Jump to content

Psykisk påfrestning under utlandstjänst

Guest Sudden

Recommended Posts

Guest Sudden

Jag tänker söka utlandstjänst efter värnplikten. Men syrran har en polare som varit nere på balkan några gånger.

Och hon säger att han är en helt annan person, ljuger, snackar skit, sabbar för andra mm.mm, "fucked-up" helt enkelt.

Händer det ofta att folk flippar ur och blir mentalt sjuka av utlandstjänst.

Det är väl de med dåligt psyke isåfall men...

Känner ni några som har blivit sånna?

Guest super Matrosen

Visst det kanske händer att vissa blir lite förändrade..men jag tror knappast detta är vanligt. Dock så är uppföljningar och samtal kring tiden man var där nere väldigt viktig.Att inte prata om saker man varit med om kan leda till att man blir psykiskt förändrad. Dock så har jag hört att sverige är mycket bra på att förlja upp och samtala om eventuella händelser osv just för att ingen ska känna att tiden där nere var jobbig. Ett exempel på dålig uppföljning är tex vietnam kriget där folk skickades hem utan någon som helst psykologisk utvärdering eller samtal. Som de flesta känner till blev många psykiska vrak som till stor del har att göra med att soldaterna inte togs om hand.

Kan också tänka mig att saker man får ser där nere kan förändra ens syn sett på saker och ting..när man ser döda barn ligga vid väg kanten osv tycker man lixom inte att tex flickvännens problem med kompisarna spelar någon som helst roll. Vilket kan medföra att man kanske bli arg osv...detta kan ju uppfattas av andra som skumt och konstigt.

Men att prata om händelser man varit med om är en mycket bra terapi.

Jovisst påverkar det... Har en kamrat vars farsa var nere i Bosnien... Känner familjen väldigt bra och förändringen var ganska total. Det tog väl ett år för den familjen att riktigt bli någorlunda som förut när killen väl kom hem. Var själv hemma hos dem en gång och så kom det en sändning där nerifrån och killens farsa näst intill bröt ihop... Det var tydligen gansa vanligt kom det fram... Men att låta honom berätta om upplevelserna hjälpte mycket och som sagt, SWEDINT tog ju tag i det på ett bra sätt. Det ska tydligen ha varit värre på t.ex. BA01, efter vad jag har hört. Dså var det i princip ingen sådan hjälp tillgänglig. Någon som kan verifiera det, eller är jag helt ute och cyklar när jag säger det?