Jump to content

INFO: Stridsledningsbefäl KD704??


Recommended Posts

Hej!

Jag ska rycka in som KD704 Stridsledningsbefäl någon gång i Januari i LSS Uppsala (flygvapnet), och jag undrar vad det egentligen går ut på. Jag har läst en del om det men ni har kanske erfarenheter eller mer fakta angående det. Jag undrar förövrigt även efter att ha läst runt lite på forumet vad KD704 egentligen är för typ av befäl är det plutonbefäl, gruppchef ja ni förstår nog vad jag menar. Hur många får jag under mig samt vad innebär det just att bli den sortens befäl. Just det en till fråga, kommer jag att rycka ut som sergeant då eller som fänrik?

 

Mvh

Bopo

Link to comment
Share on other sites

Vad du kan variera lite. Antingen kan du bli utbildad mot en tjänst i StriC. Då blir du förmodligen målobservatör och kommer inte att ha några soldater under dig. Du kan också bli utbildad mot en befattning i en sensortropp, dvs förbandet som bemannar en radarstation. Där kan du eventuellt få några tekniker motsv under dig, men troligen inte.

 

När du rycker ut så blir du sergeant, flygvapnet har inga värnpliktiga fänrikar.

Link to comment
Share on other sites

Vad du kan variera lite. Antingen kan du bli utbildad mot en tjänst i StriC. Då blir du förmodligen målobservatör och kommer inte att ha några soldater under dig. Du kan också bli utbildad mot en befattning i en sensortropp, dvs förbandet som bemannar en radarstation. Där kan du eventuellt få några tekniker motsv under dig, men troligen inte.

 

När du rycker ut så blir du sergeant, flygvapnet har inga värnpliktiga fänrikar.

 

Ok varför heter det stridsledningsbefäl då om det inte ingår några befälsföremåner...?

Link to comment
Share on other sites

Guest Vacca_Fueda
Hej!

Jag ska rycka in som KD704 Stridsledningsbefäl någon gång i Januari i LSS Uppsala (flygvapnet), och jag undrar vad det egentligen går ut på. Jag har läst en del om det men ni har kanske erfarenheter eller mer fakta angående det. Jag undrar förövrigt även efter att ha läst runt lite på forumet vad KD704 egentligen är för typ av befäl är det plutonbefäl, gruppchef ja ni förstår nog vad jag menar. Hur många får jag under mig samt vad innebär det just att bli den sortens befäl. Just det en till fråga, kommer jag att rycka ut som sergeant då eller som fänrik?

 

Mvh

Bopo

 

Det var som fasen, ringde Pliktverket i veckan eftersom jag ville byta tjänst, och valde då KD704, inryck i januari, så det verkar som om vi kommer bli lumparpolare då :)

 

Tänkte ta och bumpa den andra tråden om stridsledningsbefäl (från 2004) och fråga samma saker som du, men det behövs ju inte nu ;)

Edited by Vacca_Fueda
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag ska rycka in som KD704 Stridsledningsbefäl någon gång i Januari i LSS Uppsala (flygvapnet), och jag undrar vad det egentligen går ut på. Jag har läst en del om det men ni har kanske erfarenheter eller mer fakta angående det. Jag undrar förövrigt även efter att ha läst runt lite på forumet vad KD704 egentligen är för typ av befäl är det plutonbefäl, gruppchef ja ni förstår nog vad jag menar. Hur många får jag under mig samt vad innebär det just att bli den sortens befäl. Just det en till fråga, kommer jag att rycka ut som sergeant då eller som fänrik?

 

Mvh

Bopo

 

Det var som fasen, ringde Pliktverket i veckan eftersom jag ville byta tjänst, och valde då KD704, inryck i januari, så det verkar som om vi kommer bli lumparpolare då :D

 

Tänkte ta och bumpa den andra tråden om stridsledningsbefäl (från 2004) och fråga samma saker som du, men det behövs ju inte nu ;)

 

Trevligt trevligt :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest AvdelningFramåt

Låg inne som KD704 vid F4 tidigare och då fick jag nöja mig med att leda en trupp på gruppnivå dvs ca. 10 personer. Inte alltför intressant och påfrestande då man sällan uppträdde i grupp pga. skiftarbete m.m.

Men tjänsten är skoj tykte jag, men beware of en del kufar.

 

 

:Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Guest Vacca_Fueda
Låg inne som KD704 vid F4 tidigare och då fick jag nöja mig med att leda en trupp på gruppnivå dvs ca. 10 personer. Inte alltför intressant och påfrestande då man sällan uppträdde i grupp pga. skiftarbete m.m.

Men tjänsten är skoj tykte jag, men beware of en del kufar.

 

 

:/

 

Du kan inte berätta lite mer detaljerat om vad tjänsten innebär?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gör du lumpen som KD704 hamnar du i en pluton med endast pb-elever. Så någon förkortad GSU för befälen blir det inte. GSUn är som vilken GSU som helst, standard helt enkelt. Efter GSUn kompletteras soldatkunskaperna med FSU utbildning som inträffar lite då och då.

 

Vet inte hur det kommer vara men min kull alla strilbefäl placerade på LSS i Uppsala för att sedan vid befattningsutb placeras ut och utbildas vid sina respektive förband, LSS F17 och F21.

Utbildningen är stundvis väldigt teoretisk och det underlättar väldigt mycket om du har ett intresse för flygplan.

 

Utbildningen sker vid olika stridsledningscentraler i sverige och dom är lite halvhemliga så kan inte direkt beskriva dem men gym osv är väl standard. Den mesta fritiden har man ändå på LSS där du i princip kan göra vad du vill.

 

Du kommer även sitta i den skarpa incidentberedskapen. En vanliga dag i vår huvudtjänst kan se ut som följande:

0600 gå upp

0615 avfärd till "berget"

0800 frukost och pågenomgång inför dagen

->1600 diverse olika pass i incidentberdskapen

 

En vanlig är svår att beskriva i och med att vi gör så mycket olika saker.

 

Kan säga att utbildningen är väldigt bred. Du får testa på väldigt mycket och besöka massa intressanta platser. Hmm jadu vet riktigt mer vad du vill veta.

Vill du dessutom fortsätta som officer är det ett kanontillfälle eftersom strilofficerare är en bristvara.

 

Fråga på om jag är otrydlig.

Link to comment
Share on other sites

Gör du lumpen som KD704 hamnar du i en pluton med endast pb-elever. Så någon förkortad GSU för befälen blir det inte. GSUn är som vilken GSU som helst, standard helt enkelt. Efter GSUn kompletteras soldatkunskaperna med FSU utbildning som inträffar lite då och då.

 

Vet inte hur det kommer vara men min kull alla strilbefäl placerade på LSS i Uppsala för att sedan vid befattningsutb placeras ut och utbildas vid sina respektive förband, LSS F17 och F21.

Utbildningen är stundvis väldigt teoretisk och det underlättar väldigt mycket om du har ett intresse för flygplan.

 

Utbildningen sker vid olika stridsledningscentraler i sverige och dom är lite halvhemliga så kan inte direkt beskriva dem men gym osv är väl standard. Den mesta fritiden har man ändå på LSS där du i princip kan göra vad du vill.

 

Du kommer även sitta i den skarpa incidentberedskapen. En vanliga dag i vår huvudtjänst kan se ut som följande:

0600 gå upp

0615 avfärd till "berget"

0800 frukost och pågenomgång inför dagen

->1600 diverse olika pass i incidentberdskapen

 

En vanlig är svår att beskriva i och med att vi gör så mycket olika saker.

 

Kan säga att utbildningen är väldigt bred. Du får testa på väldigt mycket och besöka massa intressanta platser. Hmm jadu vet riktigt mer vad du vill veta.

Vill du dessutom fortsätta som officer är det ett kanontillfälle eftersom strilofficerare är en bristvara.

 

Fråga på om jag är otrydlig.

 

 

Okej, är de mycket "löking" och mycket inomhus?

Hur många är de som utbildas i din kull?

Får man starka band till varandra?

Finns det något som du verkligen gillar/ ogillar med tjänsten?

Link to comment
Share on other sites

Jadu, hur ska jag säga. Det är inte den mest fysiskt tuffaste tjänsten. Det är ganska mycket eget ansvar med egen fys. Tjänsten bedrivs i ett StriC i bergsmiljöm. Tjänsten innehåller givetvis inte bara inomhusögra, vi frick t.ex. möjligheten att genomföra överlevnadsutb granen osv. Vi har varit runt i halva sverige och gjort både smått o gott.

 

I min kull utbildas det 27 st strilbefäl.

 

Om man får starka band? Jadu, ganska subjektiv fråga :=o

 

Det jag gillar mest är att vi får göra så väldigt mycket olika saker. Ena vecka har vi varit på F21 och provsuttit jasflygplanen andra veckan skjuter vi ksp och psg nästa igen är vi på Saab i järfälla och kollar på utvecklingen av nya system. Kollat runt på FMVs nya prylar och fått "mini" flygstridsledarutbildning. Vi har hunnit med en hel del iaf.

Jag är kanske fel person att fråga vad jag ogillar med utbildningen men ja.. Det hade varit roligt att få fungera som pb fullt ut. Det saknar jag.

Link to comment
Share on other sites

Hejhej, rycker kanske in sommaren 07 i nämnda befattning (väntar på undass också)

 

Läste i nån tråd (vet inte om det var på soldf men iaf) att tjänsten gick ut på att

titta på film, gäspa och titta på skärmar med blippar på :P

 

Antar och hoppas att det inte ligger så mycket sanning i det.

Blev det mycket dötid?

Link to comment
Share on other sites

Nog använder du en dator och skräm men men :) Denna veckan ska vi ha flygstridsledning och är vi snälla får vi kanske flyga lite flygsim.

 

Dötiden är absolut inte så farlig. Att det sedan i största allmänhet är en hel del dötid i försvarsmakten (läs lumpen) är en helt annan femma.

Link to comment
Share on other sites

Benga, utbildar man fortfarande ssop (störskyddsoperatörer)?

SSOP finns bara till PS-860, och i år har utbildningen varit mot PS-870. PS-860 kommer dessutom snart att modifieras till PS-861 och då utgår SSOP helt. Så några fler sådana kommer knappast att utbildas.

Link to comment
Share on other sites

Benga, utbildar man fortfarande ssop (störskyddsoperatörer)?

SSOP finns bara till PS-860, och i år har utbildningen varit mot PS-870. PS-860 kommer dessutom snart att modifieras till PS-861 och då utgår SSOP helt. Så några fler sådana kommer knappast att utbildas.

 

Okej, då var det som jag misstänkte...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Muckar om 27 dagar, kunde inte varit mer glad. Fy fan vad tråkigt det är att sitta i "berget" som Strilbefäl (KD704), det har varit hur jävla tråkigt som helst. Sen är du heller inte PB för 5 öre för att alla är det och man får typ agera PB över resten typ 2-3 gånger under sin värnplikt om man har tur.

Lökning finns det mycket av. Tråkiga och helst stridspittiga befäl hade vi.

 

Välj Hästveda när ni får välja plats, där har ni det bäst!

Link to comment
Share on other sites

Sen är du heller inte PB för 5 öre för att alla är det och man får typ agera PB över resten typ 2-3 gånger under sin värnplikt om man har tur.

Tja, säg inte att du inte blev förvarnad... ;)

Välj Hästveda när ni får välja plats, där har ni det bäst!

Lustigt nog så säger de som har det som yrke precis tvärtom, Hästveda ska man sky som pesten...

Link to comment
Share on other sites

Sen är du heller inte PB för 5 öre för att alla är det och man får typ agera PB över resten typ 2-3 gånger under sin värnplikt om man har tur.

PB är en befäls-/värnpliktskategori och inte en befattning eller chefsnivå. Så man kan mycket väl vara GB, PB, KB, whatever utan att någonsin få agera chef.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 13 years later...

I ett anfall av nostalgi googlade jag på kd704 och hittade den här tråden.

 

Jag hade den tjänsten i mitten på 90-talet. På den tiden var det bara möjligt att rycka in som kd704 (eller PB Stril som den kallades) om man var försökande till RO inom Stril. Alla som kom in var därmed högt motiverade från början. RO Stril var en riktigt fin RO tjänst där man blev chef över en PS 870 station med radartropp och en närskyddspluton (nuvarande flygbassäk). Jag blev erbjuden att påbörja RO men tackade nej eftersom det var ett grymt stort kontrakt de ville ha: i snitt 30 dagars tjänstgöring under minst 8 år. Det var med råge den mest krävande RO-tjänsten i Flyget. Dock kändes det som lite för mycket då jag hade hela högskoleutbildningen framför mig. (Sen ett år senare började man dra ner stort på alla förband så i praktiken var det ju aldrig tal om så många tjänstgöringsdagar för de som väl genomförde RO...). 

 

Precis som tråden beskriver var det en varierad värnplikt. Jag var runt på alla möjliga ställen: F10 Ängelholm, P2 Hässleholm, Ing1, F20 Uppsala, F21, tillbaka på F20 och sedan F21 igen. Den första befälskursen, GBK:n var rätt tuff. 6 veckor med tre-fyra dagar i fält varje vecka och ett soldatprov med 50 km marsch + stationer med orientering+ sjukvård + skytte. Vi hade ett befäl som kom från K3 och han hämtade en del inspiration därifrån :). Sedan var PB-kurserna uppdelade i två delar. Den första var mer teoretisk, inriktad på ledarskap och motivation och sånt och under den andra var vi instruktörer för en närskyddspluton under hela deras GSU. Då fick vi göra deras soldatprov också... Det var rätt kul och betydligt mer fys/fält än vad man kunde tro från början...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...