Jump to content

Befattningar och efterfrågan

Recommended Posts

Nu känns det som jag har postat nya ämnen lite för mycket men vi kör en till:

Vad för befattningar är det mest lönt att söka och då men ar jag inga civila.

Är skytte många som söker och vad är det då då för bettning som lite folk söker.

Tyckte jag läste något om sisy förare och eftersom jag har förarbevis för tung lastbil med släp så hade det kanske varit något(jag tror det räckte med förarbevis för tung lastbil).

Är skytte många som söker och vad är det då då för bettning som lite folk söker.

Tyckte jag läste något om sisy förare och eftersom jag har förarbevis för tung lastbil med släp så hade det kanske varit något(jag tror det räckte med förarbevis för tung lastbil).

Mest lönt att söka? hur menar du? Störst chans att få tjänsten, lr kanske mest civilt meriterande?

sisy? tror du syftar på sisu, och mig veterligen finns ingen tjänst som sisu-förare direkt.

Edit: Talar du om utlandstjänst?

Edited by Hjelm

Naturligtvis ska man söka befattningar som man kan få, är ju liksom ingen idé att söka tex. sjuksköterska om man inte har rätt utbildning för det.

Har man erfarenheter av tung trafik cilvilt/militärt eller både ock kan man gott söka SISU/PATRIA förare, har varit stor brist på sådan kompetens innan, börjar väl fylla på lite mer nu på senare tid.

Dessutom kan man ju söka transporttjänster (ex MNTC i Kosovo) om man har förarbevis/körkort på tung lastbil och släp

Skyttesold finns det många platser, men naturligtvis är det många som söker just de tjänster också.

Har man vana av tunga fordon skulle jag söka förartjänster i första hand.

det är utlandstjänst jag pratar om

och jag funderar på vad som är störst efterfrågan på.

Har tänkt att söka en SISU befattning men undrar om det finns nån annan befattning som har väldigt få sökande.

För min del så spelar det nästan ingen roll vad jag söker , jag vill bara komma iväg och känna på utlandstjänstgöringen.

Ja hörde något om att det va nånstans runt 300 sökande på varje skytte plats så där e det nog rätt svårt...

hade ja legat som tex akan skytt på strf90 eller förare på nåt fordon hade ja nog sökt antingen tungksp skypp på sisun eller förare... känns som om där e mist sökande där... även om det nog är en hel del.

enklaste sättet att komma med är nog ios om man har kontakter som tex ska ner som pluton chefer eller liknande.

Nja, 300 sökande/plats på skytte låter som en överdrift av nåde. Skulle innebära ca 30000 sökande/komp. Och så mycket folk tror jag inte ens har möjligheten att söka.

Kanske blev en nolla för mycket där. :banghead:

Sök det du är intresserad av och tror dig klara av, Patria chaffis låter ju inte helt omöjligt för din del Blad. Alternativt Tp någonstans.

Lycka till.

Ja hörde något om att det va nånstans runt 300 sökande på varje skytte plats så där e det nog rätt svårt...

hade ja legat som tex akan skytt på strf90 eller förare på nåt fordon hade ja nog sökt antingen tungksp skypp på sisun eller förare... känns som om där e mist sökande där... även om det nog är en hel del.

enklaste sättet att komma med är nog ios om man har kontakter som tex ska ner som pluton chefer eller liknande.

300 sökande per skytteplats?! Nej

Tksp (hmg) skytt och förare på sisu är samma befattning, man tas ut både som skytt och förare och är således 2 skyttar/förare per vagn.

På sjukvård däremot är det en förare eftersom de vagnarna inte har någon hmg

Edited by alfie

Inför KS11 sa dom att det var runt 3000 sökande till skyttekompaniet.. Det är dock obekräftade uppgifter.. "Ni ska vara stolta över att ha blivit utvalda..."

Vad jag vet så har dom haft ont om SISU fö/skyttar dom senaste missionerna så besitter ni sån kompetens är det nog "lättare" att komma med.. Men knappast garanterat ändå.. det är ju det vanliga spelet som gäller, kontakter/kompetens/tur..

Edited by Boozysmurf

• 2 weeks later...

Hur fungerar det med ansökan om olika befattningar?

Kan jag som försöksoldat ansöka till amröj och få lämplig utbildning eller kan jag bara bli lastbilskusk/sisukusk?

Eller kan vem som helst bli skyttesoldat?

Jag förstår att jag inte kan bli plutonschefer eftersom jag endast är furir.

Hur fungerar det med ansökan om olika befattningar?

Kan jag som försöksoldat ansöka till amröj och få lämplig utbildning eller kan jag bara bli lastbilskusk/sisukusk?

Eller kan vem som helst bli skyttesoldat?

Jag förstår att jag inte kan bli plutonschefer eftersom jag endast är furir.

Med lite lätt ironi så kan jag ju säga att endast jag och en till på min grupp senast hade nån form av mekskytte bakgrund.. resterande var allt ifrån kabeltattare till flygbasjägare.. Så visst kan man väl säga att vem som helst kan söka skyttesoldat.. Sen är det min personliga uppfattning och förhoppning att om man rekryterar folk för att åka till en "hetare" mission än KS11 var, att dom rekryterar folk med skyttebakgrund och/eller erfarenhet från skyttestrid iaf upp till plutons strid.. Var nästan pinsamt när vissa av mina soldater inte ens gjort växelvis framryckning i stridspar skarpt.. Än mindre hanterat andra vapensystem än AK5 eller ens sett dom.. Slutsats: oavsett utb i lumpen kan du bli skytteslusk i us, det är bara att söka :rockon:

Så länge du uppfyller de krav som står på befattningsbeskrivningen så kan du söka. Logiskt.

Och var hittar man befattningsbeskrivning?

Kolla här Befattningsbeskrivningar , finns tyvärr inget om man kollar på mil.se , men här har några av våra kamrater på forumet skrivit.. kanske hjälper..

Så länge du uppfyller de krav som står på befattningsbeskrivningen så kan du söka. Logiskt.

Och var hittar man befattningsbeskrivning?

Kolla här Befattningsbeskrivningar , finns tyvärr inget om man kollar på mil.se , men här har några av våra kamrater på forumet skrivit.. kanske hjälper..

Kanon! Tackar så mycket för hjälpen!

Av alla de ansökningar som jag har sett och det är många så har CO driver varit den mest sökta tjänsten.

Varför?

Ingen som vet.

Ballfaktorn borde inte uppväga enformigheten men det finns en hel del som inte håller med.

Av alla de ansökningar som jag har sett och det är många så har CO driver varit den mest sökta tjänsten.

Varför?

Ingen som vet.

Ballfaktorn borde inte uppväga enformigheten men det finns en hel del som inte håller med.

Jag ställer nog en j**ligt dum fråga men vad är en CO driver???

Är det den som kör chefen eller? Känns inte som det är så ballt så jag tror väl kanske inte det :baskerHV:

[Jag ställer nog en j**ligt dum fråga men vad är en CO driver???

Är det den som kör chefen eller? Känns inte som det är så ballt så jag tror väl kanske inte det :baskerHV:

Stämmer bra. Det är bataljonchefens (i de flesta fall) förare och tillika "livvakt". Vad jag har sett verkar det vara rätt långtråkigt då CO ofta är på möten på olika camper osv. Mycket tid verkar gå åt till att sitta och vänta. Man får se mycket av AOR:et förstås.

[Jag ställer nog en j**ligt dum fråga men vad är en CO driver???

Stämmer bra. Det är bataljonchefens (i de flesta fall) förare och tillika "livvakt". Vad jag har sett verkar det vara rätt långtråkigt då CO ofta är på möten på olika camper osv. Mycket tid verkar gå åt till att sitta och vänta. Man får se mycket av AOR:et förstås.

Jag är en av dom som sökt denna tjänst. Passar mig bra att köra mycket bil samt vänta. Det passar också bra med att vara "ren" hela tiden som en Kn sa i lumpen om den tjänsten... Verkar vara en mer chaufför än livvaktstjänst...

Inte för att vara allt för ondskefull så sökte jag den tjänsten för att jag trodde ingen vill vara det :P så att jag skulle ha en större chans att komma med missionen.

Men se så fel jag hade, jag får söka sisu istället verkar trevligare att köra den B)

• Super Administrators

CO driver är en ganska speciell tjänst... Räkna med man måste ha gjort minst 2-3 missioner för att ens ha en chans att kunna vara med och konkurrera. Eller en mycket bra kontakt med CO själv.

• Super Administrators

ok.. men jag menade inte att det var en regel.. men vad jag hört från flera yxor från flera missioner inkl BA-missioner så har "erfarenhet" varit ett "måste" mer eller mindre.

Nu har jag inte de exakta missionerna med det säkert 7+ st iaf.

Vi disskuterade detta under vår utbildning med någon som hade bättre koll och flera andra yxor där. Det var en gemensam uppfattning från samtliga att CO-driver var en "yx-befattning".

Jag hade själv sökt den i början men många skrattade åt mig och sa "lycka till" i en ganska ironisk ton..

Eftersom CO driver är en tjänst med inslag (nåja) av personskydd tror jag att erfarenhet som väktare är önskvärt. Jag misstänker att många av de som tas ut har mångårig erfarenhet från Falck eller Securitas.

För att återknyta till originalfrågan, hur är söktrycket på packgrupperna? Där kan jag tänka mig att man har användning för folk med fordonskunskaper. Jag har ingen aning om hur kul det är, men jag tyckte att packgruppen verkade ha det roligare än SISU-förarna (som för det mesta ändå bara får slita som vanliga skyttesluskar).

Eftersom CO driver är en tjänst med inslag (nåja) av personskydd tror jag att erfarenhet som väktare är önskvärt. Jag misstänker att många av de som tas ut har mångårig erfarenhet från Falck eller Securitas.

För att återknyta till originalfrågan, hur är söktrycket på packgrupperna? Där kan jag tänka mig att man har användning för folk med fordonskunskaper. Jag har ingen aning om hur kul det är, men jag tyckte att packgruppen verkade ha det roligare än SISU-förarna (som för det mesta ändå bara får slita som vanliga skyttesluskar).

Vad avser CO driver så behöver det inte vara en enskild tjänst utan även en tillikatjänst vilket var fallet på KS11.

Om du vill jobba hårt och mycket så är packgruppen rätt ställe att söka till :mellow:

CO driver är en ganska speciell tjänst... Räkna med man måste ha gjort minst 2-3 missioner för att ens ha en chans att kunna vara med och konkurrera. Eller en mycket bra kontakt med CO själv.

Det är väl ingen tjänst man söker, utan

blir snarare handplockad efter lämplighet mm.

Vad avser CO driver så behöver det inte vara en enskild tjänst utan även en tillikatjänst vilket var fallet på KS11.

Om du vill jobba hårt och mycket så är packgruppen rätt ställe att söka till :mellow:

Som läget är just nu i Kosovo är väl tjänsten CO driver aningens överdriven då praktiskt taget vem som helst kan få ut singel driver permit. Känns som co-driver tjänsten där har spelat ut sin roll så länge det fortsätter vara lungt...

• Super Administrators

@Sljivovica

Den har funnits att söka på de missioner jag sökt iaf. Men visst jag förstår din synpunkt.

@alfie

Jag är beredd att hålla med dig där, även om jag inte har erfarenhet av läget där nere idag så kan jag förstå att tjänsten inte är lika "speciell" som den har varit.