Jump to content

Regler för användande av M90?


pbvsk1108

Recommended Posts

Ja - så länge du inte har några kragspeglar, dvs grader, förbandstecken, utbildningstecken eller liknande på dig.

Dvs inte utger dig för att vara svensk soldat i tjänst.

Naturligtvis får de ej heller ha kronmärkning. (såvida de inte är köpta i butik som säljer/sålde M/90 med dessa märken).

 

M/90 är inte mönsterskyddat, så det kan betraktas som vilket kamouflage-plagg som helst.

Link to comment
Share on other sites

Om ni genom att sy på märken framstår som ett förband eller en enhet i FM så kan ni hamna i blåsväder. Framförallt om syftet med det är att framstå som en enhet.

Då kan det tolkas som ett lagbrott: "Föregivande av allmän ställning".

 

Och kom ihåg att det inte är DU som har tolkningsföreträde i frågan utan en ev. betraktare (med kanske ringa kunskaper om UniRFM) och en ev. jurist/åklagare.

 

Mitt råd: Sy inte på några märken alt. använd annat uniformsmönster.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

men vi är ju faktiskt en enhet, vi är en registrerad paintball-förening. Och vi varnar ju med en skylt om paintballbana utanför vårt område där vi spelar?

 

ahh, tål att tänka på. Vi får se hur vi gör med märkena.

 

Förutom att ni inte är en enhet inom FM. Det är där skon klämmer.

Link to comment
Share on other sites

Regelverket om olaglig kårverksamhet och uniformer kan också

ställa till det. Efter lite obehagliga erfarenheter med unga män

i bruna skjortor och andra likformiga kläder och tecken så beslöts

det att uniformer och uniformsliknande plagg/tecken inte får

bäras hur som helst. Nu är lagen skriven för att ha en hållhake

på nazister och liknande grupper så jag är ganska säker på

att det juridiska systemet ser skillnaden på er och dem (hoppas

jag). Annars vore våra scouter i ständig knipa.

Link to comment
Share on other sites

okej. tack för snabba svar båda 2. då är det lugnt som jag trodde. men, om vi nu skulle trycka upp egna tygmärken med vårt eget "sigill" och sätta på vänsterärmen, hur skulle det te sig? vi utger oss ju fortfarande inte för något vi inte är, eller hur?

 

Rent juridisk går det väl, men det är synnerligen olämpligt och inte förenligt med den bild av en seriös och professionell försvarsmakt som vi alla är med om att skapa. Den oinvigde civilisten ser ingen skillnad på om ni leker paintball eller är riktiga soldater. Skaffa isället något påhittat att klä ut er i.

Link to comment
Share on other sites

Om ni genom att sy på märken framstår som ett förband eller en enhet i FM så kan ni hamna i blåsväder. Framförallt om syftet med det är att framstå som en enhet.

Då kan det tolkas som ett lagbrott: "Föregivande av allmän ställning".

 

Och kom ihåg att det inte är DU som har tolkningsföreträde i frågan utan en ev. betraktare (med kanske ringa kunskaper om UniRFM) och en ev. jurist/åklagare.

 

Mitt råd: Sy inte på några märken alt. använd annat uniformsmönster.

 

/Krook

 

 

Är en hemvärnsmedlem en "myndighetsperson"?

Det måste nämligen vara en myndighetsperson om det ska kunna bli föregivande av allmän ställning. Exempel på detta är polis, skyddsvakt, ordningsvakt, tulltjänsteman osv.

 

Hemvärnsmän har tillstånd att använda tilldelad matriel (förutom stridsutrustningen) för civila ändamål i skog och mark. Syftet är att öka skogsvanan hos hemvärnsmannen utan att uppta värdefull övningstid till detta.

Mot den bakgrunden borde det inte vara några problem att fiska, plocka svamp, jaga elelr varför inte spela paintball iförd M90.

 

Är man inte med i hemvärnet utan köper sin M90 i någon butik som säljer självantändande matriel så finns det ingenting som hindrar detta. Inte ens förekomsten av en svensk flagga på vänsterarmen är något problem eftersom den inte är "öronmärkt" för försvaret på något sätt.

Egna "lagmärken" kan inte heller vara något problem.

 

Om man däremot syr på försvarets förbandsmärken och kragspeglar kan man möjligtvis vara ute på djupt vatten.

Link to comment
Share on other sites

Är en hemvärnsmedlem en "myndighetsperson"?

Det måste nämligen vara en myndighetsperson om det ska kunna bli föregivande av allmän ställning. Exempel på detta är polis, skyddsvakt, ordningsvakt, tulltjänsteman osv.

En hemvärnare i tjänst företräder myndigheten Försvarsmakten. Skulle jag uppträda i hemvärnsuniform och låtsas ägna mig åt tjänsteutövning vore det föregivande av allmän ställning, om jag inte fått något om hälen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att det finns reglerat i någon förordning att FM's Int och Tyg mtrl får endast användas i verksamhet som kan kopplas till FM, dvs. inte till svamp/bärplockning, "painboll" eller jakt.

 

Om man ska bedriva annan aktivitet än den som FM sponsrar så ska man nog skaffa sig en klädsel i annat mönster och snitt. För att den inte ska förväxlas med FM's verksamhet.

 

 

Rätta mig om jag har fel!!

Link to comment
Share on other sites

Hemvärnsmän har tillstånd att använda tilldelad matriel (förutom stridsutrustningen) för civila ändamål i skog och mark. Syftet är att öka skogsvanan hos hemvärnsmannen utan att uppta värdefull övningstid till detta.

Mot den bakgrunden borde det inte vara några problem att fiska, plocka svamp, jaga elelr varför inte spela paintball iförd M90.

 

Var har du fått reda på detta?

 

UniRFM 2003 1.9.7 och 1.10.1 reglerar det privata användandet och motsäger detta.

Link to comment
Share on other sites

Hemvärnsmän har tillstånd att använda tilldelad matriel (förutom stridsutrustningen) för civila ändamål i skog och mark. Syftet är att öka skogsvanan hos hemvärnsmannen utan att uppta värdefull övningstid till detta.

Mot den bakgrunden borde det inte vara några problem att fiska, plocka svamp, jaga elelr varför inte spela paintball iförd M90.

 

Var har du fått reda på detta?

 

UniRFM 2003 1.9.7 och 1.10.1 reglerar det privata användandet och motsäger detta.

 

Info jag fick från MDS brevvägen i någon form av infoutskick för några år sedan. Jag har även läst det i hemvärnstidningen.

Edited by Dajo
Link to comment
Share on other sites

Hemvärnsmän har tillstånd att använda tilldelad matriel (förutom stridsutrustningen) för civila ändamål i skog och mark. Syftet är att öka skogsvanan hos hemvärnsmannen utan att uppta värdefull övningstid till detta.

Mot den bakgrunden borde det inte vara några problem att fiska, plocka svamp, jaga elelr varför inte spela paintball iförd M90.

 

Var har du fått reda på detta?

 

UniRFM 2003 1.9.7 och 1.10.1 reglerar det privata användandet och motsäger detta.

 

Info jag fick från MDS brevvägen i någon form av infoutskick för några år sedan. Jag har även läst det i hemvärnstidningen.

 

Tro inte på allt du läser i hemvärnstidningen 0:)

Link to comment
Share on other sites

tja jag ser ju inget fel i att gå ut i skogen och leva på HV sakerna i en helg (ger ju skogs vana och utrustnings vana PS: Lämna bössan hemma ;)) dock så tyker jag inte om att se M90 på air soft eller på Paintbal jakt liknande (vet ni inte att älgen är färgblind :P)

 

Danskt M84

US woodland

Tyskt Flecktarn

US Marpat

US Cadpat

UK DPM

 

allt sådant brukar vara billigare och M90 är långt ifrån det bästa camot som fins

 

Flecktarn

Flecktarn%20detail.jpg

 

Marpat

MARPAT.jpg

 

Woodland

Woodland.jpg

 

M90

M%2090.jpg

 

M84

M84%20detail.jpg

 

Cadpat

CADPAT.jpg

 

DPM

DPM%20pattern%2084.jpg

 

M90 är ju långt från det bästa som man kan se 0:)

Edited by Sandqvist
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker:

 

1. Om du vore med i mitt kompani skulle jag tycka att det är olämpligt att uppträda i komplett m-90 uniform på en sån "privat" tillställning som du anger. Jag skulle kanske ifrågasätta din lämplighet som HV-soldat.

 

Det spelar ingen roll om du använder den uniform du fått av FM eller om du har köpt den privat. Ditt agerande ger, för gemene man, sken av att vara en form av militär verksamhet, vilket det ju inte är.

 

2. Uniform klädsel, lika märken och en verksamhet som är av "militär karaktär" som du beskriver kan nog betraktas som olovlig kårverksamhet enligt BrB 18:4. Böter eller fängelse i högst två år. Jag är osäker.

 

Kanske kan du prata med din chef (om du är med i Hemvärnet) och fråga om det inte går att ordna painboll-verksamheten i Hemvärnets regi. Personligen tycker jag att det är utmärkt träning, om den sker seriöst. Men jag är väl medveten om att det har uttalats "förbud" för Hemvärnet och försvaret i övrigt att ägna sig åt Paintboll. Synd!

 

/Ola

Link to comment
Share on other sites

Kanske kan du prata med din chef (om du är med i Hemvärnet) och fråga om det inte går att ordna painboll-verksamheten i Hemvärnets regi. Personligen tycker jag att det är utmärkt träning, om den sker seriöst. Men jag är väl medveten om att det har uttalats "förbud" för Hemvärnet och försvaret i övrigt att ägna sig åt Paintboll. Synd!

/Ola

 

Nu drar jag tråden åt OT-hållet, Tyvärr. Men som vanligt har FM missat att använda övningsmaterial som proffsen använder.

Deras erfarenhet av strid behöver ju ingen annan dra nytta av. = Ironi.

 

paintball.jpg

länk.

Link to comment
Share on other sites

Men jag är väl medveten om att det har uttalats "förbud" för Hemvärnet och försvaret i övrigt att ägna sig åt Paintboll. Synd!

 

Om exempelvis två HV-grupper får för sig att som en högst privat tillställning åka ut och utöva paintball (iklädda utländsk utrustning) lär det väl inte vara något problem, även om de nu skulle "råka" föra striden så "korrekt" som möjligt?

Edited by AdamKalle
Link to comment
Share on other sites

Men jag är väl medveten om att det har uttalats "förbud" för Hemvärnet och försvaret i övrigt att ägna sig åt Paintboll. Synd!

 

Om exempelvis två HV-grupper får för sig att som en högst privat tillställning åka ut och utöva paintball (iklädda utländsk utrustning) lär det väl inte vara något problem, även om de nu skulle "råka" föra striden så "korrekt" som möjligt?

 

Vad man gör på sin fritid har FM inget med att göra men att ordna paintball under en övning motsv. är ej tillåtet.

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

Men jag är väl medveten om att det har uttalats "förbud" för Hemvärnet och försvaret i övrigt att ägna sig åt Paintboll. Synd!

 

Om exempelvis två HV-grupper får för sig att som en högst privat tillställning åka ut och utöva paintball (iklädda utländsk utrustning) lär det väl inte vara något problem, även om de nu skulle "råka" föra striden så "korrekt" som möjligt?

 

Vad man gör på sin fritid har FM inget med att göra men att ordna paintball under en övning motsv. är ej tillåtet.

 

The Swede :baskerPa:

Men om du använder FMs mtrl på din fritid så kan FM absolut vara berättigat att ha synpunkter.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

okej. det blev en ordentlig grej jag drog igång här. Men det är bra.

Men jag vill fortfarande att samtliga ska veta följande: att ingen av oss är HV. Det heter paintball. Vi spelar på en av kommunen hyrd hektar mitt ute i ingenstans, där vi skyltar under varje speltillfälle, och ingen civil, gemene man, bärplockare har något där att göra. Vi funderar bara på att sy fast egna märken.

Link to comment
Share on other sites

Isåfall.

För allt jag vet så får ni gärna springa runt nakna eller i stålmandräkter. Sålänge uniformerna sälja civilt får man bruka den efter eget tycke, och det finns mig veterligen inget förbud mot att ha ett litet märke på den heller, sålänge det inte rör sig om förbandsmärken med tillhörande kragspeglar och annat som gör klädesplaggen till uniform.

Ser inte skillnaden mot om man använder en busschaufföruniform eller en läkarrock.

 

Hade det varit förbjudet att använda M90 kläderna civilt så antar jag att de inte borde få säljas civilt...

 

Min personliga åsikt är att jag själv inte skulle använda en svensk uniform för lek av den karaktären, men det är en helt annan sak än att det skulle vara förbjudet.

Link to comment
Share on other sites

Om man köper ett 90-ställ på överskottsbolag el marknad så kan det omöjligen finnas förbud mot att använda detta i t ex paintboll eller andra lekar. Till jakt går det ju tydligen alldeles utmärkt. Trycker man dessutom upp egna märken med "Långtråka paintbollkompani" så kan jag inte tänka mig att någon kan göra något åt det. Finns väl ingen jurist i världen som kan få det till "olaga kårverksamhet", vilket trams.

 

Däremot kan man väl ha synpunkter på det, men det är ju rätt långt ifrån att kategoriskt säja "icke tillåtet"!

 

Personligen anser jag dock att 90-stället inte hör hemma på varken älgjägare eller paintbollekare, utan det borde vara förbehållet kronans personal i dessas tjänsteutövning. Så kan det inte förväxlas.

 

Ett par av mina ören

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...