Jump to content

Kängvård

Fu Frippe

Recommended Posts

Alltså, inte putsa och gnida och sånt, det kan jag redan... :D

Men, jag har ett par Magnum Combat Hi Nylon som jag använder i jobbet under den varma delen av året. Förra veckan bar det sig dock inte bättre än att jag fick leta efter en bortsprungen tant och detta tilldrog sig då i en mosse. För att göra en lång historia kort: dyvatten i kängan - luktar illa (värre än vanligt) - hur göra rent inne i kängan?

Utsidan är som sagt infettad och klar, men nylonet och insidan då? :baskerPa:

Edited by Fu Frippe

Alltså, inte putsa och gnida och sånt, det kan jag redan... :)

Men, jag har ett par Magnum Combat Hi Nylon som jag använder i jobbet under den varma delen av året. Förra veckan bar det sig dock inte bättre än att jag fick leta efter en bortsprungen tant och detta tilldrog sig då i en mosse. För att göra en lång historia kort: dyvatten i kängan - luktar illa (värre än vanligt) - hur göra rent inne i kängan?

Utsidan är som sagt infettad och klar, men nylonet och insidan då?  :tveka:

Testat att spola duktigt mycket med rent vatten??

IIHF :/

Stoppa i badkar med handvarmt vatten + tvål (eventuellt fintvättmedel typ Y3) - gnid med handen insidan av kängan med vatten och tvål. Skölj ur massor med gånger. Lufttorka (gärna med tidningspapper). Kan behöva göras om en eller flera ggr.

Word!! /Gusten :Malaj:

Alltså, inte putsa och gnida och sånt, det kan jag redan... :rodna:

Utsidan är som sagt infettad och klar, men nylonet och insidan då?  :Malaj:

Ett bra tips som alltid funkat för mig är Scholls Sko deo. Deon innehåller triclosan som dödar bakterier. Har för mig att det oftast är bakterier som luktar. Finns i Schollbutiker, NK etc. Var lite debatt ang triclosan för en tid sen pga att det ansågs som allergiframkallande. Gällde framförallt underkläder/gympakläder som imgrenerats i triclosan. Tror inte att det skall vara ngn fara om det används med måtta. Är det ngn som har mer kunskap ang detta får ni gärna posta en varning.

Vanlig grönsåpa tar kål på både fotsvamp och bakterier.

Tvätta kängorna med en lösning av grönsåpa och skölj ur.

Metoden fungerar fint på alla typer av kängor.

Om du skall genomleva ett digert träskhelvete i många dygn kan du smörja in fötterna med grönsåpa och använda samma strumpor i flera dagar utan att börja lukta lik - och detta minskar risken för att kängorna skall börja bli dåliga pga bristande möjligheter att torka dom.

När jag kört långdistanstripper med mc har jag använt strumpor tvättade i grönsåpelösning och torkade utan sköljning - inte en tillstymmelse av otäck dödande doft trots nära 30 timmar i kängor - och samma strumpor.

Och fodret blir skonat av bakterie invasion.

Reningsverken i vårt kära fosterland kan inte rena bort det tricklosanet som finns i tandkräm, så jag skulle inte rekomendera att andvända det. Det bör då beaktas att jag inte har jätte mycket på fötterna för detta påstående.

Svenska experter/tandläkare direkt avråder från att köpa tandkräm med triclosan. Jag undviker diskmedel, tandkräm, kroppsdeo etc med triclosan. Undrar hur många som egentligen känner till ämnet och i vilka produkter som det finns i...

Ska prova grönsåpe varianten ngn gång när jag känner mig mindre lat.

Tills vidare kör jag nog på med min skodeo, det hamnar ju i alla fall inte direkt ner i avloppet!

Den "miljömedvetne" kan läsa mer om ämnet här...

http://www.snf.se/verksamhet/kemikalier/triclosan.htm

• 2 weeks later...

Har nu gnidit insidan med handtvål, flytande sådan, och sedan sköljt med en vattenmängd som inte är att anses såsom ringa. Efter ett par dagars lufttorkande med täta byten av tidningspapper funkar nu kängorna att ha på sig igen! Återigen tack för alla tips! :)

Edited by Fu Frippe

Har nu gnidit insidan med handtvål, flytande sådan, och sedan sköljt med en vattenmängd som inte är att anses såsom ringa. Efter ett par dagars lufttorkande med täta byten av tidningspapper funkar nu kängor att ha på sig igen! Återigen tack för alla tips! :)

Om man satsar på långsam torkning kan dom hinna bli dåliga igen...

Dock minskar risken om man använt typ grönsåpa eller tvål som är antiseptisk.

Ställ dom på ett svagt uppvärmt element,skotork eller i pannrummet.

Annars kanske kvarlämnade/överlevande svampar och baktierier hunnit ta över kängan igen och byggt

upp en arme redo att aktiveras nästa gång kängan blir blöt.

Vanlig grönsåpa tar kål på både fotsvamp och bakterier.

Tvätta kängorna med en lösning av grönsåpa och skölj ur.

Metoden fungerar fint på alla typer av kängor.

Om du skall genomleva ett digert träskhelvete i många dygn kan du smörja in fötterna med grönsåpa och använda samma strumpor i flera dagar utan att börja lukta lik - och detta minskar risken för att kängorna skall börja bli dåliga pga bristande möjligheter att torka dom.

När jag kört långdistanstripper med mc har jag använt strumpor tvättade i grönsåpelösning och torkade utan sköljning - inte en tillstymmelse av otäck dödande doft trots nära 30 timmar i kängor - och samma strumpor.

Och fodret blir skonat av bakterie invasion.

Skulle bara lägga till Att man kan tvätta Skinn i Grönsåpa så du håller även skinnet mjukt med Grönsåpa.

Om ni behöver tvätta något i skinn så kör det i grönsåpa kallt i maskin en sköljning häng på tork.

Min Familj är Gammal Kemtvätt och lädertvättare Familj.Inte på många år nu men man växte ju upp i Perkloetylen lukten......

Det är väl därför man är som man är.

mvh

Olaevil

p.s Säger han som hade en Vattentät m/59:a i Lumpen....