Jump to content

Skjutbana i källaren?:)

Guest super Matrosen

Recommended Posts

Guest super Matrosen

Kanske låter som en skum fråga....men får man bygga en skjutbana i källaren o skjuta? Om man isolerar så att inget ljud hörs kan väl detta inte vara något prob eller?. Har man licens för vapen och dylikt så skulle det väl gå?

Skulle ju vara mycket trevligt att kunna gå ner i källaren o dra iväg ett par skott när man har lust :cool:

Supermatrosen: Det får man! Såg en film om skyttelegenden Ragnar Skanåker. Han hade byggt en skyttebana i sin källare. Det är dock höga bestämmelser för hur en sådan bana ska se ut.

Gör som tangoXray sa ock hör med polisen och någon lokal skytteklubb.

• BlåGul -1

Såhär Är Det[tm]:

Du kan bygga en bana hemma i källaren. För att den skall godkännas behöver den uppfylla diverse krav (kulfång, bullerdämpning, liten rikoschettrisk, ventilation osv)

Har du tomt och vill övningsskjuta där går det också bra, om det kan göras på ett säkert sätt. Är du inom stadsplanelagt område så måste du ha skottlossningstillstånd från polisen för att kunna avlossa skott. Utanför stadsplanelagt område behövs inget sådant tillstånd. Kraven är då att markägaren ger sitt tillstånd, vilket inte är något problem om marken är din egen, samt att verksamheten inte är av permanent karaktär (dvs, om grannarna är inom hörhåll och du skjuter väldigt regelbundet och hyggligt mycket på samma ställe kan det krävas ett formellt skjutbanetillstånd. Fast så länge inte grannarna klagar... :) )

Guest super Matrosen

Hoho låter förträffligt må jag säga...undra vad en sådan anläggning skulle kunna gå på:) Vore ju något att skaffa i framtiden. Problemet e väl om personer hör att man har vapen o dylikt hemma...massa kriminella personer kanske får för sig att bryta sig in osv..man får ha ordentliga larm grejer i sådana fall.

Du måste enligt lag ha tillstånd (godkänd, besiktigad skjutbana) för att skjuta inom stadsplanelagt område.

Bor Du i stan bör Du därför a) söka tillstånd innan Du bygger eller B) ljudisolera så ingen märker vad Du gör i Din källare.

Den springande punkten är inte "inomhus/utomhus" utan "stadsplanelagt område eller ej".

Du måste i och för sig ha tillstånd även för att bygga en "skjutbana" utanför stadsplanelagt område. Dock kan ingen hindra Dig att övningsskjuta var Du vill utanför stadsplanelagt område bara Du har markägarens tillstånd, ordentligt kulfång och vidtar alla vettiga åtgärder för att genomföra säker målskjutning. (Motsägelsefullt, va?). I många vapenlicenser begränsas dock numera även detta av villkoret "Målskjutning på skjutbana".

• 2 weeks later...

tänkte på en sak angående skjutbanor och sådant.

Om jag bygger en egen skjutbana nånstans ute på vischan, och går med i HV. får jag då öva med min AK4 när jag vill? och isåfall med vilken am? (tror inte jag får ta av FM)

I många vapenlicenser begränsas dock numera även detta av villkoret "Målskjutning på skjutbana".

Det har jag aldrig hört talas om tidigare, låter oroväckande om polisen kan begränsa en licens så. T.o.m så att jag ställer mej frågande till om de kan.. I Hälsingland, mitt hemland, sker samtliga tävlingar i fältpistol uteslutande i avlyst terräng och inte på skjutbana.

Oavsett vilket, jag har, och kommer att fortsätta, att skjuta på min egen mark. Både hagel, och enhandsvapen. Pistol och revolver för övning och hagel till att avliva höns med.

Studsarn kommer nog inte fram förens till hösten..

Skjutning i organiserad form (skytteklubb) räknas som skjutning på skjutbana även om det är en tillfällig sådan i form av avlyst område. Jag känner inte till att någon någonsin fått ett påpekande om att han/hon skjutit på "fel ställe" med sitt vapen trots villkorad licens. Villkorningen är således inte rättsligt prövad, och du kan mycket väl ha rätt i att detta inte håller vid en rättslig prövning (man kan ju hoppas).

Ingen kan hindra dig att skjuta på din egen mark så länge du har bra kulfång och inte siktar på grannarna (förutom inom stadsplanelagt områ...). Vem vill förresten stå på en tråkig skjutbana när man kan stå ute i naturen.

Shadow

Du får inte skjuta ensam med din AK4, minst 2 varav en med giltigt skjutledarintyg, banan skall vara klassad för skjutning med AK4, dessutom skall du ha tillstånd från din Kompch. Om allt detta klaffar går det säkert att få ut lite reglementerad 7.62 amm, ex om antalet skjutdagar är minimalt eller om du har långt till Kompaniets skjutbana. Att bara ge sig iväg ut och knalla på närmaste skjutbana med Kungens kanon kan du glömma.

-If the tanks succeed, then victory follows-

Guderian, 1937.

• BlåGul -1

Licenskrav har vi redan gått igenom på en annan tråd. Det genomgående är att man ska ha behov av vapnet (jakt / tävlingsverksamhet/skydd) samt en behörighet (jägarexamen/medlemskap i skytteförening och dokumenterad skjutskicklighet enligt fastställda normer)

Du får sedan införskaffa vapen som är lämpligt för verksamheten. (Dvs. studsare/hagelgevär/gevär/pistol/k-pist av ändamålsenliga modeller)

Läs VL och de FAPar som börjar på 551 så får du ett ungefärligt hum om hur det funkar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...