Jump to content

Hemvärnsman gripen

Recommended Posts

Guest Lord Good

Bor man i Botkyrka kan det vara bra att ha automatvapen hemma :)

http://rixlex.riksdagen.se/htbin....B=&ORG=

Här finns lagtexten.

Mitt tips är att snubben lånat ut puffran till nå'n Homie, kanske för en drive-by eller nå't

"Snubben trodde han var cool, för han hade en pistol"

Här fanns en kille som var coolare med Ak4.

Jag tror att spion affären och det här hänger i hopp .

Kan det vara så att hemvärnskillen hadde gjort en ritning över sin ak4 som han sen sålde till dom där Ericsson anställda som i sin tur försökte sälja ritningarna till ryssarna .

En gissning men inte en dålig sådan .

Guest Radagast

Näst efter Ak47 skulle jag nog tippa att G3 är den mest spridda automatkarbinen. Har funnits i mer än 50 år Om ryssarna vill ha ritning på en sådan så köper man en. Grundprinciperna erövrade de redan under andra världskriget, av stg44(mp44) som senare blev den ökända kalashnikov ak47.

Tyskarna har gått vidare med g36 och ryssarna med sin an94.

Har svårt att se varför de skulle ha intresse av en ak4.

Fick se ett program från svenska kriminallaboratoriet, över beslagtagna vapensorter, och det var ganska skrämande...

Det fanns förytom massa vapen avsedda för jakt, ak5or, ak4or, Ak-47or, AKMer, ak-74, 2 exprimetella ak5modeller, STG44, mp40, Steyer aug, thompson, kpist/45, två exprimentella kpist/45modeller, en Ak5kort exprimentel modell...

Comandoversioner av ak47,74 osv... Fans även Ksper, dock ingen 59, hittade även en TKSPmodell...

vapen finnsd et gott om i den mörka delen av samhället...

Vad händer med militära ak (4&5) samt kpistar som polisen beslagtar? Mals de ner eller får FM tillbaka dem?

Det beror nog på om vapet bevisligen varit med i vid ett brott...Har för mig att kungen fick tillbaka de vapen som stals från på P10 (var det väl) för något/några år sedan...

Vad händer med militära ak (4&5) samt kpistar som polisen beslagtar? Mals de ner eller får FM tillbaka dem?

För en 5-6-7 år sen var det en vapen-amnesti och många av de vapen Polisen då fick in återfinns nu på ATS i Östersund.

Där finns en "bunker" med ungefär 300 olika vapen som är funktionsdugliga... och då är det allt från mynningsladdade bössor till experimentella vapen anno 1990-tal!

Fick snuten verkligen in 300 vapen? Jag hörde att man kunde räkna de inlämnade vapnen på ena handens fingrar och att de var skräpvapen som inte funkade.

Under den tillfälliga vapenamnestin juli - september 1993 inlämnades 17 050 skjutvapen och 15 ton ammunition. Vapnen utgjordes av 6 698 enhandsvapen, 10 224 gevär, 54 helautomatiska vapen och 74 luft-, fjäder- eller harpunvapen. En närmare kontroll av 3 000 av vapnen visade att 70-80 % var möjliga att skjuta med. 5 % av vapnen var anmälda stulna eller förkomna.

Allt detta enligt SOU 1998:44 sid. 254-255.

SFC: Jösses, det vore intressant att se!!

Kanske anordna ett "SoldF-studiebesök" där nån gång?

Skulle jag gärna fixa till, men jag får tjata mig in där själv så det kan nog bli lite knivigt... :(

Fick snuten verkligen in 300 vapen? Jag hörde att man kunde räkna de inlämnade vapnen på ena handens fingrar och att de var skräpvapen som inte funkade.

Under den tillfälliga vapenamnestin juli - september 1993 inlämnades 17 050 skjutvapen och 15 ton ammunition. Vapnen utgjordes av 6 698 enhandsvapen, 10 224 gevär, 54 helautomatiska vapen och 74 luft-, fjäder- eller harpunvapen. En närmare kontroll av 3 000 av vapnen visade att 70-80 % var möjliga att skjuta med. 5 % av vapnen var anmälda stulna eller förkomna.

Allt detta enligt SOU 1998:44 sid. 254-255.

I det län jag arbetade i (280 000 inv) vid den tiden fick vi in tre vapen. Jag besiktade alla tre, och de var säkert möjliga att skjuta med.

Jag skulle likväl beteckna dem som "skrot".

Andra län måste ha haft betydligt mer tur...