Jump to content

Bomb-fråga till EOD:are


Guest J-Star

Recommended Posts

I alla dess Hollywood-påoduktioner där det är frågan om att skapa så mycket spänning som möjligt så handlar det alltid om att klippa trådar eller ge koder till bomber för att de inte skall säga pang.

 

Men det jag sedan att tag undrat är om det inte vore enklare att helt enkelt avlägsna sprängämnet. Plocka bort tändhattarna från sprängämnet och avlägsna det sedan. Elle rom det skall klippas trådar, varför itne klippa trådarna som går till just sprängämnet?

 

Är det Hollywood som bortsett från en till synes uppenbar lösning bara för att skapa spänning eller är det något fundamentalt jag har missat här?

 

/J

Edited by J-Star
Link to comment
Share on other sites

I alla dess Hollywood-påoduktioner där det är frågan om att skapa så mycket spänning som möjligt så handlar det alltid om att klippa trådar eller ge koder till bomber för att de inte skall säga pang.

 

Men det jag sedan att tag undrat är om det inte vore enklare att helt enkelt avlägsna sprängämnet. Plocka bort tändhattarna från sprängämnet och avlägsna det sedan. Elle rom det skall klippas trådar, varför itne klippa trådarna som går till just sprängämnet?

 

Är det Hollywood som bortsett från en till synes uppenbar lösning bara för att skapa spänning eller är det något fundamentalt jag har missat här?

 

/J

 

 

Har länge gått och grunnat på det också Varför inte dra ut sprängpatronen och lägga plånboken imellan??

 

Trådarna kan ej klippas pga risk för motstånds av känning. Annars är det nog som med exploderande bilar... en hollywood product...

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

.. eller är det något fundamentalt jag har missat här?

Ja.

 

Minor är sällan designade för att vara lättdesarmerade, och ofta krävs det litet mer än att bara klippa snubbeltråden eller "bara" skruva ur tändhatten. Det första amerikanska dödsfallet i Bosnien (IFOR) var en sergeant som med ett käckt "I've seen these before" försökte desarmera en mina i ett vägdike. Tyvärr så hade han inte alls sett nån sån mina förut - enligt uppgift så återfanns en hel del rester från hans Leatherman i hans skalle under obduktionen. Nu minns jag inte vad minan heter men den detonerar både om man drar i tråden och om man klipper den.

 

Om något så visar Hollywoodproduktionerna kraftigt förenklade scenarion - varför har alla bombmakare OCD och måste använda nån ISO-standardiserad färgkombination på kablaget? :baskerKav:

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

.. eller är det något fundamentalt jag har missat här?

Ja.

 

Minor är sällan designade för att vara lättdesarmerade, och ofta krävs det litet mer än att bara klippa snubbeltråden eller "bara" skruva ur tändhatten. Det första amerikanska dödsfallet i Bosnien (IFOR) var en sergeant som med ett käckt "I've seen these before" försökte desarmera en mina i ett vägdike. Tyvärr så hade han inte alls sett nån sån mina förut - enligt uppgift så återfanns en hel del rester från hans Leatherman i hans skalle under obduktionen. Nu minns jag inte vad minan heter men den detonerar både om man drar i tråden och om man klipper den.

 

Om något så visar Hollywoodproduktionerna kraftigt förenklade scenarion - varför har alla bombmakare OCD och måste använda nån ISO-standardiserad färgkombination på kablaget? :baskerKav:

 

När kommer repliken i micken: -Was it red or green i should cut?? -Cut the red! -Shit i am colourblind!!! :/:D:D

Link to comment
Share on other sites

.. eller är det något fundamentalt jag har missat här?

Ja.

 

Minor är sällan designade för att vara lättdesarmerade...

Nu frågade jag om Hollywoodbomber... den där blippande typen med just LCD-skärm. Om dessa nu hade någon koppling till verkligheten, vad är det som hindrar hjälten från att helt enkelt dra ut sprängpatronen(förutom kravet på spänning då)?

 

/J

Link to comment
Share on other sites

enligt min begränsade kunskap om sprängämnen så borde just typen

"tändhatt-i-dynamitstav" enklast desarmeras genom att dra ut tändhatten.

 

så i dessa fall så är det nog bara spänningen som gör att det ska hålla på o fipplas med gröna/röda/rosa kablar ja

Link to comment
Share on other sites

Jo, men klippa tråden är ju en universallösning som fungerar i alla scenarion.

Därför lärs den metoden och ingen annan ut på "The Hollywood school of EOD".

Att klippa den röda tråden funkar alldeles utmärkt på alla typer av bomber, från minsta lilla brevbomb, till den största tänkbara av tjetjenska terrorister stulna vätebomb. Det fungerar även på kodlås till extremt svårforcerade dörrar också.

Alla bomber/missiler/stridsspetssar måste även ha LCD-display, hur ska man annars kunna tima desarmeringen så att klockan stannar på 00:01.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Skulle det handla om en Mercury switch så säger det PAAANG om man pillrar!

Om man monterar in en så känslig kvicksilverbrytare (heter det på svenska) så är risken ganska stor att det säger PANG redan när man apterar fanskapet.

 

Bästa sättet att göra det svårt för någon att pilla med utlösningen är att helt enkelt baka in den i sprängdegen. Syns den inte så är det svårt att veta vad man ska göra åt den.

 

Sedan vet ju alla att röd kabel är fem volts matningsspänning. Klipper man den kabeln så stannar alltihopa juh. ;)

Link to comment
Share on other sites

Alla bomber/missiler/stridsspetssar måste även ha LCD-display, hur ska man annars kunna tima desarmeringen så att klockan stannar på 00:01.

 

Eller 0:07 om James Bond står för desarmerandet. :lol::ph34r:

 

Ska kontrollera riktigheten i ditt påstående om en timma ungefär :D

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Tja, varför exploderar alla hollywood bomber som om någon sprängt en bensinstation. Det gör sig på film, skulle ju inte va så spännande om hjälten gick fram och petade ur tändhatten.

 

Har inte alla bomber en stor(enorm) och röd blinkande LCD display? Självklart!

Sen skjuter alla tuffa killar alltid från höften, och självklart automateld. Heldst utan att någonsin byta magasin.

Link to comment
Share on other sites

Eller den tråkiga verklighetsbaserade lösningen som bland annat finns med i BECK-filmen; monstret. Rulla fram med roboten och smälla på väskan eller vad det nu må vara som bomben har som höjle och separera utlösningsanordningen från sprängämnet

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tja, varför exploderar alla hollywood bomber som om någon sprängt en bensinstation. Det gör sig på film, skulle ju inte va så spännande om hjälten gick fram och petade ur tändhatten.

 

Har inte alla bomber en stor(enorm) och röd blinkande LCD display? Självklart!

Sen skjuter alla tuffa killar alltid från höften, och självklart automateld. Heldst utan att någonsin byta magasin.

 

"Badguys" byter visst magasin... de skringer fram, öser ut hela magget från höften sedan när den klickat en fem,sex gånger skakade de på vapnet och tittar förvånat på det. Sedan börjar de fippla fram magget utan att ta skydd. Sedan flyger de 20 meter bakåt av 9mm kulan som hjältet sätter i pannan på buset från 200 meter... Sedan blir det secend base med den snygga, lättklädda hjältinnan innan sluttexten rullar... ZZZzzzz

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...