Jump to content

Närkamp mot femåringar.


A2Keltainen

Recommended Posts

Jag hittade följande frågeställning på ett annat forum:

 

Good drunken debate from a few nights ago.

 

The question: How many 5 year-olds could you take on at once?

 

The specifics:

 

- You are in an enclosed area, roughly the size of a basketball court. There are no foreign objects.

- You start in the middle of the room, they start at random locations in the room.

- You are not allowed to touch a wall.

- When you are knocked unconscious, you lose. When they are all knocked unconscious, they lose. Once a kid is knocked unconscious, that kid is "out."

- I (or someone else intent on seeing to it you fail) get to choose the kids from a pool that is twice the size of your magic number. The pool will be 50/50 in terms of gender and will have no discernable abnormalities in terms of demographics, other than they are all healthy Americans.

- The kids receive one day of training from hand-to-hand combat experts who will train them specifically to team up to take down one adult. You will receive one hour of "counter-tactics" training.

- There is no protective padding for any combatant other than the standard-issue cup.

- The kids are motivated enough to not get scared, regardless of the bloodshed. Even the very last one will give it his/her best to take you down.

 

I set my magic number at 30, but upon reflection, I think I could take on a few more. How many could you take on?

 

Texten är något redigerad för att göra den tydligare.

 

Låt gissandet och spekulerandet börja. :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Sedan jag blev pappa är jag så förbannat blödig att jag bara skulle stå där och låta mig misshandlas. Mitt nummer blir alltså 0.

 

I min krafts dagar, tja... många överväganden här.

Jag är överlägsen vad gäller styrka och armlängd. Dock helt underlägsen när det kommer till ork, en femåring ger sig aldrig (om dom inte blir kissnödiga, åksjuka, hittar spännande bajs eller på annat sätt avleds från uppgiften).

 

Skulle nog klarat 20 stycken (Skulle nog bara klarat två innan jag blev kissnödig, åksjuk, hittat spännande bajs eller på annat sätt blir avledd från uppgiften).

 

/Akula

Link to comment
Share on other sites

Sedan jag blev pappa är jag så förbannat blödig att jag bara skulle stå där och låta mig misshandlas. Mitt nummer blir alltså 0.

 

Du kan ju för spekulerandets skull utgå ifrån att det rör sig om genuint onda barn (se exempelvis filmerna The Omen (1976) och Children of the Corn (1984) för exempel på vad jag menar) som är ute efter att skada ditt eget goda, snälla och söta barn. Det borde väl ge motivation nog.

 

För filmnördar:

 

"If there were anything wrong, you'd tell me, wouldn't you?"

"Wrong? What could be wrong with our child, Robert? We're the beautiful people, aren't we?"

 

"Look at me Damien! It's all for you."

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Sedan jag blev pappa är jag så förbannat blödig att jag bara skulle stå där och låta mig misshandlas. Mitt nummer blir alltså 0.

 

Du kan ju för spekulerandets skull utgå ifrån att det rör sig om genuint onda barn (se exempelvis filmerna The Omen (1976) och Children of the Corn (1984) för exempel på vad jag menar) som är ute efter att skada ditt eget goda, snälla och söta barn. Det borde väl ge motivation nog.

 

Som att skicka plutten till dagis för första gången då?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag har en sjuåring och en treåring så törs jag gissa

på nästan hur många som helst. Femåringar klarar inte att

koordinera en attack, de har ingen styrka i armar eller ben

och de pallar nästan inte för något alls.

 

Men jag skulle nog stå där och tycka att de är ganska gulliga

ändå även om de slet mig i stycken :)

Link to comment
Share on other sites

Alltså, om man då helt ignorerar det bisarra i att sitta och fundera på sådant här, så...

 

Deras taktik kan väl tänkas gå ut på att hålla fast en med en tre-fyra stycken på varje ben, eventuellt även på ens armar om de kommer åt, samt attackera mot det lämpligaste målet i rimlig höjd för dem, dvs. skrevet. På mindre känsliga ytor är det nog inte särskilt lönt för dem att slå; de får bita i så fall. Kontra-taktiken bör väl lämpligast handla om att röra på sig konstant och så långt det går sparka istället för att slå, för att hålla dem på avstånd. En välriktad spark är nog mer än vad som krävs. Och jag tror liksom NBC-fånen att antalet nog är nästanpå obegränsat, eller åtminstone avgörs av hur länge man orkar hålla på innan man faller ihop av utmattning... vilket lär ta en himla tid om man som i exemplet är motiverad av att skydda ett eget barn mot de "onda" små knattarna.

 

Enda sättet att ta reda på det säkert är ju dock att testa :banghead: en tanke som är helt overkligt osmaklig tom. för en som tillhör den våldsfixerade ungdomsgenerationen...

Link to comment
Share on other sites

Sjuk fråga. Jag skulle aldrig kunna skada ett barn...... :banghead:

Nä men jag skulle väl slå och slå tills jag inte orkade mera och det går fortare än många kanske tror. Testa att stå och göra slagserier i högt tempo mot en sandsäck i tre minuter. Räkna inte i hur många snurungar ni hinner banka skiten ur, utan snarare hur länge ni orkar försvara er :D

 

EDIT: Mr_Confused hann visst före i uthållighetsfrågan.

Link to comment
Share on other sites

Gillar inte alls denna fråga. Hur hypotetisk den än må vara känns det för sjukt att ens tänka i dom banorna. Tänk på vad folk utifrån får för intryck av militärt intresserade personer om dessa sitter o diskuterar hur många 5åringar de kan slå ner?..

 

Kanske bara jag som är för moralisk, men ge det iallafall en eftertanke. "Soldaterinran - Alltid föregå med gott föredöme"

Link to comment
Share on other sites

Gillar inte alls denna fråga. Hur hypotetisk den än må vara känns det för sjukt att ens tänka i dom banorna. Tänk på vad folk utifrån får för intryck av militärt intresserade personer om dessa sitter o diskuterar hur många 5åringar de kan slå ner?..

 

Kanske bara jag som är för moralisk, men ge det iallafall en eftertanke. "Soldaterinran - Alltid föregå med gott föredöme"

 

Du kanske inte ska ta frågeställningen med så stort allvar. Det är knappast någon här som faktiskt har planerat att slå femåringar på riktigt, eller det hoppas jag åtminstone. Jag tycker att man ska skilja mellan teori och praktik. Att skämta om bisarra saker skadar knappast någon, så länge det inte rör sig om illvilliga skämt som anspelar på någons hudfärg eller liknande. Det finns dessutom en massa människor här i landet som har "bisarr" och "sjuk" humor, men som i praktiken beter sig väldigt väl mot anda människor, samtidigt som det finns en massa människor med "icke-bisarr" och "icke-sjuk" humor som faktiskt i praktiken slår, och på andra sätt, gör andra människor illa. Om man inte ska få ha bisarr humor om man är militärt intresserad, ska man då som militärt intresserad inte heller få läsa, se eller diskutera verk av udda författare, filmmakare och konstnärer, som exempelvis Cronenberg, Lynch, Ginsberg, Burroughs och Buttgereit? Vad ska folk tänka om de exempelvis ser en värnpliktig som läser Naked Lunch? Ska Fear and Lothing in Las Vegas få visas på svenska regementen?

Link to comment
Share on other sites

Gillar inte alls denna fråga. Hur hypotetisk den än må vara känns det för sjukt att ens tänka i dom banorna. Tänk på vad folk utifrån får för intryck av militärt intresserade personer om dessa sitter o diskuterar hur många 5åringar de kan slå ner?..

 

Kanske bara jag som är för moralisk, men ge det iallafall en eftertanke. "Soldaterinran - Alltid föregå med gott föredöme"

 

Om gäster läser här på forumet så börjar de förhoppningsvis från A2s första inlägg där man klart och tydligt förstår att det är rent hypotetiskt vi snackar och kan därför låta sig flumma iväg och komma med sina aspekter.

 

Det är korrekt man ska vara en förebild. Att flumma iväg så här är inte brott mot att vara en förebild. Det bevisar att man har många sidor och kan tänka sig in i olika situationer och rent hypotetiskt analysera tillvägagångssätt.

 

Man måste få skämta/ställa konstiga frågor och tänka på dessa, man måste få lite tid att vara sjuk i huvudet och tänka öppet på hur man skulle gjort osv.. Man måste ha sjävldistans och fantasi. Annars blir man farlig.

 

Det är de som inte låter sig sväva iväg i sådana här diskussioner som är farliga.. det är de som blir knäppa i huvudet och utför sjuka saker.

 

Att ni inte kan gå runt moralen och fantisera hur ni skulle gjort berättar ju bara att ni saknar fantasi och självdistans. Det är nyttigt att prata om sjuka saker så länge man förstår att det är sjukt.

 

Det är skillnad på att veta att det är fel och bara prata om det än att inte veta det är fel och göra det.

 

"Det är sunt att vara lite sjuk i huvudet ibland"

Link to comment
Share on other sites

Rent praktiskt: noll! Eftersom jag är lärare så hade jag misst min möjlighet att utöva mitt yrke för tid och evighet redan efter första smällen.

 

Rent teoretiskt: Rätt många. I takt med att kamraterna faller så minskar femåringens själförtroende så formodligen kommer de att retirera redan efter något dussin fallna. Retirera för att söka nytt, enklare mål som nyutexad förskollare på 56 kilo istället för 110 kg mellanstadielärare som sett för mycket Clintan... :camo:

Link to comment
Share on other sites

Det är de som inte låter sig sväva iväg i sådana här diskussioner som är farliga.. det är de som blir knäppa i huvudet och utför sjuka saker.

 

Att ni inte kan gå runt moralen och fantisera hur ni skulle gjort berättar ju bara att ni saknar fantasi och självdistans.

 

Ok. Härmed sållar jag mig till de farliga människorna utan fantasi och självdistans? :huh:

 

Nej men seriöst, bra svar som jag köper. Läst frågeställningen på ett annat forum som saknat er mognad och distans till ämnet. Såg lite annorlunda ut där kan jag säga.

 

Jag omgrupperar till för mig passande tråd, ha de!

stay low, move fast

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har i princip utövat denna gren när jag sommarjobbade på dagis och jag kan erfarenhet säga att antalet är obegränsat. Så länge man inte somnar så går det. Jag hade hela dagiset mot mig :D (ja det var en unge som ropade alla på alex :/ ) och var tvungen att ta det mycket lungt för att inte skada dem. Dem har absolut noll styrka och balanssinnet sätts ur spel medelst en liten knuff.

Link to comment
Share on other sites

Den mest relevanta frågan i moraldisskusionen är väll snarare om den här tråden ska ligga under Hinderbanan som har forumbeskrivning "Här diskuteras fysisk aktivitet i alla dess former, inför, under och efter värnplikt, men även på fritiden." och inte under Off-topic?

Link to comment
Share on other sites

lol vilken knäpp grej

 

Jag hade gjort på följande vis. Ställt mig i en hörna. Korsat knäna så de inte kan komma åt "vital del". Därefter kommerhåt bara framför och sidorna på en. Då är det bra att puncha tills de tar slut.

Link to comment
Share on other sites

Om man ponerar att detta enbart en hypotetisk fråga i form av veta en svensk femårings strids värde gentemot en av 80-talets obeväpnad soldat av FI, så skulle jag kunna uttala mig att det skulle behövas 40 till 50 frihetsälskande svenska barn för att försvara svensk suveränitet.

 

HrH

Link to comment
Share on other sites

Ja, en minst sagt vrickad tråd. Trots att jag nu i verklig situation aldrig skulle ge mig på en unge, om inte nämnda Children of the Corn plötsligt blir verklighet (knappast), så älskar jag att spekulera och spekulerar just nu vilt - i samråd med min mor förskoläraren.

 

Enligt nämnda förskolärare väger en normal 5-åring 15 kilo, men upp emot 20 kg. Vet av egna erfarenheter (förskoläraren håller med) att 5-åringar inte ännu nått insikten om att de har begränsningar. De är däremot ömtåliga i leder och har inte alltid så god koordinationsförmåga. Styrka för sin storlek har de, dömt efter hur de spindlar sig uppför klätterväggar och träd, men avgörande storlek saknar de ju. Snabba kan de vara, men inte med någon högre kraft. De är däremot experter på att KLÄNGA. Ha en 17 kilo hängande som en fästing runt ena handleden? Trevligt trevligt - en funktionsduglig arm mindre.

 

Så. Vågar inte sätta en siffra. Det beror på hur nära de börjar, och hur många som börjar så nära. Klänger en på en kan man fortfarande försvara sig mot de andra. Men klänger tre eller fyra på en så får man större problem. Fem blir tungt, för någon i min storlek som själv inte överskrider 60 kg... fler än så och... tja, adrenalin är ju en fantastisk tillgång. Vem vet?

 

Men om de tjur-rusar i flock och slungar sig över en alla på en gång är det nog kört. Men lyckas man få dem att komma några en-två, kanske tre, i taget, så klarar man av många.

 

Måste även hålla med om att hörnet är en dålig plats. I en-mot-många situationer vill man alltid bibehålla rörelseförmågan. Att ha en vägg bakom sig kan verka som en fördel, men är det inte. En dörröppning (om någon sådan skulle erbjudits) vore bättre.

 

Så säger jag igen att det självklart är rent spekulativt. Slakt av Femåringar kommer aldrig att stå på schemat i den verkliga världen.

Link to comment
Share on other sites

Det brukar vara knepigt att freda sig mot ungar även om de bara är 2-3 stycken (nu arbetade jag iofs med sexåringar men likväl) fast då handlade det aldrig om att rädda sitt liv...

 

Om man tar i beaktande att samtliga femåringar är apatiska, inte blir rädda osv och man får en basketplan så säger jag 50 med min nuvarande förmåga. 50 är inte nog för att de enkelt ska kunna "crowda" dig på den ytan, och det är lätt att slå ut en femåring som någon tidigare nämnde - även om de inte blir medvetslösa kan du säkert begränsa deras rörelseförmåga och de är rätt lätta att kasta, för att inte tala om att man greppar en och dänger den i marken alternativt en annan unge. Dock lär man inte orka veva på det viset särskilt länge, men det kan vara en bra start. Dessutom är det rätt lätt att ta sig ur grepp, och om de försöker massanfalla mot benen så sitter de still och är lätta mål.

 

Går man upp till tioåringar istället så sjunker nog siffran drastiskt då deras förmåga får anses vara mångdubbel en femårings.

 

Förresten är det bara bra att man spekulerar i hypotetiska scenarion såhär, då blir man bättre på att:

 

Adapt, improvise, overcome! :clap:

Link to comment
Share on other sites

- There is no protective padding for any combatant other than the standard-issue cup.

 

En av förutsättningarna. Alltså behöver man inte vara speciellt orolig för skrev-attacker.

En sak som inte tagits upp är smärtan som kommer av ett bett. Om en unge klänger sig fast och gör allt för att få ner en kommer den bita och det gör ont! Var beredd på icke kontrollerade reflexer pga smärta.

 

I övrigt en bizzart osmaklig tråd!

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle köra lite mer psykisk attack innan själva stormningen börjar. Min första plan vore att störa dem och försöka få dem och ge sig på varandra, vilket inte vore så svårt..

Ha lite lockbete som godis, ge till en av 5åringarna och så skulle resten bussa på och bli vilt slagsmål om klubban, och när den sista kvarstår så lär inte den vara precis i god form och jag skulle lätt få omkull denna =)

 

 

 

Nu vet jag inte om min teori fungerar praktist , men ifall den skulle göra det så x antal hundra barn, om inte så chansar jag på att slå och backa, och hålla avstånd för när de väl får ner än då är man chanslös och då 30-40 st kanske..

 

Men att ge sig på en femåringen i verkligheten skulle jag absolut inte göra.... Lite vett har man..

 

Soldf där allt kan diskuteras! :D

 

:lala:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:eeh: Rätt klockren fråga. Men jag tror faktiskt att jag hade klarat väldigt många. Om man kör på en taktik som så att man först sparkar ungarna. Borde räcka med en mindre spark för att oskadliggöra. Typ sparka undan benet/benen. Att knocka en 5åring lär man kunna göra utan att ta i särskilt hårt det med.

 

Alltså eftersom man kan slå relativt mjukt(och på så sätt inte tröttas ut på lång tid) är det nog väldigt många som oskadliggjorts av twintipiminator.

 

Gissar på 50-200 st :eeh: Har inga erfarenheter av att slå barn. Men har en kusin på 7-8 som i princip inte har någon muskelstyrka alls trots att han håller på med diverse sporter.

 

Så just att de är så pass unga gör att de har ännu mindre muskler/styrka. Enda vapnet de har är väl isåfall att bitas som någon sa. Men då gäller det bara att hålla dem på avstånd.

 

Man är kanske inte så stolt att man kan sitta och analysera sådant om man tänker efter. :)

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om man får använda de knockade barnen som vapen...? Jag tror att en bra taktik skulle vara att röra sig konstant tills man kommit relativt ensam med en unge. Man skulle då knocka denna och sedan använda som slägga och "vispa" bort de första 10-15 som kommer. Sedan skulle man göra om detta tills de är slut. Jag tror att man skulle ha oändligt mycket mer nytta av uthållighet/kondition än styrka (som redan poängterats).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...