackars kadetten igen.

Idag är jag inte så snarstucken däremot, åldern tar väl ut sin rätt...

:D

Till alla mina befäl under Gu:n :

:)

Ni var bäst!

Edited by sleget