Jump to content

Bunkrar i södertälje

Recommended Posts

Var ute och slöpromenerade i södertälje idag när jag hittade några bunkrar, slitna och uppbrutna på var sin sida om motorvägsbron, nu undrar jag om någon här vet vad det har varit/är?

Edited by Maskinarn

Ojdå...stor miss av mig...ber om ursäkt...

Belönar mig själv med 20 snabba=/

Edit: Om det är någon som vill ha bilder på det som finns kvar av bunkrarna så är jag villig att åka dit och fota lite,

Bara o säga till :)

//Anders

Edited by PingisÖga

Ha:D då var det inte bara jag som var där o lekte:)

Åker nog förbi på söndag mellan Träningen och nattpasset,

Finns det för övrigt några andra häftiga ställen i Södertälje eller Ing1 som ni skulle vilja ha fotograferade så är det bara att säga till,

Off Topic: Team member vart i s-tälje är du lokaliserad?

Nu när vi ändå är inne på Södertälje:

Enligt boken "Luftens Dirigenter" fanns en stor radaranläggning av typ PS-08 i närheten av Södertälje mellan slutet av 50-talet och sent 70-tal. Var låg den, och finns det några lämningar kvar av den anläggningen?

Platsen är fortfarande i bruk så var den ligger ska vi nog inte gå in närmare på.

Det är uppfattat. :bash:

Ska med andra ord inte försöka leta upp lämningarna efter radarn. Trodde platsen avvecklades efter att radarn togs ur drift.

Edited by AdamKalle
Okej...en till fråga!

Vilket förband var det meningen skulle bemanna dessa bunkrar i händelse av krig?

Ing 1 då det var det närmsta regementet på den tiden?

//Anders

I händelse av krig försvaras Sverige av krigsförbanden som finns spridda över större delen av Sverige.

Bara för att man grundutbildas i tex karlsborg innebär inte det att man blir krigsplacerad där eller att man utgår därifrån.

Jag var tex utbildad i Karlsborg men skulle i händelse av krig till en samlingsplats i varberg för vidare transport till Norrköping där vår bataljon skulle verka i första hand.

Nu är bataljonen borta sedan flera år så det är knappast känslig information längre.

Var låg den, och finns det några lämningar kvar av den anläggningen?

Platsen är fortfarande i bruk så var den ligger ska vi nog inte gå in närmare på.

Du som verkar ha koll, jag har för mig att det stog en liknande station i trakten av rimbo, min farfar arbetade där när F2 fortfarande var i bruk och jag har länge funderat på om man kunde hitta några rester av stationen som man skulle kunna besöka.

På bilderna jag fick av farfar står det ps-08/F - 1957-1979.

Är det ngt du vet om man kan besöka eller är det också stor :lala:

Södertäljestationen var den nordligaste av de fyra PS-08 vi hade. Däremot har det funnits ett rrgc/f utanför Rimbo, numera nedlagt. Även PS-65 och PS-66 har funnits i trakterna där uppe.

Okej:)

Trevlig info, Ska åka iväg om någon timme eller så och börja fotta...är det något annat i södertälje som ni vill ha foton på? kan ta det en annan dag om det e så att ni inte hinner skriva innan jag åker.

Ha en bra dag!

//Anders

Visst är det lite kul/ironiskt att en del anläggningars läge är så hemligt? En del av radarantennerna var/är riktigt stora och står ofta på en rejäl kulle. Dessutom sänder de ut enormt mycket energi och är därmed möjliga att pejla exakt så fort de sänder. Självklart är detta inget bra skäl för att i öppna källor berätta vad som finns var, men ibland kan man få intrycket att de ända som inte får veta är den svenska allmänheten.

Edited by Inf

Inf:

Det är inte bara för "ryssen" o dyl. som anläggningarna ska vara/varit hemliga.

"Allmänheten" utgörs ju tyvärr också av mindre samvetsgranna som gärna förstör och stjäl saker ur förråd och liknande. Att fortfarande låta prylar vara hemliga beror också på att FM vill slippa nyfikna och klåfingriga svenskar.

Lockwed:

Dessa biler skulle vara mycket mycket intressanta att se. Om du inte vill lägga upp bilderna på forumet får du gärna pm:a.

Edited by matte
Södertäljestationen var den nordligaste av de fyra PS-08 vi hade. Däremot har det funnits ett rrgc/f utanför Rimbo, numera nedlagt. Även PS-65 och PS-66 har funnits i trakterna där uppe.

Och på svenska...? :Malaj:

PS-08 var en 2D högspaningsradar från mitten av 50-talet. Den tillverkades av brittiska Decca och hade en räckvidd på ca 400 km. Förmodligen var detta den största radar vi haft i Sverige, av bilderna framgår att antennen är enorm. Fyra stationer byggda (Södertälje, Vikbolandet, Emmaboda och Tyringe). Stationen var tillsammans med indikatorsystem m/59 en försmak till Stril 60. Samtliga stationer togs ur bruk runt 1979.

PS-65 var en 2D högspaningsradar från början av 60-talet. Tillverkare CSF-Thomson, ett förhållandevis stort antal stationer byggda. Räckvidd 350 km. Talstridsledning möjlig från själva stationen. Togs ur bruk med början på 80-talet, detta torde ha avslutats någon gång på 90-talet.

PS-66 - monster till 3D-radar från mitten av 60-talet. Tillverkad av franska Sneri. "Lång" räckvidd och FVs första 3D-radar. Den sista stationen (Bonsen, Furilden) togs ur bruk så sent som i våras.

Rrgc/F var en i berg grupperad stridsledningscentral tillhörig Stril 60. Organisatoriskt låg rrgc "under" lfc (luftförsvarscentral). Således fanns relativt få lfc (varav endast två typ 1, som var den typ som gick att bedriva stridsledning ifrån), men ett större antal rrgc. Från början var rrgc främst avsett att ta hand om låghöjdsinformationen från tornradarkedjan (PS-15) utmed vår kust, men möjlighet fanns att stridsleda med både styrdata och tal inom det egna databehandlingsområdet (det område som datorn klarade av att hantera).

Källa på större delen av ovastående: "Luftens Dirigenter", Bjarne Darwall 2004. Med reservation för felläsning/feltolkning.

@ Matte: Jovisst det är ju trivialt, det var därför jag skrev "Självklart är detta inget bra skäl för att i öppna källor berätta vad som finns var". Trots detta tycker i alla fall jag att det är det en smula ironiskt särskilt i det historiska perspektivet att man gjorde sig så stort besvär att hemlighålla anläggningar under en tid när ryssen faktiskt var det stora hotet och den svenska allmänheten inte var något egentligt hot.