Jump to content

Märkesfråga


Guest Peps

Recommended Posts

Har nyligen börjat i hemvärnet och fått ut min utrustning. På vapenrocken satt ett tygmärke som är 8 X 2 cm stort, svart med gul broderad ram, vapen,stjärna och gröna kvistar är tryckta på denna. Vad är detta för märke? Vad krävs för få detta?

Link to comment
Share on other sites

PEKmärke  valör 3 (Pansarskott Eldhandvapen Ksp)

 

pek.gif

 

Ett utbildningstecken som talar om hur mycket grundutbildning du har på de vapnen.

 

Tack! Då finns detta märke i olika "valörer" förstås?

Hur långt har man kommit för få det märke du visar på bilden?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

det fanns 3st valörer.

1 - bara vapnet = grundutbildad på eldhandvapnet

2 - Vapnet + stjärnna = Klarat fler övningar på eldhandvapnet och vissa övningar med Pansarskottet

3 - Vapen, stjärna, krans = Klarat alla övningar i PEKboken inklusive KSP och även vart med på t.ex stridsskjutning.

 

Första valören är numera borttagen då det är mer eller mindre en självklarhet att man har grundutbildning på vapnet man bär.

Link to comment
Share on other sites

det fanns 3st valörer.

1 - bara vapnet = grundutbildad på eldhandvapnet

2 - Vapnet + stjärnna = Klarat fler övningar på eldhandvapnet och vissa övningar med Pansarskottet

3 - Vapen, stjärna, krans = Klarat alla övningar i PEKboken inklusive KSP och även vart med på t.ex stridsskjutning.

 

Första valören är numera borttagen då det är mer eller mindre en självklarhet att man har grundutbildning på vapnet man bär.

 

 

Kanon, tack så mycket. Man är ju lite nyfiken!

Link to comment
Share on other sites

Ett utbildningstecken som talar om hur mycket grundutbildning du har på de vapnen.

Nja, riktigt så är det inte. Valörerna beror på hur många skott man behövt för att klara övningarna i SkjutR A PEK. Att man är utbildad på vapnen ifråga är liksom en förutsättning för att få skjuta övningarna.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Då var det nytt för mig, då jag inte hört/läst att det har med "antal" skott att göra.

Skytte-Märket/Medaljen har med antal skott/övningar när jag lumpade.

Jag har kvar pappret från min tilldelning av ena PEKmärket. Där står det att när man är godkänd på grundövningarna och övning 1-14 + några andra så får man valör 2

 

PEK talade om hur långt i PEKboken man hade kommit vilket för mig blir ungefär hur bra grundutbildning du har på vapnet. Att skjuta PEK är för mig grundutbildning iaf.

 

/edt

 

Ur Skjutreglementet

 

Utb.tecken1 Vapen+stjärna:

Godkänd med ehv grundövn. 1-11

Samt Pskott grundövning 1-8

Samt Godkänd i skjutövningarna 1-14 och 16-17

 

Utb.tecken2 Vapen+Stjärna+Krans:

Uppfylltkraven för Utb1 samt genomfört skjutövning 18-23 med godkänt resultat.

Annat huvudvapen: uppfyllt kraven för utb1 samt genomfört stridsövning 2.

Skjutövningarna genomförda med godkänt resultat enligt best. för resp. huvudvapen.

 

Prisskjutningen sen har med låg ammonutionsförbrukning att göra.

Edited by Kimster
Link to comment
Share on other sites

Har nyligen börjat i hemvärnet och fått ut min utrustning. På vapenrocken satt ett tygmärke som är 8 X 2 cm stort, svart med gul broderad ram, vapen,stjärna och gröna kvistar är tryckta på denna. Vad är detta för märke? Vad krävs för få detta?

 

Eh, ursäkta min något korkade fråga men det står att du har gjort GU inom Inf/mek och du vet inte vad ett PEK-märke är? Det är inte min mening att basha dig, jag tycker bara att det låter synnerligen märkligt.

 

För övrigt känns Kimsters beskrivning av när PEK-märket utdelas mer bekant för mig än BJEs. Det första PEK-märket fick man ju i princip efter att ha klarat det skriftliga säkerhetsprovet och skottställt vapnet.

Däremot kommer jag inte ihåg hur de räknade ut vilka som skulle få skyttemedlajen och automatvapenmärket men jag har en vag aning om att antalet skott spelade in där.

 

Edit: Rättade lite stavfel

Edited by Kanna
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Stämmer

 

Skyttemedaljen har med antalet patroner man gör av med.

 

Automatvapenskyttemärket har med hur många godkända försök på övningarna.

 

ex. Krav för guldmärke:

Minst 5 av övningarna godkända i den första serien i övningen och en senast i den tredje serien.

Link to comment
Share on other sites

Eh, ursäkta min något korkade fråga men det står att du har gjort GU inom Inf/mek och du vet inte vad ett PEK-märke är? Det är inte min mening att basha dig, jag tycker bara att det låter synnerligen märkligt.

 

Inte överallt som det läggs energi på att dela ut märken för att man skjutit PEK...

Link to comment
Share on other sites

grg skyttar bär ju det märket har jag sett

 

edit: skulle inte detta topic kuna handla om alla typer av märken utbildnings märken liknande vilka typer som fins och vad för utbildning man ska ha?

Edited by Sandqvist
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Det har funnits en sådan tråd tidigare, som dock blev stängd av blågul, jag har inte fått svar på varför men om det inte hade med själva trådidén att göra så tycker jag också att det vore skoj att se bilder på massa utbildningstecken här.

 

Jaha? du har inte fått svar på varför ? mycket märkligt då vi inte låser trådar utan anledning.

om man sen gissar lite med lite svag tankekapacitet jag verkligen hoppas ni har så förstår ni säkert att det finns ..inte bara en tråd om utbildningstecken utan ett gäng.. men visst vi kan ju starta 4 st till.. ifall de andra skulle gå sönder.. backup är ju alltid bra att ha...

 

*suck*

Link to comment
Share on other sites

För ett tag sen kom jag över ett grg-märke, och undrar nu vart det kommer ifrån. Märket är ovalt, grönt med svart ram och ett grg i mitten.

Nån som vet?

 

Det är utbildningstecken GRG som du har sett. Kravet för detta är grundläggande utbildning på vapnet enl SkjutR GRG. Har dock inte den tillgänglig för närvarande, men har för mig att det är 5-7 teoriprov, 9 utbildningsmoment, BTskjutning och 7-9 skjutövningar inkl 1 med rörligt mål. Totalt 41h exkl. skjutning

 

Bertil Xerxes kan detta bättre...

 

Koskela

Link to comment
Share on other sites

För ett tag sen kom jag över ett grg-märke, och undrar nu vart det kommer ifrån. Märket är ovalt, grönt med svart ram och ett grg i mitten.

Nån som vet?

 

Det är utbildningstecken GRG som du har sett. Kravet för detta är grundläggande utbildning på vapnet enl SkjutR GRG. Har dock inte den tillgänglig för närvarande, men har för mig att det är 5-7 teoriprov, 9 utbildningsmoment, BTskjutning och 7-9 skjutövningar inkl 1 med rörligt mål. Totalt 41h exkl. skjutning

 

Bertil Xerxes kan detta bättre...

 

Koskela

 

Jag som var GRG skytt och fick GRG märket borde ju veta...men det gör jag inte :baskerPa: men alvarligt talat så är nog Koskela nära sanningen, har för mig att det var något åt det hållet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...