Jump to content

Fälthygien...help


Guest Lillan

Recommended Posts

Nu är det alltså dags för Lillan att ordna en 40 mins föreläsning om fälthygien...

Alltså hjälp till..skriv tips osv som jag ska dra upp...

 

All hjälp uppskattas

 

//Lillan

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste att hålla rent är armhålor, skrev och fötter.

diska ur matkärl så att du inte blir magsjuk.

p och b påle väl utmärkta så att folk inte skiter lite varstans runt basen.

Link to comment
Share on other sites

På vilken nivå skall du hålla föreläsningen? Ett bra tips är att ringa närmsta hälsoskyddsinspektör och fråga. Det finns en del som är aktiva genom FSC. Vidare kan du kolla in deras förbund på FBUs hemsida. Sist men inte minst ring och fråga på FSC. Aktuella reglemente finns att få genom närmsta bokförråd. Finns tyvär inga nya reglementen på detta viktiga område med undantag av NBC Fakta bas B-delen. Några särskilda frågor?

Link to comment
Share on other sites

lillan, 40 min.. hur orkar man.. 4 min om vilket ämne som helst och jag börjar få ont om saker att säga.. kan bero på att jag aldrig förbrett mig.. det är väl bara blanda lite historier, prata om lite allt annat "det är svårare än i det civila där man har dusch".. lycka till iallafall..

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite i "Handbok för sjukvårdsman" om personlig hygien står följande:

 

- Tvätta och raka dig varje dag.

- Försök att duscha åtminstone 1 gång/vecka

- Tvätta händerna före och efter toalettbesök

- Byt underkläder och strumor minst 2 ggr per vecka

- Gå aldrig med våta strumpor - byt till torra

- Torka kläderna snarast

- Om klädbyte dröjer, kan du själv tvätta underkläder och strumpor i t.ex. en plast påse.

 

Detta gäller den vanlige soldaten, för kockar och sjukvårdare gäller andra regler. Bl.a. så måste de duscha varannan dag. Kockar måste även byta kläder varannan dag (därför de ofta bär grötkläder).

 

Du kan säker få mer info om du snackar med plutsjv eller liknande, de brukar ha bra koll på fälthygienen.

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite i "Handbok för sjukvårdsman" om personlig hygien står följande:

 

- Tvätta och raka dig varje dag.

- Försök att duscha åtminstone 1 gång/vecka

- Tvätta händerna före och efter toalettbesök

Med risk att för tid och evighet bli stämplad som en ohygienisk snuskpelle så måste jag bara få fråga; varför ska man tvätta sig innan man går på toaletten? ? ? Har jag missat något grundläggande? ? ? :notify

Link to comment
Share on other sites

Tack bravo one! och tack Turboharry för att du rättade till tidigare nämnda person :D

 

Nu har jag lite fakta och kan hålla en teoretisk föreläsning

 

TACK!!! *massor av kramar*

Nu slipper jag dö :D

 

//Lillan :devil

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...