Jump to content

FMV säljer överskottsfordon och materiel


Recommended Posts

Passa på att köpa dig ett eget försvar. FMV säljer bl.a. ut 254 lastbilar,136 terrängfordon, helikoptrar och minsvepare. Man får en bild av hur mycket som egentligen har funnits i förråden och detta är bara en utförsäljning av många.

https://web.archive.org/web/20060109092243/https://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=1388

Link to comment
Share on other sites

Kanske köpa lite nya möbler hem :P Säng o skåp

Sänglampa

 

Många av bilarna är skrot, men det retar mig till förbannelse när man säljer ut Bandvagnar som vi istället hade kunna ge bort som hjälp till andra länders civilförsvar. Det hade gett både godwill och ökat chansen för att dom senare skulle köpa nya av oss.

 

Jag förstår inte heller varför man säljer ut 11/13/20 30/40. Så länge bilarna finns i org så kan man ta reservdelar från dom, eller ersätta ireparabla fordon.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Hur funkar det att överföra från mil.reg till civilreg med tanke på avsaknad av katalysator mm?

30 år och äldre borde funka utan problem, men nyare? Fast å andra sidan, vilka av dessa fordon är nyare än 30 år :happy:

 

/martinator

 

Om vi tar 11/13/20 som exempel så är det mycket enkelt. Om kronpappren (som man får

från FMLOG:s kontor i Karlstad) är mindre än ett år gamla skickar man in dem med

blanketten för civil registrering till bilregistret, betalar sina skyltar och sin skatt, genomför

en registreringsbesiktning a' ca 750 kr och kör sedan lycklig därifrån. Det hela är

oerhört smidigt bara man har nya papper från kronan. Jag ordnade detta för två 1316

på mindre än två veckor.

Link to comment
Share on other sites

úsch, man blir nästan gråtfärdig när man ser allt som säljs... om man ändå vore miljonär :happy:

 

jag är fortf. i fullaste vilja att ha en TGB40 me kran å långa flaket! :D

ser massa TGB30 till salu ocks, å det inte för inte som man blir sugen, för grymmare transportmedel i skogen får man fan leta efter... (för å frakta saker med asså ;))

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...
  • 1 month later...
Passa på att köpa dig ett eget försvar.

 

Jag har gjort precis så, numera lycklig ägare till en TGB30 (de var nya när jag gjorde lumpen och jag har alltid drömt om en) och en allround vapenarsenal. Nu fattas bara lite mer mark att försvara, men jag jobbar på det.

 

TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR.

30-bilen är hur som helst helt underbar och ypperligt bra att ha, jag har flyttat trappor och fällt träd nära högspänningsledningar och transporterat allt möjligt gods som är alldeles för tungt och skrymmande för en person, men med 30-bilen och lilla kranen är inget omöjligt. Vinschen är grym, en av björkarna hade jag bara gjort ett riktskär i och skulle bara spänna vinschvajern lite så brakade hela björken omkull.

 

Finns inget härligare än att kunna säga: "Kan själv!" :happy:

Edited by The Swede
Prat om politik vilket inte är tillåtet på forumet
Link to comment
Share on other sites

Finns inget härligare än att kunna säga: "Kan själv!" :banghead:
Jag håller fullständigt med dig, jag har en 11-bil som enda bil, skotare, traktor med flisaggregat och en hel liten mekanisk verkstad så jag är fullständigt självgående. Jag kan snart tillverka allt i reservdelar om det så gäller metall eller trä och det känns skönt att även ha reservelverk och egen värmecentral om det skulle bli riktigt grinigt. :rockon:

 

Nu fattas bara mitt bergrum och min kanon, men jag jobbar på det. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Här hemma har vi en som handlar med militärtöverskott.

Han har nog mer 11,13,20,30och40 bilar än p4 i skövde som ligger 5 mil härifrån.

Han säljer till privatpersoner men det mesta säljs utomlands.

Så när ni köper en bil av honom så kan ni komma förbi och titta på min samling och få en kopp kaffe(men då vill jag prov köra :baskerPa: ).

 

mvh Peter.

Link to comment
Share on other sites

Dom bilderna är ju tagna här hemma.

Jag var där igår och kolla lite det var sjukt mycket bilar dom har.

Jag prata med han som håller bilarna igång och han sa att i kinnarp har dom ca:150 bilar och att dom har på två ställen till.

Åk till kinnarp och kolla det är ett tips.

 

mvh Peter.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 9 months later...

Man skulle ta och köpa sig en 30-bil att glida runt i skogen med. Det hade varit kul som f*n. När man är hos min flickväns mormor och morfar kan man få se att grannen har en tgb11 med 90-kamot kvar, fast civilreggad. Ser lite kul ut att det står ett militärfordon mitt i villaområdet. :happy:

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to FMV säljer överskottsfordon och materiel

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...