Jump to content

Haglöfs SEC och Lundhags V8

Aron

Recommended Posts

Har skrotat min Mountain Patrol som fjällvandringssäck då den inte höll måttet och är därför ute efter en ersättare.

Har fastnat för Haglöfs SEC 75 och Lundhags V8 >70. De är ju rätt lika, noterade dock att sec:en saknade vettig vattenflaskhållare nåbar med säcken på och att den hade gummiband på locket istället för spännband för fastsättning av exempelvis tält eller liggunderlag, vilket jag inte vet om jag gillar. Å andra sidan är den ju mycket snyggare och ser modernare ut tycker jag och kvaliten känns bättre, dessutom är den ju något större. Valet blir ju inte lättare av att de kostar lika mycket.

Någon som har erfarenheter av nån av säckarna eller har tips rent allmänt?

/Aron

Har skrotat min Mountain Patrol som fjällvandringssäck då den inte höll måttet och är därför ute efter en ersättare.

Har fastnat för Haglöfs SEC 75 och Lundhags V8 >70. De är ju rätt lika, noterade dock att sec:en saknade vettig vattenflaskhållare nåbar med säcken på och att den hade gummiband på locket istället för spännband för fastsättning av exempelvis tält eller liggunderlag, vilket jag inte vet om jag gillar. Å andra sidan är den ju mycket snyggare och ser modernare ut tycker jag och kvaliten känns bättre, dessutom är den ju något större. Valet blir ju inte lättare av att de kostar lika mycket.

/Aron

Jag har en sec 65 som är alldeles ypperlig vad gäller backpacking. På fjället har den dock begränsningar, bl.a svårigheter med att fästa saker utanpå säcken. Den är dock ruskigt skön att gå i och den är anpassad för att "kunna flyga" (åka med i bagagehanteringen på flyget). En polare hade lundhagssäcken och den såg inte heller så dålig ut med många bra funktioner. Ergo, om du ska använda ryggsäcken till något annat än backpacking så föreslår jag lundhagssäcken (den väger lite mer dock, tror ~3 kg medan sec väger lite mindre: ~2,5).

/Aron

Har kört med min V8 i Himalaya 2ggr under krävande situationer samt en hel del fjällturer och jag är hel nöjd. Kanon passform och skön att bära, men det finns lättare ryggor på marknaden, dessa har jag dock ej provat. Jag kör med denna tills den rasar.

/T

Jag har en sec 75 och är ganska nöjd med den. Har haft den som resebag/väska samt vandrat några gånger. Som du också noterat är det ju gumiband på utsidan och det känns lite klent att fästa fast utrustning på. Liggunderlaget brukar vara det enda som hamnar där. Positiv , tycker jag är att man kan packa den liggande och kommer då åt hela säckens utrymme. Insidan på min säck är också vit och det underlättar när det är mörkt. Bärsystemet är godkänt och ryggan känns bra när den belastas. Som mest ca 30 kg har jag burit och det var helt ok.

Sedan är det färgen som inte kanske är så fältmässig med ljusgrå gummiremmar och en ganska ljus grön i övrigt.

Jag har en Lundhags V8, som det mesta annat som Lundhags gör så tycker jag att den är kanon. Ryggsäcken känns stadig och stabil och bärsystemet är riktigt skönt (enligt min mening i alla fall). Det finns tre öppningar på den, en vanlig i toppen, en i mitten (som känns lite onödig för innanför den är det ett mesh-foder med dragkedja som bara är i vägen) och så en längst ner. Min allmäna åsikt är att Lundhags gör bättre saker än Haglöfs, mer stabila och genomtänkta för det mesta. Vätskehållaren som du nämnde är dock inte mycket att hänga i julgranen, jag tycker att den sitter för långt bak för att komma åt på ett smidigt sätt. Istället så kör jag med en vanlig camelbak blåsa i en av sido-fickorna.

Om du ska packa mycket och gå långt rekommenderar jag Lundhags Motion. Har använt både den,V8 och sec. Motion är vinnaren enligt mig. Bra sidofickor och framförallt det speciella avbärarbältet är stora plus. Hela bärsystemet är fantastiskt men det är avbärarbältet som gör ryggsäcken. Sec och V8 har plus och minus som i mina ögon gör dem likvärdiga.

Om du ska packa mycket och gå långt rekommenderar jag Lundhags Motion.

Faktum är att det blev precis en sådan, en Motion 80. Hittade den för halva priset på Lundhags utförsäljning i Järpen. Skall invigas under en tredagarstur som börjar i morgon. Tack för alla tips alla!

/Aron