Jump to content

Frömandskorpset och Jaegerkorpset går Online?

Recommended Posts

För ett par veckor sedan så gick frömandskorpset och jaegerkorpset ut och pratade lite om sina aktiviteter i Afghanistan. Nu tar de ytterligare ett steg med egna hemsidor i ett led i en "öppnare" politik samt med största sannolikhet av rekryteringsskäl.

Artikel om att man får egna sidor

Jaegerkorpset officell hemsida

Frömandskorpset officiell sida

Mvh

/P

Pdf:er

Briefing om de danske specialoperationsstyrker (PDF)

Briefing om Jægerkorpset (PDF)

Briefing om Frømandskorpset (PDF)

Briefing om de danske specialoperationsstyrker i Afghanistan (PDF)

Edited by M203

• 3 months later...

Jonatan: Ett tips. Klicka på en av länkarna och läs. Danska är inte svårt.

En jägarsoldat är en special operations-utbildad soldat som har genomgått en särskild och mycket krävande utbildning.'

Jägarsoldaten ingår i Jaegerkorpset som är en av försvarets specialförband och består uteslutande av frivillig personal.

Jägarsoldaten är speciellt utvald och är utbildad till att lösa en rad krävande och intressanta uppgifter i såväl freds - som krigstid.

Jaegerkorpset är utbildat, organiserat och utrustat för att utföra spanings - och stridsuppgifter bakom fiendens linjer och kan lösa dem på land, till sjöss och i luften. Jaegerkorpset kan med kort varsel sättas in för att lösa speciella uppgifter där konventionella förband inte kan användas i så väl nationell som internationell regi. En jägarsoldat ska ha speciellt god hälsa, god fysik, självdiciplin, självförtroende, och ha viljan att arbeta under extrema förhållanden. Tjänsten kräver god moral, självkritik, uthållighet och samarbetsförmåga.

Jaegerkorpset håller till på Aalborgs flygflottilj norr om Limfjorden och de flesta av jägarsoldaterna bosätter sig i mellan - och nordjylland.

Tjänsten för jägaren runt om i landet och världen under både längre och kortare perioder.

EDIT: Slog upp ordet "helbred"

Varsågoda. Låt jämförelserna Jaegerkorpset = SSG, Delta, SAS och huruvida SSG är hårdare och bättre börja.

Edited by Amfibieslusken

En artikel som jag läste när jag satt i OksBöl i sep/okt -93 var att antalet cancerfall hos den första kullen Jaegare var osedvanligt hög.

Detta tror man berodde på den hårda belastningen och stressen som de utsattes för.

Eftersom man inte visste vilka fysiska krav man kunde ställa på soldaterna så körde man helt enkelt skiten ur dem och detta skulle då ha producerat mer cancerfall än det normala.

Är det aspiranterna man samövar med eller har jag förstått det fel? Uppfattar det som att FBJS har samma funktion som engelsmännen i dokumentären "ELITEN".

/P

Edited by M203

På tal om det, vilket brittiskt förband var hunter force innan FBJS?

I dokumentaren "Eliten" var det RGJ/Royal Green Jackets, och inte –som speak'aren i programmet påstod–

en enhet vars namn är "Hunter Force". Vilka andra som har deltagit vet jag inget om.

MVH

Troels

I dokumentaren "Eliten" var det RGJ/Royal Green Jackets, och inte –som speak'aren i programmet påstod–

en enhet vars namn är "Hunter Force". Vilka andra som har deltagit vet jag inget om.

MVH

Troels

De låter lite grann som Fallskärmsjägarna, vore väl en rättvis jämförelse.

Come again...

Nu tappade jag tråden helt... :D

Han menade att Jaegerkorpset var "ungefär som Fallskärmsjägarna"... vet inte om det stämmer riktigt, har fått för mig att Jaegerkorpset är mer som SSG? Går det att göra värnplikten på Jaegerkorpset?

Hmm, Nej men säg att jag menar FJS IK. Att det är som SSG är nog lite att ta i. eller består, de av endast officerar med lång erfarenhet.

Nej, det går inte att göra värnplikten på Jaegerkorpset.

Och ja, SSG är det närmaste vi har i Sverige.

SSG består av yrkesofficerar och har till synes andra uppgifter än Jeagerkorpset och är dessutom att döma av information vi har inte organiserat på samma sätt som jeagerkorpset?

Säg mig, vad är det som gör FJK IK så olikt Jeagerkorpset? Förklara!

Eller så gör du så att du söker lite egen info...

Några tips på vägen

http://www.bschristiansen.dk/idd26.asp

Kanske inte går att få tag hos din lokala bokhandlare, men fjärrlån fungerar (det gör man vid ett så kallat bibliotek).

Eller kan man använda ett fiffigt sökverktyg som tydligen heter google...Givetvis måste man applicera ett filter mellan sig själv och skärmen men det lär man sig med tiden... Exempel på träff

http://da.wikipedia.org/wiki/J%C3%A6gerkorpset

Ha det

/P

SSG består av yrkesofficerar och har till synes andra uppgifter än Jeagerkorpset och är dessutom att döma av information vi har inte organiserat på samma sätt som jeagerkorpset?

SSG/Jeagerkorpset sysslar i stor utsträckning med D/A=Direct Action (Strid, Gisslan fritagning osv.)

FJS SF sysslar i stor utsträckning med SR=Special Reconnaissance (undinhämtning, Spaning, övervakning osv.). Jämför brittiska S.R.R.

SRR Icke officiell

gb-srr.gif

Edited by NDR

• 2 weeks later...
Öhm, det där verkar konstigt, skulle det finnas några samband mellan cancer och "hård belastning"? Det måste vara något nytt... :S

OT Inget nytt, hög halt av fria radikaler som kan angripa cellerna i kroppen anses vara en trolig orsak till cancer eller i alla fall förstadium till cancer. /OT

Intressanta länkar.

Jag kommer ihåg Eliten men även ett reportage om fd medlemmars upplevelser om uttagningarna som figurerarde på tv för ca fem år sedan. Någon som har en aning om vad jag såg för något?

• 4 weeks later...
  • 3 months later...

Ny rekryteringsfilm från Frømandskorpset, bl a en del glimtar från Irak. (Man får ta smällen att det hela är MTV-klippt...)

http://wms1.jay.net/ftv/video/fkp/FROMAND05.WMV

Jaegerkorpset har uppdaterat sin sida med Uddannelsesforløb och med en dryg vecka kvar är det 8 personer kvar på aspirantkursen, förra året var det som tidigare nämnts 1 person som klarade nämnda kurs/uttagning.

http://forsvaret.dk/JGK/bliv_jaeger/Uddannelsesforl%C3%B8b/

/P

Edited by M203

Guest Sandström

MVH

Troels

Innebär inte "Hunter Force" den enhetens uppgift i en övning eller något åt det hållet? Inte har väl engelsmännen så dålig fantasi så att man döper ett förband till något som närmast kan jämföras med en specialutgåva av Action Man?

• 1 year later...

(Sökte upp denna tråden istället för att skapa en ny, även om det kändes lite som nekrofili att väcka en nästan 2 år gammal tråd!)

Går det att söka till frömandskorpset som svensk (går ju att bli "vanlig" soldat i danmark iaf)? Har man en ärlig chans att bli uttagen (samma möjligheter som danskarna vill säga)? Man skulle kunna säga att frömands,jäger-korpsen är svenska SSG-motsvarigheter marint samt inom armén? Borde man göra värnplikten i Sverige innan man söker (jag hade tänkt komma in på KJ), och kan det vara meriterande att ha pluggat lite universitet innan man åker dit? (T.ex. börja på juridiklinjen och sen "pausa" studierna efter några terminer, går det ens?). Hur hade ni lagt upp det om ni skulle satsat på frömandskorpset?

Detta är ju förutsatt att man gillar det militära livet, inte vill jobba inom svenska FM och att man är motiverad o.sv... men än så länge är det bara hypotetiskt.