Jump to content

Ledsen polisen,


Delta Golf

Recommended Posts

Tyvärr, och jag menar verkligen tyvärr, måste jag konstatera att mitt förtroende för polisen dalar stenhårt efter denna dag, iaf för PM i Örebro län.

 

Till att börja med skulle jag ned och ansöka om det nya passet, då jag kommer ned och en massa lappar sitter uppsatta. På lapparna står det i princip att det är mycket jobb med det nya systemet, därför kan man inte förren imorgon. Skitkul, verkligen kul när man på morgonen kontrollerat om det var några konstigheter på den lokala hemsidan. Naturligtvis fanns det inget sånt, utan istället har man ju "gått ut i radio" och sagt det. Men vem fan lyssnar på radio? Har de inte haft hela helgen på sig att få ordning på systemet?

 

På vägen hem passerar jag en dödsolycka precis vid universitetet (detta var för ca en timme sedan) och läser på NA.se att det är en kvinna på cykel. Vilka är det som cyklar kring universitetet om inte studenter? Kommer hem till korren och konstaterar att en tjej som SKULLE ha varit hemma inte är där, och samtidigt inte svaras på mobilen.Signalerna går, den är alltså inte avstängd.... Befarandes det värsta ringer jag till PM och vill höra om den omkomna är identifierad. Utan att ha hunnit avsluta får jag mothugg "vem är du?" och försöker ta om det igen, något paff av det synnerligen arroganta och aggressiva sätt den kvinnliga polisen i den andra änden tagit bara för att bli avbruten igen.

 

Nu vet jag inte vad jag ska säga, utan blir tyst...jag vet inte om jag ska bli förbannad eller om jag ska bara lyssna. Får då höra att "sånt lämnar vi inte ut till vemsomhelst, det begriper du väl? Man kan inte bara ringa hit och..."

 

Ungefär här lackar jag ur (med det som hände på stationen färskt i sinnet) och frågar vad fan hon sysslar med, att jag vill veta om det är en person som saknas och om det är hon som är död. Får till svar "ska jag hjälpa dig?". Då frågar jag henne vad fan polisen sysslar med och säger att man får fan ta saken i sina egna händer "precis som vanligt" när det gäller dom och slänger på luren. I samma veva kommer kompisen in, hon hade glömt sin telefon på sitt rum... Anledningen att hon var sen var en ren slump, så visst var det befogat att fundera lite (speciellt när hon hade haft cykeln med sig hela tiden).

 

Jag vet inte. Jag blir besviken. Självklart är ju inte det här något som gäller alla poliser, så långt sträcker sig ju det sunda förnuftet. Dock är det ju sånt här som får Frasse på gatan att börja fundera...

 

Till er som är poliser på forumet; jag hoppas att ni inte tar åt der personligen av detta, men jag hoppas att ni kanske kan motverka denna typ av attityd som ändå slår tillbaka mot er.

 

//DG

 

matt och bitter...

Link to comment
Share on other sites

DG,

 

mitt förslag är att du inte tar ut din rättmätiga besvikelse mot poliser i allmänhet utan ser det som ett utfall av byråkrater som inte förstått att de delvis är i servicebranschen, något som händer också på andra håll inom offentlig förvaltning.

 

Det håller trots allt på att bli bättre servicekänsla på de flesta håll inom byråkratin, och så småningom kommer det nog att gälla polismästeriet i Gnällbältet också.

 

Skönt att korridoraren kom tillbaka; lycka till med passet.

 

(Skicka förresten gärna PM om vad som händer i Örebro och hur planerna ser ut.)

Link to comment
Share on other sites

Precis som du skriver så gäller det inte alla poliser i allmänhet. Har sommarvikat på häkte i Sthlm och har en annars genomgående mkt bra uppfattning av kåren (som tyvärr får en massa kacka i media). Ni i blått som gör ett gott jobb; fortsätt med det..

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att när du ringer till ett sjukhus så får inte dom lämna ut dylika uppgifter.

Kan det vara så att polisen också har en viss tystnadsplikt i sådana här ärenden? Någon som kan reglerna?

 

Om inte annat kan jag tänka mig att innan polisen släpper infon till allmänheten så måste åtminstone dom närmast anhöriga underrättas. Och eftersom dom inte kan veta att du som ringer verkligen är en anhörig, så håller dom tätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att när du ringer till ett sjukhus så får inte dom lämna ut dylika uppgifter.

Kan det vara så att polisen också har en viss tystnadsplikt i sådana här ärenden? Någon som kan reglerna?

 

Om inte annat kan jag tänka mig att innan polisen släpper infon till allmänheten så måste åtminstone dom närmast anhöriga underrättas. Och eftersom dom inte kan veta att du som ringer verkligen är en anhörig, så håller dom tätt.

Det tycker jag låter väldigt vettigt.

 

Och problem med nya system är väl tråkigt, men knappast någonting att tjura ihop över.

De har det nog inte roligare där inne, krånglandes med system som inte fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Så är det, polisen har tystnadsplikt, dock inte lika "stark" som inom vården, men man lämnar inte ut uppgifter om någon innan anhöriga är underrättade.

 

Givetvis ursäktar inte detta ett dåligt bemötande....

Link to comment
Share on other sites

Så är det, polisen har tystnadsplikt, dock inte lika "stark" som inom vården, men man lämnar inte ut uppgifter om någon innan anhöriga är underrättade.

 

Om DG frågat något i stil med "min kompis, Anna Andersson, saknas. Är det hon?", är det isf OK för polisen att dementera eller får man snällt vänta?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror, och hoppas, att det är locket på oavsett om man kan namnge en möjlig skadad/omkommen eller inte.

Visst är det så att man kan få gå oroad i onödan ett tag.

MEN - personligen så tar jag det hellre än att ringa till en stressad telefonist och höra att "ja, det är xx som dött. tack för samtalet, hej då".

 

Alltså att man får samtalet från någon som både "kan" framföra ett sådant besked och har tid att göra det på "rätt sätt".

Link to comment
Share on other sites

Idag från kl 14.00 tog jag ledigt från jobbet för att bege mig till polisstationen i samma samhälle där jag bor för att hämta lite blanketter m.m

Först kontrollerar jag öppettiderna via internet, dom stänger kl 18.00 idag kanon tänkte jag o körde ner dit kl 14.50. När jag väl kommer ner så sitter det ett anslag på dörren att stationen är stängd from den 1 okt o att samtliga ärenden hänvisas till närmaste stad 3 mil härifrån som har öppet till 15.00.. ;)

Ingen som helst information om detta har jag hittat förutom det som stod på dörren.

 

Retar mig en hel del på att detta inte nämns på deras sida på nätet. Så att jag tog ledigt helt i onödan i eftermiddag.

Men det jag retar mig mest på är att polisstationen byggdes och invigdes för knappt ett år sen.. Men det har det ju säkert varit värt alla skattepengarna som de har kostat o bygga den för ca 1 års drifttid. :D

 

Och nej, inget ont menat om polisen.. Min mörka tanke går åt byråkratin o politikerna i vårt samhälle. 0:)

Link to comment
Share on other sites

med tanke på att jag jobbar i ett yrke där man möter poliser dagligen, vet jag vilket jobb de gör.

och detta gäller inte bara folket i "radiobilarna" utan alla från civilanställd sekreterare till piketpolis.

 

visst har jag själv svurit över "snutjävlar" men efter den senaste tidens händelser i v. götaland, där folk kastar sten på polisen, och ställer till allmänt jävelskap, blir man bara förbannad.

 

titta istället på den poliskår vi har.

vi har högskole utb polis, med tre års skola bakom sig.

visst tycker några av er, vad är det med det då?

jämför då med poliser i usa eller tyskland som har avsevärt mycket mindre utb, i vissa fall bara tre månader.

 

ställ er frågan vem skulle ni vilja möta?

en högskole utbildad polis, med bra juridisk utb eller

en "väktare" med tre månaders utbildning och till detta beväpnad med minst ett eldhandvapen?

 

att det sedan är tråkigt att polisen i örebro missat charmkursen, är en sak

men DG tänk tanken att damen du talade med inte heller vet om hennes dotter/kompis/kusin ect har vart inblandad i olyckan.

 

dessutom så som dagens tidningar funkar, skulle jag inte heller lämna ut info till någon som ringer in, och frågar om personuppgifter vid dödsolyckor.

Link to comment
Share on other sites

Misstolka nu inte vad jag skrev, som allmänt gnäll. Är uppväxt i ett område med flera "polisfamiljer" som grannar. Vet att dessa män och kvinnor gör ett bra jobb.

Det jag tvivlar på däremot är "deras" chefer och givetvis på politikerna.. :Malaj:

Tack för ordet.

Link to comment
Share on other sites

Men det jag retar mig mest på är att polisstationen byggdes och invigdes för knappt ett år sen.. Men det har det ju säkert varit värt alla skattepengarna som de har kostat o bygga den för ca 1 års drifttid.  :Malaj:

 

Tycker mig känna igen det förfarandet från ett annat statligt "område" där folk bär uniform.

Link to comment
Share on other sites

Min personliga, högst begränsade, erfarenhet av PM Västervik är när jag ansökte om licens för mina jaktvapen. Vid första besöket presenterade jag mig för receptionisten och förklarade mitt ärende och talade samtidigt om att det var första gången jag ansökte och kunde, helt följdaktligen, inget om turerna. "Vassego å sitt ner" sade receptionisten "de ä inge krånglitt, ja hjälper da´". Snabbt och enkelt fyllde vi sedan tillsammans i de nödvändiga blanketterna. Mycket service-minded och trevlig! Men, det finns väl skitstövlar inom alla kårer *sneglar på kollegorna...*

Link to comment
Share on other sites

Sådan ärenden som du beskriver, DG, är inte ovanliga. Vid en dödsolycka strömmar det in samtal till polisen. Många av de som ringer har inte samma avsikt som du - vissa är journalister som vill veta vad den omkomne heter, andra är oärliga människor som vill utnyttja den omkomnes situation... Så sjukt är det.

 

Det finns dock ingen anledning att vara ohövlig när någon ringer och ställer dessa frågor, även om man inte tänker lämna ut några uppgifter om den avlidne.

 

Oavsett om det hade varit din kamrat som förolyckats så hade den informationen inte delgivits dig per telefon. Underrättelse av dödsfall får endast under mycket speciella omständigheter lämnas per telefon.

 

Då ditt förtroende för oss sviktar kan jag lugna dig med att vi är åtskilliga polismän som sätter heder i att hjälpa medborgarna då hjälp behövs.

 

Ha det!

Link to comment
Share on other sites

Poliser är också bara människor. Och människor gör fel. (även om jag betvivlar att alla de som jobbar med passen verkligen är poliser) Jag hänvisar nu till dina bekymmer gällande passet. De kanske helt enkelt glömt att lägga ut info på nätet. Och eftersom du är en man med utb. i FM så är du väl vad jag får förmoda flexibel och kan ta en bajsmacka (att åka tillbaka en annan dag) med en klackspark!?

 

Ang. ringärendet hänvisar jag till min första mening med tillägget att som polis bör man kunna anpassa sitt tonfall på ett bättre sätt en som nu påtalats. DOCK, kanske situationen missuppfattats? Jag menar inte att du ljuger, men att du i din situation som stressad och orolig "anhörig" tyckt dig bli mer otrevligt bemött än vad kvinnan i andra änden av luren menat. Har jag fel ber jag ödmjukast om ursäkt.

 

Vänligen / E.

Link to comment
Share on other sites

OT fråga men jag tyckte inte den var värd en egen tråd.

 

Jag lämnade in en passansökan den sista september och fick då ett kvitto. på baksidan står det följande:

 

 

Passet färdigställs centralt och skickas normalt till innehavaren per post. En avi från posten kommer

normalt inom en vecka. Hämtas passet på passmyndigheten skickas ingen avi ut.

 

 

Nu har det gått 2 veckor.

Betyder det att jag är tvungen att ta mig till polisstationen i flemingsberg eftersom jag inte fått någon avi?

eller ska jag vänta och se ifall det kommer en avi på posten eftersom det var en våg av ansökningar i slutet av september?

Link to comment
Share on other sites

OT fråga men jag tyckte inte den var värd en egen tråd.

 

Jag lämnade in en passansökan den sista september och fick då ett kvitto. på baksidan står det följande:

 

 

Passet färdigställs centralt och skickas normalt till innehavaren per post. En avi från posten kommer

normalt inom en vecka. Hämtas passet på passmyndigheten skickas ingen avi ut.

 

 

Nu har det gått 2 veckor.

Betyder det att jag är tvungen att ta mig till polisstationen i flemingsberg eftersom jag inte fått någon avi?

eller ska jag vänta och se ifall det kommer en avi på posten eftersom det var en våg av ansökningar i slutet av september?

 

Min hustru förnyade sitt pass för några månader sedan. Vi bor i Norrort och med stor statlig logik fick vi sålunda åka till Nacka Strand.

 

Där sade de inget om kvitton, utan att "passet är nog klart om någon vecka". !v senare och 3 försök till tfn-samtal fick vi veta att det var klart och kunde hämtas ut i Sollentuna.

 

Nån form av kvittens på utfört jobb hade varit en fördel, så jag själv slapp ringa runt.

Link to comment
Share on other sites

För att växla lite spår..

Vad har ni för erfarenhet av Polisens

nya "servicenummer" 114 14..?

 

Detta är ingen kritik mot polisen på fältet

utan på organisationen. (Centralisering av KC)

 

Man sitter x antal timmar bakom ratten

på en lastbil och observerar en hel del

som inte känns som "100%".

 

Provade en gång att ringa till numret och

rapportera iakttagelser.

Tror att jag hamnade på LKC Gbg, talade om ärende

och adress. (Större snabbköp i hemstaden)

Operatören frågar:

"Vart då någonstans?"

Trodde att dom såg automatiskt vilken stad man

ringer ifrån på GSM:n.

Sedan skulle man bli kopplad någonstans, efter en stunds

väntan började det tuta "upptaget"..

Vet inte om ärendet blev lågprioriterat eller försvann i hanteringen.

 

När man har funderat på att ringa om andra grejor

så har man tänkt;

"Först får man vänta i tel.kö, sedan försöka förklara

ärende och lokation, förhoppningsvis bli framkopplad,

dra ärende och lokation igen. Om det prioriteras överhuvudtaget.."

 

Sedan gnälls det på att poliser är "lata och slöa"..

 

Men det ser säkert jättebra ut i statistiken;

Vi sparar pengar och brotten ser ut att minska..

Link to comment
Share on other sites

Nu hoppas jag att alla polismyndigheter har samma bandspelarröst när man ringer. Men i Skåne säger de iaf direkt när man ringer: "vid pågående brott, ring 112". Det är ju en (förhoppningsvis) snabbare väg in på LKC.

SOS kan se vart ifrån du ringer (om du ringer från fast tfn, ej ip-tfn). Det kan INTE polisen göra, polisen kan inte ens se vilket nr du ringer ifrån. (Ännu en gång uttalar jag mig bara om Skåne).

 

Så om du är ute på vägen och ser en t ex mt rattfylla ska du inte ringa 11414, utan 112.

 

OT fråga men jag tyckte inte den var värd en egen tråd.

 

Jag lämnade in en passansökan den sista september och fick då ett kvitto. på baksidan står det följande:

 

 

Passet färdigställs centralt och skickas normalt till innehavaren per post. En avi från posten kommer

normalt inom en vecka. Hämtas passet på passmyndigheten skickas ingen avi ut.

 

 

Nu har det gått 2 veckor.

Betyder det att jag är tvungen att ta mig till polisstationen i flemingsberg eftersom jag inte fått någon avi?

eller ska jag vänta och se ifall det kommer en avi på posten eftersom det var en våg av ansökningar i slutet av september?

 

 

Jag kan inte svara på din fråga, men gissar på en förklaring...

 

Den första oktober infördes nya pass i Sverige och jag kan tänka mig att den övergången har lite "barnsjukdomar". Detta kanske kan påverka handläggningstiden på ditt pass ?

Link to comment
Share on other sites

OT fråga men jag tyckte inte den var värd en egen tråd.

 

Jag lämnade in en passansökan den sista september och fick då ett kvitto. på baksidan står det följande:

 

 

Passet färdigställs centralt och skickas normalt till innehavaren per post. En avi från posten kommer

normalt inom en vecka. Hämtas passet på passmyndigheten skickas ingen avi ut.

 

 

Nu har det gått 2 veckor.

Betyder det att jag är tvungen att ta mig till polisstationen i flemingsberg eftersom jag inte fått någon avi?

eller ska jag vänta och se ifall det kommer en avi på posten eftersom det var en våg av ansökningar i slutet av september?

 

Ring till flemmingsberg och kolla om de har fått in passet ännu. From 1 januari i år så skickas inga pass direkt hem.

Link to comment
Share on other sites

Visste inte riktigt var jag skulle göra av mitt inlägg, men det kändes onödigt att skapa en ny tråd då ämnet delvis avhandlas i denna. det handlar om förtroendet för polisen.

 

I senaste numret av Aktuell Säkerhet (Nr 5 -2005) skriver Mårten Landahl en artikel om varför polisen i många situationer tvekar att ingripa, och hur de pga detta får klä skott i media. Han pekar på att det inte är polisens ovilja att ingripa som är problemet utan att lagen ger den enskilada personen ett så stort skydd att polisen ovasett vad han gör kommer att anklagas för tjänstefel och bli utsatt för utredning och i många fall påföljd för något som i gemene mans ögon synse vara ett klanderfritt ingripande.

 

artikel kan ordnas via mail. Lägg ett PM.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

OT fråga men jag tyckte inte den var värd en egen tråd.

 

Jag lämnade in en passansökan den sista september och fick då ett kvitto. på baksidan står det följande:

 

 

Passet färdigställs centralt och skickas normalt till innehavaren per post. En avi från posten kommer

normalt inom en vecka. Hämtas passet på passmyndigheten skickas ingen avi ut.

 

 

Nu har det gått 2 veckor.

Betyder det att jag är tvungen att ta mig till polisstationen i flemingsberg eftersom jag inte fått någon avi?

eller ska jag vänta och se ifall det kommer en avi på posten eftersom det var en våg av ansökningar i slutet av september?

 

Det tar MINST 2 veckor för att få ett nytt pass i dagsläget eftersom det är så många som vill förnya sitt pass innan de nya, dyrare krävs. Folk har ju tom fått hjärtinfarkter pga av stressen på att få klara passen i rimlig tid.

Link to comment
Share on other sites

Det komiska är att det inte är säkert

att dom "gamla" passen gäller så

värst länge i framtiden.

Med tanke på att det ställs högre

krav på säkerheten mm.

 

Snålheten bedrar visheten när folk

tvingas skaffa nya pass igen om ett

par år.. :D

Link to comment
Share on other sites

Skaffade nyligen pass. Tycker att de kan skicka en lapp som säger att nya passet är klart. Det kan inte vara problem i dagens datoriserade samhälle. Det kan heller inte vara en stor kostnad.

Framförallt nu när "passet är klart om en till tre veckor" och det där 40 minuter kö för att hämta ut det bara.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...