Jump to content

Armhävningar?


kalpdal

Recommended Posts

Rycker in nu på måndag och har haft problem med att göra armhävningar ett bra tag nu. Det vill sig inte bättre än att jag får göra kärringarmhävningar som polarna kallar det(stå på knäna) eftersom jag inte får till de vanliga armhävningarna. Kanske använder jag fel teknik?

 

Kommer detta att ställa till problem för mig nu med början på måndag?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply
Rycker in nu på måndag och har haft problem med att göra armhävningar ett bra tag nu. Det vill sig inte bättre än att jag får göra kärringarmhävningar som polarna kallar det(stå på knäna) eftersom jag inte får till de vanliga armhävningarna. Kanske använder jag fel teknik?

 

Kommer detta att ställa till problem för mig nu med början på måndag?

 

 

om du är orolig för att du gör armhävningar på knäna, så behöver du inte vara det...våra befäl säger åt oss om det blir för jobbigt ska vi gå ner på knäna för annars gör inte armhävningarna någon verkan

Link to comment
Share on other sites

Du kanske håller för tätt mellan händerna. Om du har kört bänkpress så rekommenderar jag att du håller precis som du gör där. Annars är det väl bara pumpa på.

 

PS. Det heter armböj :)

Link to comment
Share on other sites

Rycker in nu på måndag och har haft problem med att göra armhävningar ett bra tag nu. Det vill sig inte bättre än att jag får göra kärringarmhävningar som polarna kallar det(stå på knäna) eftersom jag inte får till de vanliga armhävningarna. Kanske använder jag fel teknik?

 

Kommer detta att ställa till problem för mig nu med början på måndag?

 

 

Låter som om du har fel teknik...

Själv är jag rätt kall på armböj men klarade iaf brak:en... Å andra sidan, är det något att oroa sig för? Uppgiften är väl viktigare?

 

Verkar som om armböj med mera är viktigt inom Armén/ Marinen. Själv var jag i både Flygvapnet och Marinen. I Flygvapnet var uppgiften för kompaniet viktigare än Brak. Självklart hade vi regelbunden fys i Flygvapnet men ingen Brak, vilket vi däremot hade i Marinen.

 

Vi hade viktigare saker att träna på en armböj när jag kom tillbaka till Flygvapnet och hade ingen brak...

 

//Edit: En hel del...

Link to comment
Share on other sites

Rycker in nu på måndag och har haft problem med att göra armhävningar ett bra tag nu. Det vill sig inte bättre än att jag får göra kärringarmhävningar som polarna kallar det(stå på knäna) eftersom jag inte får till de vanliga armhävningarna. Kanske använder jag fel teknik?

 

Kommer detta att ställa till problem för mig nu med början på måndag?

 

Hmm, fel teknik kan vara ett problem, brist på träning ett annat.

Har du händerna tätt ihop så tränar du mycket triceps, det är tungt, har du händerna bredare isär (lite mer än axelbrett) så tar det på bröstet.

 

Jag vet inte vad dem har för rutiner där du rycker in men hos oss kör vi brak varje morgon och får kvällsmål i form av bröd på kvällen.

Kör braken på morgonen och sen på kvällen efter att ni slutat men innan du äter ditt kvällsmål och så varje dag så ökar du med en armböj, en situp o.s.v. tills det bara inte går längre men varjedag försöker du öka en till.

Du skall naturligtvis köra riktiga armböj.

Link to comment
Share on other sites

@RadaR

 

Det handlar inte om prioritera bortuppgifter när man utför brak... att "offra" 5min/dag på brak håller en hel del vpl skadefria under sin vpl så att de KAN klara sina uppgifter. Ifall soldaten inte klarar sina uppgifter pga att soldaten är skadad och fått frisedel så är det inte bra för kompaniet... Så brak är en del av uppgiften inom vissa förband... inom andra är det inte det...

Link to comment
Share on other sites

@RadaR

 

Det handlar inte om prioritera bortuppgifter när man utför brak... att "offra" 5min/dag på brak håller en hel del vpl skadefria under sin vpl så att de KAN klara sina uppgifter. Ifall soldaten inte klarar sina uppgifter pga att soldaten är skadad och fått frisedel så är det inte bra för kompaniet... Så brak är en del av uppgiften inom vissa förband... inom andra är det inte det...

 

Jo du har rätt. Men vi hade väldigt lite tid inne på kasernen. Till största delen var vi i fält och där är det lite knepigare att få en brak att funka, iaf en gemensam eftersom min pluton var liten och det alltid skulle finnas dubbelpost, eldvakt, och tre ytobsar i tjänst.

Link to comment
Share on other sites

Brist på träning är nog det största problemet. Har kört väldigt mycket konditionsträning men knappt nån styrka alls.

 

 

Edit: Jag ser början på ljuset. Med rätt teknik lyckades jag få till 6 riktiga armböj. Något att börja med iaf.

Link to comment
Share on other sites

Brist på träning är nog det största problemet. Har kört väldigt mycket konditionsträning men knappt nån styrka alls.

 

 

Edit: Jag ser början på ljuset. Med rätt teknik lyckades jag få till 6 riktiga armböj. Något att börja med iaf.

det ljusnar iaf! ett tips som jag tycker funkar bra... varje morgon och kväll så brukar jag göra ett par armhävningar och lite situps och de gör grymt mycket!

när ja började så orkade ja kanske 25 armhävningar och efter nån vecka var jag uppe i närmare 60 :baskerPa:

dock har man blivit lat på sista tiden och då rasar de neråt lika snabbt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är mycket teknik i det hela, hittar man rätt orkar man göra mycket mer än när man börjar. Man får tänka på att om man fuskar så får man ju inte ut något av träningen. Börja lätt och öka med några per vecka.

Link to comment
Share on other sites

Skrev en tråd om detta, men blev låst, kan ju bara kopiera in texten här:

 

Egentligen angående en "myt"; stämmer det att ALLA armsträckningar ("böjsträck") i KJ görs på knogarna? Och är armsträckningar något som görs under hela KJ utbildningen eller mest bara i början? Läste första kapitlet på internet ur "Jag ska bli kustjägare", och där verkar det som man gör armsträckningar typ hela tiden.

 

Hur tränar ni armsträckningar, och hur många ni klarar ungefär? Jag klarar knappt 40 st som det är nu, när jag har blicken rakt fram, men när jag har blicken ner i golvet klarar jag c.a 60 st. Undrar vad det är som gör den skillnaden?

 

Sen så undrar jag om det finns nån risk för att bryta nåt finger eller nåt när man gör armhävningar på knogarna, speciellt på trägolv, eller har ni nån teknik som gör att det inte finns nån sån risk...?

 

Räcker det med att göra 30-40reps*5-10sets, 2-4 dagar/vecka? Och tycker ni jag ska köra bara på knogarna eller köra vanliga, det som känns bäst liksom?

Link to comment
Share on other sites

1, Ta "jag ska bli kustjägare" med ett lastbilsflak grovsalt.

 

2, Träna genom att hålla kroppen rak och blicken framåt.

 

3, Mängden är inte viktig om man inte gör på rätt sätt.

 

4, Risken för att bryta något finger är inte hög, varför skulle den vara det?

 

5, Att göra armhävningar på knogarna är showoff från det glada 80-talets sparkochslåssfilmer, man kan göra det och det ger mer på triceps än vanliga, men varför man skulle göra på det sättet på KJ har jag ingen aning om.

 

6, Kör så många du orkar, vila, kör så många du orkar och fortsätt så tills du bara orkar en, gör så 3 ggr om dagen så får du jättespännande konstigheter i armbågar och muskler.

 

Armhävningar är inte prioriterad verksamhet för en soldat, håll hela kroppen i trim och satsa mer på kondition och uthållighet i alla muskelgrupper.

Link to comment
Share on other sites

1, Ta "jag ska bli kustjägare" med ett lastbilsflak grovsalt.

 

Okej, jag har iofs. bara läst första kapitlet, men du tycker inte den är värd att läsa eller?

 

2, Träna genom att hålla kroppen rak och blicken framåt.

 

Hmm, situps ska inte vara raka väl? :D Kör situps och armhävningar och ryggresningar hemma - chins och dips och uthållighet för ben gör jag på gym/när jag springer (benen alltså).

 

3, Mängden är inte viktig om man inte gör på rätt sätt.

 

Ok, då förstår jag.

 

4, Risken för att bryta något finger är inte hög, varför skulle den vara det?

 

Har inga som helst fakta att det skulle kunna vara det, men eftersom det kan kännas rätt mycket i knogarna när man kör armhävningar på trägolv så fick jag bara den tanken i hjärnan, ville liksom vara på den säkra sidan. :)

 

5, Att göra armhävningar på knogarna är showoff från det glada 80-talets sparkochslåssfilmer, man kan göra det och det ger mer på triceps än vanliga, men varför man skulle göra på det sättet på KJ har jag ingen aning om.

 

Inte jag heller, har ju läst det i den boken som sagt, men det är ju kanske "showoff" det också, vad vet jag.

 

6, Kör så många du orkar, vila, kör så många du orkar och fortsätt så tills du bara orkar en, gör så 3 ggr om dagen så får du jättespännande konstigheter i armbågar och muskler.

 

Ironisk? :)

 

Armhävningar är inte prioriterad verksamhet för en soldat, håll hela kroppen i trim och satsa mer på kondition och uthållighet i alla muskelgrupper.

 

Okej, men jag klarar mig rätt fint på t.ex ryggresningar, situps och knäböj, men det var mer just armhävningar jag var lite "orolig" över. Men jag kanske inte ska oroa mig i onödan...?

 

Du tror inte man kan få din MSN förresten, så du kan ge kommentarer på mitt träningsschema? :lala:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker boken kan läsas som en persons upplevelser i skrivet format som riktar sig till den oinsatte, inte som en faktabok på något sätt.

 

Förtydligande, svanka inte med kroppen och lyft blicken vid armhävningar.

 

Gott.

 

Har du ett par hantlar eller liknande så kan du hålla i dom medan du gör armhävningar, du kommer ner djupare och du slipper få ont i knogarna, det ger mer och dessutom får du extra träning genom att försöka hålla hantlarna stilla.

 

Knogarna behöver du till annat. :)

 

Japp, mycket ironisk, menar att du ska tänka på armbågarna och inte överbelasta i onödan.

 

Bra att du tränar allsidigt, en skogspromenix med packning ger mer än dumlöpande i spåret.

 

Har ej msn.

Link to comment
Share on other sites

Jag får ont i handlederna om jag gör armhävnignar på handflatorna.

På knogarna däremot får man en bättre vinkel i handleden som gör att det inte sliter lika mycket.

 

Ska man göra många armhävningar så rekomenderar jag knogarna eller helst som någon skrev att man håller i ett par hantlar vilket ger samma effekt som knogarna.

 

Knogarna kan göra lite ont i början men man vänjer sig snabbt.

 

Slutligen så vill ja bara säga att du inte behöver vara orolig för att du inte kan mer än 6 armhävningar. Ingen kommer att skrika och skälla på dig för det bara du gör ditt bästa. Fixar du det med hjälp av knäna så är ju det också träning vilket faktiskt är enda anledningen till att man gör armhävningar. Att man ska bli starkare än vad man var innan.

Link to comment
Share on other sites

5, Att göra armhävningar på knogarna är showoff från det glada 80-talets sparkochslåssfilmer, man kan göra det och det ger mer på triceps än vanliga, men varför man skulle göra på det sättet på KJ har jag ingen aning om.

 

Att man gör armhävningar på knogarna inom diverse kampsporter har väldigt lite med showoff att göra.

Syftet är att man ska stärka upp handlederna och underarmarna. Men då gäller det att man utför dessa på ett korrekt sätt. Dvs på pekfingrets och långfingrets knoge.

 

Showoff var det däremot när diverse befäl i lumpen försökte härma detta och utförde armhävningar på knogarna på ett icke korrekt sätt. Som med många andra styrkeövningar, utför man dem fel så uteblir det väntade resultatet.

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Till och börja med.. Kustjägare gör alltid böjsträck på knogarnasåklart!

Jösar..

 

Och sen..

@Born

Jag antar att du är Kustjägare och vet vad du snackar om?

 

 

För att skönt avsluta med..

Vad ni grubblar gubbar , att göra en armhävning är bättre än att göra ingen alls. Att göra böjjsträck på knogarna skulle vara nått "farligt" hajjar jag inte. Det finns massa sätt att göra armhävnignar där knogarna är ett sätt. Vem går till gymmet och utför endast en svårt monotom gymövning och sen ger sig? Inte jag , man gör många olika för att nå olika muskelgrupper , självklart! Sen besitter ju självfallet inte alla människor samma fysik , men än en gång , att göra 10 "kärring-sträck" är inte illa pissat ändå , snart kan du nog göra 100. Kom ihåg att det är viljan som avgör hur många du ska klara av. Det är ditt psyke som ger upp först , inte armarna. Med vilja av stål klarar man allt. Inget är omöjligt , det omöjliga tar bara lite längre tid.

:lala::happy::)

Link to comment
Share on other sites

 

5, Att göra armhävningar på knogarna är showoff från det glada 80-talets sparkochslåssfilmer, man kan göra det och det ger mer på triceps än vanliga, men varför man skulle göra på det sättet på KJ har jag ingen aning om.

 

Att man gör armhävningar på knogarna inom diverse kampsporter har väldigt lite med showoff att göra.

Syftet är att man ska stärka upp handlederna och underarmarna. Men då gäller det att man utför dessa på ett korrekt sätt. Dvs på pekfingrets och långfingrets knoge.

 

Showoff var det däremot när diverse befäl i lumpen försökte härma detta och utförde armhävningar på knogarna på ett icke korrekt sätt. Som med många andra styrkeövningar, utför man dem fel så uteblir det väntade resultatet.

Lycka till

 

sant sant, du har så rätt jaegare...

dessutom är det enligt oss karatenissar, å vår "shihan" frans tein tan med tre dan å flerfaldig asienmästare, enklare att göra det på pekfingrets och långfingrets knoge eftersom det är mer naturligt att ha raka handleder istället för böjda, som vid armhävningar på handflatorna... det är även som någom annan antydde hälsosammare för handlederna, just pga att handledens vinkel blir naturligare...

oj oj va intressant tänker ni :P

ville bara få fram att det altså absolut inte är showoff

Link to comment
Share on other sites

Om du håller upp armen framför dig som om du skulle titta på klockan så är det lång- och ringfingerknogarna som kommer vara i backen när underarm och hand ligger "rakt". I alla fall på mig. Jag tror att det där skiljer sig från person till person.

För mig känns det helt fel att göra armhävningar på pek- och långfingerknogen.

Link to comment
Share on other sites

Blue 52, du vet mycket väl att jag inte gjorde GU som kustjägare, och det är inget jag sörjer för heller om det nu har något med saken att göra, läs vad jag skrev.

 

Men om det är en kustjägares huvuduppgift att göra armhävningar så har jag missförstått och om alla KJ gör sina armhävningar på knogarna så får jag väl böja mig och säga att jag hade fel angående den saken, trodde tråden handlade om armhävningar och inte armhävningar på ett specifikt förband....

 

Men om man nu ska öva på det sättet så ger det mer att hålla i något så man kommer upp en bit med händerna från marken, behöver nödvändigtvis inte vara hantlar.

Link to comment
Share on other sites

Har du ett par hantlar eller liknande så kan du hålla i dom medan du gör armhävningar, du kommer ner djupare och du slipper få ont i knogarna, det ger mer och dessutom får du extra träning genom att försöka hålla hantlarna stilla.

 

Jag kör armpressar både på handflatorna och på knogarna, där jag utför de senare med grepp runt hantlar. Jag upplever att de båda sätten tar på olika muskler, och att de senare bland annat tar mer på armarna i allmänhet och triceps i synnerhet, medan de förstnämnda tar mer rent på bröstmusklerna. Jag brukar även variera i vilken kroppslängdsriktad vinkel jag gör armpressarna, genom att ha fötterna på en soffa, säng eller liknande, vilket också ger en märkbar skillnad i hur och var de tar.

Link to comment
Share on other sites

Har du ett par hantlar eller liknande så kan du hålla i dom medan du gör armhävningar, du kommer ner djupare och du slipper få ont i knogarna, det ger mer och dessutom får du extra träning genom att försöka hålla hantlarna stilla.

 

Jag kör armpressar både på handflatorna och på knogarna, där jag utför de senare med grepp runt hantlar. Jag upplever att de båda sätten tar på olika muskler, och att de senare bland annat tar mer på armarna i allmänhet och triceps i synnerhet, medan de förstnämnda tar mer rent på bröstmusklerna. Jag brukar även variera i vilken kroppslängdsriktad vinkel jag gör armpressarna, genom att ha fötterna på en soffa, säng eller liknande, vilket också ger en märkbar skillnad i hur och var de tar.

 

 

Ett bra sätt är att ta 3 stolar. En stol har man fötterna på och sedan har man en stol till varje hand och ställer dom så långt isär att man kommer ner mellan dom och därmed kan göra djupare armhävnignar.

 

Mycket effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Glömde nämna att ytterligare ett sätt att få lite variation är att variera bredden mellan händerna. Ett bredare grepp tar mer på bröstmusklerna, medan ett smalare grepp tar mer på armarna. En allmän fördel med att variera hur man kör sina armpressar är att de då, åtminstone i min mening, blir roligare.

Link to comment
Share on other sites

En not ang. rätt/fel knogar.

 

När jag tränade Wado-Ryu Karate var det de främre knogarna som gällde (pek/lång finger)

När jag tränade Wing Chun (GM Simon Lau) var det de tre sista som gällde.

 

Så rätt eller fel beror på vad du tränar.

Så länge du tränar på det så är det rätt.

 

Jag tränade båda under längre tid så jag har empiriskt utprövat bägge metoderna :bash:

Föredrar personligen de 3 bakre knogarna.

 

YMMV...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...