Jump to content

Myggor?

Guest Lindman

Recommended Posts

Guest Lindman

Är det brutalt mycket myggor i Norrland under sommartiden?

Finns det några speciella tricks förutom myggmedel för att hålla de små rackarna på avstånd?

Guest Johannes

Har en kompis som rekomenderade att man skulle spänna på sig en 6-7 wonderbaums (stavning?).. om det fungerar eller ej låter jag vara osagt :rolleyes:

Jadu, Lindman... Det beror givetvis på var i norrland du befinner dig men du kan ge dig f-n på att ska du ligga i skogen så är du likställd med allmän blodbank! :rolleyes:

Kort sagt; skyl dej och blanda Djungelolja med MyggA (tror det hette så) och smeta på där den bleka huden skymtar.

Jag vill bara inflika några regler som tillmäpas vid tarmtömning i norrländsk terräng under sommarveckan:

1. Vänta tills du i princip exploderar!

2. Knäpp upp byxorna och vanka runt en stund till. Du kommer vid det här laget att kallsvettas och ha en udda smak i munnen.

3. Slit ner byxorna och "let it rip"!

4. Torkning sker med papper assisterad av fartvinden som uppstår när du utför detta springande.

5. Återgå till förläggningen och salubrinsmörj de 50+ myggbett du lika förbannat ådragit dej för att du inte väntade nog länge innan du satte dej.

Pal, om jag inte minns fel så var det ett ganska hyffsat myggmedel i den gamla färgen, men togs inte den färgen bort? Den var "farlig" eller något sådant... (precis som vapenfett 101?)  Annars funkar den bra.

Hehe.. Snowman. Visst är det lite mer sport att uträtta behoven när man inte är ensam i skogen. :rolleyes:

Vi hade glädjen att ha en GB i plutonen som hade nära till finland. Tydligen hade de ett trevligt myggmedel där som inte fick säljas i sverige av någon anledning... så han köpte med sig ett flak, kommer fan inte ihåg vad det hette nu, en liten vit, platt plastflaska var det iaf. Man slipper inte surrandet, men kräken kommer inte och äter av en iaf.

Guest Sandin

Låt dom bita..efter ett tag märker man dom knapp längre..

Använder man myggmedel är det lätt att ta för mycket vilket kan resultera i ganska roliga ansiktsformer.

Det värsta är ljudet i öronen 24/7.

Kommer också ihåg en vit platt flaska (spray) som vi fick ut till vårat baskerprov på Utö. Detta medel var suveränt på att hålla alla mygg borta, dock hade den vissa bieffekter:

- Råkade spraya på namnbrickan efter provet var över, plasten smälte på två timmar.

- Man såg solbränd(röd) ut en vecka efteråt

Den funkade inte mot fästingar (alla som varit på Utö känner till kräken) då jag fick 23 sådana skitar på mig.

• BlåGul -1
Vi hade glädjen att ha en GB i plutonen som hade nära till finland. Tydligen hade de ett trevligt myggmedel där som inte fick säljas i sverige av någon anledning... så han köpte med sig ett flak, kommer fan inte ihåg vad det hette nu, en liten vit, platt plastflaska var det iaf. Man slipper inte surrandet, men kräken kommer inte och äter av en iaf.

Är det Finsk OFF du tänker på? Finns i svensk version också , men den svenska är mycket klenare.

Är det Finsk OFF du tänker på? Finns i svensk version också , men den svenska är mycket klenare.

Givet, tack 9x19! Stabila saker. Det finns alltså i Sverige också, fast klenare?  Går det inte att destillera fram lite rejälare saker från den då? :)

• BlåGul -1
Givet, tack 9x19! Stabila saker. Det finns alltså i Sverige också, fast klenare?  Går det inte att destillera fram lite rejälare saker från den då? :)

Förmodligen.

Du behöver en förening som kallas n,n-dietyl-m-toluamid.

Jag är ingen kemist, men grejen att det kallas toluamid tyder väl på nån sorts släktskap med toluen (lösningsmedel, finns väl i hobbylim för plastbyggsatser om jag inte minns fel) och LRRPs praktiska experiment bekräftar väl isåfall detta.

Vanliga myggmedel innehåller 5-20% av detta jox.

Lär gå att öka. :)

Det bästa skyddet är att blanda 50/50 av bäckolja samt djungelolja. Dessutom luktar det gott.

Annars så kan man göra som samerna gör (enligt gammalt skrock) för att göra sig immuna. Efter det har regnat så klär du av dig naken och går ned och sätter dig mitt på en stor myr. Där sitter du tills du tills du varken känner sticken eller klådan längre. Har aldrig provat det själv men det ska tydligen fungera ;)

Jag håller med Holmlund. Det mest effektiva jag provat är att blanda Djungelolja med Bäckolja. Holmlund påpekade att det luktar gott. Jag skulle vilja tillägga att bäckoljan ger skinnet en lätt brun färg som liknar solbränna. Inte helt fel om man vill glassa på fjället på försommaren. En mygghatt sitter inte heller fel som komplement till kemikalierna.

Jag är av den uppfattningen att under myggsäsong och i myggtrakt i Norrland så är det i stort sett omöjligt att vara aktiv utan någon form av skydd. Dessutom kan det vara farligt. En kompis till mig blev svårt biten (150+ bett) och fick oregelbunden hjärtverksamhet som följd. Inte roligt när hjärtat bråkar och man sitter ensam på en stubbe i myrkanten.

Är det någon friluftstomte som har koll på vad man skulle kunna kladda in sig med om man inte har något medel med sig ut på myren? En lägereld med rök å så ska ju tydligen fungera en aning (mindre bra om man inte vill synas, finns ju saker som är värre än mygg i krig), men jag har för mig att överlevnadsgurun som vi hade lite utb. med sa att det fanns växter m.m. som var bra. (?)

Med förbihållet att jag inte är någon tomte så kan jag tipsa om att blad från Skvattram fungar okej. Röllekans blommar funkar också men är lite råddigare att smörja in sig med. Det finns säkert mer växter som funkar. Det här är vad jag prövat.

Kände till båda tricksen innan jag rykte in. Dock lärdes de ut under utbildningen.

Man kan smörja in sig med växterna pors, rölleka samt skvattram. Enlig FMV:s Handbok Överlevnad skall man smörja in sig med BLADEN. De små "brunglänsade kottarna" som växer på porsens grenar skall tydligen också fungera.

Olja, fett eller lera kan även skydda mot myggens anfall.

Ett tips kan vara att göra upp en liten eld i någon metallbehållare och sedan "kväva" elden med blöt gräs/blad eller fnösksvamp (svamp som växer på döda björkar).

På många frilufsbutiker (i a f på den i Arvidsjaur :D) säljer man ett grönt myggnät med resår i. Helt funkis att sätt på fältmössan då man skall laga mat, sova etc

När jag "låg inne" fick vi endast ut ett  gult myggstift samt en sorts kräm i en liten rund påltask. Djungelolja samt bäckolja borde finnas i en välsorterad filufsbutik.

FMV:s handbok i överlevnad hämtas hem här....

http://www.fmlog.mil.se/fmpub/

Finns under rubriken - Idrott och Överlevnad

• BlåGul -1
Man kan smörja in sig med växterna pors, rölleka samt skvattram.

Skvattram bör undvikas i ansiktet. Finns risk för huvudvärk och hudirritation. Som med allt så är folk olika känsliga, men jag (som är tämligen oallergisk) får obehag efter längre kontakt med växten.

Vi fick ut en flaska djungelolja.. vilket är mer eller mindre värdelöst. Kort verkanstid och asen låter en inte vara ifred ändå. Med andra ord inte värt pengarna.

Det finns fyra grundläggande saker man bör göra innan man äter eller för den delen smörjer in sig med något okänt.

1.LUKTA - Krossa lite av växten. Om det luktar bittermandel skall den kastas bort.

2.HUDIRRITATION - Kläm ut lite växtsaft och gnugga växten lätt på ett ställe med känslig hud (ex i något veck). Om man då känner någon klåda, dylikt, skall växten ej ätas (eller appliceras).

3.LÄPPAR, MUN, TUNGA - Man applicerar en liten del av växten först på läppen, därefter i mungipan, tungspetsen, under tungan och till sist tuggar man utan att svälja. Mellan varje steg väntar skall man vänta ett tag. Känner man någon irritation under någon del av stegen kan man kassera växten.

4. SVÄLJ - En liten bit av växten. Tror sedan att det var i ca 4-5 timmar som man skulle vänta. Under den tiden så skulle man varken äta eller dricka.

Om man efter denna tid ej har fått några "otrevliga symptom" så kan man räkna växten som "ätlig".

Det finns ju ett myggmedel som luktar pepparmint. (typ tuggummit Jenka, om nån kommer ihåg det ;) ) Det tillverkas i Jämtland. Det funkar faktiskt riktigt tillfredsställande! Det ska dessutom inte innehålla dödliga kemikalier...

Att de dödliga kemikalierna togs bort från myggmedlen var ett dråpslag mot de som tycker om att röra sig i de norrländska skogarna sommartid!

Fram med ett myggmedel där innehållsförteckningen endast innehåller substanser vars namn ej understiger 48 tecken!!

;)

Med risk för att komma med en fattigmanslösning så tycker jag att MyggA funkar helt utmärkt. Visst fan får man myggbett ändå, men de dör man inte av. Har du tid att klia dig så tänker du ändå på fel saker och koncentrar dig inte tillräckligt på dina uppgifter. Bit ihop bara.

Jo, om det går så kan man ju försöka undvika riktigt fuktiga områden på förmiddagar och kvällar... samt hålla sig i solen på dagtid så är det färre av kräken där. Iaf har det varit så för mig, men myggen kanske inte tycker att jag smakar bra. Vad vet jag.

/Anders

Fantastiskt att ingen har nämn Nordic Summer, ett enastående myggmedel (och dyrt som fan...), det är en blandning av beckolja, djungelolja och nånting mer... Det kan har varit lacknafta, thinner eller motsvarande. :)

Det gäller att inte smörja in sig på större hudpartier, har en polare vars hud i ansiktet missfärgades gravt på slutövningen! :D

Var rädd om myggorna - de är en del av Norrlands förvarssystem liksom snön, kylan och de dåliga vägarna - ty de stör fi mer än de stör vi. Som infödd norrbottning kunde man ha väldigt roligt åt vuxna karlar söderifrån som nästan fick sammanbrott av myggorna under vpl. Ju mer du försöker skydda sig, desto mer tillåter du att myggorna finns i ditt medvetande.

Om man ändå blir störd, kan man ta en allergitablett som gör att betten varken syns eller kliar (ex. zyrlex), men experimentera inte med läkemedel utan att prata med en läkare först.

Holmlund

Har man otur så kan det ta upp till ca 24h före ev symptom kommer. Jag vet att metoden står med i olika överlevnadsböcker men har blivit varnad för den. Skall försöka ta fram mina kära läroböcker och skriva ett bättre svar.

klä på dig alla kläder du har, dra ner mössan över öronen, måla kammo på alla delar av huden som syns och gräv sen ner dig i ett värn...

=)

Guest Sandin

Sup dig aspackad, strippa och spring utomhus samtidigt som du skriker: "Come and get it"...

Vet inte om det funkar, men enligt personen som genomförde det så undvek dom honom efter det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...