Jump to content

Konditionscykeln + andra mönstringsfrågor

Recommended Posts

Hej, jag ska mönstra nästa vecka och behöver svar på några frågor. :happy:

1. Varför får man högre motstånd på cykeln ju mer man väger? Jag som är en lite rundare person tycker detta känns orättvist. Det borde ju vara samma villkor för alla. 8-/

2. Hur mäts styrkan i muskeltestet? Är det hur snabbt eller hur högt man lyfter som räknas? Om man jämför stången på pliktverket med en skivstång med vikter, hur mycket kan man då säga att stången "väger"?

3. Är det hårda krav för att bli skyttesoldat?

4. Kan ni tipsa om några bra utbildningar som inte är alltför hårda fysiskt men där man vistas relativt mycket ute i naturen och får skjuta mycket? 8-/

5. Vad bör man undvika att säga till psykologen om man verkligen vill göra lumpen? Vad är bra att säga? Vad brukar de fråga?

6. Kan man bli intagen om man är överviktig MEN lyckas bra på testerna och lovar att man ska gå ner i vikt till inrycket?

1. Varför får man högre motstånd på cykeln ju mer man väger? Jag som är en lite rundare person tycker detta känns orättvist. Det borde ju vara samma villkor för alla.  8-/

2. Hur mäts styrkan i muskeltestet? Är det hur snabbt eller hur högt man lyfter som räknas? Om man jämför stången på pliktverket med en skivstång med vikter, hur mycket kan man då säga att stången "väger"?

4. Kan ni tipsa om några bra utbildningar som inte är alltför hårda fysiskt men där man vistas relativt mycket ute i naturen och får skjuta mycket? 8-/

5. Vad bör man undvika att säga till psykologen om man verkligen vill göra lumpen? Vad är bra att säga? Vad brukar de fråga?

6. Kan man bli intagen om man är överviktig MEN lyckas bra på testerna och lovar att man ska gå ner i vikt till inrycket?

1Antar att om man väger mer så ska man ha mer muskelmassa. och på så viss vara starkare i ben och behöver då mer motstånd för att kunna mäta konditionen.

2 isokai olika personer lyfter olika högt. du lyfter till dina bröstvårtor tror jag.

Det går inte och säga hur mcyket stången väger för det blir mer motstånd ju mer du drar så att säga. Du får ett värde på hur din benstyrka mag/bål armstyrka är.

3 Nej inte hårda krav, men på mitt kompani så var väl skyttesoldaterna normalbyggda skulle jag säga

5 tror att det är dumt att ljuga men du ska nog försöka verka så normal som möjligt.

6 hurvida du lovar att gå ner eller inte spelar nog ingen roll. det är värderna som du presterar p mönstringen som gäller.

Lycka till

Det beror nog på hur pass överviktig du är. men visst borde du komma in bara du har vilja att göra lumpen, uppskattas nog att man är engagerad?

Hur pass tjock är du?

1. Varför får man högre motstånd på cykeln ju mer man väger? Jag som är en lite rundare person tycker detta känns orättvist. Det borde ju vara samma villkor för alla.  8-/

twintip: Jag väger en bit över hundra men är ganska lång också så det jämnar ut sig lite.

Jag är orolig för att pliktverksnissarna kommer döma mig efter min vikt och säga "här är frisedeln, pys härifrån tjockis" innan jag ens fått göra testerna och visa vad jag går för. :(

twintip: Jag väger en bit över hundra men är ganska lång också så det jämnar ut sig lite.

Jag är orolig för att pliktverksnissarna kommer döma mig efter min vikt och säga "här är frisedeln, pys härifrån tjockis" innan jag ens fått göra testerna och visa vad jag går för. :(

Inte säkert alls, men jag har för mig att när en utav mina bekanta mönstrade sa dem att han skulle få sin tjänst om han hade gått ner x antal kilon tills en viss period. Dock är jag inte 100 på om detta stämmer

Hej, jag ska mönstra nästa vecka och behöver svar på några frågor. :huh:

1. Varför får man högre motstånd på cykeln ju mer man väger? Jag som är en lite rundare person tycker detta känns orättvist. Det borde ju vara samma villkor för alla.  :/

4. Kan ni tipsa om några bra utbildningar som inte är alltför hårda fysiskt men där man vistas relativt mycket ute i naturen och får skjuta mycket? :winner:

1: Frågade systern om denna när jag gjorde det och hon svarade kort och gott. "Större motor mer kraft". Kan ju diskuteras huruvida det passar in på detta test men så är det i alla fall. För skyttesoldat tror jag i och för sig kanske inte att du kommer behöva cykla överhuvudtaget.

2: Det bygger på att du ska trycka ner en våg maximalt kan man säga. Du får ställa dig på en platta som mäter din vikt sen ska du genom att dra upp stången få din vikt att ökas så mycket som möjligt. en 7 ligger då t.ex. runt 750 Newton tror jag. Det handlar om explosiv styrka den ska upp snabbast möjligt men glöm inte att ta i särskilt i början(fick en 8 första gången när jag tog i jättemycket i början sen en 6 när jag slarvade lite med tekniken andra gången). Jag skulle nog vilja säga att detta test inte går att jämföra med en skivstång.

3: Lagom(oj så svenskt =)). Men faktiskt, det är inte det lättaste att bli men icke heller det svåraste men det är stridande förband så visst kräver det en del av soldaterna.

4:Någon stridsvagn/fordonstjänst skulle jag tro. De kan kanske vara rätt så hårda i och för sig...

5:Det är svårt att få hjälp med psykologen för större delen av frågorna är individuella. Tänk inte på vad hon frågar och vad du svarar, tänk på hur du svarar och vad ditt kroppspråk säger.

Edited by H0lK

Hej, jag ska mönstra nästa vecka och behöver svar på några frågor. :huh:

1. Varför får man högre motstånd på cykeln ju mer man väger? Jag som är en lite rundare person tycker detta känns orättvist. Det borde ju vara samma villkor för alla.  :/

4. Kan ni tipsa om några bra utbildningar som inte är alltför hårda fysiskt men där man vistas relativt mycket ute i naturen och får skjuta mycket? :winner:

1. "Cykeltestet" är ett sätt att mäta din fysiska arbetsförmåga som det heter enligt pliktverket. Den mäter din arbetsförmåga i enheten watt och din syreupptagningsförmåga. Enligt Lumpen.nu är det konditionen som testas så kanske är det så att tyngre personer har en högre arbetsförmåga utan att nödvändigtvis ha bättre kondition och därför pliktverket vill få ut hur mycket arbetsförmågan är för antalet kilogram. Bry dig inte om hur eventuella orättvisor när du gör testet utan kämpa på. Jag hade 305 watt och 3,9 watt/kilo vilket gav en 7:a på testet, hur länge jag trampade vet jag inte men det kändes som ungefär 12-13 minuter, ganska exakt lika länge som killen bredvid mig som fick en 9:a

2. Instruktioner för muskeltestet kan du se här. När man genomför testet så känns det lite som att dra i en tom skivstång fäst i en fjäder eller kraftigt gummiband. Den mäter kraften du drar med i enheten Newton. Den mäter alltså inte med hjälp av vikter. Om jag inte minns fel så låg värderna på 100 gånger som respektive kapacitet, alltså för att få en 7:a så skulle men dra mellan 650 och 750 newton.

3. Vet ej. Men kom ihåg att krav på mönstringen och krav för att genomföra sin värnplikttjänstgöring inte alltid är samma sak.

4. Det finns väldigt många tjänster inom armén, marinen och flyget som stämmer in på de beskrivningarna, kolla runt vad som finns och känn efter lite mer specifikt vad du vill göra och vad du tror att du klarar av.

5. Står även om mönstringspsykologen på Lumpen.nu. Det är aldrig bra att ljuga eller hitta på saker, det finns inga universalsvar. Svara ärligt på frågorna.

6. Övervikt har inte jag märkt som något problem för att bli antagen. Gjorde lumpen med några som precis som du väger en bit över hundra men inte var särskillt långa. Jag hade själv ett BMI över 25 när jag mönstrade men det togs aldrig upp. Även om antalet kilon eller BMI inte avgör hur du är som soldat är det änd ingen nackdel att vara vältränad vid inryck, det gör saker lite enklare.

Lycka till.

Edited by softfeel

När jag mönstrade kommenterades min höga vilo-puls (hade iofs varit förkyld och haft feber innan) och min övervikt (ca 171/75). Fick ändå en tjänst som KB (kvm) på Ingbat/I19. Pga fb04 fick jag dock en ny tjänst på F21 som Bassäktoch.

Vad jag vill komma till är att allt går bara man visar att man kan och vill.

Det ska också tilläggas att pliktverket enligt min mening lever i sin egen lilla värd, och att de dom tror tycker inte alltid överenstämmer med verkligheten.

Jag är säker på att många här har varit i plutoner där det har funnits personer som inte har uppfyllt kraven för tjänsten. :baskerPa:

Och som följd av detta har fått det mycket tuffare att hänga med.

Jag skulle inte vilja vara i den situationen, men det krävs att du e psykiskt stark för att klara av att vara sämre tränade en dom andra.

En från plut är fortfarande sjukskriven för depression efter lumpen och det är nu lite över 1.5 år sedan vi muckade.... :angry:

Nu låter det här ganska hemskt men det var så det var.

Vill inte avskräcka dig från lumpen men gå inte på en utbildning du inte klarar av.

Tack för alla svar.

gidde: Förstår det, men man hinner nog träna upp sig en hel del mellan mönstringen och inrycket bara man är motiverad och det är jag. :=o

Förresten, vilka utbildningar är det som räknas till infanteriet? Skyttesoldat hör väl inte dit? För jag vill inte få en utbildning dit det sägs att alla iq-befriade värnpliktiga skickas. ,O

Undrar en till sak, på sista frågan i den medicinska hälsodeklarationen som man ska ta med till mönstringen vill de veta vilken typ av utbildning/tjänst man helst vill få. Kan man skriva flera utbildningar, t.e.x "helst XX annars XX eller XX"?

Förresten, vilka utbildningar är det som räknas till infanteriet? Skyttesoldat hör väl inte dit? För jag vill inte få en utbildning dit det sägs att alla iq-befriade värnpliktiga skickas.  :=o 

Skyttesoldat är så att säga typbefattningen i infanteriet, så den hör i högsta grad dit. I och med att det inte finns så många rena infanteriförband kvar finns idag de flesta skyttetjänster i pansartrupperna; i Boden, Skövde och Revinge.

Att säga att infanteriet består av intelligensbefriade människor är som du förstår inget annat än ett tämligen intelligensbefriat uttalande. (Visserligen hade farsan X99 på ett infanteriförband, men han sa att det fanns smarta människor där också... ;) )

Det ska också tilläggas att pliktverket enligt min mening lever i sin egen lilla värd, och att de dom tror tycker inte alltid överenstämmer med verkligheten.

Kan du utveckla lite mer vad du menar?

I vilken värld lever pliktverket i menar du? 0:)

Vissa utbildningar vill dom få att verka bättre än vad dom egentligen är.

Tex hur många har inte ryckt in som KB`s om löften att du ska leda en pluton på 30 man när det i själva verket var gruppchef han blev och han som ryckte in som gruppchef fick vara Stf Gf.

Jag tycker att det är rätt att det är ute på förbandet som dom slutgiltiga placeringarna ska ske, men då ska pliktverket inte llova ut en tjänst som blir till någon annan.

Nu låter det som att det här är självupplevt, :) och det är det till viss del men inte som i exemplet ovan dock.

Tror vi nu kommer bli hänvisade till Någon Pliktverket Tråd

I vilken värld lever pliktverket i menar du? 0:)

Tex hur många har inte ryckt in som KB`s om löften att du ska leda en pluton på 30 man när det i själva verket var gruppchef han blev och han som ryckte in som gruppchef fick vara Stf Gf.

Jag tycker att det är rätt att det är ute på förbandet som dom slutgiltiga placeringarna ska ske, men då ska pliktverket inte llova ut en tjänst som blir till någon annan.

Nu låter det som att det här är självupplevt, :) och det är det till viss del men inte som i exemplet ovan dock.

Okej, jag kan hålla med om att inkrivningsförrättare ibland kan försöka få en tjänst att låta häftigare än vad den är, men jag säger som jag brukar. Man ska vara aning skeptisk mot inskrivningsförrättarna, och även mot Försvarsmaktens befattningsbveskrivningar. Ring till förbandet man ska ligga på och fråga, de vet alltid bäst!

Att en KB rycker in mot en 15 månaders tjänst och i slutändan bara får arbeta som exempelvis Gruppchef är Försvarsmaktens fel, inte Pliktverkets.

Pliktverket kan ju inte berätta mer än vad de vet, och om de har fått en viss beställning som exempelvis Ledningsplutonbefäl av Försvarsmakten, ja då skriver de ju in folk på den befattning. Att sen Försvarsmakten ändrar sina behov av värnpliktiga hela tiden är helt enkelt förjäkligt på det sätt de ofta gör det på, men skyll inte på Pliktverket, för de sitter bara mitt i mellan.

För övrigt tycker jag också att den slutgiltiga tjänsteplaceringen borde ske på förbanden.

Hela FM består av kompetenta människor i dagens Sverige. I och med att det är så få platser är det dem psykiskt och fysiskt starkaste som kommer in. Så jag skulle nog påstå att de som gör lumpen i Sverige har bra mycket bättre grundförutsättningar än i andra värnpliktsländer.

Hade själv 110 i vilopuls när jag körde EKG. Knappast mycket vila där va. Men ok, både sköterskan och jag visste att det berodde på att man blir sjukt nervös när man får en iskall creepy spindelliknande metallanordning på kroppen så för mig var det inga större problem.

I vilken värld lever pliktverket i menar du? :baskerPa:

Nu låter det som att det här är självupplevt, :/ och det är det till viss del men inte som i exemplet ovan dock.

Okej, jag kan hålla med om att inkrivningsförrättare ibland kan försöka få en tjänst att låta häftigare än vad den är, men jag säger som jag brukar. Man ska vara aning skeptisk mot inskrivningsförrättarna, och även mot Försvarsmaktens befattningsbveskrivningar. Ring till förbandet man ska ligga på och fråga, de vet alltid bäst!

Att en KB rycker in mot en 15 månaders tjänst och i slutändan bara får arbeta som exempelvis Gruppchef är Försvarsmaktens fel, inte Pliktverkets.

Pliktverket kan ju inte berätta mer än vad de vet, och om de har fått en viss beställning som exempelvis Ledningsplutonbefäl av Försvarsmakten, ja då skriver de ju in folk på den befattning. Att sen Försvarsmakten ändrar sina behov av värnpliktiga hela tiden är helt enkelt förjäkligt på det sätt de ofta gör det på, men skyll inte på Pliktverket, för de sitter bara mitt i mellan.

För övrigt tycker jag också att den slutgiltiga tjänsteplaceringen borde ske på förbanden.

Håller med om att tjänsteplaceringen ska ske på förbanden.l

Finns väl länder som tillämpar det har jag för mig. Och vi hade liknande på min pluton där dom valde ut bland 3 tjänster.

Klart de försöker få tjänsterna att låta roligare/tuffare än vad dem är. Det är ju ett rekryteringsföretag på sätt och vis och vad de ska göra är att fylla upp platserna, klart de måste få göra reklam.

Kolla upp vad du vill bli själv innan så har du mycket större chanser till en rolig tjänst.

PS. Nu blev jag tuff korpral(100 poster yay!)

Edited by H0lK

Jag mönstrade igår så jag har det hela i ganska färskt minne 0:) Men som jag upplevde det hela så var inskrivningsförattaren inte så tydlig. Så som jag nu blev placerad på MP/SÄK som GB så förklarade han inte riktigt hur man blev uttagen till de olika skvadronerna (kompanierna annars?). Det skulle ha varit bra att veta. Sen så har jag hört olika från olika personer och ställen. Är det inskrivningsförättaren som placerar dig på t.ex mp till häst eller som "MPJ". För på min preliminära sedel står det "PA805 MP/SÄK gb" med inryck i jan -07. Så jag vet inte om jag hamnar på en hamburgare eller inte, vilket är ganska oroande då jag har en ganska stor hästskräck :D

PS: Jag vet att MPJ inte existerar längre officiellt, men då det är den beskrivningen de har på LG så använder jag det här.