Jump to content

12/70 batteriet på Landsort (Öja)


Probos

Recommended Posts

Hörde väderstationen på bilden ovan till batteriet, eller var/är den civil? Hur fungerade allmänt vädertjänsten inom KA? Hade man exempelvis väderstationer vid batterierna, och var de i så fall fortifikatoriskt skyddade på något sätt?

 

 

Jag tror att den väderstationen nyttjas av smhi.

 

/Philip

Link to comment
Share on other sites

Hörde väderstationen på bilden ovan till batteriet, eller var/är den civil? Hur fungerade allmänt vädertjänsten inom KA? Hade man exempelvis väderstationer vid batterierna, och var de i så fall fortifikatoriskt skyddade på något sätt?

 

 

Jag tror att den väderstationen nyttjas av smhi.

 

/Philip

 

Stämmer mkt bra det, det är en av stationerna som bla rapporterar vind och väder till smhi -> "Landsort 9 God Sikt" (alla som har lyssnat på sjövädret på P1 vet vad jag menar :lala:)

 

Tror inte stationen har något med den militära delen att göra alls utan den är nog helt civil

Link to comment
Share on other sites

Stämmer mkt bra det, det är en av stationerna som bla rapporterar vind och väder till smhi -> "Landsort 9 God Sikt" (alla som har lyssnat på sjövädret på P1 vet vad jag menar  :winner:)

 

Tror inte stationen har något med den militära delen att göra alls utan den är nog helt civil

 

Stationerna råkade nog bara hamna på samma platser där det fanns KA (tex Landsort, Söderarm osv). Dessutom fanns det ju lotsstationer på samma platser.

Link to comment
Share on other sites

Väderstationerna placerades vid (då bemannade) fyrplatser, eftersom avläsningarna gjordes manuellt. Att sedan fast KA och fyrar ligger i närheten av varandra beror väl på att båda "jobbar mot" farleder så att säga. Fast på olika sätt.

Link to comment
Share on other sites

Så här ser det ut på Rävskär/Söderarm när de stolta batterierna rivs.

eldr-soderarm.jpg

 

Alla som läser detta och tycker att det är meningsfullt att Landsorts batteriet bevaras bör maila Riksantikvarieämbetet ang. detta så att det framkommer att det finns ett intresse för detta och för framtiden visa det skarpaste som togs fram i Kalla krigets kustförsvar. En nackdel i efterhand med sekretessen runt anläggningarna som givetvis var helt nödvändig när anläggningarna var skarpa är att det är lätt att skrota något som ingen känner till.

 

En liten fundering som någon kanske vet svaret på. Varje pjäs (3 st i ett batteri) var tänkt att fungera som en egen fristående atombombssäker enhet med egna logement,sjukvårdsresurser m.m. Varför hade man då inte en arte724 till varje pjäs utan 2 st? Slogs eldledningen ut måste det vara extremt svårt att sikta.

 

En annan fundering, Är det inte troligt att dessa batteriet fått påhälsningar av ubåtar under 80-talet för planläggning av sabotage m.m? Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Alla som läser detta och tycker att det är meningsfullt att Landsorts batteriet bevaras bör maila Riksantikvarieämbetet ang. detta så att det framkommer att det finns ett intresse för detta och för framtiden visa det skarpaste som togs fram i Kalla krigets kustförsvar.

 

 

 

Instämmer fullständigt!

 

/Philip

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering som någon kanske vet svaret på. Varje pjäs (3 st i ett batteri) var tänkt att fungera som en egen fristående atombombssäker enhet med egna logement,sjukvårdsresurser m.m. Varför hade man då inte en arte724 till varje pjäs utan 2 st? Slogs eldledningen ut måste det vara extremt svårt att sikta.

 

En annan fundering, Är det inte troligt att dessa batteriet fått påhälsningar av ubåtar under 80-talet för planläggning av sabotage m.m? Vad tror ni?

 

Spekulation 1: När systemet togs fram var elektroniken och datorerna fortfarande stora och klumpiga och då kan det ha varit ekonomiskt rimligt att ha en separat gemensam befästning för den bästa målinmätningen och den gemensamma eldledningen och bara optiska reservriktmedel i varje pjäs.

 

Skulle motsvarande eldrörsystem byggas i dag skulle nog allt inkluderas i varje pjäs och dessutom skulle den troligtvis helautomatiseras för att kunna fjärrstyras. (*)

 

Spekulation 2: De har säkert mätts in med meterprecision av spioner på land och per båt, det krävdes nog inga u-båtar för det.

 

(*) En sådan investering skulle bara vara rimlig vid ett omedelbart invasionshot av en stormakt. Funktionen hos det skulle då vara att ha en extremt kort mobiliseringstid och lång uthållighet vid en utdragen konflikt. Största anledningen till eldrör skulle vara tålighet mot motmedel mot verkansdelen och uthållighet mot en stormakt. Skulle jag fantisera ihop ett sådant system i morgon skulle det blir två typer av pjäser, 57 mm allmål med luftvärn som huvuduppgift och fullt NBC skydd med begränsat stötvågsskydd för att inte få en för tung kupol som blir svår att vrida. 155 mm för mark och sjömål kompleterat med slutfasstyrda granater lämpliga för sjömål och NBC skydd som klarar nära missar med kärnvapen och tvingar fram användande av tung styrd ammunition. Reservriktmedel i tornet och flera uppsättningar sensoruttag och sensorer runt tornen. Alla funktioner för självständig drift i bunkern under tornet men med fullständigt nätverkande och fjärrstyrbarhet. Personalen blir liten och står för intelligensen vid självständig drift, dagligt underhåll och heroiska insatser.

Men det här är egentligen rätt mycket kanonromantik, det är nog ofta ännu bättre med utspridda

sensorer och eldpallar med robotar i små silos med rejäla lock, gärna fler silos än det finns

eldpallar, allt synligt kommer att vara inmätt av fi.

De större systemen förses sedan med samma typer av aktiva skydd som de modernaste stridsvagnarna

samt vattendimmsystem.

Huvuddelen av försvarspengarna till materiel bör vid en sådan upprustning gå till stridsfordon och nätverk.

Link to comment
Share on other sites

en liten OT fråga, går det att få se fler bilder från Landsort och andra gamla fort (både KA och andra nu nedlagda och öppna fort)..

frågar speciellt eftersom jag dels aldrig varit i något sådant fort (eller ens sett ett) och dels för att jag med största sannolikhet inte lär kunna besöka något inom den närmsta tidsrymden heller (och när det väl blir dags är väl förmodligen alla forten skrotade)

Link to comment
Share on other sites

Är det inte troligt att dessa batteriet fått påhälsningar av ubåtar under 80-talet för planläggning av sabotage m.m? Vad tror ni?

 

Absolut. För övrigt så tror jag man kan/kunde komma långt i sabotageplanerings-hänseende genom att - förvisso formellt som svensk medborgare (eftersom skyddsområden var förbjudet område för utländska medborgare) - reka båtledes. Vet man vad man ska kolla efter ser man lätt både pjäser, ingångar, luftintag etc... (särskilt vid Söderarm, Hamnskär och liknande ytterskärgårdsmiljöer utan speciellt mycket vegitation som skyl). Har man basala kunskaper i navigation och lägesbestämning via krysspejling etc kan man utarbeta rätt exakta X/Y för många komponenter i anläggningarna utan att uppenbart bryta mot lag och förordning. Även före GPS:ens förlovade tidevarv.

 

Min personliga uppfattning är att Sovjet/Ryssland hade detaljerade kordinater för i princip alla fasta installationer i svensk skärgård vid slutet av 80-talet.

Link to comment
Share on other sites

lortkart.jpg

För att förstå uppbyggnaden skulle det vara intressant om de som har kunskap kan beskriva var på Öja de ligger. 1:a pjäs ligger om jag minns rätt, ca 150 m nordost om pestkyrkogården, ungefär vid höjden strax NV om 10 meters kurvan. Någon som vill komplettera med pjäsplatserna, HSRR, mätplats, LV etc.?

Link to comment
Share on other sites

Här har jag satt ut de "nyare" installationerna som jag såg när jag besökte Öja.

 

RÖTT: 12/70 batteri med tillhörande LV.

 

BLÅTT: Radar, fristående LV, Laser, s-plats, ammnutionsförråd och dyl.

 

Jag har även märkt ut lerskytte skjutbanan.

 

/Philip

 

Oja_edit.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tack för det! :)

Det blir en ny utflykt till Öja snarast för mig.

 

Jag har även märkt ut lerskytte skjutbanan.

/Philip

Det blir väl det enda kvarvarande kustförsvarsanläggningen. ;)

 

En fundering till. 12/70 batteriet på Söderarm var utspritt över sju öar, här i södra skärgården valde man att lägga allt på samma ö. Jag antar båda alternativen har sina fördelar. Många öar - många olika geografiska ställen att slå ut men kräver mycket mer närförsvar samt det är mer riskfullt att omgruppera mellan öarna. Allt på samma ö - kan lättare omgruppera mellan anläggningarna men lede fi kan koncentrera mera. Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

1. 40/48

2. 12 cm grk

3. låda

4. troligen skyddet för 150cm strålkastare o elverk

5. laser/tv

6. Radar antenn i skyddat läge

7. kanon

8. kanon

9. kanon

10. tror det är avgasutsläppen. kan även vara luftintagen

 

ps. tv programmet hajk gjorde ett 12 minuters inslag om 12/70 på 80talet

 

Men 7 är väl också en 40/48 ?!

 

Med skammens rodnad på kinden måste jag erkänna att jag slarvade. Det är mycket riktigt en 40/48 med den nya typen av maskeringshuv som började införas runt 85. Det är nog den första testhuven vi ser på bilden, för jag har ett svagt minne av min pluton agerade "sherpas" när den gamla skulle av. Anledningen till bytet var dels att den nya skulle maskera bättre, men även att den gamla var jävligt tung och ohanterlig.

 

vad gäller antalet 40/48or så var tumregeln

4 för ett 12/70 (LvPluton)

2 för ett vanligt tungt batteri (Lvtropp)

(utom för en del som hade KSRR i batteriområdet dom kunde även ha en fristående 3je Pjäs) Man utnyttjade alltid gamla befästningar om det gick, och jag har för mig att båda pjäsvärnen på bilden tillhörde det gamla 15,2 Batteriet

 

GRK pjäserna var 12or och jag har för mig att bara 12/70 hade värn av den typen. Sen tror jag man hade 8or i övriga förband och dom var försedda med lavett som kunde riktas 360grader (i Värn).

 

T-rören på bilden är inte krutgasutsläpp

 

@H3NPHLO post Aug 18 2005, 19:20

 

Bild:

2 Ganska säkert LV siktet (725)

4 Strålkastarvärnet

5 Höj o sänkbar resantenn för radio

 

@Probos post Aug 18 2005, 19:29

 

Ja alla batteriets enheter fanns på Öja

Link to comment
Share on other sites

Med skammens rodnad på kinden måste jag erkänna att jag slarvade. Det är mycket riktigt en 40/48 med den nya typen av maskeringshuv som började införas runt 85. Det är nog den första testhuven vi ser på bilden, för jag har ett svagt minne av min pluton agerade "sherpas" när den gamla skulle av. Anledningen till bytet var dels att  den nya skulle maskera bättre, men även att den gamla var jävligt tung och ohanterlig.

 

vad gäller antalet 40/48or så var tumregeln

4 för ett 12/70 (LvPluton)

2 för ett vanligt tungt batteri (Lvtropp)

 

GRK pjäserna var 12or och jag har för mig att bara 12/70 hade värn av den typen. Sen tror jag man hade 8or i övriga förband och dom var försedda med lavett som kunde riktas 360grader (i Värn).

 

Fick detta förklarat under helgen. Det var testförsök på Öja med de nya kupolerna. Varför bara två moddades kan man undra medan Söderarm och Arholma (tex) uppgraderades helt.

Dessa fyra byggdes alltså för 12/70 och LV't för 15,2 finns på södra udden, där ett värn är orört.

GRK plattor finns på Arholma men mycket mindre än 12/70 värnen.

Flera SK10'or runt objekten byggdes så sent som 1990-tal.

Link to comment
Share on other sites

vad är egentligen skillnaden mellan SK10 och SK16?

storleken?

SK16 vet jag hur de ser ut nämligen...

 

 

Siffran anger antalet liggande soldater som får plats, sedan finns det flera varianter - SK10 kan tex vara 'kupol' eller 'berg'.

 

Båda varianterna "berg" och "kupol" av SK10 finns bevarade på Femöre, Oxelösund. Har i dagarna lagt in madrasser i sängarna när ett gäng ska övernatta under helgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...
Femörefortet gör en bunkervandring på Landsort 16 juni.

Info på http://www.oxelosund.net/femore/femorefort...02007-06-16.htm

 

Vad är status för 12/70 på Landsort just nu. Ligger anläggningen och vilar i malpåse eller monteras allt ned efterhand? Måste ta och göra ett litet besök där snart.

Världens modernast kustartillerisystem håller just nu på att avvecklas, det sista av 12/70-batterierna på Landsort håller just nu på att tömmas. All ammunition har tagits ur, norra reserv e-platsen är tömd. E-platsen håller på att tömmas ( 6 våningar under jord) och första pjäs, arbetet har legat nere under sommaren p.g.a. all turism på ön men påbörjas igen och ska vara avslutat under 2008.

 

Passa på nu om du vill se något, kanske det går att "snacka" sig in :rolleyes: annars finns det mycket att se på ytan. Pjäser, radar, sken-radar m.m.

 

Liten kuriosa är att avvecklingskostnaden på ca 85 miljoner skulle räcka till minst 100 års museidrift räknat utan intäckter från besökare !!! Tydligen så påskyndar man avvecklingen just nu för att man vill låta vapenteknikerna som en gång byggde upp pjäserna och är de enda som kan något om dessa nu, få gå i pension.

 

Info om ERSTA ( 12/70 )

 

Jag kan rekommendera FortForum där det finns mycket om ERSTA, Landsort och de andra batterierna.

Link to comment
Share on other sites

Liten kuriosa är att avvecklingskostnaden på ca 85 miljoner skulle räcka till minst 100 års museidrift räknat utan intäckter från besökare !!! Tydligen så påskyndar man avvecklingen just nu för att man vill låta vapenteknikerna som en gång byggde upp pjäserna och är de enda som kan något om dessa nu, få gå i pension.

Tragiskt!

 

Varför just denna hets att plocka bort allt!

 

Även om man tycker driftkostnaderna är för stora, så skulle man väl kunna besinna sig lite och inte göra någonting.

Link to comment
Share on other sites

Liten kuriosa är att avvecklingskostnaden på ca 85 miljoner skulle räcka till minst 100 års museidrift räknat utan intäckter från besökare !!! Tydligen så påskyndar man avvecklingen just nu för att man vill låta vapenteknikerna som en gång byggde upp pjäserna och är de enda som kan något om dessa nu, få gå i pension.

Tragiskt!

 

Varför just denna hets att plocka bort allt!

 

Även om man tycker driftkostnaderna är för stora, så skulle man väl kunna besinna sig lite och inte göra någonting.

 

 

Alltid bråttom att genomföra saker. Eftertankens kranka blekhet brukar inte kallas så för intet.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde ett litet besök idag. Ett gäng bilder blev det. Länkar till en sida där de finns. Synd att det håller på att avvecklas. Redan nu är mycket förstört av grävskopor mm. Radarn är borta tillexempel, alla ingångar är plomberade osv.

 

http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php...0126#post130126

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde ett litet besök idag. Ett gäng bilder blev det. Länkar till en sida där de finns. Synd att det håller på att avvecklas. Redan nu är mycket förstört av grävskopor mm. Radarn är borta tillexempel, alla ingångar är plomberade osv.

 

http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php...0126#post130126

 

Du har fotat det gamla 15,2 batteriet på södra udden :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...