Jump to content

Uppvisningar

Recommended Posts

• BlåGul -1

Kom att tänka på det här när jag läste tråden om regementets dag på Lv6.

Någon tyckte att: "Apropå stridsförevisning så har den aldrig varit densamma sen infanteriet tackade och sa adjö" (vad han nu vet om det... :) )

Jag vet inte vad som var bättre, men allting var ju bättre "på den gamla goda tiden".

Normalfallet idag är ett rejält tillrättalagt och förövat scenario där en grupp/pluton/kompani rycker fram rakt fram mot publiken under jättemaffig eldgivning, gärna med KSP, stora mängder lösplugg och lågt gasläge så man får häftig mynningsflamma.

Ett par exempel på förevisningar jag varit med om på senare tid:

Amf4 i somras. Hemvärnet urlastar ut tgb och tar terräng; En grusplan.

Jag vet inte hur det såg ut från publiksidan, men det KÄNDES väldigt fel där nere, även om det gick "bra".

Regementets dag, I19 förra hösten. Pbat visar upp sig. (eller var ingbat inblandade med något am/minröjningsmoment också? Några fler?) Hur som helst, det mesta utspelar sig på väldigt långt avstånd ut på ett fält och slutar med att ett antal vagnar och skyttesoldater på linje står stilla och gör slut på onödigt stora mängder lösplugg. VÄLDIGT onödigt stora mängder lösplugg.

Av någon anledning är det de sista stillastående minutrarna jag minns bäst, inte att det hoppades fallskärm eller att de förevisade någon sorts amröjning. Landade det inte en helikopter med lite folk också?

Den BÄSTA uppvisning jag varit på är nog den i skillingaryd med EN02.

Jag må vara partisk här 0:) men att lägga upp det med humor och överdrifter (sjukvårdare i vita rockar, trossen kommer korv och bröd i form av limpa med falukorv, och amröjare som springer fram med sina jättedynor under fötterna o.s.v. Givetvis ingick även viss aminsats mot terrorister som hänger ut genom fönstret på en mörkblå Volvo 245) istället för enbart överdriven aminsats...tycker jag såg bättre ut.

Någonting jag verkligen saknar är uppvisning med skarp am.

Många regementen har övningsfält med möjlighet att skjuta skarpt i närheten.

I fallet I19 kan det inte vara några problem att förlägga stor del av en dag ute på Bodens Södra (stort övningsfält), och ha moment med sprängning av väg och minor, skjutning med stridsfordon och stridsvagn, haubits och varenda vapensystem på regementet skarpt. Kör plutons strid med saab-mål istället för att ha allting figurerat med lösam.

Men jag är väl bara trött och gnällig.

Det är ju bara dumma civilister som ska titta på, och de tycker det är häftigt bara det smäller lösplugg. Ju fler destå bättre. :)

Vad tycker ni? Hur lägger man upp en uppvisning så den blir bra, sevärd och ihågkommen?

Ett intressant grepp på uppvisning var KS09:s familjedag när man visade "en dag i missionen" för en vanlig skyttesoldat. Från uppstigning och borsta tanden till patrullering och kravaller med brinnande fordon. Allt utfört med glimten i ögat, men med allvar i grunden.

Någon tyckte att: "Apropå stridsförevisning så har den aldrig varit densamma sen infanteriet tackade och sa adjö" (vad han nu vet om det...  :banana )

Jag vet inte vad som var bättre, men allting var ju bättre "på den gamla goda tiden".

Ptja, jag har nog sett fler uppvisningar av I16/Lv6 i samband med reg.-dag än vad många andra här har gjort.

Jag tycker främst vapenkunskapen/hanteringen var bättre förr. När skyttegruppen från luftvärnet tar terräng från FI för att kunna gruppera robot, refererar speakern till ksp:n som "Den där stora bössan som smäller så förbannat".

När en av soldaterna senare drar av ett vådaskott(lösplugg förvisso) i publiken när folk efteråt får gå fram för att kolla närmare, så ser man skillnaden i vapenkunskapen/hanteringen mellan infanteriet och luftvärnet.

Jag som åskådare tyckte infanteriet skötte sina uppvisningar bättre och "roligare" än vad luftvärnet gör idag.

Edited by simon

• BlåGul -1
Jag tycker främst vapenkunskapen/hanteringen var bättre förr. När skyttegruppen från luftvärnet tar terräng från FI för att kunna gruppera robot, refererar speakern till ksp:n som "Den där stora bössan som smäller så förbannat".

När en av soldaterna senare drar av ett vådaskott(lösplugg förvisso) i publiken när folk efteråt får gå fram för att kolla närmare, så ser man skillnaden i vapenkunskapen/hanteringen mellan infanteriet och luftvärnet.

Jag som åskådare tyckte infanteriet skötte sina uppvisningar bättre och "roligare" än vad luftvärnet gör idag.

En speaker är väl troligtvis officerare och vet vad en kulspruta är.

Kan det ha att göra med "glimten i ögat" som både jag och Vargas nämnde?

Vad menar DU med bättre och roligare, det är det jag vill komma fram till?

Är antalet lådor lösplugg ett bra sätt att mäta hur bra uppvisningen var?

Någon tyckte att: "Apropå stridsförevisning så har den aldrig varit densamma sen infanteriet tackade och sa adjö" (vad han nu vet om det...  :banana )

Ptja, jag har nog sett fler uppvisningar av I16/Lv6 i samband med reg.-dag än vad många andra här har gjort.

Jag kan ju tänka mig att Speakern vill ta ner det hela till en lite enklare nivå som även civilister, mammor, pappor och morföräldrar förstår sig på. Drar han iväg och börjar prata facktermer går det kanske inte hem så bra.

Sen var jag inte där så jag vet inte.

Vårdaskott låter ju annars typiskt obra. Det var ingen som skadade sig, hörsel tex? :(

Jag tror att förevisningen beror mycket på syftet med förevisningen. Många förevisningar för ihuvudsak civila så tycker jag syftet mer verkar vara att visa upp vilket mtrl man förfogar över, och bara lite om hur den används. Sedan har jag varit med på förevisningar för andra militärer, och där har man använt i stort sett riktig stridsteknink. Tex förevisningar med skarp am.

Jag vet inte men jag gissar att på en dag som regementets dag, så beroende datumet nog inte i första han på i vilket skede de värnpliktiga är i, så man kanske inte kan genomföra de mest avancerade sakerna jämt.

Själv tycker jag att en bra förevisning är en där deltagarna agerar på samma sätt som de ska göra i ett skarpt tillfälle.

Någonting jag verkligen saknar är uppvisning med skarp am.

Många regementen har övningsfält med möjlighet att skjuta skarpt i närheten.

I fallet I19 kan det inte vara några problem att förlägga stor del av en dag ute på Bodens Södra (stort övningsfält), och ha moment med sprängning av väg och minor, skjutning med stridsfordon och stridsvagn, haubits och varenda vapensystem på regementet skarpt. Kör plutons strid med saab-mål istället för att ha allting figurerat med lösam.

Men jag är väl bara trött och gnällig.

Det är ju bara dumma civilister som ska titta på, och de tycker det är häftigt bara det smäller lösplugg. Ju fler destå bättre.  :winner:

Vad tycker ni? Hur lägger man upp en uppvisning så den blir bra, sevärd och ihågkommen?

jag hadde INTE velat vara säkerhetsansvarig på något sådant... säkerhetstänkandet och auktoritetserkännandet är inte så stort bland civila...Vem minns inte personen som ville ta en bra bild på fallens dag, dvs mitt emot vattet kom rusande mm

En speaker är väl troligtvis officerare och vet vad en kulspruta är.

Kan det ha att göra med "glimten i ögat" som både jag och Vargas nämnde?

Vad menar DU med bättre och roligare, det är det jag vill komma fram till?

Är antalet lådor lösplugg ett bra sätt att mäta hur bra uppvisningen var?

Nog är det så, men ptjaää, svårt att förklara hur jag känner/tänker så jag låter det bero.

JAG som åskådare tycker det är roligare att se skytteplutons tagande och försvarande av terräng, än vad det är att se ett RB-70 batteri gruppera. Men det är ju inget som luftvärnet kan göra så mycket åt. Det har jag inte sagt heller... :P

Vad jag vet så kom ingen till skada vid vådaskottet, men det var högst otrevligt för alla närvarande.

i lördags var det en invigning av den väg som precis byggts rakt genom skövde skjutfält (framförallt den ca 500m långa tunneln som man byggt för att man skall kunna anfalla med pansar över den)

där hade de enligt en YOFF på P4 en stridsförevisning där man hade hyrt in en civil pyroteknik firman som fick stå för specialeffekterna.

tyvärr kunde jag inte närvara själv och se det hela dock, men vad är era tankar om det?

att FM deltar i ett civilt arrangemang (invigning, löptävling, konsert med Amy Diamond osv) och hyr in en pyroteknikfirma för att göra special effekter?

det jag vet de skjöt med var 1 skott med strf 90 (+1 som startskott för löptävlingen) och en massa lösplugg med KSP.

det som förevisade var 2 strf 9040 och 1 strv 122.