Jump to content

Nar jag var liten

VMI2002

Recommended Posts

Nar jag var liten och var med i sjovarnskaren sa gick det massa historier om en viss "Torped-Sixten".

Jag har sett hans namn i en del tradar, men "iden" om Torped-Sixten ar fortfarande valdigt dimmig!

Ar det nagon som skulle kunna ge mig en "executive summary" om karln?

• 3 weeks later...

Nu får man ju passa sig lite här så att man inte bryter mot PUL, men nog finns Torped-Sixten! Han var/är en LEGEND bland gamla flottister. En riktig hårding som det går många skrönor om. Många kanske platsar i "råttan i pizzan"-böckerna, vad vet jag. Alla är ju MINST fjärdehandsuppgifter säkert, men här kommer ett urval jag kan spontanerinra mig:

Torped-Sixten faller i lätt koma och slumrar in på sitt tjänsterum. Han vaknar med ett ryck och inser att han somnat på tjänstetid, varvid han anmäler hos sin chef att han vill inkomma med en anmälan om tjänstefel. När chefen vägrar ta emot anmälan, anmäler Torped-Sixten chefen för tjänstefel

Torped-Sixten är skjutledare ute på Stummholmen där gamla tiders flottister övade skytte med K-pist. Torped-Sixten för övningen med hög och tydlig röst och med väl avvägda och reglementerade kommandon. En stackars flottist råkar vådaskjuta sig själv i foten, varvid Torped-Sixten, som straff för flottistens försumlighet att åtlyda givna intruktioner, tvingar denne att marschera till sjukan för omplåstring.

Torped-Sixten kommer över en Lv-pjäs som skall utrangeras och söker tillstånd från polismyndigheten att få sätta upp pjäsen på tomten som trädgårdsprydnad.

Torped-Sixten tar tjänstledigt från Flottan och åker till Vietnam för att få kriga på riktigt.

Om jag inte minns helt fel var Torped-Sixten mannen bakom flottans närskyddssoldater och därmed föregångarna till Säkpluton Sjö eller vad de nu kallar sig.... Gamla BasSäk alltså.

Känner igen en del av historierna från min egen värnplikt, Bland annat det med lv-pjäsen. Personen jag tänker på har ett ansikte och ett annat smeknamn, nämligen Clintan. Du måste även haft med honom att göra Raqulin, Vi var ju på Stumholmen och KA2 någorlunda samtidigt?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...