Jump to content

Recommended Posts

Förstår inte riktigt varför man inte skulle få ha snökedjor endast på en axel på 30 bil. Körde sån under lumpen och fick aldrig höra nåt förbud om det.

Sen borde det ju mest vara i högre hastigheter som ev mellandiff tar stryk och vid vägkörning skulle man iaf inte ha i fyrhjulsdrift..

Link to post
Share on other sites
Förstår inte riktigt varför man inte skulle få ha snökedjor endast på en axel på 30 bil. Körde sån under lumpen och fick aldrig höra nåt förbud om det.

Sen borde det ju mest vara i högre hastigheter som ev mellandiff tar stryk och vid vägkörning skulle man iaf inte ha i fyrhjulsdrift..

 

Jo. Vintertid gälde/gäller obligatorisk fyrhjulsdrift på tgb11/13/20 och 30/40

Link to post
Share on other sites

Lite bilder på de vanligaste tgb 11/13/20

 

Tgb 11

mi-11bil.jpg

 

Tgb 1112 Med störtbåge och kapell.

mi-1111bil.jpg

 

Tgb 13

mi-13bil.jpg

 

Tgb 13 Med Flak

mi-13bilflak.jpg

 

Tgb 20

mi-20bil.jpg

 

Tgb 20 Sjukvårds hytt, mfl

mi-20bilamb.jpg

 

Snart försvinner dessa ur FM, kvar blir Gw och sprint :clap: , så titta och njut..

Edited by Spett och slägga
Link to post
Share on other sites

Fina bilder men jag får nog slå på

<besserwisser>

Den sista bilden är en ambulanstgb 1315 alternativt en

sjtptgb 1314B. Svårt att säga vilken utan att se inredningen.

</besserwisser>

 

Tar på brandsäker dräkt...

 

Edit: personligt skydd

Edited by NBC-fåne
Link to post
Share on other sites

Förstår inte riktigt varför man inte skulle få ha snökedjor endast på en axel på 30 bil. Körde sån under lumpen och fick aldrig höra nåt förbud om det.

Sen borde det ju mest vara i högre hastigheter som ev mellandiff tar stryk och vid vägkörning skulle man iaf inte ha i fyrhjulsdrift..

 

Jo. Vintertid gälde/gäller obligatorisk fyrhjulsdrift på tgb11/13/20 och 30/40

 

Va!!

 

Det hörde jag iaf inte något om på P4 förra vintern, men vi hadde kanske bara slappa befäl..

 

:surprise:

Link to post
Share on other sites
Jo. Vintertid gälde/gäller obligatorisk fyrhjulsdrift på tgb11/13/20 och 30/40

 

Visserligen är det en hel del år sen jag gjorde lumpen och vi fick inte använda fyrhjulsdriften mer än nödvändigt, typ vid fastkörning eller risk för fastkörning förelåg.

Att vi inte fick använda fyrhjulsdrift, eller allhjulsdrift som det kanske heter numera, berodde på att skulle vara svårt att häva en sladd t.ex, typ då vintertid.

Link to post
Share on other sites

Snart försvinner dessa ur FM, kvar blir Gw och sprint :/ , så titta och njut..

 

HV IP kommer ha kvar sina tgb till 2012, så det finns möjlighet att se dom ett tag till.

 

 

Det ska vi nog vara tacksamma för. När Tgb-familjen slutligen skrotas så är väl risken stor att vi får klara oss med minibussar. Och då kan vi inte öva på vintern, vid källossningen eller på vägar som inte har fina vändplatser för FAP. Dessutom kommer väl halva fordonsparken stå på verkstaden (även om Tg-bilarna också ofta befinner sig där trots att de är så robusta!!!).

 

Tgb 11, 13, 20 :happy:

Link to post
Share on other sites

Snart försvinner dessa ur FM, kvar blir Gw och sprint 8-/ , så titta och njut..

 

HV IP kommer ha kvar sina tgb till 2012, så det finns möjlighet att se dom ett tag till.

 

 

Det ska vi nog vara tacksamma för. När Tgb-familjen slutligen skrotas så är väl risken stor att vi får klara oss med minibussar. Och då kan vi inte öva på vintern, vid källossningen eller på vägar som inte har fina vändplatser för FAP. Dessutom kommer väl halva fordonsparken stå på verkstaden (även om Tg-bilarna också ofta befinner sig där trots att de är så robusta!!!).

 

Tgb 11, 13, 20 :D

 

Efter att ha provat minibuss under en övning, så är jag nog inte beredd att hålla med dig där.

TCB 11, 13 och 20 är kanske en av dom bättre terrängbilarna som finns, men hur ofta använder man den som terrängbil och inte transportbil?

Enligt TOEM ska IP ha en taktisk rörlighet på 300 km/dygn. Efter den förflyttningen, när har man bäst stridsvärde när man kommer fram?

På ett bullrigt flak på en tgb20 eller i den tystare, varmare miljön i en minibuss (Jag vet vad jag skulle svara efter ett antal 150 km fordonsmarsch med tgb till Kosta)?

Visst kommer man ha mindre plats med sin utrustning, men jag skulle kunna tänka mig att fördelarna uppväger det.

Om jag var PC så skulle jag nog känna att man blir flexiblare om man har en minibuss/grupp.

 

Men denna tråden handlar om tgb 11, så jag slutar nu med att jämföra fördelar/nackdelar TGB/Minibuss här.

Link to post
Share on other sites

Snart försvinner dessa ur FM, kvar blir Gw och sprint :camo: , så titta och njut..

 

HV IP kommer ha kvar sina tgb till 2012, så det finns möjlighet att se dom ett tag till.

 

 

Det ska vi nog vara tacksamma för. När Tgb-familjen slutligen skrotas så är väl risken stor att vi får klara oss med minibussar. Och då kan vi inte öva på vintern, vid källossningen eller på vägar som inte har fina vändplatser för FAP. Dessutom kommer väl halva fordonsparken stå på verkstaden (även om Tg-bilarna också ofta befinner sig där trots att de är så robusta!!!).

 

Tgb 11, 13, 20 :lala:

 

Efter att ha provat minibuss under en övning, så är jag nog inte beredd att hålla med dig där.

TCB 11, 13 och 20 är kanske en av dom bättre terrängbilarna som finns, men hur ofta använder man den som terrängbil och inte transportbil?

Enligt TOEM ska IP ha en taktisk rörlighet på 300 km/dygn. Efter den förflyttningen, när har man bäst stridsvärde när man kommer fram?

På ett bullrigt flak på en tgb20 eller i den tystare, varmare miljön i en minibuss (Jag vet vad jag skulle svara efter ett antal 150 km fordonsmarsch med tgb till Kosta)?

Visst kommer man ha mindre plats med sin utrustning, men jag skulle kunna tänka mig att fördelarna uppväger det.

Om jag var PC så skulle jag nog känna att man blir flexiblare om man har en minibuss/grupp.

 

Men denna tråden handlar om tgb 11, så jag slutar nu med att jämföra fördelar/nackdelar TGB/Minibuss här.

 

Den dagen som det skulle behövas en terränggående kärra, då kanske du/man skulle sakna den och ha föredragit den framför minibussen? Visst, jag förstår att man sitter bekvämare i en modernare bil. Men framkomligheten är ju ett plus också. /Gusten

Link to post
Share on other sites

Då ska vi se.

 

Bruksanvisning Tgb 11, 13 och 20

Sidan 6:

ALLHJULSDRIFTEN ska du koppla in t ex

Vintertid då det är halt och isigt på vägarna

 

SoldR Motor Körning 1999

Sidan 128:

När du kör på landsväg, ska du köra med drivning på bakaxeln.

Om det är halt väglag, kan du dock minska risken för sladd genom att också ha framhjulsdriften inkopplad.

Övertron på allhjulsdriften är dock farlig. Det är mycket svårt att häva en sladd vid allhjulsdrift.

 

The Swede :/

Link to post
Share on other sites
Sviker mitt minne mig om jag tycker att bild no 2 i spett och släggas inlägg är en 1111 och att 1112 är en radioterrängbil?

 

Inte alls, du har helt rätt.

Den näst sista bilden är dessutom en tgb 21, tgb 20 är samlingsnamnet på den familjen som består av tgb 21 och 22.

 

The Swede :D

Link to post
Share on other sites
  • 2 years later...

Ok, under min GSU fick jag höra att en av anledningarna till att man köpte in Sprinter och GW var för att man använde TGBn som en vanlig bil, och det klarade den tydligen inte av.

Den utsattes för ett oerhört slitage menade mina utbildare.

 

Då är jag nyfiken på var detta slitage skulle utsätta TGBn.

Växellådan, Axlarna, eller bara tvivelaktiga vägegenskaper?

 

Avfärda gärna ett potentiellt rykte eller tillför fakta....

Link to post
Share on other sites
Ok, under min GSU fick jag höra att en av anledningarna till att man köpte in Sprinter och GW var för att man använde TGBn som en vanlig bil, och det klarade den tydligen inte av.

Den utsattes för ett oerhört slitage menade mina utbildare.

 

Då är jag nyfiken på var detta slitage skulle utsätta TGBn.

Växellådan, Axlarna, eller bara tvivelaktiga vägegenskaper?

 

Avfärda gärna ett potentiellt rykte eller tillför fakta....

Enligt mina befäl skulle Sprintern ersätta C303-familjen, vilket inte blev av.

Tyvärr fick jag bara köra folkapickis.

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

BUMP!

 

Någon ute i träsket som har bilder på 1314 och 1315 exteriört men främst interiört.

Dessutom söker jag en benämning på en tgb 13 (utan separat hytt) som har plats bakuti för bårar samt bänk så att man kan vårda pat. Jag har fram tills idag trott att sjvtptgb 1314 är den bilen men enligt CBRN-fåne så har ju även den en separat vårdhytt.

Fakta såsom bilder mottages gärna.

 

mvh,

SchmuttE

 

 

EDiT: ser ju för fan inte tangenterna *mummel*

Edited by Schmutte
Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to Terrängbil 11 - Volvo C303

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By lansen
      Undrar om någon har uppgift om hur många G-wagen som Försvarmakten köpt in?
      När började dessa inköp?

      När är utfas av Tgb11/13 beräknad ur Försvarsmakten? har frågat förr men inte lyckats få något svar. Finns ersättare till dessa? Är MB Sprint en av dem (hemska tanke..) Visa gärna bilder på dessa ersättare!
    • By granQ
      Diskuterart lite.. förarens fönster går det att öppna? Och hur var det med valpen?
    • By donSisu
      Kikade lite på BJM som tydligen köpten en av FMVs packet innehållande en massa fordon bland annat och började fundera över hur många versioner det finns av tgb11.

      Bla finns omnämt "posbesttgb 1117A".
      http://www.bjm.se/batch/lot_a/pages/M5180-111713.htm
      Aldrig hört talas om någon "postbesttgb1117A, någon annan som har det och kan förklara när, var, hur den användes?
      Kan tänka mig att man stoppat in någon typ av TNS (TröghetsNavigeringsSystem), gyro, kompass mm i den och kastat ut den på någon stab. (Art?)
      Rätt lustigt igentligen. Finns säkert någon som gjort GU som "posbstgrpch" och "posbestsoldat" eller liknande! ;) Med egen BTU kod och allt...lite ironiskt då man idag kastar på någon soldat en GPS och talar om för han att ta rätt på vart han är själv, och inte vänta på att "posbestgrp" kommer förbi och upplyser han! :P

      Annars finns omnämt ratgb1112A, som jag är mycket bekant med då jag hade två på gruppen under MA01, men vad är ratgb1113A och ratgb1114B?
      (1114B har aluzink-kaross istället för vanlig plåt på ratgb1114A???)
      Vad skiljer dessa modeller åt?

      Vad känner ni mer till för versioner av tgb11?

      Slut Kom

      //donSisu

    • Guest martin_67
      By Guest martin_67
      någon som känner till var man kan köpa tgb11? svara gärna med (PM) helst i södra sverige
    • By Nifelhel
      Det pratades högt och lågt om HMMWV i en annan tråd, så jag tänkte att ta upp ämnet på ett bredare plan

      Vilken terrängbil vill ni se som ersättare till 11, 13 respektive 20? ???

      Puch Pinzgauer gör bra fordon, Hummern är lite för stor och tung (dock manlig :cool: ) etc.
      Själv tycker jag att Landrover Defender kan vara en tänkbar ersättare till tgb11. Tgb13, ja det finns ju 6 hjuliga Defenders oxå, dock så har jag inte så stor koll på vad som kan ersätta tgb20
×
×
  • Create New...