Jump to content

Utländska vapen

Guest Gone_crazy

Recommended Posts

Guest Gone_crazy

Är det någon som har koll på hur mycket utländska vapen det finns i FM. Finns det vapen på alla förband, eller skickas de runt till de som har beställt?

Vi skall kolla på utländska vapen om några veckor... :):) :)

Vad jag vet så finns det en stor och minst en lite mindre variant. Den stora handhavs utav en kapten på  Fv Halmstadsskolor och di små skickas runt mellan förbanden. Träffade på delar av den stora satsen i våras under en vapentjänst i Borås FBU. Den lilla har jag träffat på under vapentjänsten på Fårö under förra veckan, den bestod av 6st M16A2 och 6st AKM, men tyvärr var 2st M16 och 1st AKM trasiga. Den stora ska bestå av ett 60-tal olika vapen från hela världen bla: Steyr AUG, AK74SU, MP5, MP5SD, Dragunov, L85A1, FA MAS, FN P90 PDW etc. :)

Finns väl åtminstonde en stor samling av vapen (det mesta av intresse sedan VK1) någonstans i FM. Ska enligt rykten förut funnits på Arméns Tekniska Centrum i Östersund men nu ...MSS?

Ska tydligen vara lite småtrevlig samling.........

På ATS i Östersund finns en JÄTTE kasun med allehanda ateraljer funktionabla och ickefunktionabla bla. gamla vapen sen världskrigen bla. browning bar schmeisser (rätt stavat?)

steyr lite uddare smg:s mm. ett himmelrike för den intresserade = )

• 6 years later...
Finns väl åtminstonde en stor samling av vapen (det mesta av intresse sedan VK1) någonstans i FM. Ska enligt rykten förut funnits på Arméns Tekniska Centrum i Östersund men nu ...MSS?

Den fanns där kan ja säga. Jag höll på å få skjuta utländska vapen när ja låg inne.. fast de fanns inte tid för de från vårat VB =)

Oh lite necroposting!

ATS låg i Östersund till ca år2005. ATS integrerades i FMTS och flyttades till Halmstad(fd F14).

ATS/FMTS hade en stor samling. Varje enskild modell var/är försett med ett eget M-nummer. Någon högre upp ansåg att det var för många?!? m-nummer, varpå man blev tvungna att skrota en del. :o:dribble::)8-/

Stora satsen lider av stora förslitningar och nya vapen/delar ligger tyvärr långt ner på FMs priolista. 8-/

Oh lite necroposting!

ATS låg i Östersund till ca år2005. ATS integrerades i FMTS och flyttades till Halmstad(fd F14).

ATS/FMTS hade en stor samling. Varje enskild modell var/är försett med ett eget M-nummer. Någon högre upp ansåg att det var för många?!? m-nummer, varpå man blev tvungna att skrota en del. :o:blink::unsure:8-/

Stora satsen lider av stora förslitningar och nya vapen/delar ligger tyvärr långt ner på FMs priolista. 8-/

På den gamla goda tiden fanns det mycket godis i vapenkasunen i pjäshallen :)

Enda stället jag har sett blisterpackad ak5

• 2 weeks later...

Jag gillar att sprida lite sanna historier från min tid i grönkläder. Som KB-elev på dåvarande A3 fick vi förmånen att få panga på med diverse vapen som enligt befälet skulle ha lånats av någon lokal vapenhandlare i Skåne. Vi vpl fick så klart vara sist och skjuta några skott var med Uzi, G3, FN FAL, MP5 och lite andra skjutjärn efter att YOFF skjutit klart. Anledning: Eld upphör, patron ur. Plocka tomhyslor och sortera efter kaliber :rockon:

Edited by Ro/Lt

Det fanns ett vapenmuseum på Muskö till Fb04 när innehavaren gick i pension. DÄr fanns allehanda godsaker, allt från uzi till maxim vattenkyld ksp från vk1. Och mycket fick testas. Vapnen skall ha återgått till armémuseum när museet stängdes.

Edited by Psilander

Jag gillar att sprida lite sanna historier från min tid i grönkläder. Som KB-elev på dåvarande A3 fick vi förmånen att få panga på med diverse vapen som enligt befälet skulle ha lånats av någon lokal vapenhandlare i Skåne. Vi vpl fick så klart vara sist och skjuta några skott var med Uzi, G3, FN FAL, MP5 och lite andra skjutjärn efter att YOFF skjutit klart. Anledning: Eld upphör, patron ur. Plocka tomhyslor och sortera efter kaliber :banghead:

Ja på de vapnen du räknade upp måste det ha varit extremt krävande.. ;)

Komplettering av de utländska vapnen inom FM verkar inte ha så hög prioritet så många av dem är slitna och ej kompletta och nyttjas inte. Enligt tidigare nämnd kapten.

X-act vad som finns kvar hade dock varit intressant att få reda på.

Det är kul med skjutvapen.

• 4 months later...

det måste väl finnas nån förteckning över de m-nummrena det kan gälla?? och det borde väl vara en offentlig handlig??? ingen större statshemlighet i alla fall!? 8-/

Detta borde kunna öppna upp för vapensamlare som samlar på FM:s vapen genom tiderna! Har de m-nummer borde de räknas som vapen använda inom FM.... :D

det måste väl finnas nån förteckning över de m-nummrena det kan gälla?? och det borde väl vara en offentlig handlig??? ingen större statshemlighet i alla fall!? :worthy:

Detta borde kunna öppna upp för vapensamlare som samlar på FM:s vapen genom tiderna! Har de m-nummer borde de räknas som vapen använda inom FM.... :-P

Det trodde jag med då jag är just en sådan samlare.

Jag var låvad av min handläggare att alla m:nr satta vapen innom Fm var fritt fram att köpa.

När jag äntligen hittade en ak74 och skulle köpa den så hade min handläggare gått i pension.

Och den nya handläggaren var inte lika medgörlig som den tidigare handläggaren.

Det slutade med att jag var ikontakt med den högste chefen på vapenavdelningen i Gbg.

Han skulle kolla vidare på detta och ringa till baks men jag har inte hört något än ca:1,5 år senare.

Han tyckte förövrigt att det inte var en svensk armebössa trots ett oficiellt m:nr.

Peter

vet att sveriges enda vapenkonsult för film-inspelning, fick köpa en del vapen från firman.

detta skall ha vart runt 2000, iom att jag diskuterade detta ämnet under inspelningen av "livvakterna"

men dessa skall ha vart pluggade samlar-objekt, och ej ingått i någon vapensats.

skall ha vart 25 AK47.

• 3 weeks later...

Det finns fortfarande mycket vapen kvar i FM, en del är kopplade till utländska vapensatser (och är därigenom rätt slitna vid det här laget) en del är "lik" som ligger och väntar på utskrotning, andra är förevisningsexemplar som det inte skjuts med och en del är rena sportskyttevapen (även där ligger en del för utskrotning) tillexempel Neuhausen longsport :dribble: