Jump to content

Projekt Container

Beafer

Recommended Posts

Och ni som inte trodde FMV sysslade med viktig materiel:

http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=1097

Jag vet inte om du skämtar men det är nog inte anskaffning av Standardcontainer A1 oinredd grbrgr som de sysslar med.

Jag misstänker däremot att det är för alla containrar med specialinredning (mek, sjv, tvätt osv) som den gruppen skapats och bland annat "kortare anskaffningstid" låter som ett mycket bra mål med det hela.

Håller med föregående talare.

Jag träffade ett par SYTE-kollegor under 05 som visade upp containern som dem och deras material var inrymnd i. Jag har även sett en variant på container som inrymt en hel sambandsinstallation (SATCOM).

Kanske borde ta och skicka in ett mail till den här gruppen att de redan nu borde sätta sig och spåna på hur man på enklast möjliga vis får in en stabshytt med växel och allt annat elände i en container.

Men det är väl bara en våt dröm orsakad av all tid man spenderade på att byta jordpunkter och jaga krypströmmar i gamla härken till hytter.

Jag vet inte om du skämtar men det är nog inte anskaffning av Standardcontainer A1 oinredd grbrgr som de sysslar med.

Jag misstänker däremot att det är för alla containrar med specialinredning (mek, sjv, tvätt osv) som den gruppen skapats och bland annat "kortare anskaffningstid" låter som ett mycket bra mål med det hela.

Det tror naturligtvis inte jag heller, men det är inte utan att man hoppar till lite när man ser en container i en lista innehållande Fpl 39, SSG120, IRIS-T och annat trevligt.

@ Fu Dahlberg

Jag väntar spänt på Container 20 med tillhörande containerkamin :banana

..faktum är att FMV har lite problem med att olika projektgrupper köper in olika containrar för olika prov&försök, problemet som uppkommer sen är att de olika containrarna inte är standardiserade i form av torrluftsanslutningar/kylaggregat/dörröppningsvinklar/strömförsörjning etc.

Dessutom skall ju containrarna passa i alla typer av transportsystem och naturligtvis vara anpassade till EU / NATO / för transport till sjöss/järnväg/flyg/helikopterlyft/lastbil osv.

slutkläm:

personligen har jag full och total förståelse för beslutet att starta en "samordningsgrupp" :banana

Containrar äger....

ju mer av FMs "tältbaserad service" som blirt containerbaserad, destå bättre...

Containrar äger för det mesta. I viss terräng så är tält fortfarande att föredra.

Det är inte alla förband som grupperar på hektarstora asfaltsplaner...

Håller med föregående talare.

Jag träffade ett par SYTE-kollegor under 05 som visade upp containern som dem och deras material var inrymnd i. Jag har även sett en variant på container som inrymt en hel sambandsinstallation (SATCOM).

Kanske borde ta och skicka in ett mail till den här gruppen att de redan nu borde sätta sig och spåna på hur man på enklast möjliga vis får in en stabshytt med växel och allt annat elände i en container.

Men det är väl bara en våt dröm orsakad av all tid man spenderade på att byta jordpunkter och jaga krypströmmar i gamla härken till hytter.

Det finns 2 modeller av "stabshytt" i container systemet.... :) Tyvärr får jag inte tag bilder på dessa exteriört men interiört ser du en skymt på den här! http://www.t2.mil.se/photo.php?id=74795&aid=11905 :baskerPa:

Besökte logbasen under ASÖ -05 där den containern användes. Brukarna var inte helt nöjda med den på grund av trångheten. De ville hellre ha en mindre container för elektroniken kombinerat med någon form av tält som arbetsutrymme. Som det var nu så fick alla fyra i containern gå ut ifall personen längst in (vilket var kvm...) behövde röra på sig.

Besökte logbasen under ASÖ -05 där den containern användes. Brukarna var inte helt nöjda med den på grund av trångheten. De ville hellre ha en mindre container för elektroniken kombinerat med någon form av tält som arbetsutrymme. Som det var nu så fick alla fyra i containern gå ut ifall personen längst in (vilket var kvm...) behövde röra på sig.

Jag håller med dig, vi övade i en stabscontainer med NC01 under en dag och funderingarna vi hade i gruppen var:

+ Skönt med riktigt bord och sköna fåtöljer

+ ac finns

+ eget kraftverk

+ Lätt installera utrustning

+ lätt hålla ordning

- TRÅNGT!

- svårstädat.

En hel del fundering gick ut på hur man skulle bygga ett förtält alt nyttja sjv tält4 som det och där ha disk mm. dock ska det finnas en telmekcontainer som är rymligare