Jump to content

Nytt Svenskt aktivt pansar

johanp

Recommended Posts

@Richard N

Främsta skillnaden är väl kravet på att det skall vara säkert för egen trupp som finns i närheten. Arena är som att smälla av en försvarsladdning 21 i inkommande robots riktning.

Eget infanteri eller softskinn fordon som finns i närheten måt inte bra av sådant.

Satan i gatan, då blev man löjtnant också!

Edited by Sg Toll

Jag är förvånad över att inte fler har skrivit i den här tråden.

Om uppgifterna i artikeln stämmer är detta närmast en världssensation, inte bara för systemets funktion, kostnad o.s.v. men även att det sägs vara redo för serieproduktion omkring ett år från nu.

Redan när det är dags för den nordiska battlegroupen kan teoretiskt de strf90 som ingår i den vara utrustade med detta system vilket skulle öka skyddsnivån avsevärt.

Om uppgifterna i artikeln stämmer är detta närmast en världssensation, inte bara för systemets funktion, kostnad o.s.v. men även att det sägs vara redo för serieproduktion omkring ett år från nu.

Redan när det är dags för den nordiska battlegroupen kan teoretiskt de strf90 som ingår i den vara utrustade med detta system vilket skulle öka skyddsnivån avsevärt.

Teoretiskt ja..

Men det vore ju lite kul om vi kunde få strf 9040D med motmedelssystem och lemur ows samt strv 122D med samma system, inklusive en ows, samt förstärkt sidopansar a'la TUSK.

Sen gäller det ju bara att hitta lämplig konflikt att blanda in dem i.

:=o

/E

Teoretiskt ja..

Men det vore ju lite kul om vi kunde få strf 9040D med motmedelssystem och lemur ows samt strv 122D med samma system, inklusive en ows, samt förstärkt sidopansar a'la TUSK.

Sen gäller det ju bara att hitta lämplig konflikt att blanda in dem i.

:=o

/E

Jo det är ju frågan att få fram pengar till serieproduktion också men beställningar som går direkt till regeringens älskade battlegroup verkar relativt stor chans att bli verklighet i dagsläget.

Dessutom är det här ju ett defensivt system så vi (kanske?) slipper tjat i media om hur stora stygga svenskar ska utrustas med "dödsvapen för att massmörda den inhemska befolkningen i land xx" (ja lite överdrivet, jag vet).

Sen så öppnar det också för samarbeten med andra länder förutom Storbritannien, kanske USA exempelvis beroende på hur läget i Irak är om något år, systemet verkar närmast skräddarsytt för denna konflikt där RPG-7 finns i var mans hand.

Om britterna nappar på SEP och lite andra system till FRES, kan det betyda att svenskt matriel bygger stommen i britternas mekaniserade trupper i framtiden.

Det är ingen slump att BAE bjöd över konkurenterna på dom svenska företag man köpte upp.

Herrej*vlar.

Har vi hittills "okänd" spetskompetens på ett sådant område verkar det ju lovande, både för svensk försvarsindustri och framtida utlandsmissioner i i lite mer håriga situationer.

Ser fram mot fler nyheter, sådant här tycker jag mycket om att höra!

• BlåGul -1

Och jag som tycker att det är fantastiskt att det skrivs så mycket i en del trådar där det inte finns någon som helst information att tillgå. :)

Spekulationer spekulationer spekulationer...

Och jag som tycker att det är fantastiskt att det skrivs så mycket i en del trådar där det inte finns någon som helst information att tillgå. :)

Spekulationer spekulationer spekulationer...

Desto mer förvånande då att många medlemmar bemödar sig med att skriva tjogvis med inlägg om allehanda fantastiska konspirationsteorier i både den ena och andra tråden men inte verkar vara lika intresserade av att diskutera en oväntad artikel som även om den kanske är överdriven dock är ögonbrynshöjande.

Sen så vill jag skilja på spekulationer utan grund i verkligheten och spekulationer som baserar sig på hittills kända fakta och applicerbar tidigare erfarenhet. De senare är nödvändiga för att uppnå diskussioner och inte enbart monologer eller frågor/svar på forumet och även det som världens samlade försvarsanalytiker till stor del sysslar med professionellt.

Jag ser personligen inget egenvärde i att sträva efter en situation på forumet där medlemmarna avråds från att engagera sig i debatter och åsiktsyttringar angående specifika militära ämnen även om dessa ofta blir just spekulativa, detta då just denna dialog är det som gör ett forum som detta till något mer än en bister och torr instruktionsmanual i vad den etablerade "kunskapen" består i och därmed också något värt att engagera sig i. Betydligt bättre då att konstruktivt argumentera emot om man drar andra slutsatser än de någon annan presenterar i ett inlägg, om man då kommer fram till en gemensam slutsats efter en sansad debatt har något spännande hänt, ett faktiskt framsteg kan ha skett.

Nu är ju detta naturligtvis inte mitt beslut att ta, blågul och Henke är de som styr forumet och har, förmodar jag, redan diskuterat denna fråga sinsemellan.

Därmed så är detta inlägg troligen överflödigt och dessutom OT så jag får väl be om ursäkt på förhand.

....blablabla...

Nu är ju detta naturligtvis inte mitt beslut att ta, blågul och Henke är de som styr forumet och har, förmodar jag, redan diskuterat denna fråga sinsemellan.

Därmed så är detta inlägg troligen överflödigt och dessutom OT så jag får väl be om ursäkt på förhand.

Kan vi få ursäkten skriftligt och i tre exemplar, tack?

:P

Allvarligt talat.. onödigt spekulerande om gröna män och tefat finns det ett par separata trådar för, men har man något icke hemligstämplat men ändock nytt och relevant att komma med i denna tråden är man välkommen.

Någon snäll sate kanske kan på ett kort och koncist sätt, utan att blanda in wikipedia, för oss forumsbesökare ge en redogörelse för vilka system av denna typ som idag finns eller är under utveckling i andra länder.

mvh

Erik G

Väldigt spännade teknik som säkerligen ochså kan komma det civila samhället till nytta.

Tekniken kanske kan inplementeras i krockskydd för bilar eller till flygplan, så att man inte får fåglar och liknande i motorerna.

Skall bli spännande att höra mer om detta i fortsättningen.

Väldigt spännade teknik som säkerligen ochså kan komma det civila samhället till nytta.

Tekniken kanske kan inplementeras i krockskydd för bilar eller till flygplan, så att man inte får fåglar och liknande i motorerna.

Ja, visst vore det praktiskt med ett system som skjuter ner ev fotgängare eller cyklist som får för sig att försöka krocka med min bil... :P

Ja, visst vore det praktiskt med ett system som skjuter ner ev fotgängare eller cyklist som får för sig att försöka krocka med min bil... :P

mja...nu var det ju inte riktigt så jag tänkte mig det hela :D (Mygg, flugor och annat flygande krafs undantaget naturligtvis)

Hur tänkte du då? :P

te.x något i den hör stilen.

Bil kör på hårt föremål. Lyktstolpe te.x.

Bilen känner detta. kanke flyttas te.x motorn fram för så att den tar upp mesta möjliga av smällen.

motor och bil blir kaputt men föraren överlever.

Jag tror helt seriöst att det finns civial användlingsområden för denna teknik.

Hur tänkte du då? :P

te.x något i den hör stilen.

Bil kör på hårt föremål. Lyktstolpe te.x.

Bilen känner detta. kanke flyttas te.x motorn fram för så att den tar upp mesta möjliga av smällen.

motor och bil blir kaputt men föraren överlever.

Jag tror helt seriöst att det finns civial användlingsområden för denna teknik.

Jag tvivlar på att det finns användning för ett dylikt system civilt.

Det är för dyrt, skrymmande och skulle väga alderles för mycket.

Vem skulle vilja betala för en bil som blir större, väger mer och kostar dubbelt så mycket med ett skyddssystem som troligen är helt onödigt i en bil av den storleksklassen. Bättre och billigare att jobba vidare på det man har idag.

Logiken för att klassificera det som rör sig i omgivningen och delar av sensorteknologin skulle kunna användas för ett automatiskt nödbromsningssystem som sparar en knapp sekund för en alert förare, ett par för en riktigt trött plus någon sekund för pedalfummel. Eller ett helt liv för en förare som har somnat...

Logiken för att klassificera det som rör sig i omgivningen och delar av sensorteknologin skulle kunna användas för ett automatiskt nödbromsningssystem som sparar en knapp sekund för en alert förare, ett par för en riktigt trött plus någon sekund för pedalfummel. Eller ett helt liv för en förare som har somnat...

Dylika system finns redan.

vilja betala för en bil som blir större, väger mer och kostar dubbelt så mycket med ett skyddssystem som troligen är helt onödigt i en bil av den storleksklassen. Bättre och billigare att jobba vidare på det man har idag.

frågan är snarare vem köper en mercedes s-klass :worthy: ;)

Edited by johanp

• 2 weeks later...
Inom mikrosekunder riktas ett motmedel och slår ut den inkommande granaten några meter från fordonet.

Vad skulle det kunna vara för motmedel? En störande signal eller ett obemannad vapen av något slag? (typ ksp eller liknande)

Att ett sånt system vore bra inom civil flygtrafik för att undvika fåglar mm i motorerna är sant, men om det nu är ett vapen av någon form som är motmedlet tror jag inte man för montera det på en Boeing 777 bara så där :D

Vad skulle det kunna vara för motmedel? En störande signal eller ett obemannad vapen av något slag? (typ ksp eller liknande)

En gissning kan vara en variant av reaktivt pansar, dvs boxar med sprängmedel och ev. splitter (stål/plastkulor kanske?). En "mini-lv-ksp" torde vara för långsam, däremot kan systemet börja rikta torn/vagn/vapen mot avfyrningspunkten

De liknande system jag känner till fungerar så att de skjuter iväg en projektil som sedan briserar och skapar en slags hagelsvärm som slår ut en annalkande projektil (t.ex Arena). Arena består av ett litet torn monterat på torntaket, med avfyrningsanordningar runt om. Ett amerikanskt system jag sett på nätet använde sig av en lavett som riktar in sig mot hotet och avfyrar en eller flera projektiler.

Det ryska (ukrainska?) systemet Shtora-1 innehåller ingen aktiv del, men däremot kontrollerar det och kan aktivera rökkastarna samt att det kan vrida tornet i den riktning hotet kommer ifrån, så att vagnen kan öppna eld mot en robotgrupp eller motsvarande, för att störa styrningen m.m.

/E

Kan vi få veta vad själva konceptet går ut på först, innan vi börjar spekulera om det går att använda civilt? Det blir lätt lite löjligt annars. Fast det kanske bara är jag som tycker det?

Skulle kunna vara det här det handlar om.

Så länge fotgängarna och cyklisterna hålls borta från min bil spelar det väl ingen roll vad som dödar dem.. splitter, sprängverkan eller laser.. shit the same..

:D

De system som verkar genom splitterverkan har ju marginell verkan mot KE-projektiler, och system som shtora ingen alls. Men ARENA skjuter tydligen nedåtriktat, så att risken för att svärmen med splitter flyger runt och rensar eget infanteri och plutonkompisarnas siktesglas minskar.

/E

De liknande system jag känner till fungerar så att de skjuter iväg en projektil som sedan briserar och skapar en slags hagelsvärm som slår ut en annalkande projektil (t.ex Arena). Arena består av ett litet torn monterat på torntaket, med avfyrningsanordningar runt om. Ett amerikanskt system jag sett på nätet använde sig av en lavett som riktar in sig mot hotet och avfyrar en eller flera projektiler.

Det ryska (ukrainska?) systemet Shtora-1 innehåller ingen aktiv del, men däremot kontrollerar det och kan aktivera rökkastarna samt att det kan vrida tornet i den riktning hotet kommer ifrån, så att vagnen kan öppna eld mot en robotgrupp eller motsvarande, för att störa styrningen m.m.

/E

kan inte Shtora Dazzla dvs sända stör laser tillbaka?? eller är det ett av mina Hjärnspöken?